Juhani Rautio: Esikoisten seurakunta

Kirjoituksia etsikkoaikamme aamunkoiton uskovaisilta 1800-luvulta 1940-luvun vuosikymmeniin

Juhani Rautio: Esikoisten seurakunta

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Loka 2012, 19:27

Juhani Rautio
Siionin Lähetyslehti v. 1914
Päivämies 21.1.1970


Esikoisten seurakunta

Muutamat sanovat, että evankeliumi on tullut Lapista, toiset sanovat, että se on tullut Jellivaarasta, kolmannet sanovat, että se on tullut Kittilästä ja neljännet sanovat, että se on tullut Suomesta.

Mutta me Jumalan lapset sanomme vielä tänäkin päivänä, että evankeliumi on tullut taivaasta. Se on Jumala saarnannut ensimmäisille syntiin langenneille ihmisille Eedenin paratiisissa: "Vaimon siemenen pitää rikki polkeman käärmeen pään." Sillä saarnalla perustettiin esikoisten seurakunta maan päälle, ja ensimmäiset tulijat siihen olivat Aatami ja Eeva ja sitten Aapeli, jotka Jumala johdatti äänellisellä saarnalla uskomaan oikean esikoisen, Poikansa veressä syntinsä anteeksi, josta uuden testamentin apostolit kirjoittavat: "Koska hän tuo esikoisensa maailmaan, niin häntä pitää kaikki Jumalan enkelit kumartaen rukoileman." Silloin ruvettiin saarnaamaan Herran nimestä, niin kuin Raamattu sanoo, ja sillä taivaasta tulleella evankeliumilla johdatettiin patriarkat esikoisten seurakuntaan, uskomaan Kristuksen lunastuksen kautta itsensä Jumalan lapsiksi, ja he taluttivat toisia langenneita yhteen esikoisten seurakuntaan. Nooa, ensimmäisen maailman patriarkka saarnasi ensimmäisessä maailmassa sitä taivaasta tullutta evankeliumia. Ja kun Jumala sitten hukutti ensimmäisen maailman se tottelemattomuuden tähden vedenpaisumisen tulvassa kadotukseen, niin toi Hän vedenpaisumisen läpi arkissa Noan kautta ennen antamansa evankeliumin toiseen maailmaan.

Aabraham, Isak ja Jaakob johdatettiin taivaasta tulleella evankeliumilla yhteen esikoisten seurakuntaan uskomaan Kristuksen lunastuksen. Sen jälkeen Jumala kutsui Mooseksen johdattamaan Israelin kansaa taivaasta tulleella evankeliumilla yhteen esikoisten seurakuntaan uskomaan Kristuksen lunastuksen, ja Jumala toi lapsissaan sen evankeliumin läpi aikakausien. Vanhan testamentin profeetat johdatettiin sillä taivaasta tulleella evankeliumilla yhteen esikoisten seurakuntaan ja he myös taluttivat langenneita taivaasta tulleella evankeliumilla samaan esikoisten seurakuntaan saarnaten Kristuksen syntymisestä, kärsimisestä, kuolemasta ja ylösnousemisesta sekä taivaaseen astumisesta ja Pyhän Hengen lahjan vuodattamisesta, uuden testamentin Jumalan seurakunnan murheen ja ilon liikutuksista, pimeyden töitten valkeuteen tuomisesta ja myös pakanain kääntymisestä, niin kuin nuo asiat olisivat jo aikoja ennen tapahtuneet. Jumala täytti lupauksensa, neljäntuhannen vuoden perästä tuli Jeesus alimmaisiin maan paikkoihin, niin kuin Paavali selittää. Hän sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitseestä Mariasta, tuli ihmiseksi, kärsi synnin rangaistuksen koko syntiin langenneen ihmissukukunnan edestä, täytti Jumalan lain meidän lainrikkojain edestä. Ja talutti sillä taivaasta tulleella evankeliumilla esikoisten seurakunta maan päälle, herätyksen ja uudestisyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan uskomaan ylösnousemisensa voimaa ja kärsimisensä osallisuutta. Ja ne, jotka uskoivat, johdattivat toisia langenneita uudensyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan.

Jumala levitti valtakuntansa laajalle sillä ajalla, vaikka saatanan joukko hirmuisesti vainosi apostoleita ja Kristuksen laumaa. Jumala toi evankeliumin omissa lapsissaan, niin kuin kirkkohistoriat osoittavat läpi kymmenen keisarin verisen aikakauden, jolloin Jumalan lapsia myötäänsä murhattiin Jeesuksen opin tunnustamisen tähden. Samalla taivaasta tulleella evankeliumilla talutettiin kirkkoisät Athanasius, Hilarius, Krysostomus, Tertullianus ja Augustinus yhteen esikoisten seurakuntaan ja samoin myös` johdattivat he toisia langenneita esikoisten seurakuntaan. Ja Jumalan lapset uskoivat ja saarnasivat Kristuksen oppia yksinkertaisesti sekä viljelivät kaikkia sakramentteja Kristuksen asetuksen jälkeen.

Sitten nousivat muutamat Roomassa isänniksi Kristuksen seurakuntaan. Se oli kristittyjen ymmärtämättömyys, että opettajilla uskottiin olevan kaikki valkeus, ja niin yksi mies pantiin seurakunnan asioita tuomitsemaan. Se oli Leo, joka nousi seurakunnassa Kristuksen sijaiseksi ja vei autuuden ihmistöihin. Siitä syntyi paavin valta seurakuntaan. Leo ja keisari Kaarle asettivat sunnuntain ja ottivat raamatusta ympäri vuoden joka sunnuntaille evankeliumit ja epistolat ja pyhittivät arkipäivistä Marian päivän ja Johanneksen päivän sekä tekivät monta liikaa pyhää, joita nyt meidän kirkkomme seuraa. Näin meni kristillisyys valtiolliseksi ja viimein rahalla synnit anteeksi annettiin. Tämä kristillisyys alkoi vainota eläviä kristityitä tulella ja miekalla. Tämänkin ajan läpi toi Jumala lapsissaan sen taivaasta annetun evankeliuminsa, niin kuin historia todistaa.

Isäntäkristillisyys kyllä vaijensi tulella ja miekalla Wickleffin, Hussin ja Hieronymuksen äänen, jotka saarnasivat taivaasta tullutta evankeliumia, mutta Jumala johdatti verisen vainon aikakausina lapsiaan korpeen ja erämaihin, niin kuin ilmestyskirjan 12. luku osoittaa, ettei isäntäkristillisyys saanut kaikkia tappaa. Isäntäkristillisyys tuli viimein niin suureksi, että oli kymmenen kuningasvaltakunnan isäntä, maallinen ja hengellinen isäntä yhtä aikaa, miekka kourassa tappoi kenen tahtoi ja jätti elämään kenen tahtoi. Se seisoi kukistuksessa puolen neljättäsataa vuotta uuden testamentin aikakaudessa, niin kuin ilmestyskirjan 12. luku osoittaa, että se vaimo elätettiin käärmeen kasvojen edessä ajan, kaksi aikaa ja puoli aikaa. (yksi aika tekee sata vuotta). Silloin makasivat ne kaksi profeettaa kuolleena sen suuren kaupungin kaduilla, joka kutsutaan hengellisesti Sodoma ja Egypti, kussa meidän Herramme Jeesus ristiinnaulittiin. Se on, etteivät laki ja evankeliumi olleet virkansa töissä, niin kuin Ilmestyskirjan 11. luku osoittaa; "mutta ei ne salli heidän ruumiitansa haudattaa." Isäntäkristillisyys myötäänsä tappoi Jumalalta lapsia ja pyysi kaikkia tappaa, mutta Jumala johdatti sen vainon edestä lapsilaumansa Alppivuorten laaksoon. Alppivuoret ovat korkeat vuoret, ja sinne johdatti Jumala lapsensa vihollisen vainon edestä. Ilmestyskirjan 11 luvussa sanotaan, että käärme puuskasi suuntansa vaimon jälkeen vettä, niin kuin kosken, upottaaksensa häntä, mutta maa avasi suunsa ja särpi sen veden, jonka lohikäärme suustansa puuskannut oli. Ja sille vaimolle oli annettu kaksi suurta kotkan siipeä että hän olisi korpeen hänen sijaansa lentänyt, se on: Jumalan lapsilla oli siellä vuorten laaksossa vanhan ja uuden testamentin todistukset ja saarnasivat täydellisen lain jumalattomille herätykseksi ja täydellisen evankeliumin langenneitten ylösnousemiseksi. Ei ollut heidän ruumiinsa haudattu, kuten ylempänä osoitettiin. Näin on Jumala tuonut paratiisissa annetun evankeliuminsa. Lutherus oli paavin munkkina luostarissa, oli herännyt mies, piti jouhipaitaa, pieksi itseänsä ja teki työtä autuaaksi tullaksensa. Tämän Lutheruksen talutti yksi munkki taivaasta tulleella evankeliumilla esikoisten seurakuntaan uskomaan sulasta armosta syntinsä anteeksi ja Lutherus, saatuaan silmänsä auki paavin pimeydestä, rupesi taivaasta tulleella evankeliumilla johdattamaan langenneita heräyksen ja uudestisyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan. Kuudessa viikossa levisi Jumalan valtakunta Eurooppaan ja voitti ruhtinaita puoleensa, ja niin tuli se aika, josta ilmestyskirjan 11. luvussa sanotaan: "Kolmen päivän perästä ja puolen meni Jumalalta elämän henki heihin ja he seisoivat jalvoilansa.”

Neljännen ja viidennen vuosisadan aikoina ovat Aasiasta pakanat tulleet Suomeen, sillä Suomi oli sitä ennen asumaton maa. Nämä Suomeen asettuneet pakanat palvelivat epäjumalia, nimittäin Jumalan luomia kappaleita.

Vuonna 1157 tuli Ruotsin kuningas Erik IX tulella ja miekalla levittämään paavin oppia Suomen pakanoille. Kuningas seisoi sotaväen ja miekan kanssa ja piispa Henrik seisoi vesikuppi kädessä Kupitan lähteellä, uhaten, että jos et anna kastaa itseäsi kristinuskoon, niin kaula lyödään poikki. Näin saivat he Suomen pakanoille paavin opin. Mikael Agricola kävi Wittenbergissä oppimassa Lutheruksen uskoa sekä tuli ja saarnasi Suomen paavilaisille Lutheruksen oppia, joka oppi oli päässyt myös Ruotsiin. Tämän uskon päältä käytiin sotaa kolmekymmentä vuotta paavilaisten kanssa ja viimein pääsivät lutherilaiset voitolle ruotsalaisten avulla, jotka kristitty kuningas Kustaa Aadolf vei Saksanmaalle. Näin pääsi Lutheruksen evankeliumin saarna levenemään. Mutta pappein uneliaisuuden tähden rupesi elävä henki kirkosta sammumaan. Jumala toi kuitenkin lapsissaan taivaasta antamansa evankeliumin Ruotsin kuolleen kirkon sisälle. Tällä taivaasta tulleella evankeliumilla johdatettiin myös Ruotsin kirkon pappeja herätyksen ja uudestisyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan, niin kuin Ruhströmin, Grubbin, Tolstadiuksen ja pastori Skottin, joilta lutherilainen kirkko tuomitsi viran pois kristillisyyden tähden ja ajoi heidät ulos valtakunnasta. Mutta Jumala toi lapsissaan sen evankeliumin Pohjois-Ruotsiin. Maailman joukko kutsui Jumalan lapsia siihen aikaan "lukioiksi". Noran seurakunnassa oli Brandeli -niminen pappi, joka oli lukiain taluttamana evankeliumilla uudensyntymisen kautta tuotu esikoisten seurakuntaan. Tämä talutti sielulleen rauhaa etsivän ja herätyksen tilassa olevan Lapin Marian taivaasta tulleella evankeliumilla uudestisyntymisen kautta esikoisten seurakuntaan, uskoon Kristuksen päälle.

Laestadiuksen oman kertomuksen mukaan "Huutavan Ääni" kirjassa oli tämä Lapin Maria, kuunneltuaan rovasti Laestadiuksen alttarisaarnaa, johdattanut Laestadiuksen, joka oli herännyt mies, taivaasta tulleella evankeliumilla esikoisten seurakuntaan uskomaan syntinsä anteeksi. Samoin johdatettiin Raattamaan veljekset, Pietari ja Juhani, taivaasta tulleella evankeliumilla uudestisyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan. Kaikki kansa Pohjanmaalla oli siihen aikaan kuolleen uskon ja omanvanhurskauden pimeydessä. Kaikki katumattomat huorat ja varkaat, juomarit ja paloviinaporvarit, korttimiehet, pelaajat, tanssimiehet, koreat, ahneet, toiselle väärintekijät, sapatin rikkojat ja väärät todistajat olivat yhdessä joukossa papeilla kristittynä ja papit valoivat heihin kuolleen uskon liimaa ja omanvanhurskauden töitten oppia,. Tämän kaltaisena on vielä tänäkin päivänä suuri maailma.

Laestadius aikoi niin kuin Johannes Kastaja Juudean korvessa ihmisiä herättää lain saarnalla. Ihmiset heräsivät synnin unesta ja tunnustivat syntinsä, niin kuin Johanneksenkin saarnasta Juudean korvessa. Sitten taluttivat Laestadius ja Raattamaan veljekset taivaasta tulleella evankeliumilla heränneitä ihmisiä uudensyntymisen kautta esikoisten seurakuntaan uskomaan syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, ja niin aikoi Jumalan valtakunta levitä, vaikka saatanan joukko eriseurasten kanssa nousi lujasti vastaan. Näin on meitäkin heränneitä samalla evankeliumilla talutettu uskon ja uudensyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan, jossa Herra Jeesus on Esikoinen, seurakunnan perustaja ja rakentaja omalla verellään.

Voi suurta pimeyttä, kun muutamat saarnaajat idässä ahneudessaan nousivat vanhuuden etuoikeudella taluttamaan Jumalan lapsia Kristuksen alkuopista ja uskon vanhurskaudesta lain töihin ja kadottivat elävän Hengen sekä alkoivat tuomita Jeesusta hänen opetuslapsissaan yli Euroopan ja Amerikan maan! Kuka tässä on ensimmäinen, kenellä tässä on etuoikeutta? Eikö ole suuri armo, että syntisenä ja parannuksen tekijänä saamme uskoa synnit anteeksi Jeesuksen veressä Jumalan seurakunnan helmassa, jolla on Raamatussa monta nimeä. Sitä sanotaan Isän huoneeksi, lammashuoneeksi, Karitsan emännäksi, Siionin tyttäreksi, Siionin vuoreksi, se on vaimoon ja hapatukseen verrattu. Yksi seurakunta on Jumalalla maan päällä maailman loppuun asti, johonka Jumala kokoaa evankeliumilla ihmisiä kaikista eri kielistä yhdeksi Kristuksen laumaksi perimään ijankaikkista elämää.

Se on suuri pimeys, että muutamat seurakunnan nimestä omistavat itselleen esikoisoikeutta.

Jumala on tälläkin aikakaudelta seurakuntansa saarnan ja lähetystoimen kautta levittänyt valtakuntansa yli Euroopan ja Amerikan maan, niin että vietä tänäkin päivänä yhteen henkeen liitettynä kymmententuhanten paljous Jumalan lapsia kanssamme profeettain, evankelistain, apostolein, Lutheruksen, Laestadiuksen, Juho Raattamaan, Erkki Antin ynnä muitten saarnaamassa Kristuksen opissa, Matheuksen 18 luvun mukaan, uskossa veriyljän Jeesuksen päälle yhtä Jumalan armoilma hengittävä kulkiessaan vieraasta maasta kotikunniaa kohti, vaikka saatanan joukko eriseurasten kanssa seisoo vastassa.

Menneinä vuosina korjattiin meillä Suomessa virsikirja ihmisluonnon ja järjen mukaan, ettei se loukkaisi lihallista suruttomuutta eikä itsetehtyä rauhaa, jonka ihminen omilla töillään saa. Samoin pilasivat maailman viisaat järjen pajassa meidän Pyhän Raamattumme. Kohta alkaa täyttyä profeetta Amoksen ennustus: "Katso, ne päivät tulevat, sanoo Herra, Herra, että Minä lähetän nälän maan päälle, ei nälkää leivän perään, eli janoa veden perään, vaan Herran sanan kuulemisen perään, niin että heidän pitää juokseman yhdestä merestä niin toiseen, pohjasta niin itään, heidän pitää juoksenteleman, etsimän Herran sanaa, ja ei kuitenkaan pidä löytämän."

Mistä se sitten löytyy, kun Pyhä Raamattu on pilattu? Nämät ovat kaikki viimeisen ajan merkkejä. Pitäkäämme Jumalan lapset kiinni vanhoista Raamatuista ja virsikirjoista. Älkäämme uutta vastaan ottako. Se on yliopistollinen filosofian opin kautta pilattu kirja.

Julkinen Jumalan kieltämisen oppi on kaikkina maailman aikoina vaikuttanut ja nyt vapaa-ajattelijain voima paisuu suuressa maailmassa. Valtiollinen ja kirkollinen ilmanala tärisee koko maailmassa, vallanhimo ja vapaudenhimo riitelevät keskenänsä ja kaikki merkit viittaavat, että olemme viimeisen tuomion ovella. Mutta Jumalan lapset uskossa, nostakaa päätänne ylös maan tomusta, katsoen veriyljän Jeesuksen päälle, sillä teidän lunastuksenne lähestyy.

Älä ihmettele Karitsan kihlattu emäntä, että niin syntinen ja musta olet. Päivä on sinut mustaksi polttanut. Mutta katsele uskossa, kuinka olet Jeesuksen veressä puhdas, maailman pilkasta ja häväistyksestä huolimatta kunniallinen, kaunistettu Kristuksen kuninkaallisessa kaunistuksessa. Onnentoivotuksella olkaa hyvästi, lavea Herran lauma! Tervetultua neljältä ilmansuunnalta koko Kristuksen evankeliumilla kootun lauman kanssa Karitsan häihin. Kristuksen vanhurskauden valkeilla vaatteilla puetettuina, sanoen yhteen ääneen: Amen, hallelujaa, kiitos ja kunnia Jumalalle ja Karitsalle uuden ilman kirkkaudessa ijankaikkisesti.


~
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Juhani Rautio: Esikoisten seurakunta

ViestiKirjoittaja mies » 19 Loka 2012, 08:12

Taavetti kirjoitti:Älä ihmettele Karitsan kihlattu emäntä, että niin syntinen ja musta olet. Päivä on sinut mustaksi polttanut. Mutta katsele uskossa, kuinka olet Jeesuksen veressä puhdas, maailman pilkasta ja häväistyksestä huolimatta kunniallinen, kaunistettu Kristuksen kuninkaallisessa kaunistuksessa.


Olen kyllä iholtani tumma,
kuin Kedarin teltat,
kuin Salomon telttakankaat,
mutta, Jerusalemin tytöt,
minä olen kaunis!
6 Älkää siihen katsoko, että olen tumma, että olen päivän paahtama. Veljeni kiusasivat minua, panivat vartioimaan viinitarhojaan. Omaa tarhaani en ehtinyt hoitaa.

Laull.1
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Juhani Rautio: Esikoisten seurakunta

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Loka 2012, 10:11

mies kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:Älä ihmettele Karitsan kihlattu emäntä, että niin syntinen ja musta olet. Päivä on sinut mustaksi polttanut. Mutta katsele uskossa, kuinka olet Jeesuksen veressä puhdas, maailman pilkasta ja häväistyksestä huolimatta kunniallinen, kaunistettu Kristuksen kuninkaallisessa kaunistuksessa.


Olen kyllä iholtani tumma,
kuin Kedarin teltat,
kuin Salomon telttakankaat,
mutta, Jerusalemin tytöt,
minä olen kaunis!
6 Älkää siihen katsoko, että olen tumma, että olen päivän paahtama. Veljeni kiusasivat minua, panivat vartioimaan viinitarhojaan. Omaa tarhaani en ehtinyt hoitaa.

Laull.1


5 Minä olen musta, mutta sangen otollinen, te Jerusalemin tyttäret, niinkuin Kedarin majat, niinkuin Salomon kirjoiteltu vaate.
6 Älkäät sitä katsoko, että minä niin musta olen; sillä päivä on minun polttanut: minun äitini lapset vihastuivat minun päälleni: he ovat asettaneet minun viinamäen vartiaksi, mutta en minä varjellut viinamäkeäni.
7 Sano minulle sinä, jota minun sieluni rakastaa: kussas laidunta pidät, ja kussas lounaalla lepäät? ettei minun pitäisi poikkeeman kumppanies lauman tykö.
8 Jos et sinä sinuas tunne, sinä kaikkein ihanaisin vaimoin seassa, niin mene lammasten jäljille, ja kaitse vohlias paimenien huonetten tykönä.
9 Minä vertaan sinun, ystäväni, ratsaskaluihini, Pharaon vaunuihin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hepa » 04 Joulu 2018, 20:37

Alla pohjoisruotsalaisen, Jellivaarassa asuneen saarnaajan E.Tobias Larssonin julkaistavaksi lähettämä kirje esikoisuudesta vuodelta 1924. Larsson oli vanhoillislestadiolainen saarnaaja.

Esikoisten seurakunta
Nimitys esikoisten seurakunta mainitaan vain yhdessä paikassa Raamatussa, nimittäin Hebr. 12:23. Näistä sanoista ovat muutamat täällä tehneet uskonkappaleen ja nimittäneet itsensä esikoisiksi.

Raamattu kertoo, että kun Paavali ja Barnabas palasivat ensimmäiseltä saarnamatkalta Antiokiaan, tuli muutamia alas Juudeasta. s.o. vanhasta hebrealaisesta seurakunnasta ja opettivat veljiä: ellei teitä ympärileikata Mooseksen tavan jälkeen, niin ette taida autuaiksi tulla (Ap. teot 15). Tästä nousi suuri kapina ja Paavali ja Barnabas nousivat julkisesti sitä oppia vastaan, sillä he käsittivät, että nyt sielun vihollinen oli keksinyt hirttonuoran opetuslasten kaulaan, sillä kysymys ei ollut vähemmästä kuin niiden elämästä ja kuolemasta, jotka olivat uskoneet Herran Jeesuksen nimen ja veren kautta syntinsä anteeksi.. Uuden opin esittäjäin väite ”ette taida autuaiksi tulla”, oli samaa kuin ”te menette helvettiin entisellä uskolla, te olette eriseuraiset ja vääräuskoiset”. Itsensä nämä parjaajat tietenkin pitävät muka oikeana seurakuntana, oikeauskoisina Hebrean ”vanhimpina” ja niinmuodoin ”esikoisina”.

Aivan samankaltaiset ovat ”esikoiset” täällä Gellivaaran seurakunnassa, Appelqvist kaltaistensa kanssa. Aivan samankaltainen henki, kirous ja tuomio on heillä eläviä Jumalan lapsia ja vanhurskaita sieluja vastaan, jotka ovat pesty Jeesuksen verellä. Voi heitä, sillä kun heidän korvansa ovat tukossa, eivät he kuule Jumalan sanaa, ja sentähden he pilkkaavat eläviä Jumalan lapsia. Haluaisin neuvoa, että he kuulisivat Pietarin ja Paavalin saarnaa, seuraisivat heidän ja muiden apostolien päätöstä Jerusalemin kokouksessa ja vaikenisivat, niin kuin riitelijät siellä tekivät, josta muistellaan ap. tekojen 15. luvussa.

Haluan myös sanoa kaikille rakkaille veljille ja sisarille kaikkialla, jotka hengittävät armon raikasta ilmaa Siionin vuorella: Ole vapaa, vapaaksi ostettu lauma! Pysykäämme profeettain, Kristuksen ja apostolien opissa ja siinä vapaudessa, jolla Kristus meitä vapahtanut on ja älkäämme antako sekoittaa itseämme orjuuden ikeeseen (Gal. 5:1). Meidän tulee, samoin kuin silloiset veljemme tekivät, kavahtaa vääriä veljiä, jotka esiintyvät lain saarnaajina. Paavali sanoo lain saarnaajista: Katso, sinä kutsutaan juutalaiseksi ja sinä luotat itsesi lakiin ja kerskaat sinuas Jumalasta ja tiedät hänen tahtonsa, ja että sinä olet laista neuvottu, niin sinä koettelet ne parhaat ja luulet itsesi sokeain johdattajaksi ja niiden valkeudeksi, jotka pimeissä ovat, ja tyhmäin kurittajaksi ja lasten opettajaksi, ja sinullas olevan tunnon ja totuuden muodon laissa, sinä, joka siis opetat toista ja et itseäsi opeta, joka saarnaat: ei pidä varastaman ja sinä itse varastat, joka sanot: ei pidä huorin tehtämän ja itse teet huorin, joka kauhistut epäjumalia ja raatelet Jumalata, kuin hänen tulee, joka kerskaat itseäs laista ja häväiset Jumala lain ylitsekäymisellä. Sillä teidän tähtenne tulee Jumalan nimi pilkatuksi pakanain seassa, niin kuin kirjoitettu on (Room. 2:17-24).

Tässä on lain saarnaajat kuvattu. Mutta ei niillä ole sittekään syntiä katuman vertaa, jos ne eivät usko Jumalan sanaa, joka osoittaa, että lain ikeeseen suostuneet elävät kahden miehen kanssa hengellisessä huoruudessakin (Room. 7:3). Mutta portot ja publikaanit käyvät kuitenkin heidän edellään taivaan valtakuntaan, kun tunnustavat ja katuvat syntinsä, sillä joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, sille tapahtuu laupeus. Jeesus on tullut syntisiä vapahtamaan. Ja mihinkäpä muualle köyhillä syntisillä on turva, kuin sen suuren Ristinkantajan ja orjantappuroilla kruunatun Kuninkaan armoon. Oma puoli on aivan musta. Mutta katselkaamme uskossa ja hengessä Jumalan sanan lupauksista uskon alkajaan ja päättäjään Herraan Jeesukseen. Tämän kirkkaan ja lämpimän auringon paisteessa näemme, että olemme tuhkaa ja tomua. Kuitenkin Herran Jeesuksen sovintoveressä Jumalan lapset ovat kirkkaat ja ihanat Jumalan silmäin edessä, vaikka maailma eriseuraisten kanssa katsoo meitä mustina ja me näemme itsemme vielä mustempina. Olkaamme kuitenkin hyvässä turvassa! Jeesus on voittanut maailman ja me myös voitamme uskon kautta Häneen, joka on Karitsa ja on syntimme poisottanut.

Rakkaat ystävät, jääkää Jumalan rauhaan. Pyydämme, että Jumalan lapset kantaisivat armoistuimen tykö meitäkin, jotka olemme täällä kylmän tuulen alla.

Sarvisvaara, Nattavaara 7.4.1924
E.Tobias Larsson


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 04 Joulu 2018, 20:37
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu


Paluu Etsikkoaikamme aamunkoitosta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa