Laestadius kasteesta

Kirjoituksia etsikkoaikamme aamunkoiton uskovaisilta 1800-luvulta 1940-luvun vuosikymmeniin

Laestadius kasteesta

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Elo 2008, 11:28

Reinikainen, Erkki: Usko ja kaste, ss. 88-91. Gummerrus Kirjapaino Oy, Jyväskylä 2001. Laestadiukset tekstit on erotettu lainausmerkeillä, selittävät välikommentit ovat Reinikaiselta. Lihavoinnit omiani.

"Lars Levi Laestadius kirjoitti kirjassaan Hulluinhuonelainen:

"Siitä lähtien, kun Augustinus esitti opin, etteivät kastamattomat lapset tule autuaiksi, on kristillisessä kirkossa ollut epäilyä heidän autuudestaan. - - Kirkkomme piirissä johtavana oppina onkin se, että lapsi ennen kastetta on vailla uskoa ja vasta kasteessa saa uskon, uudestisyntyy ja tulee näin vanhurskautetuksi. Tällainen käsitys on Raamatun ja Lutherin sakramenttiopin vastainen. Luther opettaa selkeästi ja Raamatun mukaisesti: sakramentti ei vanhurskauta, vaan usko vanhurskauttaa ja sakramentti otetaan vastaan uskolla."

Kirjan luvussa "Armonvälineistä" Laestadius totesi:

"Kaikki apostolit vaativat kastettavilta uskoa. Vuoden 1811 käsikirjan tekijät ovat kuitenkin käsittäneet, ettei lapsella ole mitään uskoa, koska he kohdistavat kysymyksen tulevaisuuteen. Lapsi, haluatko tulla tähän uskoon kastetuksi? Mutta kun Vapahtajamme opin mukaan lapsilla on todellinen usko, kysymyksen pitäisi kuulua: Lapsi, tahdotko tässä uskossasi tulla kastetuksi?

Jokaisen, joka tuntee turmeltuneen luontonsa, on tunnustettava Davidin kanssa, että hän on synnissä siinnyt ja syntynyt syntisestä siemenestä. Tämä syntinen siemen ei suinkaan ole synnitön pyhän edessä, vaikka syntinen taipumus ei vielä ole ehtinyt kehittyä. Kaikki lapset ovat luonnostaan vihan lapsia. Ei auta, että järki tässä riitelee luonnon yleistä lakia vastaan. Jos kastamattomat lapset siis tulevat autuaiksi, eivät he tule autuaiksi viattomuutensa tähden, vaan sen tähden, että he uskovat Kristukseen.

Koska lapsetkin ovat siis luonnostaan vihan lapsia, eivät he tule autuaiksi omasta ansiostaan. Mutta kun heillä on usko Kristukseen, vaikka meille käsittämättömällä tavalla, eivät he ole tuomion alaisia, ja kun seurakunnalla on valta antaa syntejä anteeksi, on heidät kasteessa otettava seurakunnan yhteyteen."

Laestadius laati lapsikasteen raamatullisista perusteista seuraavan yhteenvedon:

"1. Kaikki lapset ovat luonnostaan vihan lapsia.
2. Lapsilla on usko Kristukseen.
3. Kastetta ei voida siis heiltä kieltää.
4. Jos lapset kuolevat kastamattomina heidän vanhempiensa laiminlyönnin vuoksi, ei lapsia sen takia tuomita. Mutta vastuu kohtaa vanhempia, kun he halveksivat armovälineitä, johtuipa tämä halveksunta sitten armovälineiden oikean käyttämisen tietämättömyydestä tai vihasta kastajaa kohtaan.
5. Sillä, että papit tai valtiokirkko eivät salli lukijain kastavan lapsiaan vanhan käsikirjan mukaan, ei ole mitään pätevää perustetta Jumalan sanassa eikä järjessä.
6. Kaste sen paremmin kuin ehtoollinenkaan ei ole opus operatum, autuaaksi tekevä, ilman kastettavan uskoa."

Laestadius totesi lisäksi:

"Jolla on ollut usko ennen kastetta, hän on saanut syntien anteeksiantamuksen. Kaste on vain sen vahvistus. Kaste pelastaa synnistä ja (iankaikkisesta) kuolemasta, mutta sillä ehdolla, että vanha ihminen jokapäiväisessä parannuksessa ja katumuksessa kuoletetaan (Luther). Epäuskoisilta puuttuu juuri tämä ehto.""


EDIT. Lisätty hymiöiden esto viestiin.
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 04 Touko 2013, 00:48, muokattu yhteensä 1 kerran
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Maarimi » 17 Elo 2008, 17:40

On todella epäjohdonmukaista kastaa lapsia, koska suurin osa heistä on epäuskoisia aikuisina.

Eli juuri kuten sanot:
"Jolla on ollut usko ennen kastetta, hän on saanut syntien anteeksiantamuksen. Kaste on vain sen vahvistus. Kaste pelastaa synnistä ja (iankaikkisesta) kuolemasta, mutta sillä ehdolla, että vanha ihminen jokapäiväisessä parannuksessa ja katumuksessa kuoletetaan (Luther). Epäuskoisilta puuttuu juuri tämä ehto.""
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Elo 2008, 20:42

Maarimi kirjoitti:On todella epäjohdonmukaista kastaa lapsia, koska suurin osa heistä on epäuskoisia aikuisina.


Mitä tuo tähän liittyy, jos ja kun lapset kuitenkin vauvoina ovat uskovaisia?

Maarimi kirjoitti:Eli juuri kuten sanot:
"Jolla on ollut usko ennen kastetta, hän on saanut syntien anteeksiantamuksen. Kaste on vain sen vahvistus. Kaste pelastaa synnistä ja (iankaikkisesta) kuolemasta, mutta sillä ehdolla, että vanha ihminen jokapäiväisessä parannuksessa ja katumuksessa kuoletetaan (Luther). Epäuskoisilta puuttuu juuri tämä ehto.""


Sivukommenttina huomautettakoon, että niin en kirjoittanut minä, vaan Lars Levi Laestadius. Olen kyllä Laestadiuksen kanssa asiasta samaa mieltä, samoin kuin tästäkin:

"4. Jos lapset kuolevat kastamattomina heidän vanhempiensa laiminlyönnin vuoksi, ei lapsia sen takia tuomita. Mutta vastuu kohtaa vanhempia, kun he halveksivat armovälineitä, johtuipa tämä halveksunta sitten armovälineiden oikean käyttämisen tietämättömyydestä tai vihasta kastajaa kohtaan."

--> Laestadius piti siis lasten kasteen laiminlyömistä ankarana armovälineiden halveksuntana, josta tuomio tulisi kohtaamaan vanhempia. Tämä seikka viittaa siihen, että Laestadius ei olisi ollut läheskään niin suosiollinen baptisteja ja metodisteja tms. uudestikastajia kohtaan kuin yleensä annetaan ymmärtää.

Laestadiuksen käsitys kasteen laiminlyönnin vastuunkantajista on raamatullinen. Kun Mooses laiminlöi poikansa ympärileikkauksen, joka oli poikalapsien kohdalla vanhan liiton kastetta vastaava sakramentti, kohdistui rangaistus vastuulliseen eli isään - ei lapseen:

2. Moos. 4:
"24 Matkan varrella Herra tuli Moosesta vastaan paikassa, johon hän oli perheineen yöpynyt, ja aikoi surmata hänet.
25 Silloin Sippora otti terävän piikiven, leikkasi pois poikansa esinahan ja kosketti sillä Moosesta jalkojen väliin sanoen: "Sinä olet minun veriylkäni."
26 Niin Herra jätti Mooseksen rauhaan. Sippora oli ensimmäinen, joka sanoi "veriylkä" puhuessaan ympärileikkauksesta. [1. Moos. 17:10+]"


Jumala oli sanonut:

1. Moos. 17:
"10 Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi. [2. Moos. 4:26; 3. Moos. 12:3; Luuk. 2:21; Ap. t. 7:8; Room. 4:11]
11 Leikkauttakaa pois esinahkanne. Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän.
12 Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen. Ympärileikattakoon kaikki talossasi syntyneet orjat samoin kuin heimoosi kuulumattomat orjat, jotka itsellesi ostat,
13 siis jokainen talossasi syntynyt tai rahalla ostamasi orja. Näin te kannatte ruumiissanne merkkiä siitä, että minun tekemäni liitto on ikuinen.
14 Mutta jokainen ympärileikkaamaton poistettakoon kansansa parista. Hän on rikkonut liiton.""


--> Huomaa: myös pyhään heimoon kuulumattomat poikalapset tuli ympärileikata toivoen, että myös he säilyisivät uskomassa. Samoin tulee kastaa kaikki lapset toivoen, että he säilyisivät uskomassa, myös ne, jotka eivät aikuisena enää tule syntien ja ylitsekäymisten tähden kuulumaan siihen hengelliseen pyhään heimoon, josta Pietari puhuu:

1. Piet. 2:
"9 Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa. [2. Moos. 19:6, 22:30; Ilm. 1:6]
10 Ennen te ette olleet kansa, mutta nyt te olette Jumalan kansa. Ennen te olitte armoa vailla, mutta nyt on Jumala teidät armahtanut. [Hoos. 1:6,9, 2:1,3,25; Room. 9:25,26]"


Moosesta meinasi siis kohdata ankara rangaistus hänen laiminlyöntinsä vuoksi. Sen sijaan ympärileikkaamattomana kuollutta Daavidin poikalasta ja vanhempia Daavidia ja Batsebaa, ei kohdannut rangaistus. (Daavidilla ja Batseballa oli kyllä ankara huoruuden synti taustalla, minkä vuoksi Jumala salli heidän lapsensa kuolla ajallisesti, muistutuksena siitä, että synnin palkka on kuolema.)

2. Sam. 12:
"18 Seitsemäntenä päivänä lapsi kuoli. Palvelijat eivät uskaltaneet kertoa Daavidille lapsen kuolemasta, sillä he ajattelivat: "Kun me puhuimme hänelle pojan vielä eläessä, hän ei kuunnellut meitä. Kuinka me nyt voisimme sanoa hänelle, että poika on kuollut? Hän voi tehdä jotakin epätoivoista."
19 Huomatessaan palvelijoidensa kuiskailevan keskenään Daavid ymmärsi, että lapsi oli kuollut. Hän kysyi heiltä: "Onko lapsi kuollut?" He vastasivat: "On."
20 Silloin Daavid nousi maasta, peseytyi, voiteli itsensä ja vaihtoi vaatteensa. Sitten hän meni pyhäkköön ja kumartui maahan rukoilemaan. Kotiin palattuaan hän pyysi syötävää, ja hänelle tuotiin ruokaa ja hän söi.
21 Palvelijat kysyivät: "Mitä tämä tarkoittaa? Kun poika oli vielä elossa, sinä paastosit ja itkit, mutta nyt, kun hän on kuollut, sinä nouset ja rupeat syömään."
22 Hän vastasi: "Kun poika oli elossa, minä paastosin ja itkin, sillä ajattelin: 'Ehkäpä Herra armahtaa minua ja lapsi saa elää.'
23 Miksi nyt enää paastoaisin, kun hän on kuollut? Voinko saada hänet takaisin elämään? Minä menen aikanaan hänen luokseen, mutta hän ei voi palata minun luokseni.""


--> Daavidin poika kuoli seitsemän päivän ikäisenä. 8. päivänä hänet olisi lain mukaan ympärileikattu. Koska mitään rikkomusta ei siinä asiassa tapahtunut, Daavid toteaa, että uskon kautta hän menee aikanaan lapsenuskossa kuolleen poikansa luokse. Sanoessaan näin Daavid katseli asiaa uskon silmin. Hän oli niin sanoessaan uskomassa, sillä joitakin päiviä aiemmin Jumalan palvelija, profeetta Naatan oli saarnannut hänelle synnit anteeksi:

2. Sam. 12:
"13 Silloin Daavid sanoi Natanille: "Olen tehnyt syntiä Herraa vastaan." Natan vastasi: "Herra vapauttaa nyt sinut tästä synnistä, eikä sinun tarvitse kuolla. [2. Sam. 24:10; Ps. 51:1-14; Sir. 47:11]
14 Mutta koska olet tällä teolla rikkonut pahasti Herraa vastaan, niin sinulle syntynyt poika kuolee." [2. Sam. 11:27]"


Samoin kastamattomina kuolleita lapsia eikä heidän vanhempiaan kohtaa mikään rangaistus, jos lapsi on jäänyt kastamatta vain siksi, että kastetta ei ole ehditty toimittaa. Tosin jos tiedetään, että lapsi on hengenvaarassa ja kastamaton, on hänelle viipymättä toimitettava hätäkaste, ei siksi, että lapsi ei uskonsa kautta pelastuisi ilman kastetta, vaan koska niin ilmaistaan kunnioitus kasteen armoliittoa ja siihen liittyviä Jumalan sanan lupauksia kohtaan ja saatetaan myös lapsi niistä osalliseksi. Kasteessa nimittäin puetaan päälle itse Jeesus Kristus. Kristuksen päälle pukeminen on Lutherin mukaan eri asia kuin Kristuksen seuraaminen.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jani_S » 17 Elo 2008, 20:50

Maarimi kirjoitti:On todella epäjohdonmukaista kastaa lapsia, koska suurin osa heistä on epäuskoisia aikuisina.

Tällainen kasteen halveksunta on kauheaa eksytystä ja hengellistä pimeyttä. On erittäin johdonmukaista kastaa kaikki lapset, sillä he uskovat. He ovat itse asiassa uskon esikuva. Kasteen armoliitto on kutsumassa heitä sitten takaisinkin, jos he eksyvät epäuskoon.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja Maarimi » 18 Elo 2008, 18:16

Ei kaste pelasta ilman uskoa. Suurin osa lapsena kastetuista on aikuisena epäuskoisia. Miksi?

Ns. lapsen usko ei kanna aikuisuuteen - varsinkaan jos lapsi ei kuule Jumalan sanaa missään, ei hän automaattisesti tiedä uskosta mitään.

Eksyttäjiä on paljon. Itse tukeudun raamattuun, en esim. Laestadiukseen tai Lutheriin!
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Elo 2008, 20:51

Maarimi kirjoitti:Ei kaste pelasta ilman uskoa. Suurin osa lapsena kastetuista on aikuisena epäuskoisia. Miksi?

Ns. lapsen usko ei kanna aikuisuuteen - varsinkaan jos lapsi ei kuule Jumalan sanaa missään, ei hän automaattisesti tiedä uskosta mitään.

Eksyttäjiä on paljon. Itse tukeudun raamattuun, en esim. Laestadiukseen tai Lutheriin!

Luitko mitä O.M kirjoitti Mooseksesta, hänen vaimostaan Sipporasta ja heidän ympärileikkaamattomasta lapsestaan. tai luitko mitä O.M kirjoitti kuningas Daavidista? Eikö ne paikat olekaan sinulle Raamattua, minulle ne ovat ja on vielä muistettava, että ne olivat Jeesuksen ja apostolien ainoaa Raamattua, silloin ei ollut Uutta Testamenttia vielä alettukaan kirjoittamaan, vaikka sitä elettiin Vanhan Testamentin profeettojen kirjoitusten mukaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 19 Elo 2008, 15:19

Maarimi kirjoitti:Ei kaste pelasta ilman uskoa. Suurin osa lapsena kastetuista on aikuisena epäuskoisia. Miksi?

Tahdommehan lapsiemme parasta?
Emme vanhempina voi automaatisesti olettaa, että lapsellemme on elinpäiviä määrätty yhtä paljon kuin itsellemme on suotu. Monet ovat päässeet enkeleiden joukkoon jo aivan pieninä.
Nämä pienet taivaan taimet olisivat toki päässeet taivaaseen ilman kastettakin, ilman tekosyntejä, mutta emme halua halveksia kasteen sakramenttia.
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Nepheg » 20 Elo 2008, 00:50

Maarimi kirjoitti:Ei kaste pelasta ilman uskoa. Suurin osa lapsena kastetuista on aikuisena epäuskoisia.


Se ei ole syy väheksyä kastetta.
Myöskään aikuisena kasteen saaneet/parannuksen armon saaneet eivät automaattisesti säily uskomassa joten tuntuu todella keinotekoisella kieltää lapselta kaste sen takia, että hän ei olisikaan enää aikuisena uskomassa.

Siis: Kukaan ei voi taata edes aikuisen uskomassa pysymistä, mutta silti hän saa sen hetkisessä tilanteessa mennä kasteelle, mikäli hätä ei ole ennen kastettu.
Samat oikeudet pitäisi olla myös lapsilla saada kaste, eikä heitä saa estää tulla osallisiksi Jumalan säätämään liittoon.

Markuksen evankeliumista:
13 Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän heihin rupeais; niin opetuslapset nuhtelivat niitä, jotka heitä toivat.
14 Mutta kuin Jesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: sallikaat lasten tulla minun tyköni, ja älkäät kieltäkö heitä; sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
15 Totisesti sanon minä teille: jokainen, joka ei Jumalan valtakuntaa ota vastaan niinkuin lapsi, ei hän suinkaan siihen tule sisälle.
16 Ja hän otti heitä syliinsä, ja pani kätensä heidän päällensä, ja siunasi heitä.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Maarimi » 21 Elo 2008, 21:24

Päinvastoin, keinotekoista ja turhaa on kastaa ihmisiä, kun emme tiedä ovatko he Jumalan valittuja. Tällainen joukkokastaminen myös ikään kuin heikentää kasteen arvoa. Ja mikä harmillisinta, moni luulee että kaste pelastaa, eikä tule koskaan miettineeksi syvällisemmin uskon asioita.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Elo 2008, 21:42

Maarimi kirjoitti:Päinvastoin, keinotekoista ja turhaa on kastaa ihmisiä, kun emme tiedä ovatko he Jumalan valittuja. Tällainen joukkokastaminen myös ikään kuin heikentää kasteen arvoa. Ja mikä harmillisinta, moni luulee että kaste pelastaa, eikä tule koskaan miettineeksi syvällisemmin uskon asioita.

Jaksaapa Maarimi paahtaa tuota lapsikasteen vastustamista, ei arvaisi ellei tietäisi, että vielä vuosi sitten kuljit Rauhanyhdistyksen seuroissa ja kerroit olevasi vanhoillislestadiolainen.
Kenestä aikuisena kastettavasta sitten ennalta tietäisit, pysyykö hän uskossa, kuten taidat sen asian nykyisin ilmaista?

Nykyisin nojaat pimeyteesi, kuten Egyptissä Mooseksen aikana nojasivat. Aina löydät verukkeita ja syitä kieltäytyä uskomasta selvää Raamatun opetusta. Muistatko mitä Jeesus opetti Jumalan valtakunnan vähimpien pahentamisesta, tai tässä tapauksessa heidän uskonsa turhaksi väittämisestä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 21 Elo 2008, 22:42

Maarimi kirjoitti:Päinvastoin, keinotekoista ja turhaa on kastaa ihmisiä, kun emme tiedä ovatko he Jumalan valittuja.


Tuolla logiikalla ei saisi kastaa edes aikuisia koska emme tiedä kuka pysyy uskomassa...
Perustelusi on ontuvaa, eikä raamatusta ainakaan löydy aivoituksellesi mitään tukea.

Maarimi kirjoitti:Tällainen joukkokastaminen myös ikään kuin heikentää kasteen arvoa. Ja mikä harmillisinta, moni luulee että kaste pelastaa, eikä tule koskaan miettineeksi syvällisemmin uskon asioita.


Kaste ei pelasta, eikä edes tee ihmistä uskovaiseksi.
Kukaan meikäläinen ei laske uskoansa kasteen varaan, vaikka ovat kastettu pienenä.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Emka » 21 Elo 2008, 22:43

Maarimi kirjoitti:Päinvastoin, keinotekoista ja turhaa on kastaa ihmisiä, kun emme tiedä ovatko he Jumalan valittuja. Tällainen joukkokastaminen myös ikään kuin heikentää kasteen arvoa. Ja mikä harmillisinta, moni luulee että kaste pelastaa, eikä tule koskaan miettineeksi syvällisemmin uskon asioita.



Tätä voisi jo kutsua saivarteluksi, vai mitä? Mistä sinä sen tiedät,että esim itse, jos ja kun menet aikuiskasteelle, pysyt varmasti siinä uskossasi? Tiedän monia jotka ovat olleet sellaisessa herätysliikkeessä jossa on kastettu aikuisena ja he ovat pois poikenneet siitä ja menneet ns. maailmaan. Mitä heitä auttoi se kaste?

Mark:9
42 "Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänet heitettäisiin mereen myllynkivi kaulassa.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja nuusku » 21 Elo 2008, 23:39

Yhdyn uskonveljieni ja -sisarteni kommentteihin. Aattelin silti sinänsä, että asiaan liittyy jonkinlainen paradoksi, eli kastehan kai myös tuo vanhemmille velvollisuuden kasvattaa lasta kristityksi ja Jumalan sanan mukaiseen uskoon, eli tätä kasteen armoliittoa kuuluisi hoitaa. Mutta silti tiedämme että suurin osa vanhemmista ei voi sitä kristillistä kasvatusta lapsilleen antaa. Vaikka sitä haluaisivatkin, niin eivät voi, koska eivät ole itse uskovaisia, eli heillä ei ole tarjota lapsille elävää evankeliumia. Siinä mielessä ymmärrän, että vaikka lapsikastetta ei millään muotoa ole syytä halveksua ja on tarpeen suositella kaikkia kastamaan lapsensa, niin jotenkin tuntuu, että oleellisinta ja keskeisintä olisi silti esim. vanhemmille ensisijaisesti suositella henkilökohtaista parannusta synneistä, että näin pääsisivät itse sisälle Jumalan valtakuntaan. Siinä mielessä on (ainakin mun mielestä) toissijaista, että kastaako lapsensa vai ei, ensisijaisesta olisi omakohtaisen parannuksen tekeminen.

Oon muutoinkin miettinyt joskus noita juttuja, että tavallaanhan on hyvä ja tärkee asia suositella ihmisille yleiskristillistä elämää ja Jumalan sanan mukaista moraaliperiaatetta, mutta silti huomattavasti keskeisempää on puhua parannuksen tarpeellisuudesta ja sen välttämättömyydestä jos haluaa päästä taivaaseen.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja O.M » 22 Elo 2008, 07:43

nuusku kirjoitti:Aattelin silti sinänsä, että asiaan liittyy jonkinlainen paradoksi, eli kastehan kai myös tuo vanhemmille velvollisuuden kasvattaa lasta kristityksi ja Jumalan sanan mukaiseen uskoon, eli tätä kasteen armoliittoa kuuluisi hoitaa. Mutta silti tiedämme että suurin osa vanhemmista ei voi sitä kristillistä kasvatusta lapsilleen antaa. Vaikka sitä haluaisivatkin, niin eivät voi, koska eivät ole itse uskovaisia, eli heillä ei ole tarjota lapsille elävää evankeliumia. Siinä mielessä ymmärrän, että vaikka lapsikastetta ei millään muotoa ole syytä halveksua ja on tarpeen suositella kaikkia kastamaan lapsensa, niin jotenkin tuntuu, että oleellisinta ja keskeisintä olisi silti esim. vanhemmille ensisijaisesti suositella henkilökohtaista parannusta synneistä, että näin pääsisivät itse sisälle Jumalan valtakuntaan. Siinä mielessä on (ainakin mun mielestä) toissijaista, että kastaako lapsensa vai ei, ensisijaisesta olisi omakohtaisen parannuksen tekeminen.


Tuossa on ajatusta. Muotoilisin sen niin, että kukaan lapsensa kasteen tahallisesti laiminlyövä ihminen ei voi olla uskovainen, mutta monikin lapsensa kastattava ihminen voi olla epäuskoinen.

Lapsen kasteen laiminlyönti kielii uuspakanuudesta. 8)
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 03 Loka 2008, 18:52

Laestadiuksen käsitystä lasten uskosta on siteerattu myös tuoreessa Päivämiehessä:

”Lapsille kuuluu taivaanvaltakunta jo ennen kastetta heidän uskonsa nojalla siitä syystä, ettei heillä ole mitään epäuskoa, heillä ei ole semmoisia intohimoja, joihin vanhassa ihmisessä oleva epäusko perustuu. Heillä ei ole mitään omaavanhurskautta, ei mitään maailman kunniaa, ei mitään omanvoiton pyyntiä – vaan ainoastaan ruuan halu – ei mitään kateutta, ei mitään huoruuden himoa, ja sen tähden he jo luomisen armon nojalla ovat vapautetut perkeleen vallasta ulkonaisessa suhteessa, se on, he ovat luomisen armon kautta vapautetut perkeleen vallasta ajatuksissa, haluissa ja töissä, mutta ei synnilliseen taipumukseen eli perisyntiin nähden, joka asuu heissä, mutta jonka velasta ja rangaistuksesta he ovat vapautetut sovintoarmon kautta Kristuksessa, mikä heille omistetaan yksin uskon kautta ilman lain töitä.”
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Laestadius kasteesta

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Maalis 2009, 16:22

O.M kirjoitti:"Lars Levi Laestadius kirjoitti kirjassaan Hulluinhuonelainen:

- -

Koska lapsetkin ovat siis luonnostaan vihan lapsia, eivät he tule autuaiksi omasta ansiostaan. Mutta kun heillä on usko Kristukseen, vaikka meille käsittämättömällä tavalla, eivät he ole tuomion alaisia, ja kun seurakunnalla on valta antaa syntejä anteeksi, on heidät kasteessa otettava seurakunnan yhteyteen."


Raattamaa vaikuttaa olleen kasteesta Laestadiuksen linjoilla kirjeessään Juho Takkiselle 10.6.1878.

"Kallis asia, että lapsia kastetaan, joitten on Jumalan valtakunta, mutta voi pimeyttä, kun entiset ja nykyiset pappein päämiehet ovat perustaneet ja opettavat uuden syntymisen kasteeseen, joka uskon kautta ristiinnaulitun katselemisessa tapahtuu katuvaisille, niinkuin se tapahtui Jeesuksen opetuslapsille, josta Jeesus puhui Nikodeemukselle, on vedetty lasten kasteeseen. Ja vielä vakuuttavat suruttomat papit rippikoulussa jumalattomia nuorukaisia tapahtuneesta uudesta syntymisestä, ehkä Herran opetuslapset saatuansa molemmat sakramentit murehdit ja itkit uuden syntymisen päivänä. Niin siis Pyhä Henki kutsuu sanan ja sakramentin kautta kolkuttamaan ristiinnaulitun oven päälle, niin sisällä olevaisessa pyhäin ihmisten yhteydessä ovat oven vartijat, jotka evankeliumin saarnalla avaavat oven katuvaisille ja uskovaisille Jeesuksen veren kautta."
http://www.koistinen.se/VK1_BOOKMARKS.pdf

--> Ymmärrän tuon niin, että Raattamaan mukaan uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa, vaan uskon kautta katuvaiselle ristiinnaulitun katselemisessa. Pyhä Henki kutsuu kolkuttamaan ovelle sanan ja sakramenttien kautta. Oven vartijat avaavat oven evankeliumin saarnalla katuville.

Leonard Typpö vaikuttaa olleen Laestadiuksen ja Raattamaan linjoilla Siionin lähetyslehdessä 8/1914.

"Uudestisyntymisen kautta tullaan ahtaasta portista sisälle Jumalan valtakuntaan. Kenessä ihmisessä ei ole tapahtunut uutta syntymistä, hän on ulkona Jumalan valtakunnasta. Ainoastaan lapsuuden kristityt, jotka ovat pysyneet kasteen liitossa parannuksen tekijänä rikoksistaan ja vioistaan, he eivät ole epäuskolla Jumalan valtakuntaa ylönantaneet, he ovat olleet aina Isän kotona. Ei kuitenkaan vanhemman veljen tavalla (Luuk.15:29-30), joka ei tuntenut koskaan Isän käskysä rikkoneensa ja sen tähden ei tarvinnut mitään anteeksiantamusta, hän vain vaatii Isältä uskollisuutensa ja työnsä palkkaa."
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=2769

--> Typpö ei sijoita uudestisyntymistä kasteeseen. Hän toteaa, että kaikkien on synnyttävä uudesti, paitsi kasteensa liitossa pysyneiden lapsuudenkristittyjen.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Laestadius kasteesta

ViestiKirjoittaja O.M » 21 Maalis 2009, 18:46

Jos joku ihmettelee intoani lainailla vanhojen kristillisyyden saarnamiesten käsityksiä kasteesta, niin siihen on vastaus seuraavassa Reinikaisen kirjoituksessa. Liikkeellä on outoja väitteitä, joiden voidaan mm. Laestadiuksen, Raattamaan ja Typön kirjoituksilla osoittaa olevan vääriä.

"Lestadiolaisessa herätysliikkeessä on opetettu kasteesta Laestadiuksen mukaisesti, että lapsikaste on Jumalan sanaan perustuva ja että lapset ottavat sen vastaan uskolla. Oppi lasten uskosta on kuulunut lestadiolaisuuteen sen syntyvaiheista lähtien. Viime vuosikymmeninä on toisinaan esitetty väitteitä, että vanhoillislestadiolaiset olisivat poikenneet alkuperäisestä lestadiolaisesta opetuksesta ja kirkon "virallisesta" kasteopista vuosien 1960-1961 niin sanotun pappishajaannuksen yhteydessä. Nämä väitteet eivät siis pidä paikkaansa.

Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisen kastekäsityksen omaksumisesta. Tämä johtuu siitä, että meidän käsityksemme ja opetuksemme mukaan usko vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Edellä on kuitenkin osoitettu, että jo Lars Levi Laestadius opetti lapsikasteen olevan raamatullinen kaste, koska lapset uskovat. Laestadiukseen yhtyen vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu vastoin helluntailaisten käsitystä."

(Reinikainen: Usko ja kaste, s. 91-92. Gummerus 2001.)
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00


Paluu Etsikkoaikamme aamunkoitosta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron