VL-FOORUMI

Keskustelupalsta vanhoillislestadiolaisille ja uskostamme kiinnostuneille. Ylläpitäjinä vanhoillislestadiolaisia yksityishenkilöitä.
Tänään on 19 Kesä 2018, 03:34

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 08 Maalis 2009, 00:56 
Poissa
tutustunut

Liittynyt: 11 Syys 2008, 22:12
Viestit: 20
Näin Lauri Pietilä vuoden 1934 kokouksesta:
Lainaa:
Kaikkialla alettiin julistaa, että Amerikassa käyneet ovat vääräoppisia, vaikka pöytäkirjaan oli juuri merkitty heidät oikeaoppisiksi. Juuri silloin otettiin käyttöön myös kielto tervehtiä ulkopuolisia uskovaisten keskinäisellä tervehdyksellä ”Jumalan terve!” Siitä lähtien se kielto ulotettiin myös muihin suuntiin ja herätysliikkeisiin. Sen rikkojia on uhattu erottamisella. Siitä saakka vanhoillislestadiolaisuudessa on pitänyt olla ”kuuliaisia seurakunnan päätöksille” vastoin sitä kuinka 1909 oli päätetty (L2). Siitä saakka on SRK:ssa julistettu sen piirissä olevat ainoaksi oikeassa olevaksi joukoksi ja Jumalanvaltakunnaksi.

_________________
In hoc signo vinces.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08 Maalis 2009, 18:44 
Poissa
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6867
Paikkakunta: Suomenselkä
Poistin palstan sääntöjen vastaisen linkin, vastaan kuitenkin yllä olevaan viestiin kertomalla joitakin tietojani aiheesta.

Joo, Väinö Havas oli uudessa heräyksessä vaikuttaessaan käynyt juuri sen saman joukon kutsumana saarnamatkalla Amerikassa. Kun Havas saatuaan parannuksen armon, hylkäsi vääränä uudenherätyksen hengen, opin ja eriseuran. Kohta sen jälkeen sama joukko pyysi Havasta uudelle saarnamatkalle Amerikkaan, mutta kun Havas tiesi, että sille joukolle kelpaa vaikka minkä kaltainen opetus, siis uusheräyskin, jonka hän oli syntinä ja vääränä hylännyt, niin Havas kieltäytyi lähtemästä vääräksi kokemaansa ja tietämäänsä oppia vahvistamaan. Vasta sen jälkeen Amerikkalainen (haalilainen?) sekaseura pyysi muita Rauhanyhdistysten piirissä toimineita puhujia. Varoituksista huolimatta muutamat puhujat matkalle lähtivät, ja aiheuttivat sillä teollaan pikkuesikoisuutena tunnetun eriseuran lohkeamisen Suomessa.

Nimitys pikkuesikoiset tulee siitä, että kyseessä on Amerikan esikoisuudesta eriytynyt ryhmä, joka kylkeytyi joidenkin muiden lestadiolaisuuden nimeä kantaneiden ryhmittymien kanssa, ja joka hyväksyi myös uudestiheränneet joukkoonsa, kutsuen heitä saarnamatkalle Suomestakin. Havas siis oli yksi heistä. Joitakin tietoja tästä löytyy Seppo Lohen uusimmasta lestadiolaisuuden suuria hajaannuksia koskevasta kirjasta, vaikka kirjan historiallinen aines ei varsinaisesti ylläkään 1930 -luvulle asti.

_________________
On uskon kautta taivas määränpäämme,
ja perintömme siellä odottaa.
Kun uskoon, toivoon matkalla me jäämme,
niin kodin portti meille aukeaa.
SL 282: 5


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Heinä 2010, 22:03 
Poissa
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6867
Paikkakunta: Suomenselkä
Seuraavassa kirjoituksessa amerikkalainen veli valottaa muun opetuksen ohella pikkuesikoisuuden syntyä. Taidan jotenkin korostaa niitä kohtia, korostan alleviivauksilla ainakin osaa niistä.

Kristus on lain loppu
jokaiselle uskovaiselle autuudeksi


Teen tämän kysymyksen, joka useasti on jo ennenkin tehty, ja varsinkin niille, jotka haluavat olla opettajat: Kuuluuko laki uskovaiselle, eli toisin sanoen kristitylle, joka on jo kerran saanut maistaa, kuinka Herra on suloinen, ja joka on rauhan ilmaa hengittänyt. On kysymys Kymmenen käskyn laista, jonka Jumala kirjoitti Moosekselle kivisiin tauluihin, eikä maallisesta laista

Kysymys tehtiin meidän sukupolvemme alkupäivinä 1908, ja sitä samaa apostoli Paavali aikoinaan voimakkaasti selittää lähetyskirjeissään. Mutta se on kaikkein tärkein asia, että katsotaan, mitä Raamattu sanoo, eikä kenenkään mielipiteitä. Jumala antoi lakinsa jo ensimmäisten ihmisten sydämiin, kirjoitti heidän sydämiinsä jo Edenin Paratiisissa. Hän kirjoitti kymmenen käskyn lain sanat kahteen tauluun, mutta ei ollut ketään, joka olisi voinut täyttää. Sen Jumala itse todistaa, kun Hän sanoo: "Ei ole yhtään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään." Siinä ei ole tinkimistä, sen on totuuden suu puhunut

Jumalalla oli suuri rakkaus langennutta lastaan kohtaan, jonka Hän oli omaksi kuvaksensa luonut. Hän lähetti oman rakkaan Poikansa täyttämään sen lain, jonka Hän antoi Mooseksen kautta. Jumala pitää tarkastusta kirkastuksen vuorella, onko Poika täyttänyt kaikki, ja siellä tarkastuksessa oli Mooses lain puolelta ja Elia profeettain puolelta, ja Uuden testamentin vanhimmat apostolit, Pietari, Jaakob ja Johannes.

Ja siinä tarkastuksessa löydettiin kaikki täytetyksi, ja Jumala sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa Häntä. Ja Hän huutaa ristillä: "Kaikki on täytetty." Tähän loppui lain opettajana olo. Nyt pitää ottaa huomioon, että on Kristuksen tykö tullut. Apostoli neuvoo Eph. 4:23: "Mutta uudistakaa teitänne teidän mielenne hengessä, ja pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumalan jälkeen luotu on, totisessa vanhurskaudessa ja pyhyydessä. Eph. 5:8: "Sillä muinen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa niin kuin valkeuden lapset: Kol. 3:10: "Ja pukekaa päällenne uusi, joka Hänen tuntemiseensa uudistetaan Hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on." Room. 7:9. "Mutta minä elin muinen ilman lakia. Kuin siis käsky tuli, niin synti taas virkosi, ja minä kuolin, ja niin löydettiin, että käsky, joka minulle oli elämäksi, tuli minulle kuolemaksi." Nyt apostoli alkaa selittää yllä olevaa kysymystä, Room. 8:1–4: "Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat, ja ei vaella lihan, vaan hengen jälkeen. Sillä hengen laki, joka eläväksi tekee Kristuksessa Jeesuksessa, on minut synnin ja kuoleman laista vapahtanut. Sillä se, mikä laille oli mahdotoin, että hän lihan kautta oli heikoksi tullut, sen Jumala teki, ja lähetti Poikansa syntisen lihan hahmossa, ja tuomitsi synnin lihassa, synnin kautta. Että lain vanhurskaus täytetyksi tulis meissä, jotka emme lihan jälkeen vaella, vaan hengen jälkeen." Hebr. 7: 18–19: "Sillä ensimmäinen laki lakkaa sen heikkouden ja kelvottomuuden tähden. Sillä ei se laki' taitanut täydelliseksi tehdä, vaan se oli sisälle johdatus parempaan toivoon, jonka kautta me Jumalaa lähenemme." Hengen laki on Jeesuksen Kristuksen kautta tullut, eikä sitä pidä sekoittaa Mooseksen lain kanssa. Room: 8: 15 — 16: "Sillä ette ole saaneet orjuuden henkeä, että teidän vielä pitää pelkäämän, mutta te olette saaneet valittuin lasten hengen, jossa huudamme: Abba, rakas Isä. Se henki todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapset." Gal. 8: 16: "Että me tiedämme, ettei ihminen lain töiden kautta vanhurskaaksi tule.
Vaan ainoastaan uskon kautta Jeesuksen Kristuksen päälle: Niin me myös olemme uskoneet Jeesuksen Kristuksen päälle, että me vanhurskaaksi tulemme uskon kautta Kristuksen päälle, ja emme lain töiden kautta, sen tähden ettei yksikään liha tule lain töiden kautta vanhurskaaksi." Gal. 5: 4: "Te olette Kristuksen kadottaneet, jotka lain töillä tahdotte vanhurskaaksi tulla, ja olette armosta luopuneet." Missä Herran Henki on, siinä on vapaus.

On paljon käsityksiä, että Hengen hedelmä on ripissä, ja sitten sen työn alle uskotaan autuus. Mutta Raamattu opettaa, että on kuuliaisuuden osoitus Pyhän Hengen äänelle, ja suuri armojen armo, että veli ja sisar saavat panna pois synnin kuorman, joka aina tarttuu ja hitaaksi tekee. Mutta sanomme apostolin kanssa, että armosta te olette autuaaksi tulleet, ja ette itse teistänne, sillä Jumalan lahja se on.
Kysymys, joka silloin, yllä mainittuna vuonna tehtiin, aiheutti, lohkaisi ensin suuren joukon myötänsä, jota kutsuttiin ensin suurlohkeamaksi. Mutta jäljestäpäin on sitten syntynyt toinen nimi. Sitä kutsutaan Ojalan kirkoksi, ja nyt se on Jellivaaran esikoisilla ja toiset, jotka eivät kannattaneet pohjan Lappia, vaativat että sinne pitää ripittää itsensä. Ne erkanivat, mikä tunnetaan täällä Amerikassa kirkkokunnaksi, mutta se on sama, kun se on lain perustus, sillä edellä Kristusta oli Johannes Kastaja, joka Juudean korvessa saarnasi lakia ja kehotti tekemään parannusta. Mutta hän todistaa, että hänen perässään eli jälkeensä tulee se, joka kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella, jonka kengän rihmoja hän ei ole kelvollinen päästämään. Ja taas tulee selkeästi ilmi, että lain valoa ei ole valkeudeksi luettavakaan, sen ylenpalttisen kirkkauden rinnalla, joka Kristuksesta paistaa, Ja jatkaa Kor. 13:12: "Sillä nyt me näemme niin kuin peilistä tapauksessa, mutta silloin kasvoista kasvoihin: nyt minä tunnen puolittain, vaan silloin minä tunnen niin kuin minä tuttu olen. Mutta nyt pysyvät usko, toivo, rakkaus, nämä kolme: vaan rakkaus on suurin niistä."

Se on Jeesuksen jättämä käsky, ja kaikkein suurin niistä. Se on sitonut yhteen Kristuksen seurakunnan, vaikka se on hajalla asuva. Mutta kuitenkin saman hengen kautta yhteydessä, yhtä ilmaa hengittämässä, sillä ei voi toinen lyhde samassa kuhilaassa hengittää toista ilmaa ja toinen toista. Siinä on kuoleman vaara olla elävä kuolleitten kanssa täällä maitten päällä.

Ja toivotaan, että taivaassa tavataan, mutta Raamattu todistaa, että viimeiselle tuomiolle tulossa on vain kaksi joukkoa. Toiset ovat oikealla ja toiset vasemmalla, ja niiden väliin on suuri juopa kiinnitetty, mutta jotka yhdessä Herran Hengessä matkaa tekevät täällä maitten päällä, he kootaan kerran yhdelle koolle, joille Kristuksen vanhurskaus on riittänyt vanhurskaudeksi. Omat hyvät työt on hyljätty, niin kuin apostoli Paavalikin, jolla oli kyllä paljon, mutta osoittaa kuitenkin kuuliaisuutta Pyhälle Hengelle. Niin ei se opeta omien töitten päälle autuutta, mutta armon päälle. Eikä hyvin onnistuneelle elämälle, niin kuin jo alussa mainitsin, mitä Jumala itse sanoi, että kaikki ovat poikenneet pois, ynnä kelvottomiksi tulleet. Mihin ne parhaat sitten jäävät? Ei niin ymmärtäen, että halveksimme Raamatun neuvoja, jotka jo Lutherus opettaa Vähässä Katekismuksessa, mitkä synnit on tunnustettava. Ja monessa muussa Raamatun paikassa näyttää, joista tulisi pitkälti lueteltavaa. Sekin on armojen armo, että saa veli veljelleen puhua avoimin tunnoin, ja päästä siteistä vapaaksi, ja vapaana lapsena uskoa autuaaksi itsensä.

Jumalan rauhaan, vähin veljenne Herrassa,
F. William Kangas
Päivämies 25.1.1967

_________________
On uskon kautta taivas määränpäämme,
ja perintömme siellä odottaa.
Kun uskoon, toivoon matkalla me jäämme,
niin kodin portti meille aukeaa.
SL 282: 5


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Tämäkin on ilmainen foorumi, jonka tarjoaa munfoorumi.com

Ilmoita asiaton sisältö

Muuta yksityisyysasetuksia