Raattamaa uudestisyntymisestä

Kirjoituksia etsikkoaikamme aamunkoiton uskovaisilta 1800-luvulta 1940-luvun vuosikymmeniin

Raattamaa uudestisyntymisestä

ViestiKirjoittaja O.M » 24 Tammi 2009, 18:24

Huomasin Mopin palstalta hyvän linkin, jossa on runsaasti vanhoja kirjeitä. Sivusto on ilmeisesti esikoislestadiolaisten pitämä. Osa kirjoittajista meni suuressa hajaannuksessa esikoisuuteen, joten sivustoon kannattaa suhtautua kokonaisuutena kriittisesti.

Olen tapani mukaan korostanut joitakin oleellisena pitämiäni asioita.

"Ylimuoniosta heinäkuun 4. p. 1876.
Rakas veli Herrassa Johan Tudee!
Jeesus puhuu Nikodemukselle Joh. kolmannessa luvussa uudesta syntymisestä lyhyesti: »Niinkuin Mooses ylensi käärmeen korvessa, niin pitää myös Ihmisen Poika ylettämän, että jokainen kuin uskoo Hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman.» Tämä on raamatun lyhyt armonjärjestys, jonka mukaan armon käsittäneet kristityt saattavat todistaa katuvaisille Jumalan armosta syntein anteeksi saamisesta Jeesuksen veressä. Sillä palvelijat tarvitsevat olla, jotka tuhlaajapoikaa vaatettivat Isän huoneessa, että hän vapauden käsittää ja säilyttää omassatunnossa. Lyhykäinen oppi uudesta syntymisestä käsitetään sydämellä, kun se äänellisesti saarnataan raamatun mukaan, ja sanan lukeminen vahvistaa saarnan niinkuin Hebrean seurakunnan kristityissä mainitaan. Lukeminen vaikuttaa, kun sanaa sydämellä käsitetään, vain siinä on asia, ettei sokea ihminen käsitä raamattua, ja koska hän luulee näkevänsä, niin hänen sokeutensa pysyy. Raamatussa on kyllä kirjoitettu uudesta syntymisestä, mutta saarnattakoon sitä äänellisesti ja selitettäköön se lyhyt armonjärjestys; kovin pitkän selityksen kautta sana menettää voimansa. Yksin raamattu on vakava ja vaihtelematon, kun se oikein ymmärretään. Mutta suruttomat jumaluusopin tohtorit eivät ymmärrä raamattua, kun ovat itse uudesti syntymättömät ja Pyhättä Hengettä. Sitä vähemmän ne uskovat ja ymmärtävät teidän ja meidän selityksiä ja kirjoituksia. Jos teidänkin kirja painettaisiin, ei sitä uskottaisi paremmin kuin raamattua, joka näyttää lyhyesti uuden syntymisen järjestyksen, eikä se tule pitkillä selityksillä selvemmäksi. Sentähden emme tahdo alkaa siihen toimeen. Terveisiä Kuopion kristityille minulta ja muilta Lapin kristityiltä.
Johan Raattamaa."


Raattamaan selitys lyhyestä armojärjestyksestä on perinteinen vanhoillislestadiolainen käsitys. Armon käsittäneiden (Pyhän Hengen saaneiden) kristittyjen on välttämätöntä olla palvelijoina ja todistaa synnit anteeksi katuville syntisille, jotta uudestisyntyminen voi tapahtua.

Raattamaa näyttää torjuvan käsityksen, jonka mukaan ihminen voisi uudestisyntyä lukemalla. Hän toteaa sanan kyllä vaikuttavan, mutta ilman Pyhää Henkeä ihminen ei ymmärrä lukemaansa ja niin hengellisesti sokea jää sokeaksi. Kun Pyhän Hengen saanut ihminen lukee Raamattua, hänelle Henki avaa sanaa määräosansa mukaan. Sana käsitetään uskovaisen sydämellä, jossa Pyhä Henki asuu.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Loka 2009, 18:32

Suomen Kristityille

TÄLLAISELLA OTSIKOLLA TERVEHTÄÄ TÄNÄ VAKAVANA AIKANA MEITÄ VIELÄ TUNNETTU, ELÄVÄN KRISTILLISYYDEN AAMUPÄIVÄN SAARNAAJA JUHANI RAATTAMAA V. 1876, JONKA LAINAAN ERÄÄSTÄ HÄNEN SAARNAKIRJEESTÄ, JA JOKA MEITÄ OPETTAA VIELÄ ERIKOISESTI RUKOILEMAAN HALLITUKSEN JA ESIVALLANKIN PUOLESTA TÄLLÄ VAKAVALLA ETSIKKOAJALLA.

Tämä Raattamaan kirje alkaa siis näin: Minä myös tervehdän Suomen kristityitä sydämellisellä rakkaudella ja toivotan, että pysytte koossa. Olkaa saarnaajat kärsivälliset, että hedelmää kantaisitte Jumalan Isämme kunniaksi, ja tehkäämme työtä sen päälle, että Herran lauma pysyisi koossa. Olkaamme siis laumalle esikuvaksi, ja anteeksi anokaamme, ja anteeksi antakaamme. Joka on vaellussauva matkalla Isänmaalle, katsoen uskon alkajan ja Päättäjän Jeesuksen päälle. Jonka verellä priiskoitetut teidän sydämissänne, rakkaat veljet ja sisaret, jotka uskotte Jeesuksen kalliin nimen tähden, ovat syntinne anteeksi annetut.

Riemuitse hengessä Herran lauma, joita Pyhä Henki on kutsunut sanansa ja sakramentin kautta Isän huoneeseen, veripunaisen Herran Jeesuksen kautta. Eipä ihme, että ilon ja riemun ääni kuuluu isän huoneessa, koska monet tuhannet tuhlaajapojat ja -tyttäret sisälle tuodaan.
Isän huone ja lammashuone on kaikkein kristittyin yhteys, jotka osalliset ovat Jumalan armosta ja syntien anteeksisaamisesta Herran Kristuksen kautta, vieläpä kastetut Pyhällä Hengellä ja tulella. Sitten katuvaiset ja uskovaiset ovat kärsimisen oallisuutta ja ylösnousemisen voimaa tunteneet ja vielä tuntevat.

Älä luota kristillinen maailma siihen, että surutoinna armon välikappaleista nautitset, vieläpä luotat sen päälle, että olet kasteessa uudestisyntynyt. Herran opetuslapset saivat molemmat sakramentit, joiden kautta, ynnä Herralta saarnatun sanan kautta, ristiinnaulittua katsellessa Pyhä Henki vaikutti murhaa heidän sydämissänsä. Niin kuin Jeesus sanoi Nikodeemukselle, että hän yletään ristiin, niin kuin käärme korvessa, että jokainen kuin uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, vaan iankaikkisen elämän saaman.

Ovi ja portti

Tässä on ovi, tässä on ahdas portti. Tässä on uuden syntymisen paikka. Tulepas kivinen sydän särkymäpaikalle ja seiso sydämen hartaudella ristin kohdalla ja rukoile, että Herran henki kirkastaisi, että olet synnilläsi Jumalan pojan ristiinnaulinnut ja verisuonet avannut. Silloin epäusko ilmoittaa itsensä, niin kuin Galilean vaimoille ja miehille. Silloin täytyi Jumalan lähettää äänelliset saarnaajat, ja Herra itse selitti Raamatuita kärsimisestänsä ja ylösnousemisestansa. Vielä nytkin tarvitaan selittää Raamatuita oikein heränneille, ja todistaa Jeesuksen nimen ja veren vuotamisen tähden synnit anteeksi, että kykenevät uskossa.

Jeesus on käskenyt saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamista hänen nimessään. Näitä olette kaikki uudestisyntyneet kokeneet, ja elävän Kristuksen tuntemiseen tulleet uskonsa kautta, että ilon ja rakkauden äänikin on ulos puhjennut. Tuosta saatanan joukko on pannut hihhuli haukkumanimen, niin kuin Herraamme nimittivät samaritaanukseksi. Vieläpä muutamat ylimmäiset papit Suomessa häväisevät hengellisiä liikkeitä Pohjois-Suomessa, nimitellen villiuskoisiksi, vaikka elämän parannus ja hyvät hedelmät ovat seuranneet Jumalan voiman kautta heränneiden ja armoitettujen joukossa. Voi pimeyttä jumaluus-opin tohtoreissa! Herra avatkoon heidän korviaan, että tuntisivat Jeesuksen lampaita äänestä.

Älä sen tähden pelkää, Herran Jeesuksen lauma Suomessa. Jumalalla Isällä on hyvä tahto antaa teille valtakunnan, ehkä maailma rajuaa vastaan. Eivät ole totuuden vihamiehet saaneet sitä tulta sammumaan, jonka Jeesus on sytyttänyt. Vielä nytkin kauniisti viheriöitsee Herran Pelto Pohjanmaan lääneissä, ja paikoin on valjennut elon ajaksi. Vieläpä tuhannet ovat ilolla kuolleet Suomen ja Ruotsin lapissa, niin myös Torniojoen rannoilla. Oulun läänin alueella kolmenkymmenen vuoden kuluessa, eli siitä ajasta, kun rovasti Laestadius alkoi vaikuttaa Ruotsin, asetti kouluja ja, lähetti maallikoita saarnaamaan parannusta. Nyt jatkavat muutamat Suomen ja Ruotsin papit Laestadiuksen työtä Lapissa. Joka ensin vaikutti sen kautta, että osottain pyhän Raamatun totuutena, että sama henki vaikuttaa kansoissa, kuin apostolein oppi on terotettu sydämiin, jonka saarnatun ja Raamatusta kerrotun sanan kautta Pyhä Henki on vaikuttanut katumuksen, parannuksen ja elävän uskon.

Tuntematon maailmalle

Nämä mainitut, uskon kautta Herran Kristuksen päälle sivistyneet ihmiset pitäisivät kaunistaman luterilaista kirkkoa, sillä he pysyvät kirkon helmassa, vaikka heitä herjataan hihhuleiksi ja villiuskoisiksi. Voi pimeyttä! Tämän on Herra jo ennen sanonut; Jos se valkeus, joka sinussa on, on pimeys, kuinka suuri on itse pimeys. Mutta älkäämme oudoksuko, sillä kaikkina aikakausina on elävä kristillisyys ollut tuntematon maailmalle, niin kuin Herra sanoo: ei maailma teitä tunne. Senpä tähden ovat viralliset ja virattomat vanhurskauden saarnaajat vainotut entisinä aikakausina, se on ne, jotka saarnaavat siitä vanhurskaudesta, joka saadaan uskon kautta Heraan Jeesukseen.

Tutkikaamme vireästi Raamatuita tällä etsikkoajalla, ettemme eksyisi kaidalta tieltä, katsellen hengessä ja uskossa maasta ylettyä, veripunaista sankaria, joka käypi laumansa edellä. Ole kirkas sinä orjantappuroilla kruunattu kuningas Suomen rannalla, lyöthän sinä laumasi viholliset suusi miekalla. Rohkaise sinuasi uskossa, Herran lauma Suomen rannalla, tunnustaen Herraa Kristusta maailman edessä viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi, vieläpä Jumalan armosta autuaaksi.

Jos tämän tunnustuksen, totuuden saarnaamisen ja liikutusten tähden, pannataan kristityitä, niin silloin suruttomat papit ajavat ulos kirkon helmasta hurskaita ihmisiä, ja Herran sana täytetään tälläkin aikakaudella: He panevat teitä pannaan. Ovatpa Norjassa koettaneet sulkea ulos Herran ehtoolliselta ja kuka tiesi Suomessakin, sillä eipä tahdo suruttamain pappein kunnia kärsiä maallikkoin saarnaamista, vaikka suuri muutos on tapahtunut uskossa ja elämässä, enemmiten maallikoin saarnaamisen kautta. Varkaat ja väärintekijät ovat takaisinmaksuja tehneet. Huorat ja viinan kauppiaat, juomarit ja tappelijat ovat parannuksen tehneet. Luonnosta siveät ihmiset ovat heränneet ja löytäneet, että heillä on kymmenen tuhatta leiviskää synnin velkaa, vaikka ennen omalla vanhurskaudella ja kuolleella uskolla luulottelivat autuaaksi tulevansa kuoleman jälkeen. Mutta paljon on vielä, jotka eivät ole parannusta tehneet, Ruotsin ja Suomen puolella, joista muutamat ovat kiukkuiset totuuden vihamiehet. Ne puhuvat kaikenlaista pahuutta, ja valheita tapahtuneesta muutoksesta ja näitä suruttomain valheita kuuluvat uskovan muutamat jumaluusopin tohtoritkin Suomessa.

Kuitenkin on meillä se usko, että löytyy pappeja ja jumaluusopin tohtoreita Suomessa, ehkä harvat ovat valitut, jotka varjelevat Herran laumaa hengen miekalla ja Herran Sebaotin voimalla.

Rukoilkaamme rakkaat veljet ja sisaret Jumalaa Isää, hänen ainoan poikansa nimeen, kristillisen esivallan edestä, jonka alamaisina saamme Jumalaa palvella, ja hartauden seuroja pitää, joka myös teitä suojelee. Rukoilkaamme myös virallisten ja virattomain opettajain edestä, joita hän on valinnut maailmasta. Ylipaimenta, että hän antaisi voimaa ja väkevyyttä ruokkimaan ja kaitsemaan Jeesuksen lampaita ja karitsoja, vieläpä hengen miekalla ja Herran Sebaotin voimalla varjelkaamme Siionia. Se on pyhäin yhteyttä.

Juhani Raattamaan vanha kirje.
Päivämies joulukuu 5 päivä 1961
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hepa » 05 Marras 2009, 19:03

Kirjassa Sydämen kristillisyys on kerrottu Lestadiuksen viimeisistä päivistä.

--Kuolinvuoteella sydäntä lämmittivät uskonveljien käynnit. Juhani Raattamaan ollessa jäähyväiskäynnillä Laestadius valitteli omaa huonoutta, mutta lausui opetuksistaan: En ole opetuksistanilöytänyt raamatun vastaista, niitä en voi muuttaa. Vaan kyllä itseni tunnen suureksi syntiseksi, vaikka olenkin uskossa.

Laestadius kiitti Jumalaa onnellisesta avioliitostaan ja lopuksi Raattamaa vielä rovastin pyynnöstä julisti synnit anteksi Jeesuksen nimessä ja veressä, ja he siunasivat toisiaan. Eteisessä poistuessaan Raattamaa kuuli hänen liikutetun kiitosäänensä Jumalalle.--
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja hepa » 05 Marras 2009, 19:16

Laitetaanpa tämä teksti tännekin.

Kirkkopostillan esipuhe: Juhani Raattamaa
Aikakaudessamme alkoi Provasti Laestadius vaikuttamaan ensin Tornion lapinmaassa samoten kuin Johannes kastaja Judean korvessa, hän alkoi lakisaarnoilla herättämään suruttomia syntisiä, asettain kansan puheen parren jälkeen heidän elämänsä heidän silmäinsä eteen; vieläpä osoittaa saarnoissansa, että semmoinen elämä viepi helvetin kadotukseen jos ei tapahdu sydämen ja mielen muutos, parannuksen, katumuksen ja elävän uskon kautta Herran Kristuksen päälle.

Tämä oppi vaikutti ensin vihan suurimmassa osassa, Lapissa ja Pajalan seurakunnassa; vieläpä Suomen ja Tornion rannoilla saivat korvapistoksen Laestadiuksen äänestä. Eipä ihmet että semmoinen kansa sai sappi vian; sillä kaikki huorat, varkaat, juomarit, viinaporvarit ja tappelusmiehet olit luottamassa Jumalan armon päälle ilman parannusta: sentähdenpä eivät kärsi, eikä tahdo kuulla parannuksen saarnoja. Viina kauppamiehet sanoit ensin Karesuannon seurakunnassa, että "jos niin saarnataan, niin kirkko tulee tyhjäksi"; mutta kuin kaksi vuotta oli saarnattu, niin kansaa kokoontui muistaki pitäjistä, ettei kansa mahtunut kirkkoon. Sillä kaikki, joita Jumala sanans ja hengens kautta herätti, tunsit voiman ja tulit valaistuksi Provasti Laestadiuksen opin ja saarnain kautta, vaikka ei ole kaunistetuilla sanoilla saarnattu. Silläpä luonnosta siveät ihmiset suuttuvat, sekä herrat että talonpojat, kuin heiltäki Pyhän Raamatun mukaan vaaditaan seuraavaisissa saarnoissa uutta syntymistä "vaikka se olis jo pitänyt tapahtuman lapsena, kasteessa". Vieläpä osotetaan, ettei oma vanhurskaus kelpaa autuuden perustukseksi: tätä ei kärsi sivistynyt maailma, joka luottaa rehellisyytensä päälle. Sepä oli suurin syy että maailman herrat ja paloviina porvarit kannoit hänen päällensä, sentähdenpä sai Laestadius kiukkuisia vihamiehiä, kuin ei kiertänyt maailman herroja, eikä suruttomia Pappeja. — Huomaa tästä lukija, että hän on vainottu, niin kuin kaikki vanhurskauden saarnaajat ovat vainotut: ja Herramme Jesus julistaa autuuden kaikille, jotka vanhurskauden tähden vainotaan. Tästä tiesi hän sanoa minulle silloin kuin ei vielä moni tiennyt seuraavaisesta muutoksesta, että vaino seuraa. Sillä väärä lahkokunta saattaa ilmestyä oikean rinnalle; niin kuin se tapahtui Koutokeinossa, josta Norjan Pispat suurella innolla tahdoit syyttää Laestadiusta. Mutta ei se ollut Laestadiuksen syy, sillä ei hänellä ollut semmoisia miehiä siihen aikaan, joita hän olis lähettänyt Koutokeinoon oikealla ajalla kuin vielä olis saatettu ojentaa. Minun hän lähetti, ja asetti pitämään kouluja Jukkasjärven ja Gellivaaran seurakuntiin, joissa lapin kansa oli siihen aikaan viina tulvassa ja kaikessa irstaisessa elämässä hukkumallansa ajalliseen ja ijankaikkiseen kadotukseen, niin kuin Karesuannon seurakunnassaki.

Nyt on jo kulumassa seitsemästoista vuosi Provasti Laestadiuksen kuoleman jälkeen, ja vielä nytki kauniisti viheriöitsee Jumalan pelto Tornion ja Luulajan Lapinmaassa, Tornion rannoilla, Suomessa, Norjassa; ja Amerikkaan asti on Laestadiuksen aljettu työ ja hengellinen liike levennyt; ja suuri paljous on jo ilolla päivänsä päättänyt. Me sanoimme ylempänä, että vihan vaikutit ensin Laestadiuksen kirkko saarnat monen sydämessä, mutta kuin heräisit, niin viha muuttui rakkaudeksi, ja he tunnustit syntiänsä ja anoit anteeksi, ja ovat väärintekojansa maksaneet. Seuranto siitä on että vielä tänäki vuonna on paljon takaisin maksettu väärintekoja kuin nuori kansa on herännyt Pohjan maan läänissä. Mutta ei ole vielä kaikki parannusta tehneet; ei ole kaikki hyvä maa, niin kuin Kristus sanoo; vielä löytyy huoria, varkaita, varasten kumppaneita ja paloviinan kaupitsijoita. Vieläpä Laestadius saarnais parannusta kirkko saarnoillans siveille huorille, rehellisille varkaille ja kunniallisille viina porvareille. Näitä teuras lampaita sanoi hän kaitsevansa raadollisten tähden. Laki saarnoillans on hän myös valmistanut tietä Herralle Kristukselle ihmisten sydämiin samoten kuin Johannes Kastaja. Hän on osottanut Jumalan karitsaa heränneille; ja raivannut tietä yrttitarhasta Golgathaan. Vieläpä vertavuotavaisen, orjantappuroilla kruunatun kuninkaan on hän asettanut synniltä raskautettuin silmäin eteen, ja on johdattanut heitä elävän Herran Jeesuksen tuntemiseen. Hän on saarnannut heränneille, ettei synnit pidä estämän uskomasta Kristuksen kautta syntein anteeksi saamisen, ei myös pois ottamatoin turmelus pidä vajottaman armoitettuja epäilyksiin. Ymmärrä sinä lukija! että suruttomia hän kutsuu armon varkaiksi, jotka luottavat Jumalan armon päälle ilman sydämen ja mielen muutosta, vieläpä tekevät lihan töitä; ei myös siveitten omavanhurskaus kelpaa autuuden perustukseksi kuin elävä usko ja autuuden tunteminen puuttuu, vieläpä Pyhättä Hengettä makaavat hengellisesti kuolleena. Provasti Laestadius on sanonut, että joille Kristityt Jumalan puolesta Herran nimessä todistavat synnit anteeksi, ne ei ole armon varkaat; ja sen on myös Kristuksen oppi osottanut. Alkuheräyksen aikana oli Karesuannon ja Pajalan seurakunnan kirkossa enimmäksi osaksi aivan surutoin kansa, sentähden täytyi Laestadius saarnata enemmän lakia kuin nykyisellä ajalla. Nyt tulee kokous paikkoin ja seurahuoneisiin enin aivan uskovaisia ja lain kautta heränneitä; niille täytyy saarnaajat ja Jumalan sanan selittäjät saarnata evankeliumia ja todistaa syntiä anteeksi Jesuksen nimen ja veren kautta, että kykenisivät uskolla vastaan ottaa Jumalan armon.
Rakastetut lukijat ja vastatulevainen kansa, ottakaat vaarin Provasti Laestadiuksen saarnoista! sillä hän on ensimmäinen ja paras työntekijä Jumalan pellossa Pohjan maan läänissä. Jumala on siunannut ja kasvannon antanut hänen ja hänen opetuslastensa työlle; sillä vainiot ovat valjenneet elon ajaksi; valmis on Jumalan pelto paikoittain. Kuitenki toivomme vieläki kastetta taivaasta, että ijankaikkisuuden kukkaiset kasvaisit peltomiesten haudan päälle.

Rakentajat, rakentakaat hengellistä huonetta Prophetain ja Apostolein perustuksen päälle, jossa Jesus Kristus paras kulmakivi on, jonka päälle kaikki rakennus nojaa. Saman perustuksen päälle on Laestadius rakentanut. Olkaamme vieläki siinä toivossa, että hän saarnoillansa herättelee väsyneitä opetuslapsians, jotka ovat olleet valvomassa ja kilvoittelemassa lähes kolmekymmentä vuotta heidän kalliimmassa uskossansa ja pyhästi vaeltaneet. Näille esikoisille on tuhansittain Jumalasta syntynyt veljiä ja sisaria näinäki vuosina.

Ole vapaa vapaaksi ostettu lauma! Pysy Sionin vuoren tykönä, elävän Jumalan kaupungissa, se on: elävän Jumalan seurakunnassa, jossa verisellä evankeliumin saarnalla priiskotetut sielut ja sydämet uskon kautta Herran Jeesuksen päälle päästettynä pahasta omastatunnosta ovat. Ahkeroitkaamme Kristuksen laissa, että me meitämme keskenämme rakastaisimme. Vielä on yksi lammashuone ja yksi paimen, Herran sanan jälkeen. Tehkäät sen päälle työtä, että seurakunta pysyis koossa! Kiittäkäämme Jumalata Jesuksen Kristuksen kautta, että Herra on herättänyt pappis miehiäki jatkamaan Laestadiuksen työtä! — Jumala on aina hoitamassa asiansa. — Vielä saarnataan parannusta ja syntein anteeksi antamusta Herran käskystä.

Vielä muistutamme lopuksi koska äänet ovat kuuluneet että Laestadiuksen seuraajat ovat muuttaneet oppia jälkeen Laestadiuksen kuoleman, ettei sekään ole tosi. Sillä kaikki mitä nykyjään on opetettu, on ollut sama oppi, kuin se, jota Laestadiuksen aikana on saarnattu. Ehkä Lutherus ja Laestadius ovat panneet Moseksen lain kirkko saarnoissans ojennusnuoraksi semmoisille kristillisille seurakunnille, jotka lihan jälkeen elävät, että Jumalan vanhurskaus lain kautta kurittais Kristuksen tykö, uskolla vastaanottamaan syntein anteeksi saamisen Jesuksen nimen ja veren tähden, niin myös Kristuksen vanhurskauden, joka on puhdas häävaate Jumalan kirkasten kasvoin edessä, vieläpä voimat hengen kautta kuolettaa lihan työt. Näille vanhurskautetuille ei ole laki pantu, sanoo Paavali. Mutta emmepä sentähden ilman laitta ole. Meillä on Kristuksen laki, joka sanoo, että me meitämme keskenämme rakastaisimme. Kristuksen rakkaus vaatii kaiken jumalattoman menon hylkäämään. Vieläpä uskon kautta Herran Kristuksen päälle, pyhä elämä ylösraketaan. Niin siis on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö. Mutta kuin usko tuli, niin emme silleen ole sen opettajan alla.
Ei ole Provasti Laestadius heränneitä omiatuntoja sitonut lakiin, jos saarnat oikein ymmärretään; vaan hän opettaa uskomaan; ja nuhtelee epäuskon synnintekijöitä omanvanhurskauden nimellä, ettei meidän vanhurskautemme laista olis. Sillä kaikki jotka lain töissä riippuvat, ovat kirouksen alla, sanoo Paavali. Vieläpä, jos vanhurskaus tulis laista, niin olis Kristus hukkaan kuollut.

Ole vapaa ostettu lauma! Kristus Jesus on meille Jumalalta pantu viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi. — Omistakaat kaikki rauhattomat omattunnot suuntunnustuksella ja sydämen uskolla autuus Jeesuksen nimen tähden.

Jumalalle Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle olkoon kunnia ijankaikkisesti! Amen Halleluoja!

Laestadiuksen kääntymisestä, ja kristillisyydestä saatte laveammalta kuulla Elämäkerrasta. — Näitä olen kirjoittanut ja totuuden sanonut.

Provasti Laestadiukselta opetettu lasten opettaja.

Saivonmuotkassa heinäkuussa v. 1877

JUHANI RAATTAMAA
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja O.M » 07 Joulu 2009, 10:38

Rakkaalle veljelle ja uskolliselle työntekijälle Herran viinamäessä.

Jumalan armo lisääntyköön sinulle ja sinun huoneellesi Herramme Kristuksen kautta! Kiitoksia kirjeesi edestä, jonka olen saanut tänä keväänä. Mitä sinä kirjoitit Mn rovastista, että hän on aikonut piispalle kirjoittaa, se ei ole ihmeellinen eikä outo asia, sillä papit ovat ennenkin Jerusalemin temppelistä ulosajaneet niitä miehiä, jotka saarnasivat parannusta ja syntein anteeksi saamista Herran Jeesuksen nimeen. Eipä ihme, että muutamat tahtoisivat koristaa Lutheeruksen kirkkoa, että se tulisi veripunaiseksi maalatuksi, niinkuin Roomalaiskirkkokin, marttyyrien verellä, mutta se on ihme, että ne, jotka tulivat sisälle lammashuoneeseen veripunaisen oven kautta mailman valtakunnasta, eivät enää näe seiniä eikä Siionin muuria. Suuri juopa ja vaiheaita on Kristuksen ja mailman valtakunnan vaiheilla, ja nämä kaksi valtakuntaa sotivat toinen toistansa vastaan päiväin loppuun asti, sillä Jumalan sana ei pidä hukkuman, kun hän sanoi paratiisissa: »Minä panen vainon vaimon siemenen ja käärmeen siemenen välille.» Ei ole tämä vaiheaita otettu pois, vaikka kääntyneet juutalaisista ja pakanoista tulivat yhdeksi Kristuksen valtakunnaksi, ja aita otettiin pois juutalaisten ja pakanain vaiheilta, joka vanhassa testamentissa pantu oli.

Te Kristuksen valtakunnan miehet ja Herran Seebaotin enkelit, astukaa ulos mailman valtakunnalle julistamaan lain kiroukset, sillä laki on pantu jumalattomille, ja nuhdelkoon Pyhä Henki teidän suunne kautta vanhurskasta mailmaa epäuskon ja tuomion tähden. Mailma tahtoisi hajoittaa ja särkeä viinimäen aidan, mutta astukaamme särjettyin paikkain eteen, koska mies on löydetty Taavetin suvusta, joka pani aidan ja itse seisoi veräjällä Herran edessä veripunaisessa puvussa, sanoen: »Se on täytetty», mitä Jumala vanhurskaudessaan vaatii. Seisokoot viinamäen työmiehet Herran edessä veräjällä, etteivät lain kiroukset kuuluisi Herran seurakunnassa: Kristuksen Laki on Hänen valtakunnassansa ojennusnuorana, ja niitä nuhdellaan, jotka syntiä tekevät. Synnit annetaan anteeksi katuvaisille ja uskovaisille. Seurakunnalla on siis valta sitoa ja päästää, avata ja sulkea Herralta Kristukselta annetulla vallalla ja Pyhän Hengen voimalla Jeesuksen nimen kautta. Jos nyt Pyhän Hengen saanut kristitty jollekin mailman valtakunnasta tulleelle kolkuttavaiselle avaa ja synnit anteeksi antaa Herran nimen kautta, niin tuokoon ja ilmoittakoon seurakunnalle, niinkuin Samaritanus toi syöväriltä raadellun majaan. Mutta jos seurakuntaan otettu alkaa vääntelemään Herran oikeita teitä taikka kiristää kurkusta ja on anteeksi antamaton eli muutoin tahtoo lihan jälkeen elää, silloin kanssapalvelijat ilmoittavat Herralle, se on, sanovat seurakunnalle, ja koska Pyhältä Hengeltä ylösvalaistu seurakunta sitoo, niin sen täytyy olla sidotun ja joutua ulkonaiseen tiedonkin pimeyteen. Me kuulemme Math. evank. 18 1., että anteeksi anomisen ja anteeksi antamisen kautta pysytään Kristuksen seurakunnassa, ja niitä Kristus saattaa hallita, mutta jotka seurakuntaa eivät tottele, niitä täytyy sitoa, sillä ei Kristuksen seurakuntaa sovi tehdä ryöväritten luolaksi. Ehkä se on raskas työ palvelijoilla, sillä ne, joita ulossuljetaan, niitä on lohikäärme jo ennen vetänyt pyrstöllänsä alas taivaasta, ja ne sotivat Mikaelin ja hänen enkeleitänsä vastaan.

Vanhoille on sanottu, että taivaan valtakunnan avaimet ovat annetut saarnaviralle erinomattain. Mutta jos saarnamies ei ole saanut Pyhää Henkeä, niin hänellä eivät ole muut kuin kirkon avaimet, eikä hän niillä pääse itsekään taivaaseen. Mutta ne saarnamiehet, jotka oven kautta ovat tulleet seurakuntaan ja ovat Pyhän Hengen saaneet, niillä ovat taivaan avaimet, ja ne seurakunnan kanssa yhdistettyinä avaavat ja sulkevat. Olkaa siis valmiit syntiä anteeksi antamaan Jumalan palvelijat Jumalan puolesta Jeesuksen nimessä, mutta hitaat sitomaan, sill'ei Kristus hylkää morsiantansa kaikkinaisten syitten tähden. Sana seurakunnalta saarnattu pitää saaman vähän aikaa vaikuttaa, kukatiesi rikollinen itsensä alentaa ja ottaa uskolla vastaan syntein anteeksi saamisen seurakunnalta. Mutta ne uskontunnustajat, jotka erkaantuvat Kristuksen laumasta sentähden, että Kristuksen ies ja hallituksen muoto on heille sopimaton, ne sanovat luopuvansa pois ihmisistä ja uskaltavat sanaan, mutta jos sinä oikein ymmärrät Jumalan sanan, niin sana sitoo sinut seurakuntaan (eikä ole puhdasta Jumalan sanaa ulkona seurakuntaa, vaan semmoista moskaa, kun perkele selittää, että tulee luvalliseksi hypätä kirkon päältä alas). Voi niitä eriseuran rakentajia, jotka monta pienimmistä pahentavat, saarnattakoon heille myllynkivestä. Minä toivotan, että Herran seurakunta pysyisi rakkaudessa ja hengen yhteydessä.

Pysykää siis koossa niinkuin Herramme Kristus on käskenyt, ja kaikki synnit ovat niille, jotka seurakunnassa pysyvät, anteeksi annetut Karitsan veren kautta. Ole kirkas sinä veripunainen lippu kaikessa maassa. Morsian katselee Yljän kuninkaallista pukua, ja Henki ja morsian sanokoon amen. Voitto on tullut Karitsan veren kautta, amen. Ne ohdakkeet, jotka vihamies kylvi, meidän täytyy antaa kasvaa elon aikaan, koska niitä eivät muut näe kuin ainoastansa palvelijat. Mutta ne, joita palvelijat saattavat muillekin näyttää, niin ne saadaan ulos pellosta, eikä tule nisut temmatuiksi. Sydämellisiä terveisiä minulta ja vaimoltani sinulle ja sinun huoneellesi. Sano minulta juuri sydämellisiä terveisiä niille nuorille papeille ja kaikille alapuolen kristityille.

Rukoile edestäni! Sitä pyytää viimein veljesi
Juhani Raattamaa.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00


Paluu Etsikkoaikamme aamunkoitosta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa