VL-FOORUMI

Keskustelupalsta vanhoillislestadiolaisille ja uskostamme kiinnostuneille. Ylläpitäjinä vanhoillislestadiolaisia yksityishenkilöitä.
Tänään on 22 Elo 2018, 06:25

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Aistiemme vaikutus
ViestiLähetetty: 20 Heinä 2010, 08:40 
Poissa
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6880
Paikkakunta: Suomenselkä
Aistiemme vaikutus

Näkö- ja kuuloaistin kautta saamme jatkuvasti uusia vaikutteita ympäristöltämme. Osa näistä vaikutteista on hyviä ja tarpeellisia. Saamme monia oikeita neuvoja ja ohjeita ajallista ja iankaikkista elämää varten.

Suurin osa siitä, mitä meille tarjotaan silmien ja korvien kautta, on sielua ja ruumista turmelevaa. Esimerkiksi aikamme pop on seksi. Se, mikä ennen on pidetty siveyden ja kainouden tähden verhojen takana, on reväisty raa'asti ja häpeämättömästi kaikkien nähtäväksi. Kilpaillaan siitä, kuka osaa paljastavammin ja rehevämmin asian esittää. Kirjoitukset ja kuvat palvelevat samaa asiaa. Samaa käytetään hyväksi tavaramainoksissa. Autoakaan ei voida tehokkaasti mainostaa, ellei mainokseen saada enemmän tai vähemmän vaatetettu nainen. Ottipa käteensä jonkin kuvalehden tai vaikka sanomalehden, niin aina samaa. Jos ei muualla, niin ainakin elokuvamainoksissa asia on mahdollisimman vetävästi ja tehokkaasti esitetty.

Tällaisessa ajassa ja tällaisten vaikutteiden alla kasvaa ja varttuu nouseva sukupolvi. Ei ole ihme, jos lättähattujen ja pimujen meno on sellaista kuin se on. Mutta on järkyttävää todeta, että samaan syöveriin painuu suurimmalta osaltaan meidän opiskeleva nuorisomme, josta me odotamme isänmaallemme tulevia virkamiehiä ja opettajia.

Kaiken tämän uhan ja verta kiihottavan ilmapiirin keskellä, ja niiden vaikutteiden alla taistelee kristitty nuori. Vaikeudet eivät ole vähäiset. Kaikki se, mitä me voimme tehdä nuortemme suojelemiseksi ori tehtävä. Me emme voi sulkea uskovaisia nuoria johonkin luostariin, johon ei ulkoapäin pääsisi mitään vaikutteita, sillä sinnekin pääsee synti. Kysymys on vain siitä, että me kaikin tavoin olemme nuortemme kanssa taistelemassa syntiä vastaan. Jumala on Siioniaan siunannut suurella nuorten joukolla. Nuortemme hoitamiseksi pidetään kristillisyydessämme kesäisin useita rippikoululeirejä. Kahdessa kristillisyytemme keskuudessa toimivassa kansanopistossa pidetään loppiais- talvi- ja nuorille tarkoitettuja seurakuntapäiviä.

Nuorten tilaisuudet eivät tarkoita ensinkään sitä, että sinne ei vanhempia saisi tulla. Nuoret kaipaavat vanhempia. He tarvitsevat monta kertaa henkilökohtaisia neuvoja, ja ennen kaikkea he kaipaavat ja tarvitsevat rippi-isiä ja -äitejä, joille he voivat vaikeutensa ja lankeemuksensakin puhua avoimesti ja luottamuksella. Ennen kaikkea heidän tarvitsee kuulla synninpäästön suloista sanomaa: Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä ovat synnit anteeksi. Tällaista hoitoa me tarvitsemme kaikki, ei ainoastaan seuroissa, vaan me tarvitsemme sitä arkina kotoisessa kilvoituksessa, nuoret vanhempien ilona, ja vanhemmat nuorten tukena. Näin rinta rinnan, yhtenä Siionina, Jumalan valtakuntana, tehdään matkaa. Herra Jeesus on keskellämme ja autuutenamme ja vanhurskautenamme.


Einari Lepistö
Päivämies 25.1.1967

_________________
On uskon kautta taivas määränpäämme,
ja perintömme siellä odottaa.
Kun uskoon, toivoon matkalla me jäämme,
niin kodin portti meille aukeaa.
SL 282: 5


Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 08 Helmi 2013, 18:08, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18 Huhti 2011, 19:14 
Poissa
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6880
Paikkakunta: Suomenselkä
Kielen synti

Raamattu puhuu paljon kielen synnistä varoittaen siitä, eikä suinkaan ilman aihetta. Sillä onhan ihmisen kieli sekä hyvien että pahojen himojen ja halujen tulkki. Tätä tarkoittaen sanoo Jeesus: "Hyvä ihminen tuottaa edes sydämensä hyvästä tavarasta hyvää ja paha ihminen sydämensä pahasta tavarasta tuottaa edes pahaa. Sillä sydämen kyllyydestä hänen suunsa puhuu." (Luuk. 6: 45).


Ihmisen huulten hedelmä, eli hänen puheensa on siten hänen sydämessään asuvan hengen, eli himon mukainen. Ihminen, jonka sydämessä Jumalan Pyhä Henki on hallitsevana voimana, puhuu sydämensä hyvästä tavarasta hyvää, ja ihminen, jonka sydämessä paha henki on hallitsevana voimana, puhuu sydämensä pahasta tavarasta pahaa. Sen tähden on myös kirjoitettu: "Vanhurskaan suu on elämän lähde, mutta jumalattoman suun peittää vääryys." (Sananl. 10: 11)

Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että vanhurskas ihminen olisi täydellinen puheissaan, sillä hänenkin luontonsa on perisynnin turmelema. (Jaak. 3: 2, 8.) Hän tuntee itsessään voimakkaana taipumuksen kaikkeen pahaan, aivan kuten apostoli Paavali, joka sanoo itsestään: "Minä näen toisen lain minun jäsenissäni, joka sotii minun mieleni lakia vastaan, ja ottaa minun vangiksi synnin laissa, joka minun jäsenissäni on." (Room. 7:23.)

Mutta ero armoitetun Jumalan lapsen ja jumalattoman ihmisen välillä on siinä, että „Jumalan terveellinen armo opettaa Jumalan lapsen hylkäämään jumalattoman menon, ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään." (Tiit. 2: 11–12.) Kun taas jumalaton ihminen elää kokonaan pahojen himojensa ja halujensa orjana. (Joh. 8: 34. Room. 6: 16.) osaamatta erottaa hyvää ja pahaa toisistaan. (Joh. 9: 39. 1. Tim. 1: 13.) Ihmisen sydämen tila ei siten kuvastu ainoastaan hänen puheestaan, vaan hänen ulkonaisesta elämästäänkin. Kun astia on puhdistettu sisältä, sen ulkonainen puolikin tulee puhtaaksi. (Matt. 23: 26.) Siksi sanotaankin Raamatussa, että "vanhurskasten retki paistaa, niin kuin valkeus, käy edes, ja valistaa hamaan isoon päivään asti. Mutta jumalattoman tie on niin kuin pimeys, ja eivät he tiedä, kussa he lankeevat." (Sananl. 4: l8–19.)

Vaikka Jumalan Pyhää Henkeä vailla oleva ihminen saattaa tosissaan ajatella, ettei hän ole yhtä suuri syntinen, kuin Maria Magdaleena, josta Jeesus oli ajanut seitsemän perkelettä ulos, Luuk. 8: 2.) totuus on kuitenkin se, että hänenkin sydämensä pahojen tavaroiden joukosta löytyy ainakin seitsemän samaa pahaa henkeä, eli päähimoa, nimittäin itsekkyyden, kunnianhimon, omanvoitonpyynnin, huoruuden, vihan, kateuden ja valheen pahat henget.
Mutta niitä saattaa löytyä paljon enemmänkin, sillä kertoohan Raamattu sellaistakin syntisestä, josta Jeesus ajoi ulos yli kuusituhatta pahaa henkeä. (Mark. 5: 9.) Kun jumalaton ihminen tästä sydämensä "pahojen tavaroiden" runsaudesta tuo esille kaiken siellä olevan pahan kielensä kautta, hänen kielensä syntimäärä on todella kauhistuttava. Puhumattakaan niistä tekosynneistä, jotka ovat hänen huultensa hedelmien suoranaisia seurauksia. Raamattu sanookin, että "heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkky on heidän huultensa alla." (Room. 3: 13.)

Herran apostoli Jaakop puhuukin tästä asiasta vertauksen kautta näin: "Katso, me panemme hevosten suuhun suitset, että he meitä kuulisivat, ja heidän koko ruumiinsa me käännämme ympäri. Katso, laivat myös, ehkä kuinka suuret ne ovat ja jaloilta tuulilta ajetaan, kuitenkin ne käännetään ympäri pienellä peräsimellä, kuhunka se tahtoo, joka sitä hallitsee. Niin myös kieli on piskuinen jäsen, ja kuitenkin suuria asioita toimittaa. Katso, vähä tuli, kuinka suuret metsät se sytyttää. Ja kieli on myös tuli, maailma vääryyttä täynnänsä. Niin on myös kieli meidän jäsentemme seassa, joka koko ruumiin saastuttaa, ja sytyttää kaiken meidän menomme, koska se helvetistä syttyy." (Jaak. 3:3 -6)

Mutta paljon on meilläkin, veljet ja sisaret rakkaat, kielen syntiä. Sillä emme ole läheskään aina onnistuneet Hengen voimalla kuolettamaan näitä pahoja himoja, vaan ne ovat päässeet purkautumaan läpi huuliemme. Tappiotilillä saattaa olla paljon itsekkyydestä johtuvia töykeitä ja sopimattomia sanoja. Kunnian himosta johtuvaa, väärää ja sopimatonta kerskailua. Omanvoitonpyynnistä johtuvia, vilpillisiä ja petollisia sanoja. Huoruuden himosta johtuvia, siivottomia ja kelvottomia sanoja. Vihasta johtuvia, herjaavia ja loukkaavia sanoja. Kateudesta johtuvaa panettelua ja parjaamista. Valheen hengestä johtuvaa asioiden vääristelyä ja kaunistelua. Näin siitäkin huolimatta että olemme koettaneet, kuten Daavid, "varjella kielemme pahuudesta ja huulemme vilppiä puhumasta." (Ps. 34: 14)

Armoitetut iäisyysmatkamiehet, veljet ja sisaret Herrassa, te jotka minun kanssani tunnette heikkoutenne ja voimattomuutenne taistelussanne näitä pahoja henkivaltoja vastaa. (Ef. 6: 12) Älkää silti lannistuko, vaikka olisitte useastikin joutuneet tappiolle tässä sodassa. Sillä meidän Lunastajamme ja Herramme, Jeesus Kristus "ei ole tehnyt yhtään syntiä eikä yhtään petosta ole hänen suustaan löydetty." (Jes. 53: 9, Piet. 2: 10.) Kun olemme hänen täydellisyydestään saaneet, ja armon armosta. (Joh. 1: 16.) Niin me olemme kaikki hänessä täydelliset. (Kol. 2: 10.) Pitäkäämme tämän vuoksi suurena armona, että Hän Siionissaan antaa meille nämäkin heikkoutemme anteeksi. Turvatkaamme siis tässäkin asiassa Hänen armoonsa, ja uskokaamme kaikki kielemme synnit anteeksi Herramme Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä aina, rauhaan, vapauteen ja iloon asti.

P. H.
Päivämies 25. 1. 1967

_________________
On uskon kautta taivas määränpäämme,
ja perintömme siellä odottaa.
Kun uskoon, toivoon matkalla me jäämme,
niin kodin portti meille aukeaa.
SL 282: 5


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Syys 2012, 19:56 
Poissa
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6880
Paikkakunta: Suomenselkä
Majan palvelus

Hebr. 9:19 – 23
Heprealaiskirjeen kirjoittaja selittää mitä tarkoittaa vanhanliiton esikuvallinen Jumalanpalvelus. Samalla tavalla kuin Jumalalla oli vanhanliiton ajalla Tabernaakkeli eli seurakunnan maja, samalla tavalla on Jumalalla hengellinen huone ja maja, joka on elävistä kivistä rakennettu 1. Piet. 1:5 apostolien ja profeettain perustuksen päälle, jossa parhaana kulmakivenä on Jeesus Kristus. Vanhanliiton majassa puhuttiin jokaisen käskyn lain jälkeen ja sen jälkeen otettiin vasikkain ja kauristen verta veden kanssa ja purppuravilloja ja iisoppia ja priiskoitettiin raamattu ja kaikki kansa.

Kun Jeesus lähetti omansa uuden liiton aamuna, niin hän käski saarnata parannusta ja syntien anteeksi antamusta. Luuk. 24: 47. Parannussaarnan ensimmäinen osa on nuhde synnistä. Jumalan, vanhurskaan ja pyhän lain edessä paljastuu ihmisen synti epäusko ja sen hedelmät. Siinä käy kuin Jesajalle, että tulee hätä, minä hukun. Jes. 6:5. Tällaiselle hukkuma vaarassa olevalle kuuluu Jumalan anteeksiantamuksen verinen evankeliumi. Villat ja iisoppikimppu olivat ne välineet, joilla vanhanliiton ajalla uhriverta priiskoitettiin.

Uuden liiton uhriveri ei ole enää vasikkain ja kauristen veri, vaan niin kuin tekstimme lopulla sanotaan, itse taivaalliset pitää paremmilla uhreilla puhdistettaman. Herran Jeesuksen oikean ja täydellisen uhrin uhriveri priiskoitetaan evankeliumin sanassa syntisen päälle. Tekstissämme sanotaan, priiskoitti raamatun, se on lakiraamatun että kaiken kansan. Kristus on lain loppu jokaiselle uskovaiselle vanhurskaudeksi. Room. 10: 4. Samalla kun Pyhän Hengen viran kautta saarnataan ja antamalla annetaan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä, samalla hetkellä tapahtuu se, että ihminen siirtyy lain alta armon alle. Jumalan vaativa ja syyttävä laki tuli hyvitetyksi Herran Jeesuksen täydellisyydellä ja se ei enää voi kauhistuttaa ja peljättää Jumalan lasta. Nyt on Jumalan lapsi kokonaan uuden opettajan alla. Jumalan armo, terveellinen
on ilmestynyt, joka opettaa jumalattoman menon hylkäämään ja maailman himot ja vaeltamaan puhtaasti ja siveästi.

Veren priiskoitus oli vanhanliiton ajalla äänellinen toimitus. "Tämä on sen testamentin veri, jonka Jumala teille säätänyt on." Veren priiskoitus oli Jumalan säätämä, se ei ollut mikään erikoiskonsti, jonka Mooses tai Aaron on keksinyt. Jeesuksen veren priiskoitus on myös äänellinen toimitus. Kun Jumalan lapset, todelliset Kristuksen papit, julistavat synninpäästön Jeesuksen nimessä ja veressä, niin he tekevät tämän siksi, kun sen Jumala näin säätänyt on.

Tämä Jumalanvaltakunnan evankeliumi ei ole Laestadiuksen eikä Raattamaan keksimää, vaan se on taivaasta ja se on Jumalan säädös. "Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, annoin minä heille ja he ottivat ne vastaan." Joh. 17:8. Tämä
taivaasta lähetetty evankeliumi teki puhtaaksi: "Te olette nyt puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin." Joh 15:3. Ja Jeesus sanoi heille: "Rauha olkoon teille! Niinkuin Isä minut lähetti, niin minä myös lähetän teidät." Ja kun hän nämä sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki. Joille te synnit anteeksi annatte niille ne anteeksi annetaan ja joille te ne pidätätte niille ne ovat pidätetyt. " Joh. 20:21-- 23.

Näillä valtuuksilla jumalanlapset toimittavat korkeaa evankeliumin saarnavirkaa. Esikuvallinen Jumalanpalvelus jatkuu. Ja majan ja Jumalanpalveluksen astiat priiskoitti hän myös verellä. Koko Jumalan huone sen ulommaisia nurkkia myöten priiskoitettiin verellä. Ei ainoastaan, että veren priiskoitusta tarvitaan silloin, kun ihminen siirretään lain alta armon alle, vaan Jumalan huone jatkuvasti pidetään puhtaana Jeesuksen verellä. Luther sanoo: "Oikea saarnaaja ei koskaan lopeta saarnansa, etteikö hän julista yleistä evankeliumia." Näin osoittaa esikuva ja näin se vielä on käytännössä elävässä kristillisyydessä.

Jumalanpalveluksen astiat puhdistetaan myös verellä. Jeesus piti kerran astiasaarnan. Hän moitti kirjanoppineita ja fariseuksia sanomalla: "Voi teitä kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, jotka puhdistatte juoma-astian ja ruoka-astian ulkoiselta puolelta, mutta sisältä ovat ne täynnä raatelemista ja tyytymättömyyttä. Sinä sokea farisealainen. Puhdista ensin juoma-astia ja ruoka-astia sisältä, että myös ulkopuoli puhtaaksi tulisi." Matt. 23:25--26. Pharisealainen jumalisuus on ulkonaisen elämän jatkuvaa parantamista. Siinä tehdään parannusta, mutta todellinen parannus jää tekemättä. Sydämen sisäpuoli jää puhdistumatta.

Jumalan valtakunnan oppi raamattujen mukaisesti on kokonaan toinen. Jumalan valtakunnassa vielä tänäänkin pidetään omattunnot puhtaana Jeesuksen verellä. Jos omakohtainen omantunnon talous menee rempalleen, niin se alkaa heti säteillä ulkonaiseen vaellukseenkin. Luvalliseksi tulevat ne, mitkä tästä maailmasta on. Televisioharavat nousevat katoille ja lapsirajoitus ja muu aikamme saasta tulee luvalliseksi. Mutta siellä, missä vaelletaan aralla ja herkällä omallatunnolla, missä Herran Jeesuksen sovintoveri on saanut tuoda sisäisen puhtauden, siellä peljätään syntiä. Siellä ahkeroidaan vaeltaa ulkona ja sisällä, uskottomien ja uskovaisten keskellä niin kuin Herralle kelpaa.

Aikamme on paha. Jos taitaisi tapahtua, että valitutkin eksytetään. Kukaan meistä ei voi kerskua synnittömällä elämällä eikä lankeamattomalla vaelluksella eikä edes parannuksen täydellisyydellä. Mutta se on armo, että Jumalalla on vielä täällä maanpäällä raamattujen mukainen huone, valtakunta, pyhien yhteys, jossa seurakunnassa joka päivä annetaan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Ainoastaan armon turvin päästään taivaaseen.

Kans armon valtakunta, on kallis päällä maan. Tää Herran seurakunta,
jossa nyt annetaan. Anteeksi synnit viat, käskystä Herran vaan.
Sidotut jotka ovat ne vapaaks lasketaan.

Nyt saarnaa kallis veri ja synnit peseepi. On avoin armon meri,
kuuletko Veljeni. Sen tähden vapahina, nyt lapset laulakaa.
Tätä Herran armovuotta kaikille huutakaa. SL 33:5--6.


Einari Lepistö
Päivämies ??.??.1987

_________________
On uskon kautta taivas määränpäämme,
ja perintömme siellä odottaa.
Kun uskoon, toivoon matkalla me jäämme,
niin kodin portti meille aukeaa.
SL 282: 5


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08 Helmi 2013, 18:03 
Poissa
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6880
Paikkakunta: Suomenselkä
Piskuinen kielemme

”Niin myös kieli on piskuinen jäsen ja kuitenkin suuria asioita toimittaa. Katso, vähä tuli, kuinka suuren metsän se sytyttää, ja kieli on myös tuli, maailma vääryyttä täynnänsä. NIIN ON myös kieli meidän jäsentemme seassa, joka koko ruumiin saastuttaa ja sytyttää kaiken meidän menomme, koska se helvetistä syttyy." Jaak: 3: 5 – 6.

Jäsenistämme eräs pahimpia hyvän omantunnon loukkaajana on meidän kielemme.'' Ei suinkaan se aina tuo edes sydämen hyvästä tavarasta sitä hyvää, joka sinne uskon kautta rakkaudesta syntyy. Mutta murheeksemme olemme löytäneet kielemme useinkin turmeluksen tulkkina kantamassa sitä hedelmää, joka ei rakenna rauhaa, vaan särkee ja turmelee ”tunnolta taivaan rauhan. Ja usein ympäristömmekin kärsii meidän kielemme tähden. Kotirauha rikkoutuu, tie naapuriin umpeutuu ja joku sisar tai veli voi pahentua meidän sopimattomista sanoistamme, joita olemme turmeluksessamme saattaneet hyvinkin loukkaavina tuoda kielemme kautta julki. Ja entäpä sitten takapuheet? Olemmeko aina ne onnistuneet välttämään? Tuskinpa vain on varaa kerskaamiseen. On tullut puhuttua toisille sitä, mikä olisi pitänyt puhua asianomaiselle itselle. "Jos hyvä kello kauas kuuluu, on paha kuulunut paljon kauemmas.” Asianomainen on saattanut kuulla asian jostakin muualta ja ehkä paljonkin muuttuneena. Ja olemme jälleen pahentaneet lähimmäisemme. Ja koska asiat ovat näin, niin kielemme ei suinkaan ole jalon kirjoittajan käsi, joka tulkitsisi meidän uskomme hedelmää, Jumalan rakkautta, vaan se on vääryyden sota-aseena. Siksi apostoli kirjoittaakin meille neuvoksi: Että kuohuuko jokin lähde yhdestä huovasta karvasta ja makeaa vettä? Voiko, rakkaat matkaystävät, viikunapuu kantaa öljyä ja viinaa yhtä aikaa?

Näemme siis, että vaikka kieli on ruumiin jäsenistämme pienimpiä, se saattaa kuitenkin toimittaa suuria asioita. Nyt tarvitsemme tullaksemme varjelluiksi näistäkin synninvioista, jotka aina tarttuvat ja saattavat matkan teon hitaaksi, ennen kaikkea täyden armon mitan, likistetyn ja sullotun ylitsevuotavan anteeksiannon, avoimen lähteen kaikkea syntiä ja saastaa vastaan, jossa kielenkin synnit pestään puhtaaksi Karitsan verellä ja sydän uudistetaan Jumalan rakkauden voimalla tekemään niitä ensimmäisiä tekoja. Se on uuden kautta korjaamaan sitä, minkä vanha on särkenyt. Tarvitsemme taistelussa vihollista vastaan kaikki Jumalan sota-aseet. Ennen kaikkea Sanan miekan, josta
apostoli kirjoittaa, että meillä on vahva profeetallinen sana, ja että teette hyvin, että te siitä vaarin otatte, niin kuin kynttilästä, joka pimeässä valaisee siksi kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne.

Elämän Herra itse oman suunsa kautta neuvoo oppilapsiaan: Kaikki siis, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin te myös heille tehkää, sillä tämä on laki ja profeetat. Ajattelemme Jeesuksen antamaa opetusta, kuinka asian ytimeen osuva se onkaan. Emme odota, että meillä lähimmäiset pahoin tekisivät, vaan päinvastoin toivomme, että meidän vikammekin ja heikkoutemmekin, lähimmäistemme rakkaus peittäisi. Ja niinhän se on tehnytkin. He ovat meitä kärsineet ja kantaa jaksaneet, » sillä rakkaus, joka on taivaasta lasten sydämiin laskettu, ei väsy eikä omaansa etsi, vaan kaikki se peittää ja kaikki se kärsii, Kun Jumalan sanan peilistä tarkastelee itseään, niin omakeskeisyys ja kysymys: Kuka on meistä suurin, saavat kuoliniskun. Tilalle jää vain kokovikaisia tyttäriä ja poikia, jotka syntisistä suurimman paikalta joutuvat kerjäämään armon muruja sydämensä tyhjään astiaan. Ja on hyvä, että kerjääjän sydäntä vahvistetaan armolla eikä ruualla. Sillä armo kasvattaa taivaskelpoista viljaa. Ei ainoastaan kielen, vaan kaikki muutkin synnit saamme tälläkin kertaa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Ja vaikka turmeltu kielemme on täällä joskus virittänyt muutakin kuin kiitosta Isälle, niin saamme kerran armohelmassa perille kannettuna yhtyä turmelemattomalla kielellä Karitsan voitonvirteen, jolla ei ole loppua.

Antti Aspegren
Päivämies 9.2.1966

_________________
On uskon kautta taivas määränpäämme,
ja perintömme siellä odottaa.
Kun uskoon, toivoon matkalla me jäämme,
niin kodin portti meille aukeaa.
SL 282: 5


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Tämäkin on ilmainen foorumi, jonka tarjoaa munfoorumi.com

Ilmoita asiaton sisältö

Muuta yksityisyysasetuksia