Syvissä vesissä
Pelasta minut, Jumala, sillä vedet käyvät minun sieluuni asti. Minä olen vajonnut syvään pohjattomaan liejuun, olen joutunut vetten syvyyksiin, ja virta tulvii minun ylitseni. Minä olen väsynyt huutamisesta, minun kurkkuni kuivettuu, minun silmäni ovat rauenneet odottaessani Jumalaani. (Ps. 69: 2 – 4)
Sydäntä vihlova hätähuuto?
On kuin pimeässä yössä veden syvyyksiin vajoamaisillaan oleva hengenhädässään vaikeroisi. Ja kuitenkin lopussa valo koittaa ja päivä kirkastuu. "Herra kuulee köyhiä" (v. 34), ja niin syviin vesiin vajonneen uskon koetus koituu Jumalan kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi. Hätähuuto muuttuu ennen psalmivirren loppua riemulliseksi Jumalan kiitokseksi ja hänen iankaikkisen armonsa voimalliseksi julistamiseksi: "Kiittäkööt häntä taivaat ja maa, meret ja kaikki, mitä niissä liikkuu. Sillä Jumala on pelastava Siionin" {v.35, 36},
Pimeyttä seuraa valkeus, sadetta auringonpaiste. Murhe lakkaa lohdutuksen tullessa ja itku muuttuu iloksi, Tässä elämässä emme saa osaksemme yksinomaan iloa tai surua, riemua tai valitusta, autuaallisia tunteita tai raskaita kiusauksia. Niin kauan kuin olemme tässä elämässä, nämä vaihtelevat keskenänsä. Taivaassa riemu ei lopu koskaan, helvetissä vaiva on loppumaton.
Kaikki elävätuntoiset Jumalan ihmiset ovat saaneet kokea, että tämä maailma on "surun ja murheen laakso" ja että "monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan” (Ap,t, 14. 22). Se, joka ei tunne sisällisten ahdistusten tietä, se ei myöskään tiedä mitään Jumalan lohdutuksen suloisuudesta. Apostoli Paavali oli tämän ahdistusten ja lohdutuksen keskinäisen yhteyden niin läheisesti kokenut, että hän sanoo olevansa sen vuoksi mielistynyt ahdistuksiin(2Kor.12:10)Niin myös kaikki ne, jotka Johannes ilmestyksessänsä näki voittaneiden riemuitsevassa joukossa Jumalan ja Karitsan valtaistuimen ympärillä, olivat tulleet ”siitä suuresta ahdistuksesta.” (Ilm. 7:14)
Ahdistuksissa lohdutus
Silloin kun sisällisten ahdistusten syviin vesiin vajoamme, näyttää ja tuntuu meistä Jumalan autuuteen pelastuminen aivan toivottomalta. Sieluamme ei ahdista ainoastaan epäilys lopullisesta pelastumisestamme Jumalan kirkkauteen. Syvimmälle hätään me vajoamme silloin, kun sieluamme raatelee pelko siitä, että olemme menettäneet armotilamme. Silloin vedet käyvät sieluun asti, me vajonneet syvään pohjattomaan liejuun, olemme joutuneet vetten syvyyksiin ja virta tulvii ylitsemme.
Tällaisessa hädän tilassa on noussut laulajan hätähuuto Jumalalle: ”Pelasta minut, Jumala!”
Se huuto Jumalan puoleen käy kautta koko Raamatun. Se noussut kautta aikakausien ahdistusten alaisten Herran omien sydämistä. Koko kärsimysten alainen ihmissuku valittaa, huokaa ja toivoo pelastusta, vaikka epäuskoinen maailma ei ole tullut tietoiseksi hätänsä ja ahdistuksensa syvimmästä syystä ja sen vuoksi koettaa saada apua muualta, kuin pelastuksen Jumalalta.
Kun Jumalan lapsi joutuu raskaisiin ahdistuksiin, tuntuu hänestä silloin siltä, kuin olisi maan päällä ainoa ihminen, jonka täytyy näin syvässä vaivassa valittaa. mieleeni nousee eräs muisto lapsuuteni ajalta. Eräs syvään omantunnon hätään joutunut ihminen oli kulkenut monen papin luona – niin hänestä kerrottiin. He eivät olleet kyenneet antamaan oikeaa neuvoa, ja lohdutusta hätääntyneelle. Ja niin tämä onneton ihminen tuli sekapäiseksi, ja teljettiin pitäjän vankikoppiin. Kirkkomatkalla ollessamme me poikaset menimme vankituvalle. Rautaristikon takaa sen ihmisraukan silmät tuijottivat taivaalle, ja toivottoman hätänsä hän lauloi sydäntä vihlovasti vanhan virsikirjan sanoilla:
Ah! ollenk' mä outo ainoa maan päällä.?
Eikö vaivoiss' vertaa minull' löydy täällä?
Eikö murhe tää mult' koskaan muuttune?
Eikö suru surkia enää puuttune?
Lapsuudenmuistoissani on myös kuva samasta ihmisestä, myöhemmin kristittyjen seuroissa. Hänet oli toivottomuuden syvistä vesistä nostanut rauhan evankeliumin sana, jonka hän oli saanut kuulla eräältä uskovaiselta, joka itse oli syvää omantunnon hätää kokenut, mutta myös evankeliumin uskon kautta Jumalan rauhan saanut. Ennen niin toivottomana taivaalle tuijottava katse oli saanut Jumalan rauhan antaman salatun kirkkauden hohteen, kun hän seurapirtissä hartaasti veisasi:
Vastoin kaikkia, kuin mua vaivaa,
haavas tukee sydäntän',
niihin itsens' sielun' kaivaa,
löytää uuden elämän,
Lohdutukses makeus
surullen' on huojennus,
autuun ansaitsit sä minull'
katkeralla kuolon kivull'.
Jeesuksen haavat tukevat sydäntäni!
Siinä on ahdistettujen sielujen horjumaton ja iankaikkisesti kestävä ja pettämätön lohdutus-perusta. Sillä Jeesuksen haavojen kautta näkyy taivaallisen Isän armahtava sydän ahdistettua sielua vastaan ottamaan avattuna. Siihen Jumalan isänsyliin saan laskeutua kaikkine ahdistuksineni, tietoisena siitä, että Isä ei heitä heikkoa lasta sylistänsä. Vastaanottaessaan ja syliinsä sulkiessaan Isä ei vaadi kerrassaan mitään, sillä Hän tietää, minkä kaltaista tekoa me olemme, hän muistaa meidät tomuksi. Hän ei sisäänpääsymaksuna syliinsä vaadi minua näyttämään, onko minun uskoni iso tai pieni, luja tai heikko — jospa se olisi edes sinapinsiemenenkään kokoinen, niin sekin jo vuoret siirtäisi! — vaan sanoo: Lepää, lapseni! Älä pelkää!
Tämä taivaallisen Isän meille avattu armollinen sydän näkyy Jeesuksen haavojen kautta meille avattuna. Sillä Herramme Jeesus Kristus on meidät lunastaessaan itse vajonnut syviin ahdistusten vesiin.
Kristus syvyyksissä
Tässä psalmilaulussa, jossa toivottomuuden syvyyksiin vajonnut hädässänsä huutaa, onkin Kristusta tarkoittava profeetallinen sisältö. Johanneksen evankeliumin 15: 25 Jeesus itse omistaa tämän — nimenomaan 5. jakeen — itseään tarkoittavaksi. Samoin eräissä toisissakin Johanneksen evankeliumin kohdissa (2: 17; 19: 29) annetaan tälle psalmille Kristusta tarkoittava profeetallisen ennustuksen merkitys. Muutkin Uuden Testamentin kirjojen kirjoittajat ovat tämän psalmin sisällön samoin käsittäneet (Room. 15: 3; Apt. t. 1: 24 ym.).
Hän, Jumalan ainosyntyinen Poika, vajosi sielun ja ruumiin tuskissaan syviin vesiin, joissa ei pohjaa ole, sillä hän oli tullut meidän välimieheksemme sovittamaan meidät, Jumalasta synnin erottamat, Jumalan kanssa. Hänen kärsimysten tien kulkunsa vei hänet yhä syvemmälle ja syvemmälle ahdistusten syvyyksiin. Katso kuinka hän pimeässä yössä Getsemanessa vapisee ja värisee, lankeaa polvilleen, kaatuu maahan kasvoilleen ja verisen hien pusertuessa ulos hänen hikirei'istään raskaasti huokaa, valittaa, vaikeroi, itkee ja rukoilee: "Isä, jos sinä tahdot, niin ota pois minulta tämä malja„! Älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni, vaan sinun". "Lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa" (Hebr. 5: 7).
Yhä vieläkin syvemmälle, aivan kuin pohjattomaan liejuun hän vajosi silloin, kun Isä kätki kasvonsa häneltä ja hänen, Ainoan ja Rakkaan, täytyi Jumalan hylkäämänä, toivottomana huutaa: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit!" Hän tunsi sielussaan kuoleman syvimmän hädän, kauheimman toivottomuuden ja hyljättynä olemisen. Hän maistoi kuolemaa niin, ettei kukaan Aadamin ja Eevan jälkeläisistä ole sen katkeruutta niin pohjaan asti kokenut. Sillä hän maisti kuolemaa kaikkien edestä (Hebr. 2: 9).
Tästä Herramme Jeesuksen sovintokuolemasta ja sijaiskärsimyksestä on Pyhä Henki antanut kuvauksen eräässä toisessakin psalmissa "Meidän isämme toivoivat sinuun, ja kun he toivoivat, niin "sinä vapahdit heidät, Sinua he huusivat ja vapahdettiin, sinuun he turvasivat ja eivät tulleet häpeään. Mutta minä olen mato ja en ihminen, ihmisten pilkka ja kansan ylenkatse" (Ps. 22: -7). Herramme Jeesus, ”tulella paistettiin", kuten hänen esikuvansa, pääsiäislammas. Kaikki mitä kuolemassa on katkeraa, oli koottuna siihen tuskien maljaan, jonka hän tyhjensi. Synnin tuoma kirous, lain rikkomisen rangaistus, perkeleen vallan ilmenemys, Jumalan vihan polte ja hänen hylkäämänään olemisen tuottama ihmiskielin kuvaamaton hätä - kaikki tämä poltti kuolemassa helvetin tulena hänen pyhää sieluaan. Hän, joka oli Pyhä, kaatui hänen ylitseen vyöryvien syntiemme alle. Hän, joka oli Elämä, vaipui kuoleman syvimpään syvyyteen, sinne, missä kadotettujen vaivan savu nousee iankaikkisesti ja missä heidän voivoituksellaan ei ole loppua.
Herramme Jeesuksen sovituskuoleman pyhän salaisuuden edessä me hämmästyneenä kysymme:
Minkä tähden kaiken vaivan
Jeesus kärsinyt on niin?
Ja saamme vastauksen:
Rakkaudestansa aivan
meihin kurjiin syntisiin.
Jeesus astui kuolon vaivaan
avatakseen meille taivaan.
meidän tähden käsi niin.
(Vk. 68: 3) (nykyinen virsi 80)
Sovintokuoleman siunaus
Herramme Jeesus selitti itse opetuslapsilleen sovintokuolemansa merkityksen sanoilla: TEIDÄN EDESTÄNNE!
Hän maistoi kuoleman katkeruutta, jottei meidän tarvitse sitä maistaa. Hän oli Jumalan hylkäämä, jotta Jumalan isän sydän on meille avoinna. Hän vaipui kadotuksen syvyyksiin, jotta taivas on meille avoinna. Niin että me kuolemamme hetkellä saamme, kuten Stefanus riemuita: Minä näen taivaat auenneina! Meidän edestämme ja meidän sijassamme pani hän henkensä alttiiksi meidän sijassamme hän tuli synniksi ja kiroukseksi, meidän synteimme anteeksiantamiseksi hän verensä vuodatti. Synti kuolema ja kirous otettiin pois ja Jumalan armo, rakkaus ja siunaus nyt tulvii meitä kohtaan. Jeesuksessa Kristuksessa, tulee ylenpalttisesti osaksemme, niin kuin Paavali sanoo. (Room. 5: 15) Jumalan armolahja on annettu niin runsaana osaksemme, että me, vaikka syntimme olisivat useammat kuin meren santa ja raskaammat kuin koko maailmankaikkeuden paino, saamme kaikkien syntien anteeksi antamisen Jeesuksen veren kautta, niin jumalallisen täydellisesti, että me saamme olla hyvässä turvassa, Jumalan rauhassa, vieläpä ilossa ja riemussa. Mutta vaikka uskomme olisi niin pieni, ettemme sitä tunne olevankaan, pieni kuin sinapinsiemen, siirtää se mahdottomuuden vuoret edestämme ja päältämme. Ja vaikka sinussa ei olisi yhtäkään elämän kipunaa, niin jää niin kuin kuollut raato makaamaan sen Jumalan evankeliuminsanan päälle, että sinä olet lunastettu.
Minä heitän itseni,
ristis juureen, Vapahtaja.
Kuule nöyrä huutoni,
haavoissas suo mulle maja,
koska vuoti veresi
meitä armahtaaksesi (Virsi 66: 6). (vanha kirja)
Vastoin kaikkea sinun mahdottomuutesi ja toivottomuutesi tuntoa on iankaikkisesti totta, että sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut. Sillä sinun Lunastajasi vaipui syviin vesiin, nostaaksensa sinut sieltä ja asettaakseen jalkasi kalliolle. Ahdistuksissasi toivottomuuteen vajonnut veljeni, joka sielusi syvässä hädässä minulle kirjoitit, lue tämä kirjoitus nimenomaan sinulle lähetettynä sen lisäksi, mitä jo olen sinulle kirjoittanut. Jumalan Pyhä Henki painakoon evankeliumin sanan uskoksi sydämellesi.
Tule, Pyhä Henki, tänne, laskeudu taivaasta alas meidän sydämissämme Kristusta kirkasmaan. Tule, köyhäin apu, tule, lahjain antaja tule sielun kirkkaus, sinä paras lohduttaja, sielun hyvä vieras ja suloinen lämpö! Töissä sinä olet lepo, helteessä virvoitus, murheessa lohdutus. Sinä kaikkein pyhin kirkkaus ja valo! Täytä uskolliset sydämet. Ilman sinun voimaasi ei ole mitään viatonta. Pese se, mikä saastainen on, kastele se, mikä kuiva on paranna, mikä haavoitettu on, pehmitä, mikä kova on, lämmitä, mikä kylmä on, etsi kaikkia eksyneitä. Anna uskollisillesi, jotka turvautuvat sinuun, pyhät lahjasi, anna uskon vahvistusta, anna autuas loppu, anna iäinen ilo. Amen.
O, H. Jussila
Siionin Lähetyslehti, marraskuu 1942
Lisäsin eston hymiöille tähän viestiin, Taavetti