hannu kirjoitti:Aiemmin mainituista käytännön syistä (ehkä vähän myös periaatteesta) en halua rekisteröityä Mopin palstalle.
hannu kirjoitti:Laitan tähän Heikki Jussilan tekstiä kirjasta Kutsujan armo, vaikka nyt eri kirja onkin mitä aloituksessa sanotaan. Lie sen monetkin lukeneet. Tämän Jussilan saarnaa oli Pölyttynyt arvioinut Mopin palstalla.
Katkelmat ovat Jussilan vastineesta Uuras Saarnivaaran kirjaseen, jossa esitettiin samoja väitteitä kuin mitä tänä päivänä esitetään.
"Toiseksi hän rakentaa hiekalle seurakuntaopin, kun hän ottaa perustukseksi uuden käännöksen Luuk. 17:20-23 lausumat sanat, että Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä, fariseuksissa. Jeesus sanoo publikaanien ja porttojen käyvän heidän edellään Jumalan valtakuntaan. On aivan käsittämätöntä, kuinka hän jumaluusoppineena kieltää "yhden, pyhän seurakunnan ja pyhäin ihmisten yhteyden" ja sanoo niiden kuuluvan vasta kirkkauden valtakuntaan! Kun fariseusten kysymys, "koska Jumalan valtakunta oli tuleva" oli määrätystä ajasta, niin Jeesuksen vastaus sisälsi myös määrätyn ajan : Jumalan valtakunta on jo tullut. Hän itse, Jumalan valtakunnan Herra ja suuri Kuningas, oli apostoliensa kanssa siinä kysyjäin keskellä. Ja niinkuin he olivat siinä näkyväisinä niille, joiden silmät olivat voidellut silmävoiteella näkeviksi, niin ovat aina Jumalan valtakunnan kansalaiset näkyväisinä, mutta ei fariseuksille eikä laodikealaislle, elleivät he voitele silmiään silmävoiteella, että he näkisivät.
Jeesuksen sanat "katso, täällä, katso siellä", jotka hän lausui fariseuksille, tri Saarnivaara selittää opetuslapsille sanotuiksi ja ettei niiden seurakuntaan saanut mennä, kun se Siionin muuria, aitoja ja laitoja rakentavat ja yhden pyhäin uhmisten tunnustavat eivätkä suostu tunnustamaan kahta, kolmea tai useampaa joukkoa samalla paikkakunnalla oikeaksi. Kun hän selittää, että uudestiheränneiden ja pikkuesikoisten seurakuntaoppi on oikea, niin sanomme uudestaankin: "Voi pimeyttä jumaluusopin tohtoreissa!"
Edelleen:
" Mutta Saarnivaara sanoo uudestisyntyneiden olevan monissa joukoissa ja kirkkauden valtakunnassa sitten sulautuvan yhteen rakkauteen, vaikkakin täällä ovat olleet vihamielisiksiä toisilleen. Jos kysymyksen ollessa siitä, onko Jumalan valtakunta fariseuksissakin sisällisesti, sanoo, että toinen Raamatun käännö tässä kohdassa on "parempi", merkitsee se, että toinenkin on sentään "hyvä" ja että fariseuksissakin on Jumalan valtakunta . Jos tämän kristillisyyden keskellä vaikkapa seitsenvuotiaalta lapselta kysyttäisiin: "Onko Jumalan valtakunta sisällisesti fariseuksissa", saataisiin selvä ja erehtymätön vastaus."
Vielä:
" Tohtori Saarnivaara kääntää totuuden päälaelleen sanoessaan uudeksi opiksi kristillisyydessä sen, että uskotaan Pyhän Hengen kutsuvan ja kokoavan yhden pyhän seurakunnan, pyhäin ihmisten yhteyden. - Siihen seurakuntaoppiin nähden, joka Saarnivaaran mielestä on uusi, oli oltu kristillisyydessä yksimielisiä neljäkymmentä vuotta (v.1844-1884), kun minäkin sain armon tulla kristillisyyteen kuolleen ukson "seitsemän vaimon seurakunnasta". Ja yksimielisiä oltiin kristillisyydessä sen jälkeenkin vielä lähes puoli vuosisataa (v. 1884-1932), ennekuin ensi kerran kristittyjen suurissa seuroissa Oulun tuomiokirkossa Väinö Juntusen kuulin opettavan "seitsemän vaimon seurakuntaoppia". "
Hannes69 kirjoitti:Miltähän vuodelta tuo kirjoitus on?
Paluu Etsikkoaikamme aamunkoitosta
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa