Iankaikkisen evankeliumin ihmetyö.
Tämä on ensimmäinen ihmetyö. Joh. 2: 11.
Kolmantena päivänä apostolien valitsemisen jälkeen olivat häät Kalilean Kaanaassa. Ja Jeesuksen äiti oli siellä. Myös olivat Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsutut häihin. Se todistaa, että se oli uskovainen koti, oikea kaanaa, jossa rieskaa ja hunajaa vuotaa. Oi, että löytyisi tiheämmässä sellaisia koteja, jossa olisi Jeesuksen äiti, Jumalan seurakunta ja johon kutsuttaisiin Jeesus ja hänen opetuslapsensa kunniavieraaksi häihin ja muihin pitoihin kun niitä laitetaan. Kaanaassa yhdymme sellaiseen perheeseen, jossa ei loisto, ylellisyys eikä maailman turhuus, vaan jossa Jeesus korotetaan kunniapaikalle ja ilon antajaksi.
Kuka tahtoisi jäädä pois Kaanaan häistä, jossa on Jeesuksen äiti ja johon Jeesus ja hänen opetuslapsensa on kutsuttu. Siellä hääjuhlaa vietetään ja hääviinistä juovutaan. Siellä evankeliumin pasuuna kajahtaa: »Autuaat ovat ne, jotka ovat Karitsan häihin ja ehtoolliselle kutsutut.» Heillä on suuri sukulaisuus Kaanaan kaupungissa, joka tosin on pieni ja mitätön maailman silmissä, vaan joka on saanut taivaasta yljän keskellensä. Hän läsnäolemisensa kautta juhlaan ilon antaa ja köyhät koroittaa. Kaanaassa on hyvät seurat. Ei puutu siellä iloa kun ylkä on siellä keskellä. Ja hääväki ei voi paastota, kun ylkä on heidän kanssansa.
Ihmeellinen on Herra Jeesus teoissaan ja väkevä voimassaan hääväen keskellä, kun hänen aikansa on tullut. Me olemme vakuutetut, että tämä ihmetyö, joka tapahtui Kaanaan häissä, on Jumalan tahdosta kirjoitettu ja että se on tarpeellinen meille selittämään kristityn kodin merkitystä ja Herran siunausta nuorelle pariskunnalle. Kirjoitettu on: "Jumalisuudesta on hyötyä kaikissa asioissa; sillä on tämän ja tulevan elämän lupaus."
Kalliit ovat Messiaan askeleet, kun oli tullut Kaanaan häihin läsnäolollaan kunnioittamaan avioliiton pyhyyttä. Me uskomme, että Maria sanoi pojalleen, ettei häissä ole viiniä ja että hänen uskonsa kesti koetuksen, kun Jeesus sanoi: »Vaimo, mitä minulla on sinun kanssasi, aikani ei ole vielä tullut?» Sillä äiti uskoi, että se aika oli hetkelleen silloin tuleva. Sentähden hän sanoi palvelijoille: »Mitä hän sanoneekin teille, se tehkää.» Hänen uskonsa sai palvelijatkin Herran sanalle kuuliaisiksi. Sillä kaikki ovat uskovaiselle mahdolliset.
Missä löydetään uskoa, joka kestää koetuksen, siellä saadaan nähdä, että se tuo siunauksen Jumalalta hääpäivänä ja joka päivä. Sillä olemme saaneet kokea, että saviastioissa on vesi viiniksi muuttunut ja että ne ovat täytetty ylen täyteen ja ylitse vuotavaisiksi. Vaikka usein köyhillä tuntuu, ettei meillä ole viiniä. Vaan kun Jeesus on ollut opetuslastensa kanssa häissä, niin on saatu hyvää viiniä kaikkikin saviastiat täyteen ja ylitsevuotavaisiksi. Ja silloin on ihmetelty ja kiitetty Jeesusta. ja silloin on tuntunut, että hän on osoittanut kunniansa.
Ei ole tämä ihmetyö jäänyt sinne Kalilean Kaanaan, vaan on aina uusiintunut siellä, missä Herran seurakunta iloitsee hänen kunniansa katselemisessa ja hänen läsnäolemisensa siunaavasta viinistä virvoitettuna. Tunteminen on usein kokoontuessa, ettei meillä ole viiniä, joka ennen on virvoittanut ja tehnyt mielen iloiseksi. Eihän sitä ennenkään ole itsellä ollut. Vaan Herran sanan kautta täytetään saviastiat ja viinipuusta tulee parasta viiniä oksiin, joita Viinitarhuri puhdistaa, että ne runsaammin hedelmää kantaisivat.
Viini virvoittaa. Se antaa hajunsa ja makunsa. Se juovuttaa ja saattaa puhetuulelle ja ihmettelemään. Se saattaa panna uudet leilit liikkeelle ja sanomaan avaa suun, että kajahtelee kiitosäänet ja hengelliset laulut. Ihmeellinen ja voimallinen on Jumala pyhäinsä kokouksissa. Silloin kirkastuu, ettei ollutkaan se vahingoksi, että savi-astiat olivat vedellä täytetyt, kun se Herran sanan kautta niin hyväksi viiniksi muuttut ja siinä se Herra osoittaa kunniansa, kun tyhjästä astiasta, joka on ensin vedellä täytetty, riittää hyvää viiniä koko hääjoukolle.
Herran siunauksen virret, ja hyvän viinin virvoittava voima vahvistaa opetuslasten uskon ja lujittaa rakkauden siteet. Se katkoo maailman siteet. Se parantaa sairauden ja puhdistaa saastaisuuden ja valaisee ymmärryksen silmät katselemaan Herran kunniaa. Se juovuttaa sydämen hyvällä viinillä ja kirvoittaa kielen kajauttamaan: »Oi kuinka ihanat ovat sinun asuinsijasi, Herra Sebaot!» Ja se avaa suun sanomaan: »Katso Jumalan maja ihmisten lasten keskellä.»
Mutta Mooseksen ensimmäinen ihmetyö muutti veden vereksi, jota olivat virrat, joet, järvet, lammikot sekä puuastiat Ja kiviastiat täynnä ja joka haisi, ettei sitä saattanut juoda. Samoin myös noidat tekivät noitumisellansa. Sellainen eroitus on lain ja evankeliumin välillä. ja lain virran hedelmästä sanotaan, että Sinailta tullut kansa alkoi mässäämään kultavasikan ympärillä ja että heidän taitonsa olivat paatuneet. Ja Paavali sanoo heistä, että he pyytävät omaa vanhurskauttansa vahvistaa eivätkä ole Jumalan vanhurskaudelle kuuliaiset.
Suuri ero on hääjoukon Ja hautausjoukon välillä. Oi, kuinka Jeesuksen rakkaus on suuri, kun tuli Isän kunniasta ihmissuvun sekaan Kaanaan häätkin siunaamaan ja hääilon toi halvan morsiamen kotia. Kun avioliitto kuvaa suurta salaisuutta (Ef. 5: 22), Kristuksen ja seurakunnan hengellistä yhteyttä, on suuri hääilo jatkuva iankaikkisesti. Yljän kautta on seurakunta koroitettu kunniaan. Hän alensi itsensä, että hän morsiamen ylensi. Sentähden taivaassa on ilo loppumaton.
Siellä, missä hääväki iloitsee Yljän kunnian katselemisessa hänen siunauksen viinistä virvoitettuna, kuullaan kanteleitten soittajain ääni ja iloa ei puutu. Sellaisena katselivat jo profeetat Messiaan työalaa maan päällä ja uudenliiton seurakunnan ihanaisuutta. Kun sielun yllä on taivaan Herra, joka on tullut kihlaamaan morsiamen maan päältä ja on valmistanut hänelle häävaatteet, niin ei kuninkaallisessa häähuoneessa ole yhtään, jolla ei ole hääpukua.
(Kirjasta Iankaikkinen evankeliumi, 1945)