Juhani Rautio
Siionin Lähetyslehti v. 1914
Päivämies 21.1.1970
Esikoisten seurakunta
Muutamat sanovat, että evankeliumi on tullut Lapista, toiset sanovat, että se on tullut Jellivaarasta, kolmannet sanovat, että se on tullut Kittilästä ja neljännet sanovat, että se on tullut Suomesta.
Mutta me Jumalan lapset sanomme vielä tänäkin päivänä, että evankeliumi on tullut taivaasta. Se on Jumala saarnannut ensimmäisille syntiin langenneille ihmisille Eedenin paratiisissa: "Vaimon siemenen pitää rikki polkeman käärmeen pään." Sillä saarnalla perustettiin esikoisten seurakunta maan päälle, ja ensimmäiset tulijat siihen olivat Aatami ja Eeva ja sitten Aapeli, jotka Jumala johdatti äänellisellä saarnalla uskomaan oikean esikoisen, Poikansa veressä syntinsä anteeksi, josta uuden testamentin apostolit kirjoittavat: "Koska hän tuo esikoisensa maailmaan, niin häntä pitää kaikki Jumalan enkelit kumartaen rukoileman." Silloin ruvettiin saarnaamaan Herran nimestä, niin kuin Raamattu sanoo, ja sillä taivaasta tulleella evankeliumilla johdatettiin patriarkat esikoisten seurakuntaan, uskomaan Kristuksen lunastuksen kautta itsensä Jumalan lapsiksi, ja he taluttivat toisia langenneita yhteen esikoisten seurakuntaan. Nooa, ensimmäisen maailman patriarkka saarnasi ensimmäisessä maailmassa sitä taivaasta tullutta evankeliumia. Ja kun Jumala sitten hukutti ensimmäisen maailman se tottelemattomuuden tähden vedenpaisumisen tulvassa kadotukseen, niin toi Hän vedenpaisumisen läpi arkissa Noan kautta ennen antamansa evankeliumin toiseen maailmaan.
Aabraham, Isak ja Jaakob johdatettiin taivaasta tulleella evankeliumilla yhteen esikoisten seurakuntaan uskomaan Kristuksen lunastuksen. Sen jälkeen Jumala kutsui Mooseksen johdattamaan Israelin kansaa taivaasta tulleella evankeliumilla yhteen esikoisten seurakuntaan uskomaan Kristuksen lunastuksen, ja Jumala toi lapsissaan sen evankeliumin läpi aikakausien. Vanhan testamentin profeetat johdatettiin sillä taivaasta tulleella evankeliumilla yhteen esikoisten seurakuntaan ja he myös taluttivat langenneita taivaasta tulleella evankeliumilla samaan esikoisten seurakuntaan saarnaten Kristuksen syntymisestä, kärsimisestä, kuolemasta ja ylösnousemisesta sekä taivaaseen astumisesta ja Pyhän Hengen lahjan vuodattamisesta, uuden testamentin Jumalan seurakunnan murheen ja ilon liikutuksista, pimeyden töitten valkeuteen tuomisesta ja myös pakanain kääntymisestä, niin kuin nuo asiat olisivat jo aikoja ennen tapahtuneet. Jumala täytti lupauksensa, neljäntuhannen vuoden perästä tuli Jeesus alimmaisiin maan paikkoihin, niin kuin Paavali selittää. Hän sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitseestä Mariasta, tuli ihmiseksi, kärsi synnin rangaistuksen koko syntiin langenneen ihmissukukunnan edestä, täytti Jumalan lain meidän lainrikkojain edestä. Ja talutti sillä taivaasta tulleella evankeliumilla esikoisten seurakunta maan päälle, herätyksen ja uudestisyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan uskomaan ylösnousemisensa voimaa ja kärsimisensä osallisuutta. Ja ne, jotka uskoivat, johdattivat toisia langenneita uudensyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan.
Jumala levitti valtakuntansa laajalle sillä ajalla, vaikka saatanan joukko hirmuisesti vainosi apostoleita ja Kristuksen laumaa. Jumala toi evankeliumin omissa lapsissaan, niin kuin kirkkohistoriat osoittavat läpi kymmenen keisarin verisen aikakauden, jolloin Jumalan lapsia myötäänsä murhattiin Jeesuksen opin tunnustamisen tähden. Samalla taivaasta tulleella evankeliumilla talutettiin kirkkoisät Athanasius, Hilarius, Krysostomus, Tertullianus ja Augustinus yhteen esikoisten seurakuntaan ja samoin myös` johdattivat he toisia langenneita esikoisten seurakuntaan. Ja Jumalan lapset uskoivat ja saarnasivat Kristuksen oppia yksinkertaisesti sekä viljelivät kaikkia sakramentteja Kristuksen asetuksen jälkeen.
Sitten nousivat muutamat Roomassa isänniksi Kristuksen seurakuntaan. Se oli kristittyjen ymmärtämättömyys, että opettajilla uskottiin olevan kaikki valkeus, ja niin yksi mies pantiin seurakunnan asioita tuomitsemaan. Se oli Leo, joka nousi seurakunnassa Kristuksen sijaiseksi ja vei autuuden ihmistöihin. Siitä syntyi paavin valta seurakuntaan. Leo ja keisari Kaarle asettivat sunnuntain ja ottivat raamatusta ympäri vuoden joka sunnuntaille evankeliumit ja epistolat ja pyhittivät arkipäivistä Marian päivän ja Johanneksen päivän sekä tekivät monta liikaa pyhää, joita nyt meidän kirkkomme seuraa. Näin meni kristillisyys valtiolliseksi ja viimein rahalla synnit anteeksi annettiin. Tämä kristillisyys alkoi vainota eläviä kristityitä tulella ja miekalla. Tämänkin ajan läpi toi Jumala lapsissaan sen taivaasta annetun evankeliuminsa, niin kuin historia todistaa.
Isäntäkristillisyys kyllä vaijensi tulella ja miekalla Wickleffin, Hussin ja Hieronymuksen äänen, jotka saarnasivat taivaasta tullutta evankeliumia, mutta Jumala johdatti verisen vainon aikakausina lapsiaan korpeen ja erämaihin, niin kuin ilmestyskirjan 12. luku osoittaa, ettei isäntäkristillisyys saanut kaikkia tappaa. Isäntäkristillisyys tuli viimein niin suureksi, että oli kymmenen kuningasvaltakunnan isäntä, maallinen ja hengellinen isäntä yhtä aikaa, miekka kourassa tappoi kenen tahtoi ja jätti elämään kenen tahtoi. Se seisoi kukistuksessa puolen neljättäsataa vuotta uuden testamentin aikakaudessa, niin kuin ilmestyskirjan 12. luku osoittaa, että se vaimo elätettiin käärmeen kasvojen edessä ajan, kaksi aikaa ja puoli aikaa. (yksi aika tekee sata vuotta). Silloin makasivat ne kaksi profeettaa kuolleena sen suuren kaupungin kaduilla, joka kutsutaan hengellisesti Sodoma ja Egypti, kussa meidän Herramme Jeesus ristiinnaulittiin. Se on, etteivät laki ja evankeliumi olleet virkansa töissä, niin kuin Ilmestyskirjan 11. luku osoittaa; "mutta ei ne salli heidän ruumiitansa haudattaa." Isäntäkristillisyys myötäänsä tappoi Jumalalta lapsia ja pyysi kaikkia tappaa, mutta Jumala johdatti sen vainon edestä lapsilaumansa Alppivuorten laaksoon. Alppivuoret ovat korkeat vuoret, ja sinne johdatti Jumala lapsensa vihollisen vainon edestä. Ilmestyskirjan 11 luvussa sanotaan, että käärme puuskasi suuntansa vaimon jälkeen vettä, niin kuin kosken, upottaaksensa häntä, mutta maa avasi suunsa ja särpi sen veden, jonka lohikäärme suustansa puuskannut oli. Ja sille vaimolle oli annettu kaksi suurta kotkan siipeä että hän olisi korpeen hänen sijaansa lentänyt, se on: Jumalan lapsilla oli siellä vuorten laaksossa vanhan ja uuden testamentin todistukset ja saarnasivat täydellisen lain jumalattomille herätykseksi ja täydellisen evankeliumin langenneitten ylösnousemiseksi. Ei ollut heidän ruumiinsa haudattu, kuten ylempänä osoitettiin. Näin on Jumala tuonut paratiisissa annetun evankeliuminsa. Lutherus oli paavin munkkina luostarissa, oli herännyt mies, piti jouhipaitaa, pieksi itseänsä ja teki työtä autuaaksi tullaksensa. Tämän Lutheruksen talutti yksi munkki taivaasta tulleella evankeliumilla esikoisten seurakuntaan uskomaan sulasta armosta syntinsä anteeksi ja Lutherus, saatuaan silmänsä auki paavin pimeydestä, rupesi taivaasta tulleella evankeliumilla johdattamaan langenneita heräyksen ja uudestisyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan. Kuudessa viikossa levisi Jumalan valtakunta Eurooppaan ja voitti ruhtinaita puoleensa, ja niin tuli se aika, josta ilmestyskirjan 11. luvussa sanotaan: "Kolmen päivän perästä ja puolen meni Jumalalta elämän henki heihin ja he seisoivat jalvoilansa.”
Neljännen ja viidennen vuosisadan aikoina ovat Aasiasta pakanat tulleet Suomeen, sillä Suomi oli sitä ennen asumaton maa. Nämä Suomeen asettuneet pakanat palvelivat epäjumalia, nimittäin Jumalan luomia kappaleita.
Vuonna 1157 tuli Ruotsin kuningas Erik IX tulella ja miekalla levittämään paavin oppia Suomen pakanoille. Kuningas seisoi sotaväen ja miekan kanssa ja piispa Henrik seisoi vesikuppi kädessä Kupitan lähteellä, uhaten, että jos et anna kastaa itseäsi kristinuskoon, niin kaula lyödään poikki. Näin saivat he Suomen pakanoille paavin opin. Mikael Agricola kävi Wittenbergissä oppimassa Lutheruksen uskoa sekä tuli ja saarnasi Suomen paavilaisille Lutheruksen oppia, joka oppi oli päässyt myös Ruotsiin. Tämän uskon päältä käytiin sotaa kolmekymmentä vuotta paavilaisten kanssa ja viimein pääsivät lutherilaiset voitolle ruotsalaisten avulla, jotka kristitty kuningas Kustaa Aadolf vei Saksanmaalle. Näin pääsi Lutheruksen evankeliumin saarna levenemään. Mutta pappein uneliaisuuden tähden rupesi elävä henki kirkosta sammumaan. Jumala toi kuitenkin lapsissaan taivaasta antamansa evankeliumin Ruotsin kuolleen kirkon sisälle. Tällä taivaasta tulleella evankeliumilla johdatettiin myös Ruotsin kirkon pappeja herätyksen ja uudestisyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan, niin kuin Ruhströmin, Grubbin, Tolstadiuksen ja pastori Skottin, joilta lutherilainen kirkko tuomitsi viran pois kristillisyyden tähden ja ajoi heidät ulos valtakunnasta. Mutta Jumala toi lapsissaan sen evankeliumin Pohjois-Ruotsiin. Maailman joukko kutsui Jumalan lapsia siihen aikaan "lukioiksi". Noran seurakunnassa oli Brandeli -niminen pappi, joka oli lukiain taluttamana evankeliumilla uudensyntymisen kautta tuotu esikoisten seurakuntaan. Tämä talutti sielulleen rauhaa etsivän ja herätyksen tilassa olevan Lapin Marian taivaasta tulleella evankeliumilla uudestisyntymisen kautta esikoisten seurakuntaan, uskoon Kristuksen päälle.
Laestadiuksen oman kertomuksen mukaan "Huutavan Ääni" kirjassa oli tämä Lapin Maria, kuunneltuaan rovasti Laestadiuksen alttarisaarnaa, johdattanut Laestadiuksen, joka oli herännyt mies, taivaasta tulleella evankeliumilla esikoisten seurakuntaan uskomaan syntinsä anteeksi. Samoin johdatettiin Raattamaan veljekset, Pietari ja Juhani, taivaasta tulleella evankeliumilla uudestisyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan. Kaikki kansa Pohjanmaalla oli siihen aikaan kuolleen uskon ja omanvanhurskauden pimeydessä. Kaikki katumattomat huorat ja varkaat, juomarit ja paloviinaporvarit, korttimiehet, pelaajat, tanssimiehet, koreat, ahneet, toiselle väärintekijät, sapatin rikkojat ja väärät todistajat olivat yhdessä joukossa papeilla kristittynä ja papit valoivat heihin kuolleen uskon liimaa ja omanvanhurskauden töitten oppia,. Tämän kaltaisena on vielä tänäkin päivänä suuri maailma.
Laestadius aikoi niin kuin Johannes Kastaja Juudean korvessa ihmisiä herättää lain saarnalla. Ihmiset heräsivät synnin unesta ja tunnustivat syntinsä, niin kuin Johanneksenkin saarnasta Juudean korvessa. Sitten taluttivat Laestadius ja Raattamaan veljekset taivaasta tulleella evankeliumilla heränneitä ihmisiä uudensyntymisen kautta esikoisten seurakuntaan uskomaan syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, ja niin aikoi Jumalan valtakunta levitä, vaikka saatanan joukko eriseurasten kanssa nousi lujasti vastaan. Näin on meitäkin heränneitä samalla evankeliumilla talutettu uskon ja uudensyntymisen kautta yhteen esikoisten seurakuntaan, jossa Herra Jeesus on Esikoinen, seurakunnan perustaja ja rakentaja omalla verellään.
Voi suurta pimeyttä, kun muutamat saarnaajat idässä ahneudessaan nousivat vanhuuden etuoikeudella taluttamaan Jumalan lapsia Kristuksen alkuopista ja uskon vanhurskaudesta lain töihin ja kadottivat elävän Hengen sekä alkoivat tuomita Jeesusta hänen opetuslapsissaan yli Euroopan ja Amerikan maan! Kuka tässä on ensimmäinen, kenellä tässä on etuoikeutta? Eikö ole suuri armo, että syntisenä ja parannuksen tekijänä saamme uskoa synnit anteeksi Jeesuksen veressä Jumalan seurakunnan helmassa, jolla on Raamatussa monta nimeä. Sitä sanotaan Isän huoneeksi, lammashuoneeksi, Karitsan emännäksi, Siionin tyttäreksi, Siionin vuoreksi, se on vaimoon ja hapatukseen verrattu. Yksi seurakunta on Jumalalla maan päällä maailman loppuun asti, johonka Jumala kokoaa evankeliumilla ihmisiä kaikista eri kielistä yhdeksi Kristuksen laumaksi perimään ijankaikkista elämää.
Se on suuri pimeys, että muutamat seurakunnan nimestä omistavat itselleen esikoisoikeutta.
Jumala on tälläkin aikakaudelta seurakuntansa saarnan ja lähetystoimen kautta levittänyt valtakuntansa yli Euroopan ja Amerikan maan, niin että vietä tänäkin päivänä yhteen henkeen liitettynä kymmententuhanten paljous Jumalan lapsia kanssamme profeettain, evankelistain, apostolein, Lutheruksen, Laestadiuksen, Juho Raattamaan, Erkki Antin ynnä muitten saarnaamassa Kristuksen opissa, Matheuksen 18 luvun mukaan, uskossa veriyljän Jeesuksen päälle yhtä Jumalan armoilma hengittävä kulkiessaan vieraasta maasta kotikunniaa kohti, vaikka saatanan joukko eriseurasten kanssa seisoo vastassa.
Menneinä vuosina korjattiin meillä Suomessa virsikirja ihmisluonnon ja järjen mukaan, ettei se loukkaisi lihallista suruttomuutta eikä itsetehtyä rauhaa, jonka ihminen omilla töillään saa. Samoin pilasivat maailman viisaat järjen pajassa meidän Pyhän Raamattumme. Kohta alkaa täyttyä profeetta Amoksen ennustus: "Katso, ne päivät tulevat, sanoo Herra, Herra, että Minä lähetän nälän maan päälle, ei nälkää leivän perään, eli janoa veden perään, vaan Herran sanan kuulemisen perään, niin että heidän pitää juokseman yhdestä merestä niin toiseen, pohjasta niin itään, heidän pitää juoksenteleman, etsimän Herran sanaa, ja ei kuitenkaan pidä löytämän."
Mistä se sitten löytyy, kun Pyhä Raamattu on pilattu? Nämät ovat kaikki viimeisen ajan merkkejä. Pitäkäämme Jumalan lapset kiinni vanhoista Raamatuista ja virsikirjoista. Älkäämme uutta vastaan ottako. Se on yliopistollinen filosofian opin kautta pilattu kirja.
Julkinen Jumalan kieltämisen oppi on kaikkina maailman aikoina vaikuttanut ja nyt vapaa-ajattelijain voima paisuu suuressa maailmassa. Valtiollinen ja kirkollinen ilmanala tärisee koko maailmassa, vallanhimo ja vapaudenhimo riitelevät keskenänsä ja kaikki merkit viittaavat, että olemme viimeisen tuomion ovella. Mutta Jumalan lapset uskossa, nostakaa päätänne ylös maan tomusta, katsoen veriyljän Jeesuksen päälle, sillä teidän lunastuksenne lähestyy.
Älä ihmettele Karitsan kihlattu emäntä, että niin syntinen ja musta olet. Päivä on sinut mustaksi polttanut. Mutta katsele uskossa, kuinka olet Jeesuksen veressä puhdas, maailman pilkasta ja häväistyksestä huolimatta kunniallinen, kaunistettu Kristuksen kuninkaallisessa kaunistuksessa. Onnentoivotuksella olkaa hyvästi, lavea Herran lauma! Tervetultua neljältä ilmansuunnalta koko Kristuksen evankeliumilla kootun lauman kanssa Karitsan häihin. Kristuksen vanhurskauden valkeilla vaatteilla puetettuina, sanoen yhteen ääneen: Amen, hallelujaa, kiitos ja kunnia Jumalalle ja Karitsalle uuden ilman kirkkaudessa ijankaikkisesti.
~