Heikki Jussila, Kaanaan häissä

Kirjoituksia etsikkoaikamme aamunkoiton uskovaisilta 1800-luvulta 1940-luvun vuosikymmeniin

Heikki Jussila, Kaanaan häissä

ViestiKirjoittaja nuusku » 24 Tammi 2010, 02:13

Iankaikkisen evankeliumin ihmetyö.

Tämä on ensimmäinen ihmetyö. Joh. 2: 11.

Kolmantena päivänä apostolien valitsemisen jälkeen olivat häät Kalilean Kaanaassa. Ja Jeesuksen äiti oli siellä. Myös olivat Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsutut häihin. Se todistaa, että se oli uskovainen koti, oikea kaanaa, jossa rieskaa ja hunajaa vuotaa. Oi, että löytyisi tiheämmässä sellaisia koteja, jossa olisi Jeesuksen äiti, Jumalan seurakunta ja johon kutsuttaisiin Jeesus ja hänen opetuslapsensa kunniavieraaksi häihin ja muihin pitoihin kun niitä laitetaan. Kaanaassa yhdymme sellaiseen perheeseen, jossa ei loisto, ylellisyys eikä maailman turhuus, vaan jossa Jeesus korotetaan kunniapaikalle ja ilon antajaksi.

Kuka tahtoisi jäädä pois Kaanaan häistä, jossa on Jeesuksen äiti ja johon Jeesus ja hänen opetuslapsensa on kutsuttu. Siellä hääjuhlaa vietetään ja hääviinistä juovutaan. Siellä evankeliumin pasuuna kajahtaa: »Autuaat ovat ne, jotka ovat Karitsan häihin ja ehtoolliselle kutsutut.» Heillä on suuri sukulaisuus Kaanaan kaupungissa, joka tosin on pieni ja mitätön maailman silmissä, vaan joka on saanut taivaasta yljän keskellensä. Hän läsnäolemisensa kautta juhlaan ilon antaa ja köyhät koroittaa. Kaanaassa on hyvät seurat. Ei puutu siellä iloa kun ylkä on siellä keskellä. Ja hääväki ei voi paastota, kun ylkä on heidän kanssansa.

Ihmeellinen on Herra Jeesus teoissaan ja väkevä voimassaan hääväen keskellä, kun hänen aikansa on tullut. Me olemme vakuutetut, että tämä ihmetyö, joka tapahtui Kaanaan häissä, on Jumalan tahdosta kirjoitettu ja että se on tarpeellinen meille selittämään kristityn kodin merkitystä ja Herran siunausta nuorelle pariskunnalle. Kirjoitettu on: "Jumalisuudesta on hyötyä kaikissa asioissa; sillä on tämän ja tulevan elämän lupaus."

Kalliit ovat Messiaan askeleet, kun oli tullut Kaanaan häihin läsnäolollaan kunnioittamaan avioliiton pyhyyttä. Me uskomme, että Maria sanoi pojalleen, ettei häissä ole viiniä ja että hänen uskonsa kesti koetuksen, kun Jeesus sanoi: »Vaimo, mitä minulla on sinun kanssasi, aikani ei ole vielä tullut?» Sillä äiti uskoi, että se aika oli hetkelleen silloin tuleva. Sentähden hän sanoi palvelijoille: »Mitä hän sanoneekin teille, se tehkää.» Hänen uskonsa sai palvelijatkin Herran sanalle kuuliaisiksi. Sillä kaikki ovat uskovaiselle mahdolliset.

Missä löydetään uskoa, joka kestää koetuksen, siellä saadaan nähdä, että se tuo siunauksen Jumalalta hääpäivänä ja joka päivä. Sillä olemme saaneet kokea, että saviastioissa on vesi viiniksi muuttunut ja että ne ovat täytetty ylen täyteen ja ylitse vuotavaisiksi. Vaikka usein köyhillä tuntuu, ettei meillä ole viiniä. Vaan kun Jeesus on ollut opetuslastensa kanssa häissä, niin on saatu hyvää viiniä kaikkikin saviastiat täyteen ja ylitsevuotavaisiksi. Ja silloin on ihmetelty ja kiitetty Jeesusta. ja silloin on tuntunut, että hän on osoittanut kunniansa.

Ei ole tämä ihmetyö jäänyt sinne Kalilean Kaanaan, vaan on aina uusiintunut siellä, missä Herran seurakunta iloitsee hänen kunniansa katselemisessa ja hänen läsnäolemisensa siunaavasta viinistä virvoitettuna. Tunteminen on usein kokoontuessa, ettei meillä ole viiniä, joka ennen on virvoittanut ja tehnyt mielen iloiseksi. Eihän sitä ennenkään ole itsellä ollut. Vaan Herran sanan kautta täytetään saviastiat ja viinipuusta tulee parasta viiniä oksiin, joita Viinitarhuri puhdistaa, että ne runsaammin hedelmää kantaisivat.

Viini virvoittaa. Se antaa hajunsa ja makunsa. Se juovuttaa ja saattaa puhetuulelle ja ihmettelemään. Se saattaa panna uudet leilit liikkeelle ja sanomaan avaa suun, että kajahtelee kiitosäänet ja hengelliset laulut. Ihmeellinen ja voimallinen on Jumala pyhäinsä kokouksissa. Silloin kirkastuu, ettei ollutkaan se vahingoksi, että savi-astiat olivat vedellä täytetyt, kun se Herran sanan kautta niin hyväksi viiniksi muuttut ja siinä se Herra osoittaa kunniansa, kun tyhjästä astiasta, joka on ensin vedellä täytetty, riittää hyvää viiniä koko hääjoukolle.

Herran siunauksen virret, ja hyvän viinin virvoittava voima vahvistaa opetuslasten uskon ja lujittaa rakkauden siteet. Se katkoo maailman siteet. Se parantaa sairauden ja puhdistaa saastaisuuden ja valaisee ymmärryksen silmät katselemaan Herran kunniaa. Se juovuttaa sydämen hyvällä viinillä ja kirvoittaa kielen kajauttamaan: »Oi kuinka ihanat ovat sinun asuinsijasi, Herra Sebaot!» Ja se avaa suun sanomaan: »Katso Jumalan maja ihmisten lasten keskellä.»

Mutta Mooseksen ensimmäinen ihmetyö muutti veden vereksi, jota olivat virrat, joet, järvet, lammikot sekä puuastiat Ja kiviastiat täynnä ja joka haisi, ettei sitä saattanut juoda. Samoin myös noidat tekivät noitumisellansa. Sellainen eroitus on lain ja evankeliumin välillä. ja lain virran hedelmästä sanotaan, että Sinailta tullut kansa alkoi mässäämään kultavasikan ympärillä ja että heidän taitonsa olivat paatuneet. Ja Paavali sanoo heistä, että he pyytävät omaa vanhurskauttansa vahvistaa eivätkä ole Jumalan vanhurskaudelle kuuliaiset.

Suuri ero on hääjoukon Ja hautausjoukon välillä. Oi, kuinka Jeesuksen rakkaus on suuri, kun tuli Isän kunniasta ihmissuvun sekaan Kaanaan häätkin siunaamaan ja hääilon toi halvan morsiamen kotia. Kun avioliitto kuvaa suurta salaisuutta (Ef. 5: 22), Kristuksen ja seurakunnan hengellistä yhteyttä, on suuri hääilo jatkuva iankaikkisesti. Yljän kautta on seurakunta koroitettu kunniaan. Hän alensi itsensä, että hän morsiamen ylensi. Sentähden taivaassa on ilo loppumaton.

Siellä, missä hääväki iloitsee Yljän kunnian katselemisessa hänen siunauksen viinistä virvoitettuna, kuullaan kanteleitten soittajain ääni ja iloa ei puutu. Sellaisena katselivat jo profeetat Messiaan työalaa maan päällä ja uudenliiton seurakunnan ihanaisuutta. Kun sielun yllä on taivaan Herra, joka on tullut kihlaamaan morsiamen maan päältä ja on valmistanut hänelle häävaatteet, niin ei kuninkaallisessa häähuoneessa ole yhtään, jolla ei ole hääpukua.

(Kirjasta Iankaikkinen evankeliumi, 1945)
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja metsätähti » 24 Tammi 2010, 13:29

Kiitos tästä. :cool: Enpä ole aikaisemmin törmännyt tällaiselle selitykselle tekstiin. Yleensä kun keskitytään vain siihen "alkoholia vai ei"-kysymykseen. Mukava lukea. Kaunista.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja ELIHU » 25 Tammi 2010, 12:35

metsätähti kirjoitti:Kiitos tästä. :cool: Enpä ole aikaisemmin törmännyt tällaiselle selitykselle tekstiin. Yleensä kun keskitytään vain siihen "alkoholia vai ei"-kysymykseen. Mukava lukea. Kaunista.



Elävässä kristillisyydessä ( niin tuossakin kirjoituksessa) on ymmärretty tuo ko. vertauksen " uusi viini" Pyhän Hengen vertauskuvaksi, tämä käsitys on itselläni.
Moni lukija saattaa turhaan takertua , pysähtyä RM:n tekstissä tuohon " viini" sanaan, sitä pähkäillen..
Kun mielessään kääntää tuon --uusi viini -- sanan Pyhäksi Hengeksi, sen saamiseksi ja siitä " juopumiseksi" ( siitä osalliseksi tulemiseksi), avautuu teksti ja sanoma paremmin.

Se " uusi viini" uudistaa ja uudesti synnyttää ihmisen, antaa elämän ja voiman.Se saa aikaan ihmisessä hyvät, uskosta vuotavat hedelmät.

Sitä tuossa kirjoittajakin kuvaa, vaikkei taida suoraan sitä sanoa nimeltä ( PH:ä ), koska hänen aikanaan se oli varmaan hyvin laajasti tiedossa (uskovien ) keskellä.

Korjatkaa, jos tämä käsitys on aivan metsässä .
ELIHU
touhukas
 
Viestit: 191
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 02:12

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Tammi 2010, 12:51

Aivan saman käsityksen olen minäkin saanut, vanhoja kirjoituksia lukiessani ja keskustellessani tässä lähialueilla vaikuttaneiden puhuja- ja muidenkin veljien kesken. Kerran keskustelin aiheesta, palatessamme naapurikunnassa asuneen opettajan kanssa seuramatkalta kuntamme kirkonkylästä. Hän oli siellä puhujana, minä oppaana. Tämä nyt jo eläkkeelle jäänyt veli alkoi keskustelun maininnalla, että joskus saattaa saada niinkin ison "hörpyn" maistaa Jumalan hyvyyttä, että on vähän aikaa ikään kuin todella juovuksissa. Hän jatkoi vielä, ettei tällaista voi oikein sanoa uskostamme osattomille, koska he käsittävät sen väärin.
Jatkoin siitä, ettei kai sanomisesta sinänsä haittaa olisi, mutta selittämään sitä joutuisi. Eilen jouduin selittämäänkin, vilkaistessani Mopin palstan keskustelua, jossa tämä oli mainittu.
Voisin pitää jopa vahinkona, että tämä sinänsä raamatullinen kielikuva on tainnut jäädä nuorisollemme vieraaksi. Kuitenkin Raamatussa monissa kohdissa kehotetaan juopumaan Herran hyvyydestä, ja monin vastaavin kielikuvin kertoo asiasta. Osan niistä voi nykyihmisten tavoin sekoittaa tarkoittavan luonnollista alkoholijuomaa, mutta on joukossa kohtia, jotka selvästi ilmaisevat kyseessä olevan todellisesta Jumalan Hengen vaikutuksesta. Yksi sellainen löytyy helluntain tekstistä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 25 Tammi 2010, 17:13

Poimin muutamia kohtia joissa kerrotaan hengellisestä viinasta, kohtia oli niin paljon ettei kaikkia jaksanut kopioida:

4 Joka tyhmä on, hän tulkaan tänne; ja hulluille sanoi hän:
5 Tulkaat ja syökäät minun leivästäni, ja juokaat viinaa, jonka minä sekoitin.
6 Hyljätkää hullu meno, niin te saatte elää, ja käykää ymmärryksen tiellä. (Sananl. 9)

17 Ja teidän pitää tietämän, että minä Herra teidän Jumalanne asun Zionissa minun pyhällä vuorellani; silloin on Jerusalem pyhäksi tuleva, ja ei pidä muukalaisen käymän enään sen lävitse.
18 Sillä ajalla pitää vuoret makiaa viinaa tiukkuman, ja kukkulat rieskaa vuotaman, ja kaikki Juudan ojat pitää vettä täynnä oleman; ja lähde pitää Herran huoneessa käymän, ja Sittimin ojaan juokseman. (Joel. 3)

1 Kaikki janoovaiset, tulkaat vetten tykö, tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaat, ostakaat ja syökäät; tulkaat, ostakaat, ilman rahaa ja ilman hintaa, viinaa ja rieskaa. (Jes. 55)


4 Hän johdattaa minua viinakellariinsa; ja rakkaus on hänen lippunsa minun päälläni. (Kork.v. 2)

7 Sinun vartes on niinkuin palmupuu, ja sinun rintas ovat viinimarjarypälten kaltaiset.
8 Minä sanoin: minun täytyy astua palmupuuhun ja ruveta sen oksiin: anna sinun rintas olla niinkuin viinapuun marjarypäleet, sinun sierantes haju on niinkuin omenain (haju),
9 Ja sinun suus niinkuin paras viina, joka huokiasti menee ystävääni, ja saattaa uneliasten huulet puhumaan. (Kork. v. 7)


[Nuuskun huomio, taitavat yllä puhua Kristuksen seurakunnasta]

15 Herra Zebaot on heitä suojeleva, että he söisivät, ja saisivat allensa linkokivillä, ja joisivat ja riemuitsisivat niinkuin viinasta, ja tulisivat täyteen niinkuin malja, ja niinkuin alttarin kulmat. (Sak. 9:

6 Ja minä kuulin äänen neljän eläimen keskeltä sanovan: mitta nisuja yhteen penninkiin ja kolme mittaa ohria yhteen penninkiin, ja älä viinaa eikä öljyä vahingoita. (Ilm. 6)

Ja älkäät juopuko viinasta, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) Hengellä. (Ef. 5:18)

[Nuuskun huomio: Paavali ilmeisesti neuvoo juopumaan tuossa Pyhästä Hengestä]

27 Ja hän otti kalkin, ja kiitti, antoi heille ja sanoi: juokaat tästä kaikki;
28 Sillä tämä on minun vereni, sen uuden Testamentin, joka monen tähden vuodatetaan syntein anteeksi antamiseksi. (Matt. 26)

54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hänellä on ijankaikkinen elämä, ja minä olen herättävä hänen viimeisenä päivänä. (Joh. 6)


[Nuuskun huomio: Ilmeisesti Jeesus tarkoittaa edellä hengellistä juomista ja syömistä, koska mm. ristinryöväri ei ehtinyt fyysiselle ehtooliselle]

17 Ei myös pane kenkään nuorta viinaa vanhoihin leileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viina vuotaa pois, ja leilit turmellaan; vaan nuorta viinaa lasketaan uusiin leileihin, ja niin he molemmat tähdellä ovat. (Matt. 9)

[/i]
Näemmä myös väärää viinaa voi juoda:

17 Sillä he syövät jumalattomuuden leipää, ja juovat vääryyden viinaa. (Sananl. 4)

7 Kultainen malja on Babel Herran kädessä, joka on koko maailman juovuttanut; pakanat ovat juoneet hänen viinastansa, sentähden ovat pakanat niin hulluiksi tulleet. (Jer. 51)

33 Heidän viinansa on lohikärmeen kiukkuvahto, ja kyykärmetten hirmullinen myrkky. (5. Moos)

3 Sillä hänen huoruutensa vihan viinasta ovat kaikki pakanat juoneet, ja maan kuninkaat hänen kanssansa huorin tehneet, ja kauppamiehet maan päällä ovat rikastuneet hänen herkkuinsa voimasta. (Ilm. 18)


Ja Jumalan vihan viina odottaa epäuskoisia:

10 Sen pitää myös Jumalan vihan viinaa juoman, selkiää viinaa, joka hänen vihansa maljaan kaadettu on; ja häntä pitää tulella ja tulikivellä pyhäin enkeleitten edessä ja Karitsan edessä vaivattaman. (Ilm. 14)


Kerran Jumala juotti israelilaisia kompastuksen viinalla:

3 Sinä olet kansalles kovuutta osoittanut, ja meitä kompastuksen viinalla juottanut. (Ps. 60)
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja hepa » 25 Maalis 2010, 13:42

Kuuntelin erää vanhan seurapuheen joka oli tästä raamatunkohdasta. Siinä tuli esille, että aina pitää uskovaisen häihin kutsua myös Herra Jeesus. Niinkun tässäkin tekstikohdassa, ja niinkuin se uskovaisten häissä onkin, että siellä pidetään seurapuhe.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu


Paluu Etsikkoaikamme aamunkoitosta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron