vl2003 kirjoitti:Olen myöskin jostakin ymmärtänyt, ettei metodistien ja Laestadiuksen välistä kirjeenvaihtoa suinkaan käyty opillisessa yksimielisyydessä. (Valitettavasti en muista tämän tiedon lähdettä).
sisarmaaria kirjoitti:Uskon että vl:t eivät kuuluisi kirkkoon, jos se olisi vain mahdollista. Jotenkin näen, että Luther säätiö yrittää jotakin samankaltaista: kuulua kirkkoon, mutta samalla tehdä oman pään mukaan. Mutta miksi? Se voi ainakin vl:lle olla jo laajempikin, poliittinen ja yhteiskunnallinen asia. Jos pelkästä uskosta olisi kyse, olisivat he olleet omillaan jo kauan sitten.
Minusta on väärin kuulua kirkkoon ja samalla halveksia sitä.
Vl:than käyvät lähinnä omissa tilaisuuksissaan (eivätkä edes kaikki kuulu kirkkoon).
aaoo kirjoitti:Olen työpaikalla ja sen ulkopuolella monen ei vl-ihmisen kuullut ilmaisevan pahoittelunsa siitä, että me vl-ihmiset asetumme heidän yläpuolelleen. Olemme heidän mielestään näissä uskomisen asioissa parempia kuin he ovat.
aaoo kirjoitti:Olen työpaikalla ja sen ulkopuolella monen ei vl-ihmisen kuullut ilmaisevan pahoittelunsa siitä, että me vl-ihmiset asetumme heidän yläpuolelleen. Olemme heidän mielestään näissä uskomisen asioissa parempia kuin he ovat.
sisarmaaria kirjoitti:Talonen Laestadiuksesta:
Hän saattoi katsoa, että baptistien keskuudessa oli enemmän "eläviä" kristittyjä kuin Ruotsin evankelis-luterilaisessa valtiokirkossa.
Minulla on sellainen käsitys, että LLL voimakkaasti arvosteli silloista ev.lut.kirkkoa, jonka papitkin saattoivat elää kaksoiselämää, ja olla juovuksissa jopa kirkonmenojen aikana. Niinikään hän paheksui seurakuntalaisille annettuja synninpäästöjä, kun heillä ei ollut aikomustakaan tehdä parannusta. Elävää uskoa ei siis silloisessa kirkossa ollut.
Miksi Laestadius sitten olisi halunnutkaan toimia kirkossa? Vain siksi, että hänellä pappina oli kirkon sisällä paremmat mahdollisuudet toimia ja viedä sanomaa, kuin jos olisi kapinoinut jäämällä kokonaan ulkopuolelle.
Baptistit uskalsivat olla radikaaleja, ja perustaa kokonaan oman kirkon. He saivatkin siitä hyvästä kokea hirvittävää vainoa lut.kirkon toimesta. Ne on anteeksi annettu, mutta ihan hyvä muistaa, ettei lut.kirkko ole suinkaan ollut aina näin "suvaitsevainen" kuin tänä päivänä.
Syntein anteeksi saamisen julistus ei näy ei kuulu. Jos Waldenström on kirjoittanut, että kirkon papit ovat heittäneet taivaanvaltakunnan avaimet merreen, niin täytymme met sanoa, ettej nämä saarnaajat vielä niitä sieltä hakeneet pois.
Paluu Etsikkoaikamme aamunkoitosta
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa