Kirjeitä yli sadan vuoden takaa

Kirjoituksia etsikkoaikamme aamunkoiton uskovaisilta 1800-luvulta 1940-luvun vuosikymmeniin

Kirjeitä yli sadan vuoden takaa

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Maalis 2019, 13:41

Kirje yli sadan vuoden takaa
Johan Raattamaan kanssapuheita eli vastauksia kysymyksiin

2.
Mistä tiedätte, että teillä on Pyhä Henki? Siitä, että on Jumalaa halaavainen sydän, hengen huokaukset ja veljellinen rakkaus. Usein tunnet sydämesi niin kylmäksi, ettei tunnu mitään rakkautta, vaan kun kristitty tulee, niin ihastut. Saako kristitty käydä kirkossa, jossa Saarnaa uskotoin pappi? Saa ainakin. Kuinka kristityt puhuttelevat pappia, kun eivät kuuntele heidän saarnojaan. Me tarvitsemme käydä kirkossa myös rukoilemassa, koska emme ole kirkosta erkaantuneet, niin kuin meidä syydetään.

Mikä on kristityn oikea valvominen? Katsokaat uskon alkajaa ja päättäjää Herran Jeesuksen päälle, jne. Hep. 12 luku. Sinne on opetettu meidä valvomaan ajatustemme yli. Onkin tarpeellinen, että oikean valvomisen kautta pahat ajatukset käsitetään synniksi ja voitetaan. Muuten net puhkeavat synnillisiin töihin. Walvoa ajatuksissa on paimentaa sikoja — sikamaisia ajatuksia. Kristityn ihmisen tarvitsee pitää epäileväiset ajatukset syntinä. Koljatilla oli vähäinen pilkka otsassa paljaa. Siihen Daavid kivellä nakkasi. Muutamilla herroilla on rinta varustettu raudalla, Heille täytyy aluksi ymmärryksen kirkastaa kristillisyyden oppia ja hedelmiä.

3.
Kirje Ruotsin Lapista
Kelli Waara Purnun kylä 25 p heinäkuuta 1897
Nyt minä Lähestyn sinua tämän minun lähetys kirjani kautta Rakastettu veli jota minä totuutessa rakastan, ja Toivotan Että menestyisit. Olof Matoniemi, ja uskollinen työn tekijä Herra viinimäessä ja minun rakastettu matkakumppanini, jota vieläkin ikuisella rakkautella rakastan, jonka edestä minä vieläkin kiitän juuri sydämellä sen yksinkertaisen ja ylönpalttisen rakkauden palveluksen ja kärsivällisyyden edestä minua kohdaan, ehkä minä heikko sananpalvelija teidän seurassanne olen. Kiitän myöskin kaikkein kirjanne edestä, joita olen saanut vastaan ottaa Hakasen postikonttoorista ensimmäisenä Helluntaipäivänä, joista kirjoista minä näen, että teitän kristillisyydenne ja meidän kristillisyys, kuin myöskin apostolin aikainen kristillisyys, jotka ovat tulleet ja käyneet esikoisten seurakunnan tykö, ja siihen elävän Jumalan kaupungin ja taivaallisen Jerusalemin monen tuhannen enkelien joukon tykö ja vanhurskautettuin henkien tykö, joiden nimet taivaassa kirjoitetut ovat, jonka päälle minä sanon, että se ensimmäinen esikoinen joka on syntynyt Bettehemissä, joka on Jesus, joka rakensi seurakuntansa maanpäälle ja pesi sen omalla verellänsä puhtaaksi ja pyhitti Pyhällä Hengellä, joka nimitettiin pyhäksi seurakunnaksi. Se esikoinen ei anna nimeänsä toiselle ensimmäisestä viimeiseen päivään asti. Sille hän Näkyy pitävän Nimensä Wielä — jälkeen ylösnousemise. Monen tuhannen veljen Seurassa ja me ymmärrämme ja näemme, että sen seurakunnan josta on kirjoitettu hänen seurakuntansa nimi: Esikoisten seurakunnaksi jonka Esikoinen, On Rakentanut, ja se seurakunta Ei Muuta Nimeänsä Niin kauvan kun Mailma seisoo, ne jotka ovat ensiksi käyneet sen seurakunnan tykö ja ovat Tulleet Alennuksen tietä ja ristin tietä — yrttitarhasta kolkatan Mäelle ja käyneet sisälle siitä verisestä portista siihen seurakuntaan sisälle jonka Jeesus oli rakentanut ja joka nimitetään Esikoisten seurakunnaksi heprealaisille kirjoitetun ilmoituksen jälkeen; sillä ei mailma eikä kuollu kristikunta tunne Esikoisten seurakuntaa sen tähden kun he eivät tunne sitä esikoista, joka sen seurakunnan on rakentanut, sen tähden he eivät voi kärsiä Että esikoisesta puhuttaisiin Mitään, sillä se on loukkaus. Waikka he ovat itse lukeneet Että Jeesus joka on Esikoinen, On pantu Monelle ylös nousemukseksi Israelissa. Niin on hänen seurakuntansa Monelle loukkaukseksi, jotka loukkaavat itsensä Esikoisiin ja Wanhempiin, jonka me Näjemme Apostoolisessa seurakunnassa, ja Aikakautessa, Että ne jotka olivat ensimäiseksi tulleet sisälle siitä Werisestä lammashuoneen Ovesta, Ne kutsuttiin Lammasten Paimeniksi. Sen tähden pitää olla yksi paimen se an yksi Kristuksen oppi ja yksi lammashuone, se on yksi Jeesuksen seurakunta ja yksi ruumis ja yksi herra ja yksi kaste ja yksi usko ja yksi henki ja yksi jumala ja yksi isä, joka kaikkein kautta ja teissä kaikissa vaikuttaa sen voiman (vaikutuksen) ja määrän jälkeen kuin kullakin jäsenellä On, ja siitä kasvaa Kristuksen ruumis omaksi rakennukseksi Rakkautessa. Sen tähden olkaa toimelliset rakkaudessa ja kasvakaamme hänessä ja kaikessa, jonka pää on Kristus.

Sen tähden rakkaat veljet ja sisaret kaikkialla, pysykää Kristuksen laissa se on pysykää Kristuksen opissa ja kärsikää toinen toisianne rakkaudessa ja anteeksi antakaa toisillenne, saarnaden parannusta ja syntein anteeksi antamista kaikkialla ja jatkakaa sovintosaarnaa eteenkin päin, jonka Herra on itse säätänyt ja tehkää työtä sen päälle, että Herran lauma pysyy koossa ja ruokkikaat Jeesuksen karitsoita ja kaitsekaat hänen lampaitansa, jos ruokkiminen on tarpeellinen, että lampaat elävät, että het saavat nauttia Jumalan armo raitista ilmaa esikoisten seurakunnan hengen kanssa yhdeytessä, niin on kaitsemisen oppi Jeesuksen käskyn jälkeen kallis ja tarpeellinen, että lauma koossa pysyy ja esikoisten seurakunnan helmassa jonka päälle minä vielä sanon
niin kuin olen jo sanonut tässä edellä mainitussa kirjeessä, että meitän ja teidän kristillisyytemme on etistynyt ja kasvanut apostolisen kristillisyyten kanssa kaikessa esimerkissä, sekä vastoinkäymisissä ja koettelemuksissa, niin kuin apostolien aikana, jonka päälle minä vielä sanon, että älkää hämmästykö kamppausten riitoja, jotka näkyy olleen apostolien aikana, josta Paavali kirjoittaa, kun hän sanoo, että sendästen pitää teidän seassanne olla riitoja, eripuraisuutta ja eriseuroja, että ne jotka koetellut ovat, ne ilmoitettaisiin. Pysykää siinä opissa josta te elämän ja hengen saaneet olette, loukkaantuneet esikoisten nimityksestä ja vanhimmista, vaan pitävät vanhimmat kalliina ja kaksinkertaisessa kunniassa, jotka sanassa ja opissa työtä tehneet ovat, ja ovat hyvin hallinneet ja sen seurakunnan, johonka te ja me tulleet olemme tässä aikakaudellamme, joka on ensimmäinen meidän päivinämme, jossa Laestadius kantaa sen vanhimman nimen, niin kuin apostolitten aikana. Hän rupesi Herran käskystä tekemään työtä Ruotsin Lapin korvessa, josta tämä hengellinen liike on levinnyt itään ja etelään, länteen ja pohjoiseen, aina Amerikaan asti, ja niin taajalle kuin elävän kristillisyyden jäsenet ovat kulkeneet samoin kuin apostolittenkin aikana. Ja me näemme, että on apostolitten aikana ollut muutamia virallisia pappeja uskolle kuuliaisia, niin kuin meidänkin aikanamme, mutta en minä tiedä kuinka monta pappia on ollut Jeesusta puolustamassa, kun Jesus tapettiin, enkä minä tiedä kuinka monta pappia kuin Pietari tapettiin, ja muut apostolit, sekä silloin kuin apostoli Paavali tapettiin. Enkä myöskään oikein varmaan tiedä kuinka monta pappia on silloinkaan ollut kun Luderus Wormsissa oppineiten keskellä oli, kuinka monta pappia oli siellä, jotka Luterusta puolustivat, enkä vieläkään siitä oikein tietä, kuinka monta pappia on Jesuksen opin tähden tapettu. Mutta sen minä Waan tietän Että pappeja on ollut Woimallisia Apostolein aikana, jotka olivat voimalliset lujasti kieltämään, Että ei saa Jeesuksen nimeen opettaa ja papit ovat voimallisesti Wääränä pitäneet, että me Maallikot ja yksinkertaiset olemme voimallisesti saarnanneet parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikille, sen tähten on meillä niin vähän luottamusta niihin pappis miehiin, sillä me nyt Näemme Meitän aikanamme kuinka harvoja pappismiehiä on, jotka tahtoisivat yksimielisesti Maallikkoin kansa rakentaa Herran seurakuntaa ja pysyä henken yhteytessä ja tulla pilkatuksi jeesuksen nimen tähten, Niinkuin herran seurakunta. Ja Sendähten ei meillä ole luottamusta kuin siihen seurakuntaan, johonla me sisäsle tulleet olemme siitä verisestä ovat, joka kaikkein meidän äiti apostolin sanan mukaan.

Eikä muuta tällä kertaa kuin sanon sydämmen rakkauden terveisiä koko perheeni kanssa ynnä minun kirjurini Eerik Topiaan kanssa ja emäntänsä kanssa sekä koko Herran laumalta täältä rakkaalle veljelle ja uskolliselle työn tekiälle Herran viinamäessä, Olof Matoniemelle ja hänen perheellensä ja koko Herran laumalla kaikkialla, jotka siellä kaukaisella yksi olette. Herra vahvistakoon tässä nykysessä totuutessa ja olkaa vapaat vaissa ja vastoinkäymisissä, ja kyllä pian vaivamme loppuvat, ja uskokaa aina syntein anteeksi saamisen armosta autuaaksi ja totistan vieläkin, että meidän synnit ovat anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja veressä nyt ja ijankaikkisesti, Amen.

Annan vielä tietää sinulle rakas veli, että olen tänä talvena Raattamaa vanhimman kanssa yksissä ollut Witlangissa ja Juntin kanssa lähes viikon päivät,
joka oli kallis aika. Raattamaa vanhin vahvisti voimallisesti pysymään esikoisten seurakunnan helmassa ja hänen hengen yhteydessä, vaikka kyllä viralliset pahoin surkailevat sitä, että papin arvo halpana pitedään ja kyllä minä sen näen ja ymmärrän, että virallisten mieli-piteet ja hanki valta sen tahtois, hengellinen liike tulisi valtion kirkon helmaan, että uskolle kuuliaiset papit pääsisivät viimein sanomaan, että joo, he ovat nyt parantuneet Laestadiuksen harha oppia, että heille siitä jäisi kunniaan! Mutta Raattamaa vanhin ja minä myös sanon, ettei teidän autuus ole sitottu aikaa eli johonkin eriomaiseen paikkaan, eikä johonkin eriomaiseen ihmiseen, sillä me näemme ja ymmärrämme koska Jesus sanoi, ettei Samariassa ole se sia jossa oli yksi kirkko, eikä Jerusalemissa, jossa oli toinen kirkko: kussa ikinänsä totiset ja oikiat hengessä ja totuutessa rukoilevat Isää Jeesuksen nimeen, niiden rukoukset Jumala kuulee joka särjetyllä sydämmellä uskossa armoistoimen tyko nimittäin Jeesuksen ristin juurelle, sillä säretyssä sydämessä asuu Jumala, joka raamattuin jälkeen kutsutaan Jumalan seurakunnaksi, joka on rakettu elävistä kivistä ja joka ei ole käsillä rakettu, jonka rakentaja on ollut se ensimmäinen esikoinen, joka on syntynyt Betlehemissä ja joka on rakentanut seurakuntansa maan päälle, pessyt sen verellänsä puhtaaksi ja pyhittänyt pyhällä hengellä. Se kutsutaan pyhän hengen saaneeksi seurakunnaksi, joille Jeesus on oikeuttanut saarnaviran näillä sanoilla, että hänen nimeen pitää saarnata parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikkialla, joka näkyy siitä jotka ei ota vastaan parannussaarnaa, niin eivät he ota vastaan syntien anteeksi antamuksen saarnaa, ja kuinkapa he sitte pysyvät hengen yhdessä, esikoisten seurakunnan yhdeytessä, sillä he tuntevat että esikoisten seurakuntaa totella pitää. Muuta nimeä ei ole taivaan alla kuin Jesuksen nimi, jossa ihmiset autuaaksi tulevat. Sillä Jumalalle olkoon kiidos, että me olemme tulleet siihen seurakuntaan sisälle, jossa meille kaikki synnit anteeksi annetaan Jesuksen nimeen, jonka päälle minäkin vielä totistan, että teidän ja meidän synnit ovat anteeksi annetut Jeesuksen nimessä ja veressä. Uskokaa itsenne syntein anteeksi saamisen armosta autuaiksi. Kiitän vielä Matoniemi veljeä kaikkein kirjeitten ja Amerikan uutisten edestä, joita olen saanut vastaan ottaa Hakasen postikonttoorista, ja rukoilkaa minunkin edestä! Tätä pyytää teidän heikko veljenne
Johan Johanson Purnu
Lukea Tämän saatte julki ristityille!!!

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Kuolajärvi 8 p. Maaliskuuta 1884
Rakkaat veljet ja uskolliset työn tekijät herran viinamäessä ja takkinen, J. H. Lumijärvi, ynnä muitten opettavaisten miesten kanssa, ja koko Herran lauma Ameriikassa. Armo, laupeus ja rauha ja rakkaus kasvakoon ja lisääntyköön teille Herramme Jeesuksen priiskoitusveren kautta pyhässä hengessä aina elämän ehtoon asti. Amen.

Tällä rakkauten ja rauhan tervehtyksellä lähestyn teitä sydämmestä rakastetut ja aina muistossa säilyvät veljet, ja saan, tietä antaa, että olen vanhaa opetusisää ja Siionin muurin vartiaa, J. Raattamaata seurannut läpi Kemijärven, Kuolajärven, ja Kuusamoon aina akan lahteen asti, ja on voimallisesti vahvistanut Herran laumaa, ja on astunut ylös särjetyn paikan etteen, ja on asettunut itsensä muuriksi Israelin huoneen ympärille, ja on ollut sodassa seisovainen Herran päivänä. Ja lähti akan lahdesta Pudas järvelle sulkemaan sitä kaivon suuta josta myrsky vuotaa eli kuohuu aina Amerikan veljein päälle. Ja on myös kohdannut net miehet, jotka vaara kunnian himo ajo Ameriikasta matkaan, ja saatto olla osaksi sitäkin henkeä, joka Bileaamin pani ajamaan aasililla, sillä Raattamaa, sanoo kitkan kalkungin kamarissa monen saarnaajan kuulten, että joka Euroopasta lähdee Ameriikkaan ilman enemmistön luvatta niitä erimielisia puolustamaan, niin sillä on Bileaamin henki, joka vääryyden palkkaa rakastaa. Ja Johani Raattamaa kehoitti kaikkia saarnaavaisia miehia, Kemijärvellä, Kuolajärvellä ja Kuusamossa, että tehtä työtä kirjoituksilla, että net erimieliset Ameriikassa yhdistyisit sen opin ja hengen kanssa, jota Johan Takkinen saarnaa, yhdistettynä muitten saarnaajain kanssa. Enkä kuullut näissä kolmessa seurakunnassa toisin ajattelevaista mitä Raattamaa tarkotti missään asiassa, vaan yksi saarnaaja Kemijärvellä, joka muutamiin Raattamaan tarkoituksiin mutisten vastas, eikä Raattamaan sanonut esikoisten seurakunnalla olevan Eri ymmärrystä Ameriikan kirkollisesta hallituksesta, Waikka sanoi olevan Enemmän kuin kymmenen tuhatta joilla on yksi hengi hänen kanssaan. Waan kittilässä sanoi Olevan toisin ajattelevaiset Ameriikan asioista, ja koska he ovat erilailla Ajattelevaiset. Sempä tähten he kykenevät kirjoilla ameriikassa Erimielisiä Ruokkimaan. Mutta, RaattaMaa sanoi, että jos Ei erimieliset lakkaa sekä ameriikassa ja Euroopassa sotimasta jumalan voimaa ja Esikoisten Seurakuntaa Wastaan, Niin joutuvat samanlaiseen tilaan kuin Saijelaiset.

Mutta se on kummenpi, Että net, jotka Kittilässä puolustit sitä sitkeää henkiä, Net nytkin Elättävät Ameriikan Erimielisiä, vaikka Raattamaa on antanu N semmoisen kolahuksen kuutuu siinä vielä hengi olevaan. ilmanki he otattaa Raattamaan kuolemaa, että hänkin pääsis vielä Elämään - henkiin jumala tiennee Mitä ilmestynee Wanhinpain kuoleman jälkeen koska nyt jo moni pitää itsensä enämpi tietävänänsä kuin net Ensimmäiset työntekijät, jotka ovat Wiitettäkymmentä vuotta olleet Pyhän hengen koulussa. Sillä se tuntuu niin raskaalta kuulla Että joku kerskaa kasvoin jälkeen eikä sytämen jälkeen koska olemme niitäkin kuuleet, Että he ovat enämpi kuin Esikoiset eli vanhemmat. Mutta inhimillinen henki on aina perso sille nimelle ja kunnialle, joka ei hänelle kuulu, Sentähten Ameriikan veljet pysykäämme siinä opissa ja henkesa josta tämä Walkeus on alkanut paistamaan. Älkäät rakkaat Weljet riitelko tien päällä, sillä, elämän tie on kaitanen, vain pysykäämme kristuksen Persutus laisa, joka on rakkaus. Älkäät veljein vikoja levittäkö Waan antakaat jeesuksen veressä anteeksi. ja vielä rakkauten kautta kärkikäät toinen toistanne sillä rakkaus peittää paljon rikoksia, Mutta jos tet toinen toistanne purette ja syötte, niin katsokaat Ettette toinen toisellenne syötyksi tulis, ja vielä, jos Me hengessä elämme, niin Waeltakaamme Myös hengessä ja älkäämme turhaa kunniaa pyytäkö vihoittaen ja katehtien toinen toistamme.

Ole Wapaa sinä Wapaaksi ostettu lauma siionin Wuorella. Syntis anteeksi annettu jeesuksen veren kautta. Laula neitsy, siionin tytär hoosiannaa ja hallelujaa jumalan aurinkon, alla käy rohkeasti karitsan veriaskeleita saarnaa pelkäämättä kaikille luotuille, ja veisaa iltavirtes Matka miesten iloksi. kuninkaallinen morsian kultaisella kruunulla, ihastu sinun hääiltasi ihanuutesta katsellen kaitten herraa tulevan suurella rakkautella Woitto vuorella punaisilla vaatteilla. jumalan Ehto tähti Wastaa kointähteä kirkkaaseen paisteeseen ilon ja rauhan äänellä. Walkiat ovat Waatteesi karitsan veren kautta herran Emäntä, ja Avatut ovat taivaan ovet sinun herran kunniaan Mennä. Wikasi ja syntisi ovat lukitut helvettiin Werisellä kätellä, ja jumalan sinetillä. Eivät ne enää katota. Syökäät vahvistukseksi jeesuksen pienet lampaat Saaronin verikukaise, jotka tapettu karitsa pani kasvamaan Siionin laitumella. Olkoon aina teitän äänenne kuuluva niin että se kuulus Siionin linnaan asti, josta Werikaritsan paimen vastaa teille toukomettisen äänellä.

Ei nyt Muuta tällä kertaa. Woikaa hyvin herrassa, taiwaan jumala täyttäköön teitä ilolla ja riemulla pyhän hengen voiman kautta, että teillä yltäkylläinen : toivo olis, ja Onnen toivotuksella lähestymme teitä koko herran lauman kanssa ja lausumme sytämen rakkaita terveisiä kaikille rakastetuille veljille ja sisarille. ja Juhan Raattamaa käski Myös sanoa terveisiä. Olkaa Myös Meiltä esin ja viimein Tervihtitty

Teitä kirjoitamme ja Pyytämme Wielä Rukoilla Etestämme.
Jaako Hannula
J. Hautajärvi
Kuolajärvellä 8 päi Maaliskuuta 1884 (Nykyinen Salla)

Päivämies 5.5.1965


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 26 Maalis 2019, 13:41
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Paluu Etsikkoaikamme aamunkoitosta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron