Vanhoja saarnoja/kirjoituksia

Kirjoituksia etsikkoaikamme aamunkoiton uskovaisilta 1800-luvulta 1940-luvun vuosikymmeniin

Vanhoja saarnoja/kirjoituksia

ViestiKirjoittaja hannu » 28 Syys 2007, 20:42

Kirjoittelen tähän vanhoja saarnoja, kirjeitä ja otteita niistä. Löytyvät tuosta kirjasta "Kirjeitä virvoitukseksi köyhille matkustajille elämän tiellä."
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja hannu » 28 Syys 2007, 20:44

Juhani Raattamaan saarna pidetty Lannawaaran talvikokouksessa maaliskuussa 1894.

Kuitenkin älkäät siitä iloitko, että henget teidän allenne annetaan, vaan iloitkaat paremmin, että teidän nimenne ovat kirjoitetut taivaissa. Luuk. 10:20.

Tässä Herra Jeesus käskee meidän iloita siitä, että nimemme on kirjoitettu elämän kirjaan. Tässä on paljon lapsia, jotka ovat kastetut, ja jotka uskovat ja sentähden ovat niiden nimet kirjoitetut elämän kirjaan. Kaikista on lasten valtakunta suurin. Kaikista kansoista ja kielistä kokoontuu niitä pieniä Jumalan ja Karitsan istuimen ympärille. Tähän suureen lastenvaltakuntaan meidän, vanhemmat, tulee yhdistyä Jeesuksen sanojen mukaan: ellette tule niinkuin lapset, niin ette pääse Jumalan valtakuntaan. Ilmankin myös näiden lasten seassa löytyy epäileväisiä, mutta rohvaiskaat teitänne uskomaan, sillä kaikki ne, jotka sydämestä uskovat Jeesuksen päälle, ne ovat lastenvaltakuntaan tulleet. Teillä on rakastavainen Isä, joka armolla ja rakkaudella lapsiansa holhoo ja lasten tulee keskenänsä rakkautta säilyttää. Jeesus tiesi, että monta kovaa koettelemusta tulee lapsille, koska maailman päämiehen voitto olisi, että lasten keskinäistä rakkautta särkeä, sentähden on hän antanut meille neuvon, millä tavalla meidän tulee rakkautta säilyttää, sanoen: " Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee niin sinä olet veljes voittanut" Matt. 18:15. Ompa siis Jumalan sanassa salarippi suotu, ja meidän tulee usein Vapahtajamme suurta rakkautta asettaa nuhteella ja neuvomisella näin kahdenkesken toisillemme. Eikä sovi meidän kakkinaisten syiden tähden toisiamme tuomita, sillä ei Herra Jeesus morsiantansa kaikkinaisten syiden tähden ole hylkäämässä, niinkuin hän on maallisesta avioliitosta sanonut. Paljon puhutaan valhetta ja väärin tästäkin seudusta, ja tarvitaan kärsivällisyydessä ja rakkaudella nuhdella niitä, jotka pahaa matkaan saattavat, että jos ne parannusta tekevät, niin olet veljes voittanut.

Mutta jos ei hän kahdenkeskinäistä nuhdetta kuule niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asiat kahden eli kolmen todistajan suussa olisi. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele niin pidä häntä pakanana ja publikaanina. Kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä. Matt. 18:16,17,20. Tässä on nyt kristityille päästö ja side avain annettu. Ei ole tämä valta annettu paaville, mutta elävässä uskossa olevalle laumalle, joka on hajallansa ympäri maailman ja kaikkia kansoja ja kieliä. Näiden sekaan on asetettu parannuksen ja syntein anteeksisaamisen saarna. Mutta syntein anteeksi saaminen on evankeliumin suloinen ääni, johonka oma vanhurskaus aina on suuttunut. Pietari pelkää, että se tulee liiaksi; sentähden hän valvoo, kuinka paljo sitä tarvitsee veljelle anteeksi antaa, mutta saapi sen selityksen, ettei ainoastaan seitsemän, vaan seitsemänkymmnetä kertaa seitsemän. Sillä ymmärrämme: niin usein kuin veli eli sisar heikkoutensa tähden tuee hätään ja tarvitsee anteeksi saada. Anteeksi antaa ja anteeksi anoa pidetään vääränä oppina. Ei saisi saarnata syntiä anteeksi, vaan pitäisi maaulman mielestä pitää heränneitä raskautettuina, suuren syntinsä painon alla. Eivät tule semmoiset kristityiksi, jotka anteeksi saamatta pysyvät iloisina ja tyytyväisinä. Ei ole sitä täällä, joka voi sanoa: "olen Jumalan armosta tullut sellaiseksi, kuin laki vaatii". Jeesus sanoo, että jos te, jotka pahat olette, saatatte hyviä lahjoja antaa lapsillenne, kuinka paljon enemmin teidän taivaallinen Isänne antaa niille jotka häneltä anovat.

Aina tulee meidän valvoa ja rukoilla eikä väsyä. Heprean kirjan kirjoittaja kehoittaa meitä, että uskossa ja Hengessä katsella uskon alkajan ja päättäjän Herran Jeesuksen päälle. MIllä tavalla meidän pitää katsella häntä? Meidän tulee katsella Häntä niissä kaalliissa lupauksissa, kuin Hän on sanassansa meille antanut. Hänt on se oikea valvoja, joka ei ole suuttunut, vaikka Hän yrttitarhassa joutui häkemaan uneliaisia opetuslapsiansa. Senkaltaisessa tilassa on isä Jumala hakenut ensimmäistä Aatamia. Nyt oli toinen Aatami yrttitarhassa hyväksi tekemässä ensimmäisen valvomattomuutta ja vaatteita hankkimassa toisen alastomuuteen. Vaikka suuresti uneliaiset, pitäkäämme itseämme rakkaat veljet ja sisaret Jeesuksen seuraajina kaikkina aikoina. Rientäkäämme armoistuimen eteen hakemaa armoa ja virvoitusta. On tässä huoneessa paljon saarnattu. Tämän huoneen saarnaaja on kalliilla tavalla tätä oppia teroittanut. Tämän lapsikodin lasten ruokkiminen ei mene hukkaan, vaan se hyvin kannattaa, sillä nämä lapset saavat kalliita opetuksia, jotka tekevät heitä kykeneväisiksi täällä ajassa ja autuaiksi iankaikkisuudessa.

Tarvitsevaiset ovat kaikkina aikoina Jeesuksessa löytäneet auttajansa. Luonnollisesti sokeat ovat näkönsä jälleen saaneet. Nytkin Jeesus parantaa hengellisesti sokeat, jos ne sillä tavalla tulevat Hänen tykönsä hätäisenä ja apua anovaisena. Hän vaelsi ympäri kyliä ja kaupunkia ja haki hätäisiä niitä auttaaksensa. Seuratkaamme Häntä ja katselkaamme Hänen suuria töitänsä ja suurta rakkauttansa. Hän herätti Latsaruksen haudasta, jossa oli niin kauvan aikaa maannut haudassa että hänen ruumiinsa jo haisi. Tässäkin hän tahtoo herättää hengellisesti synnin unessa olevaisia kuolleita iankaikkiseen elämään. Koska Martta kuuli Jeesuksen tulevan, juoksi hän Häntä vastaa ja nuhteli häntä: "Herra jos sinä olisit täällä ollut, ei minun veljeni olisi kuollut". Ei se jakssanut uskoa, että Jeesus saattaisi hänen veljensä herättää. Eikä nämä taida kaikki jaksaa uskoa, että Jeesus saattaa nämät epäuskossa kuolleet herättää, jotka elävät kaikenlaisessa pahuudessa. Sillä niin puhutaan, että tässä Tornionlapissa löytyy paljon poronvarkaita ja huoria. Juoskaamme me Jeesusta vastaan ja rukoilkaamme Martan kanssa Jeesusta, että hän herättäisi näitä kuolleita ylös epäuskon surkeasta unesta. Emme pidä kristittyinä niitä, jotka lihan töitä tekevät, niinkuin meitä soimataan.

Saarna jatkuu Luuk. 18:31-43 johdolla.
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja hannu » 28 Syys 2007, 21:16

Rakkaalle veljelle ja uskolliselle työntekijälle Herran viinamäessä.

Jumalan armo lisääntyköön sinulle ja sinun huoneellesi Herramme Kristuksen kautta!

Kiitoksia kirjeesi edestä, jonka olen saanut tänä kevännä. Mitä sinä kirjoitit M-n rovastista, että hän on aikonut piispalle kirjoittaa, se ei ole ihmeellinen eikä outo asia; sillä papit ovat ennekin Jerusalemin temppelistä ulosajaneet niitä miehiä, jotka saarnasivat parannusta ja syntein anteeksisaamista Herran Jeesuksen nimeen. Eipä ihme, että muutamat tahtovat koristaa Luteeruksen kirkkoa, että se tulisi veripunaiseksi maalatuksi niin kuin Roomalais-kirkkokin, marttyyrein verellä; mutta se on ihme, että ne, jotka tulivat sisälle lammashuoneeseen veripunaisen oven kautta mailman valtakunnasta, eivät enää näe seiniä eikä Sionin muuria. Suuri juopa ja vaiheaita on Kristuksen ja maailman valtakunnan vaiheella, ja nämä kaksi valtakuntaa sotivat toinen toistansa vastaan päiväin loppuun asti: sillä Jumalan sana ei pidä hukkuman kuin hän sanoi paratiisissa: ”Minä panen vainon vaimon siemenen ja käärmeen siemenen välille”, Ei ole tämä vaiheaita otettu pois, vaikka kääntyneet juutalaisista ja pakanoista tulivat yhdeksi Kristuksen valtakunnaksi, ja aita otettiin pois juutalaisten ja pakanain vaiheilta, joka vanhassa testamentissa pantu oli. Te Kristuksen valtakunnan miehet ja Herran Seebaotin enkelit: astukaat ulos maailman valtakunnalle julistamaan lain kiroukset, sillä laki on pantu jumalattomille, ja nuhdelkoon Pyhä Henki teidän suunne kautta vanhurskasta maailmaa epäuskon ja tuomion tähden. Maailma tahtoisi hajottaa ja särkeä viinimäen aidan; mutta astukaamme särjettyin paikkain eteen, koska mies on löydetty Taavetin suvusta, joka pani aidan ja itse seisoi veräjällä Herran edessä veripunaisessa puvussa, sanoen: " Se on täytetty", mitä Jumala vanhurskaudessaan vaatii. Seisokoon viinamäen työmiehet Herran edessä veräjällä. etteivät lain kiroukset kuuluisi Herran seurakunnassa: Kristuksen laki on hänen valtakunnassansa ojennusnuorana, ja niitä nuhdellaan, jotka syntiä tekevät. Synnit annetaan anteeksi katuvaisile ja uskovaisille. Seurakunnalla ja siis valta sitoa ja päästää, avata ja sulkea, Herralta Kristukselta annetulla vallalla ja Pyhän Hengen voimalla Jeesuksen nimen kautta. Jos nyt Pyhän Hengen saanut kristitty jollekkin maailman valtakunnasta tulleelle kolkuttavaiselle avaa ja synnite anteeksi antaa Herran nimen kautta, niin tuokoo ja ilmoittakoon seurakunnalle, niinkuin Samaritaanus toi ryöväriltä raadellun majaan. Mutta jos seurakuntaan otettu alkaa vääntelemään Herran oikeita teitä, taikka kiristää kurkusta, ja on anteeksiantamatoin eli muutoin tahtoo lihan jälkeen elää, silloin kanssapalvelijat ilmoittavat Herralle, se on: sanokaat seurakunnalle, ja koska Pyhältä Hengeltä ylösvalaistu seurakunta sitoo, niin sen täytyy olla sidotun, ja joutua ulkonaiseen ttiedonkin pimeyteen. Me kuulemme Mat. ev. 18 l., että anteeksi anomisen ja anteeksi antamisen kautta pysytään Kristuksen seurakunnassa, ja niitä Kristus saattaa hallita, mutta jotka seurakuntaa eivät tottele, niitä täytyy sitoa, sillä ei Kristuksen seurakuntaa sovi tehdä ryöväritten luolaksi. Ehkä se on raskas työ palvelijoille, sillä ne, joita ulos suljetaan, niiyä on lohikäärme ennen vetänyt pyrstöllänsä alas taivaasta, ja nesotivat Mikaelia ja hänen enkeleitänsä vastaan. Vanhoille on sanottu, että taivaan valtakunnan avaimet ovat annetut saarnaviralle erinomattain; mutta jos saarnamies ei ole saanut Pyhää Henkeä, niin hänellä eivät ole muut kuin kirkon avaimet, eikä hän niillä pääse itsekään taivaaseen. Mutta ne saarnamiehet, jotka oven kautta ovat tulleet seurakuntaan, ja ovat Pyhän hengen saaneet, niillä ovat taivaan avaimet, ja ne seurakunnan kanssa yhdistettyinä avaavat ja sulkeavt. Olkaa siis valmiit syntiä anteeksi antamaan Jumalan palveliat Jumalan puolesta Jeesuksen nimessä, mutta hitaat sitomaan, sillä ei Kristus hylkää morsiantansa kaikkinaisten syitten tähden. Sana seurakunnalta saarnattu pitää saaman vähän aikaa vaikuttaa, klukatiesi rikollinen alentaa itsensä ja ottaa uskolla vastaan syntein anteeksisaamisen seurakunnalta. Mutta unskotunnustajat, jotka erkaantuvat Kristuksen laumasta, sentähden että Kristuksen ies ja hallituksen muoto on heille sopimaton, ne sanovat luopuvansa pois ihmisistä ja uskaltavat sanaan, mutta jos sinä oikein ymmärrät Jumalan sanan, niin sana sitää sinun seurakuntaan, (eikä ole puhdasta Jumalan sanaa ulkona seurakunnan, vaan semmoista moskaa kuin perkele selittää, että tulee luvalliseksi hyåätä kirkon päältä alas). Voi niitä eriseuran rakentajia, jotka monta pienimmistä pahentavat, saarnattakoon heille myllynkivestä. Minä toivotan, että Herran seurakunta pysyisy rakkaudessa ja hengen yhteydessä. Pysykäämme siis koossa, niinkuin Herramme Kristus on käskenyt ja kaikki synnit ovat niille, jotka seurakunnassa pysyvät, anteeksi annetut Karitsan veren kautta. Ole kirkas sinä veripunainen lippu kaikessa maassa. Morsian katselee Yljän kuninkaallista pukua, ja Henki ja morsia sanoo: Ame. Voitto on tullut karitsan veren kautta, amen. Ne ohdakkeet, jotka vihamies kyvi, meidän täytyy antaa kasvaa elon aikaan; koska niitä eivät muut näe kuin ainoastaan palvelijat, mutta ne joita palvelijat saattavat muillekin näyttää, niin ne saadaan ulos pellosta eikä tule nisut temmatuiksi. Sydämellisiä terveisiä minulta ja vaimoltani sinulle ja sinun huoneellesi. Sano minulta juuri sydämellisiä terveisiä niille nuorille papeille ja kaikille alapuolen kristityille. Rukoile edestäni, sitä pyytää viimein veljesi

Juhani Raattamaa
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja lukkari » 28 Syys 2007, 23:13

Kiitos Hannulle vaivannäöstä.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Syys 2007, 23:53

Kiitän vaivan näöstä minäkin. Kun pölyttynyt on mopin palstalle alkanut kirjoittaa samasta kirjasta kirjeitä, joista hätäisellä lukaisulla saattaa päätellä, että Raattamaalla olisi ollut monen seurakunnan seurakuntaoppi, on hyvä, että samasta kirjeiden kokoelmasta julkaistaan internetissä parempaa ja tarkempaa tietoa. Tarkoitan erityisesti seuraavia lauseita, mutta muutakin kokonaisuutena näistä kirjeistä.
Vanhoille on sanottu, että taivaan valtakunnan avaimet ovat annetut saarnaviralle erinomattain; mutta jos saarnamies ei ole saanut Pyhää Henkeä, niin hänellä eivät ole muut kuin kirkon avaimet, eikä hän niillä pääse itsekään taivaaseen. Mutta ne saarnamiehet, jotka oven kautta ovat tulleet seurakuntaan, ja ovat Pyhän hengen saaneet, niillä ovat taivaan avaimet, ja ne seurakunnan kanssa yhdistettyinä avaavat ja sulkevat. Olkaa siis valmiit syntiä anteeksi antamaan Jumalan palveliat Jumalan puolesta Jeesuksen nimessä, mutta hitaat sitomaan, sillä ei Kristus hylkää morsiantansa kaikkinaisten syitten tähden. Sana seurakunnalta saarnattu pitää saaman vähän aikaa vaikuttaa, kukatiesi rikollinen alentaa itsensä ja ottaa uskolla vastaan syntein anteeksisaamisen seurakunnalta. Mutta uskon tunnustajat, jotka erkaantuvat Kristuksen laumasta, sen tähden että Kristuksen ies ja hallituksen muoto on heille sopimaton, ne sanovat luopuvansa pois ihmisistä ja uskaltavat sanaan, mutta jos sinä oikein ymmärrät Jumalan sanan, niin sana sitoo sinun seurakuntaan, (eikä ole puhdasta Jumalan sanaa ulkona seurakunnan, vaan semmoista moskaa kuin perkele selittää, että tulee luvalliseksi hypätä kirkon päältä alas). Voi niitä eriseuran rakentajia, jotka monta pienimmistä pahentavat, saarnattakoon heille myllynkivestä. Minä toivotan, että Herran seurakunta pysyisy rakkaudessa ja hengen yhteydessä. Pysykäämme siis koossa, niinkuin Herramme Kristus on käskenyt ja kaikki synnit ovat niille, jotka seurakunnassa pysyvät, anteeksi annetut Karitsan veren kautta. Ole kirkas sinä veripunainen lippu kaikessa maassa. Morsian katselee Yljän kuninkaallista pukua, ja Henki ja morsian sanoo: Amen. Voitto on tullut karitsan veren kautta, amen. Ne ohdakkeet, jotka vihamies kylvi, meidän täytyy antaa kasvaa elon aikaan; koska niitä eivät muut näe kuin ainoastaan palvelijat, mutta ne joita palvelijat saattavat muillekin näyttää, niin ne saadaan ulos pellosta eikä tule nisut temmatuiksi. Sydämellisiä terveisiä minulta ja vaimoltani sinulle ja sinun huoneellesi.

En tiedä kirjoittaako Hannu näitä omasta aloitteestaan, vai onko saanut jostakin vihjeen. Hyvä kuitenkin, että näitä tänne kirjoitetaan. En olisi edes ymmärtänyt pyytää, mutta näyttä siltä, että Korkeampi voima valvoo asiassa. Kiitos siitä Hänelle ja kiitos Hannulle vaivan näöstä. Korostin muutamia kohtia, samalla korostuivat muutkin kohdat vaaleampina.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 29 Syys 2007, 09:43, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hannu » 29 Syys 2007, 09:00

On ollut mielessä jo pitempään kirjoitella näitä. Nyt kuitenkin olen muutaman kerran lueskellut tuolla Mopin palstalla juuri Pölyttyneen laittamia artikkeleja niin ajattelin on hyvä lukea tasapuolisesti kaikenlaisia tekstejä. Sekä semmoisia missä puhutaan Kristuksen tuntemisesta omassa sydämessään, että semmoisia joissa kirkastetaan seurakunnan olemusta. En mitenkään tarkoituksellisesti ole hakenut seurakuntaa koskevia tekstejä, vaan avasin kirjan alusta ja tuli tuo saarna. Sitten olen tuota kirjettä aiemmin jo kirjotellu koneelle niin senkin kopioin sitten tähän jatkoksi. Kun vaan jaksaa ja ehtii niin jatkoakin seuraa.

Kaiken kaikkiaan kirja on erittäin hyvä ja virvoittava. Ei sieltä löydy eri opetusta kuin nykypäivänä ainakaan minun mielestäni. Suolalla sekoitettuja ovat puheet ja terveellistä oppia tuovat esille.

En muuten meinaa tehdä tieteellistä analyysia laskemalla sanoja. :)
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja hannu » 29 Syys 2007, 10:11

Tässä tekstiä Erkki Antilta, jota syytettiin liian leveästä evankeliumista.


Armo ja rauha Jumalalta ja Herraltamme Jeesukselta hallitkoon sinua elämäsi ehtoon saakka, aamen.

Näillä yksinkertaisilla riveillä saan sydämellisesti tervehtää sinua kaikilta kristityiltä täälläkin, jotka rakkaudella sinua muistelevat. Kaikki me Jeesuksen omat olemme uskon kalliissa kilvoituksessa, vaan uskottomat ovat epäuskon vallassa ja sehän onkin luonnollista, että orjan täytyy tehdä mitä isäntä vaatii, vaan lapset ovat vapaat. Isän rakkaus tekee lapset halullisiksi olemaan Isälle mieliksi eli tekemään juuri sitä, jota Isä halajaa ja tämän vapauden on Herramme Jeesus meille voittanut pitkänä perjantaina. Koska siis Jeesus on voittanut sydämemme uskon kautta hänen nimensä päälle, niin Kristuksen rakkaus vaatii kaiken jumalattoman menon poishylkäämään. Halu kyllä olisi uskovaisilla päästä synnillisistä taipumuksistansa irti, vaan eipä se näy onnistuvan enemmän kuin P. Paavalillekaan. Suuri armo se on, että olemme Herran armon kautta tulleet tähän nykyiseen totuuteen. Kiitos olkoon Jumalan, joka meille voiton antanut on Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta. En tosin tahdo olla, rakas veli, opettajasi, vaan en voi olla käsityskantaani ja uskoni mielipiteitä ilmoittamatta, sillä minä olen vakuutettu, että niin on asian luonto Jumalankin mielen jälkeen. Ja vaikka tiedän, että olet Jumalan lapsi ja valittu ase hänen kädessänsä, päätän kumminkin veljenkin kantavan syntistä lihaa ja verta, jonkatähden minä todistan, niinkuin yksi heikko jäsen Kristuksen ruumiissa, sinulle kaikki synnit ja viat anteeksi Jeesuksen nimen ja kalliisti vuotaneen veren tähden ja kehoitan olemaan turvassa, sillä voitto on saatu Karitsan veren kautta.

Muutamia uskon veljiämme on poismuuttanut ikuisiin rauha majoihin taivaan asunnoissa. Kuolipa myöskin tohtori Rönäkin, vaan se meni rohki helvettiin. Hänen sanottiin eläissään sanoneen, että menee Laestadiuksen kanssa tappelemaan, ja ettei hänelle saa tehdä semmoista ruumisarkkua kuin muille tehdään, mutta lyödä kokoon ainoastaan laudoista loota ja se panna pystöälleen kirkon maahan sekä yksi osa arkusta ylös maasta, niin hän saapi nauraa kristityitä. Tulee mieleen sananlasku: puhumaton hulluista viisain. Vieläköhän nytkin raukalla on hauskaa loruistansa, ehken ottaisi vaarin paremmin kalliista armon ajasta, jos se vielä tarjona olisi. Pispa oli myöskin täällä ja muutamille on käynyt kovin tunnon päälle, kun minä en pispan kokousessa lastannut virallista kirkkopaimentamme.

Erkki Antti
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Vanhoja saarnoja/kirjoituksia

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Syys 2007, 13:56

Kiitos Hannulle noista artikkeleista. Noita kirjeitä/saarnoja lukiessa tuli olo, että jos vanha kieli ja viittaukset aikaan eivät sitä paljastaisi, niin ne olisi voitu kirjoittaa 2000-luvulla. Niin sama on vl-opetus kuin nykyäänkin. Niinhän Raamattu sanoo, että Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja hannu » 30 Syys 2007, 09:51

Meidän rakkaille veljille ja sisarille toivotan sydämestäni Herran rauhaa! Jumalan armo kasvakoon ja lisääntyköön teidän tykönänne Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta nyt ja iankaikkisesti; amen. Saan kirjoittaa muutamia riviä K.K. Lehteen, koska ilolla niistä saamme lukea, kuinka lavealta kristillisyys on levinnyt ja Jumalansanan saarnan kautta hedelmälliseksi tullut, koska on Pyhän Hengen virkaa toimitettu saarnaamisen kautta, niin kuin Jeesus on käskenyt. Nyt on se aika meillä, kuin Jumala Profeetan kautta sanoo: Ja pitää tapahtuman viimeisinä päivinä, että minä tahdon vuodattaa minun Hengestäni kaiken lihan päälle, ja pitää tapahtuman, että jokainen, joka avuksi huutaa Herran nimiä: se tulee autuaaksi. Se on, jotka siinä järjestyksessä ottavat Jumalan valtakunnan vastaan, kuin Jumala on määrännyt. Täytyy alentua ja tulla lapseksi, että saattaa uudesta syntyä ja tulla ahtaasta portista sisälle. Ja te saarnaajat ja Herran Sebaotin enkelit, jotka olette itsenne uhranneet Herralle Jeesukselle työmiehiksi Hänen seurakunnassansa, saarnatkaa rohkiasti maailman edessä Kristuksen evankeliumia, parannusta ja syntein anteeksiantamusta, vaikka maailma ja uskottomat papit teitä kovasti kieltävät puhumasta sitä oppia; sillä se on hulluus niille jotka eivät sitä usko. Suuri syy on meillä, rakkaat veljet ja sisaret, olla iloiset siitäkin, että Jumala on herättänyt virallisia pappejakin laumansa paimeniksi ja hoitajiksi sekä Torniolla että Suomenmaassa, jotka ruokkivat ja johdattavat Jeesuksen heikkoa lapsilaumaa terveellisille ruokapaikoille ja eläville vesilähteille. Tarvitsemme, veljet ja sisaret, yhdistettyinä rukoilla heidän ja kaikkein saarnaajain edestä, että Herra Jeesus varjelisi ja vahvistaisi heitä henkensä kautta, ja avaisi sanansa oven oikein ymmärtämään Hänen pyhää sanaansa, jolla he saattavat seisoa perkelettä, maailmaa ja sitä sokeata ja uskotointa pappiskuntaa vastaan, jotka aina sotivat elävää kristillisyyttä vastaan, ja pyytävät aina sammuttaa sitä tulta, jota Jeesus tuli sytyttämään maan päälle. Muistakaa te uudestisyntymättömät papit kuinka kallis on papin virka; kuinka suuri edesvastaus edessänne seisoo, koska omantunnon kirja avataan ja pitää luku tehdä hallituksesta. Minkä kaltaisella tunnolla silloin olette vanhurskaan Tuomarin edessä? Työläs on teille potkia tutkainta vastaan, kyllä kristillisyys pitää paikkansa. Herra on uhannut kovin vanhassa testamentissa uskottomia paimenia siitä, ettei he ole pitäneet ihmisten sieluista vaaria ja aikoi heiltä ottaa pois paimenviran ja aikoo vaatia lauman heidän käsistänsä, ja tahtoo heitä lopettaa, ettei heidän pidä enään paimenena olemaan; ja aikoo lauman temmata heidän suustansa pois, ettei ne pidä oleman heidän ruokansa. Niin se on nytkin käynyt. Ei se ole ihme että surutoin kansa nukkuu papin helmassa, koska papit saarnaavat teille että tämä kristillisyys on väärä. Te uskottomat olette lujasti papeissa kiinni, teitä on opetettu lapsuudesta tietämään, että kyllä pappi tietää mistä tie menee taivaaseen. Olin minäkin pimeyden aikana lujasti kiinni papeissa ja uskoin ne Jumalan enkeleiksi; minä olin pelimanni ja kun pelasin, niin vanhat papit istuivat vieressäni ja nuoret papit tanssivat lattialla, ja olin heiltä suuresti arvoitettu; mutta kun tulin tuhlaajapojan tavalla armoon otetuksi; uskon kautta Jumalan lapseksi, niin aloin rakkaudesta saarnaamaan papeillekin parannusta, niin ne nousivat vastaan ja sanoivat: mikä villioppi tämä on. Ja kun saarnasin muille ja kokoonnuimme rukouksia pitämään, niin ne lupsivat sakkoa. Ja niin on Jumalan täytynyt oppimattomain maallikkoin kautta saarnata evankeliumia ja levittää kristillisyyttä, koska oppineista papeista ei ollut apua.

Toivotan teille, rakkaat veljet, sekä viralliset että maallikot saarnaajat, että te yksimielisyydessä ja kärsivällisyydessä kaitsette Kristuksen laumaa Jumalan sydämellisen laupeuden kautta, että Herran lauma pysyy koossa, Kristuksen käskyn ja asetuksen jälkeen. Nyt jo vanhat pian pois menevät, jotka ovat lähes neljäkymmentä vuotta kilvoitelleet heidän kalliimmassa uskossansa, ja on monta väkevää vihollisen myrskyä kuohunut, mutta se on voitettu aina Karitsan veren kautta ja Hänen todistuksensa sanan kautta eikä heidän siaansa enempi löydetty. Taivas on pysynyt puhtaana, ja nyt he saavat matkasauvansa laskea kuoleman virran rannalle ja väsyneet luut pääsevät lepäämään, jotka ovat väsyksiin asti työtä tehneet. Kaitsekaa Kristuksen laumaa, joka teidän hallussa on ja pitäkäät siitä vaari, ei vaaditut, vaan hyvästä mielestä, ei turhan voiton tähden, vaan hyvästä tahdosta, ei niinkuin herrat kansan päälle, vaan olkaat laumalle esikuvaksi, niin te Ylimäisen Paimenen ilmestyessä katoomattoman kunnian kruunun saatte. Asettakaamme aina se veripunainen voiton Sankari silmäimme eteen yrttitarhassa ja Pääkallon paikalla yhtenä peilinä, josta on veri vuotanut syntein anteeksi saamiseksi. Ja tässä veressä olkaa aina vireät todistamaan syntiä anteeksi toiset toisillenne, ja ole vapaa sinä vapaaksi tehty lauma pohjoisessa, idässä, etelässä, ja lännessä, niin lavealta kuin Herran lauma on. Pian saamme rakkaat veljet ja sisaret yhteen tulla sinä suurena kokoontumisen päivänä ja tervehdellä toisiamme hengen palavilla rinnoilla ja yhdistää äänemme iankaikkisesti kiitosta, kunniaa, aamenta ja hallelujaa veisaamaan sille suurelle voiton Sankarille, joka on meidän onnellisesti vienyt tämän vaarallisen mailman läpi siihen ihanaan maahan, kussa ei enää ole pilvet peittämässä aurinkoa eikä viholliset kiusaamassa ja pistämässä. Rauhan Jumala, joka on kuolleista jälleen tuottanut se suuren lammasten Paimenen iankaikkisen testamentin veren kautta, meidän Herran Jeesuksen saattakoon teidän kaikessa hyvässätyössä toimelliseksi tekemään hänen tahtoansa, ja vaikuttakoon meissä mitä Hänen edessänsä otollinen on, Jeesuksen Kristuksen kautta, jolle olkoon kunnia, iankaikkisesti iankaikkiseen! amen.

Terveisiä kaikille kristityille niin lavealla kuin tätä lujetaan, ja todistakaamme synnit, viat ja heikkoudet anteeksi Jeesuksen nimessä ja vuotaneessa veressä. Rukoilkaa edestäni, sitä pyytää veljenne

K. P. Knuuti
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja O.M » 30 Syys 2007, 11:03

hannu kirjoitti:En muuten meinaa tehdä tieteellistä analyysia laskemalla sanoja. :)


Laskin Pölyttyneen menetelmällä yhden Raattamaan kirjeen sanojen esiintymät. "Tieteellisyys" ilmenee laskettavien sanojen valintaperusteissa - puolin ja toisin.

Kristus 13
Jeesus 4
Karitsa 2
veri 7
Herra 13
Pyhä Henki 6
Jumala 7

valtakunta 9
- Kristuksen valtakunta 3
- maailman valtakunta 3
- kaksi valtakuntaa 2
- taivaan valtakunta 1
seurakunta 17
- Kristuksen seurakunta 2
- Herran seurakunta 2
- seurakunta (yksinään) 13
morsian 3
Kristuksen lauma 1
Sion 1

maailma 6
anteeksi 9
synti 7
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 01 Loka 2007, 09:53

Pölyttynyt näyttää analysoineen yhtä Raattamaan kirjettä täällä:

http://p2.foorumi.info/keskusteluavanho ... .php?t=813

En tuo tänne mitään, koska kirje ja siitä vedetyt johtopäätökset luettavissa linkin takaa.

Pölyttynyt näyttää arvostelevan, että Raattamaan lausetta "tulkoon erimieliset uskollansa autuaaksi jos tulevat, mutta emme löydä Raamatusta kahta Jumalan seurakuntaa" on käytetty vanhoillislestadiolaisen eksklusiivisen seurakuntakäsityksen puolustamiseen. Myönnän syyllistyneeni tähän useita kertoja. On kuitenkin todettava, että sen käyttö todistamaan Raattamaan eksklusiivista seurakuntakäsitystä ei ole oma keksintöni, vaan esiintyy todistettavasti ainakin Seppo Lohen tohtorinväitöskirjassa Pohjolan kristillisyys. Kyse on siis ankaran tieteellisen kritiikin läpäisseestä väittämästä, ei internetlegendasta.

Kirjeessä näin vl:na herättää hämmästystä se, että se on kirjoitettu esikoisuuteen menneille saarnamiehille. Äkkiseltään voi siis tulla tunne, että lause kyllä todistaa Raattamaan eksklusiivisen seurakuntakäsityksen, mutta ei vanhoillis- vaan esikoislestadiolaisen seurakuntakäsityksen. Oikaiskaa nyt paremmin tietävät minua, jos kirjoitan omiani, mutta olen kuullut ja ymmärtänyt, että pappa Raattamaa ei ollut kunnolla perillä Amerikan tilanteesta. Raattamaalle annettiin virheellistä informaatiota Amerikan tilanteesta esikoishenkisten saarnamiesten toimesta ja toisaalta hänen tietonsa ko. saarnamiehistä perustuivat heidän Suomessa vaikuttamisaikaansa, jonka jälkeen olisi tapahtunut merkittävää siirtymää esikoisuuden lakihenkeen. Tällainen käsitys minulla on asiasta. Toki asiaan pitäisi perehtyä huolella, jotta voisi saada varmuuden.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 01 Loka 2007, 10:16

Lyhyesti jotakin. Raattamaan eläessä ei varsinaisia hajaannuksia vielä tapahtunut, vaikka niiden merkit olivatkin näkösällä. Varmasti Raattamaa näki ne erityisen selvästi, samoin kuin monet muutkin Pyhältä Hengeltä valaistut veljet ja sisaret. Kun eroa ei ollut tapahtunut, oli yritettävä kaikin keinoin estää se, ja se selittäkin Raattamaan kirjeet ja monet puheet. Kuitenkin Raattamaa järjesti lukuisia seurakunnan keskustelutilaisuuksia, ilmeneehän se muutamista kirjeistä ja kokousten muistiin merkityistä avauspuheenvuoroista.

Kaikkein parhaiten se ilmenee kuitenkin tälle palstalle jo laitetusta Raattamaan kirjeestä, jonka katkelman yritän tähän vielä kopioida. Kopioin myöhemmin, sillä nyt on muistissa asiaa, jota en halua vielä poistaa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hannu » 01 Loka 2007, 18:22

Laitan tähän Heikki Jussilan tekstiä kirjasta Kutsujan armo, vaikka nyt eri kirja onkin mitä aloituksessa sanotaan. Lie sen monetkin lukeneet. Tämän Jussilan saarnaa oli Pölyttynyt arvioinut Mopin palstalla.

Katkelmat ovat Jussilan vastineesta Uuras Saarnivaaran kirjaseen, jossa esitettiin samoja väitteitä kuin mitä tänä päivänä esitetään.

"Toiseksi hän rakentaa hiekalle seurakuntaopin, kun hän ottaa perustukseksi uuden käännöksen Luuk. 17:20-23 lausumat sanat, että Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä, fariseuksissa. Jeesus sanoo publikaanien ja porttojen käyvän heidän edellään Jumalan valtakuntaan. On aivan käsittämätöntä, kuinka hän jumaluusoppineena kieltää "yhden, pyhän seurakunnan ja pyhäin ihmisten yhteyden" ja sanoo niiden kuuluvan vasta kirkkauden valtakuntaan! Kun fariseusten kysymys, "koska Jumalan valtakunta oli tuleva" oli määrätystä ajasta, niin Jeesuksen vastaus sisälsi myös määrätyn ajan : Jumalan valtakunta on jo tullut. Hän itse, Jumalan valtakunnan Herra ja suuri Kuningas, oli apostoliensa kanssa siinä kysyjäin keskellä. Ja niinkuin he olivat siinä näkyväisinä niille, joiden silmät olivat voidellut silmävoiteella näkeviksi, niin ovat aina Jumalan valtakunnan kansalaiset näkyväisinä, mutta ei fariseuksille eikä laodikealaislle, elleivät he voitele silmiään silmävoiteella, että he näkisivät.

Jeesuksen sanat "katso, täällä, katso siellä", jotka hän lausui fariseuksille, tri Saarnivaara selittää opetuslapsille sanotuiksi ja ettei niiden seurakuntaan saanut mennä, kun se Siionin muuria, aitoja ja laitoja rakentavat ja yhden pyhäin uhmisten tunnustavat eivätkä suostu tunnustamaan kahta, kolmea tai useampaa joukkoa samalla paikkakunnalla oikeaksi. Kun hän selittää, että uudestiheränneiden ja pikkuesikoisten seurakuntaoppi on oikea, niin sanomme uudestaankin: "Voi pimeyttä jumaluusopin tohtoreissa!"

Edelleen:

" Mutta Saarnivaara sanoo uudestisyntyneiden olevan monissa joukoissa ja kirkkauden valtakunnassa sitten sulautuvan yhteen rakkauteen, vaikkakin täällä ovat olleet vihamielisiksiä toisilleen. Jos kysymyksen ollessa siitä, onko Jumalan valtakunta fariseuksissakin sisällisesti, sanoo, että toinen Raamatun käännö tässä kohdassa on "parempi", merkitsee se, että toinenkin on sentään "hyvä" ja että fariseuksissakin on Jumalan valtakunta . Jos tämän kristillisyyden keskellä vaikkapa seitsenvuotiaalta lapselta kysyttäisiin: "Onko Jumalan valtakunta sisällisesti fariseuksissa", saataisiin selvä ja erehtymätön vastaus."

Vielä:

" Tohtori Saarnivaara kääntää totuuden päälaelleen sanoessaan uudeksi opiksi kristillisyydessä sen, että uskotaan Pyhän Hengen kutsuvan ja kokoavan yhden pyhän seurakunnan, pyhäin ihmisten yhteyden. - Siihen seurakuntaoppiin nähden, joka Saarnivaaran mielestä on uusi, oli oltu kristillisyydessä yksimielisiä neljäkymmentä vuotta (v.1844-1884), kun minäkin sain armon tulla kristillisyyteen kuolleen ukson "seitsemän vaimon seurakunnasta". Ja yksimielisiä oltiin kristillisyydessä sen jälkeenkin vielä lähes puoli vuosisataa (v. 1884-1932), ennekuin ensi kerran kristittyjen suurissa seuroissa Oulun tuomiokirkossa Väinö Juntusen kuulin opettavan "seitsemän vaimon seurakuntaoppia". "
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja O.M » 02 Loka 2007, 08:54

hannu kirjoitti:Laitan tähän Heikki Jussilan tekstiä kirjasta Kutsujan armo,
- - -
" Tohtori Saarnivaara kääntää totuuden päälaelleen sanoessaan uudeksi opiksi kristillisyydessä sen, että uskotaan Pyhän Hengen kutsuvan ja kokoavan yhden pyhän seurakunnan, pyhäin ihmisten yhteyden. - Siihen seurakuntaoppiin nähden, joka Saarnivaaran mielestä on uusi, oli oltu kristillisyydessä yksimielisiä neljäkymmentä vuotta (v.1844-1884), kun minäkin sain armon tulla kristillisyyteen kuolleen ukson "seitsemän vaimon seurakunnasta". Ja yksimielisiä oltiin kristillisyydessä sen jälkeenkin vielä lähes puoli vuosisataa (v. 1884-1932), ennekuin ensi kerran kristittyjen suurissa seuroissa Oulun tuomiokirkossa Väinö Juntusen kuulin opettavan "seitsemän vaimon seurakuntaoppia". "


Kirkas ja raitis on ollut Heikki Jussilallakin seurakuntaoppi. Samaa ei voi sanoa Saarnivaarasta.

"Ja seitsemän vaimoa tarttuvat silloin yhteen mieheen, ja sanovat: me tahdomme itseämme elättää ja vaatettaa; anna meitä ainoastaan sinun nimelläs nimitettää, että häväistyksemme otettaisiin meiltä pois" (Jes.4:1).
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja hannu » 02 Loka 2007, 21:44

O.M kirjoitti:Pölyttynyt näyttää analysoineen yhtä Raattamaan kirjettä täällä:

http://p2.foorumi.info/keskusteluavanho ... .php?t=813

"Kirjeessä näin vl:na herättää hämmästystä se, että se on kirjoitettu esikoisuuteen menneille saarnamiehille. Äkkiseltään voi siis tulla tunne, että lause kyllä todistaa Raattamaan eksklusiivisen seurakuntakäsityksen, mutta ei vanhoillis- vaan esikoislestadiolaisen seurakuntakäsityksen. Oikaiskaa nyt paremmin tietävät minua, jos kirjoitan omiani, mutta olen kuullut ja ymmärtänyt, että pappa Raattamaa ei ollut kunnolla perillä Amerikan tilanteesta. Raattamaalle annettiin virheellistä informaatiota Amerikan tilanteesta esikoishenkisten saarnamiesten toimesta ja toisaalta hänen tietonsa ko. saarnamiehistä perustuivat heidän Suomessa vaikuttamisaikaansa, jonka jälkeen olisi tapahtunut merkittävää siirtymää esikoisuuden lakihenkeen. Tällainen käsitys minulla on asiasta. Toki asiaan pitäisi perehtyä huolella, jotta voisi saada varmuuden.


Kirjasta Kutsuja armo, Heikki Jussila.

Seurakunta pyysi v. 1889 pastori Aatu Laitista SUomesta papikseen Amerikaan. Mutta kun hän ei tahtonut lähteä, esitti hän pastori A. L. Heidemannin. Sitä ei Raattamaa hyväksynyt, koska oli jo Takkisen sinne lähettänyt. Mutta Suomen krisityt yksimielisesti kannattivat Laitisen esitystäja kutsu tuli Heidemannille, niin he siunasivat hänet matkalle kesällä 1890.

Sitä kirjeenvaihtoa, joka tämän asian johdosta syntyi, on painettuna julkaistu sekä Amerikassa että Suomessa. Luultiin, että Raattamaan vaimo Karoliina, joka miehensä puolesta kirjoitti, olisi käyttänyt kavaluutta. Mutta kun Salomo Rautio sai parannuksen armon, teki hjän julkisen tunnustuksen, että hän on osallinen siihen raskaaseen rikokseen, että esikoiset väärensivät Raattamaan kirjeitä , joita pantiin painoon ja julkaistiin nimellä "Vanhinten kirjeitä".

Vuonna 1923 ollessani ensimmäisellä matkalla Amerikassa Rautio kertoi siitä."
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja hannu » 03 Loka 2007, 07:26

En tiedä voiko tuota yo. kohtaa yhdistää Pölyttyneen esittämään kirjeeseen. Olen jo aiemmin miettinyt tuota kohtaa mainitussa kirjassa, että minkälaisia ne väärennetyt kirjeet ovat ja vieläkö niitä voi lukea jossakin?

Voisi kuvitella että kyse on juuri tuon tapaisista kirjeistä, joissa Raattamaa kehuu esikoisia. Jussila puhuu vuosisadan taitteen riidoista ja mainitsee, että "itsekorostusta oli paljon vaikka harvat sitä näkivät". Esikoisilla tuo puhujien nostaminen muiden yläpuolelle on jokseenkin selvää, siitä minulla on ihan ensikäden tietoja. Tämä voisi selittää myös termin "etevimmät saarnaajat", jota Raattamaan kirjeessä on käytetty.

On tämä muuten aika erikoista:

Me keskustelijat käytämme tätä foorumia keskustelemiseen. Keskustelufoorumit käyttävät internetiä keskustellakseen keskenään. En silti viitsi perustaa nicciä Mopin palstalle kun aikaa menee muutenkin täällä. Pitäisi vielä siellä käydä keskustelua niin johan tulisi perheriita ajankäytöstä! :)
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Loka 2007, 08:31

Minulla on edelleen käsitys, että Raattamaa pyrki osaltaan sovittelemaan piilevää riidan siementä, joka kuitenkin oli julkisesti nähtävissä heillä, jotka näkivät ilmiöitä läheltä. Varmaan näki myös Raattamaa, vaikka ehkä vanhana miehenä ja tiedon kulun hitauden vuoksi kaikista ilmiöistä selvillä ollutkaan.

Tämä käsitykseni perustuu muutamista kirjoista lukemani kokonaisvaikutelmaan, mutta myös eräisiin Raattamaan omiin kirjoituksiin. Alkuviikolla oli käsillä se Vanhinten kirjeitä sisältävä kirja, mutta en sitä pikaisella etsinnällä löytänyt, minne lienen pannut, kirjahyllystä ei pikaisella etsinnällä näkynyt. Joudun siis muistin varaisesti jotakin kirjoittamaan.
Muistaakseni juuri Raattamaa kirjoitti muun muassa lattian maalaamisesta, miten monet uskovaiset sitä vastustavat, toisten kannattaessa. Kirjoittaja esittää ja perustelee molempien käsityksiä. Toisaalta siinä monet (kaiketi esikoisuuden hengen nielaisseet) vastustivat, että siinä on turhaa koreilun halua. Kirjoittaja ymmärsi myös puolustajien kantaa, että maalattu lattia helpottaa vaimojen työtä. Kirjoittaja yritti sovitella käsityksien eroja, pyrkimättä asettumaan kummankaan puolelle. Paavalin lihan syönnin ohjeeseen vedoten kuitenkin neuvoi puolustajia sovun vuoksi pidättymään lattiain maalaamisesta, vaikka siinä ei sinänsä mitään pahaa olekaan.

Heikki Jussilan Kutsujan armo, kirjasta muistan jotakin asiaa valaisevaa lukeneeni, samoin Seppo Lohen kirjoista. Ehkä muistakin kirjoista, joita en tähän hetkeen muista eritellä.
Aulis Zidbeck kirjoittaa suoremmin, miten esikoiset käsittivät Raattamaan läsnä ollen kokouksessa tehdyn sitomisen päinvastoin vallan siirroksi esikoisten seurakunnalle ja heidän päämiehelleen, muistini mukaan Joonas Purnulle.
Voitte lukea tarkemmin Zidbeckin muistelman omasta elämästään Juhani Raattamaata käsittelevän kirjan loppupuolelta. Siitä löytyy valaisevaa tietoa takkislaisuudesta, esikoislaisuudesta ja heidän suhteistaan käytännössä ja opetuksessa. Kun tietoja vertaa ja sovittaa toisiinsa, saa kohtuullisen käsityksen asioista ja tapahtumista.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 03 Loka 2007, 11:21

Taavetti kirjoitti:Minulla on edelleen käsitys, että Raattamaa pyrki osaltaan sovittelemaan piilevää riidan siementä,


Itse olen asiaan perehtynyt lopultakin sen verran pinnallisesti, että kovin voimakkaasti en uskalla ottaa kantaa suuntaan enkä toiseen. Vl:na luonnollisestikin uskon Raattamaan uskonkäsityksen olleen vl-käsitys. Hänen eläessään (k. 1899) ei vielä ollut avoimesti isoesikoisuuden eriseuraa, vaan hajaannus realisoitui vasta 1902. Auktoriteettiasemaan nousseista ihmisistä tiedetään historiassa, että heidän kirjoituksiaan väitetään väärennöksiksi sekä perustellusti että vähemmän perustellusti.

Käsittääkseni tutkijoilla on kuitenkin melko selvä käsitys, että Raattamaan seurakuntakäsitys oli eksklusiivinen. Joitakin harvoja kirjoituksia on, jotka yksinään luettuina voisivat viitata seitsemän vaimon eli ekumeeniseen seurakuntaoppiin.

Toinen kysymys on Raattamaan suhtautuminen naissaarnaajiin. Kristillisyydessä on aina raamatunmukaisesti ymmärretty, että uskovainen nainen on Pyhän Hengen pappi kuten uskovainen mieskin, mutta nainen ei voi toimia virkapappina. Pyhäkoulujen, raamattuluokkien ja rippikoulujen opettajina naiset toimivat nykyäänkin.

Taitaa kuitenkin olla kirkkohistoriallinen tosiasia, että 1800-luvulla toimi myös jokunen lestadiolainen naissaarnaaja. Syynä lienee se, että alkuvaiheessa seurakunta ei asettanut saarnaajia, vaan liike lähti laajentumaan niin, että parannuksen armon saanut kertoi asiasta muille. Sitten häntä pyydettiin selittämään (tai hän oma-aloitteisesti alkoi selittää) sanaa vähän isommallekin porukalle. Parannuksen tehneet muodostivat sitten yhteen kokoontuessaan seurakunnan. Myöhemmin seurakunta alkoi siunata puhujiksi, jolloin ilmeisesti kävi vähän ongelmalliseksi tilanne, että olisi siunattu vastoin Raamattua sananpalvelijan tehtävään naisia. Raattamaa puolustaa kuitenkin käsitystä, että nainen voi toimia etenkin pienemmissä seuroissa kääntäjänä ja yhdessä miesten kanssa (=avustavana?) sananselittäjänä, jos eteviä miehiä ei ole paikalla. Raattamaa siis kunnioittaa Paavalin sanaa, että ei papeiksi ja piispoiksi, mutta ei katso asiaa niin lakihenkisesti, että asettaisi periaatteen "nainen vaietkoon seurakunnassa" evankeliumista kertomisen edelle, johon toki kaikki naiset Pyhän Hengen pappeina ovat oikeutettuja. Mielestäni tuo on melko lailla linjassa nyky-vl-käsityksen kanssa.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Loka 2007, 14:37

Muistan jo kymmeniä vuosia sitten lukeneeni sitä Raattamaan kirjettä naisista Jumalan sanan selittäjinä. Sinänsä hän kirjeessään hyväksyi sen, asettaen kuitenkin kolme reunaehtoa. Kun en vielä löytänyt kirjaa, joudun taas muistin varaisesti luettelemaan ne ehdot. Ensimmäisenä siinä oli, että vähäisemmissä kokoontumisissa, toisena reunaehtona, jos ei sopivia miehiä ole saapuvilla. Eikä siinä muistini mukaan ollut kyse saarnaamisesta, vaan sanan selityksestä. Ehkä tunnetuin tapaus naisesta sanan selittäjänä on se, kun Lapin Maria avasi Laestadiukselle sellaisia kokemuksia armon järjestyksestä, joita tämä juuri pastoraalitutkinnon suorittanut, ja silloin piispan määräämällä tarkastusmatkalla seurakuntia kiertänyt, ja monilla muillakin tavoin oppinut kirkkoherra silloin kulki.
Lukijaisuuden perinnehän olivat kylärukoukset, joissa kokoon tulleet ihmiset kuuntelivat jonkun lukemaa saarnaa. Jatkossa he saattoivat keskustellen jatkaa sanan selityksiä. Raattamaan aikana oli konventikkeliplakaatti ilmeisesti jo kumottu, mutta sen aiheuttama perinne oli vielä voimissaan.

Kolmas Raattamaan asettama reunaehto oli varsinaiseen papin ja saarnaajan virkaan asettaminen, tai kuten Raattamaa sen ilmaisi, estäköön Paavalin ohje naisia pyrkimästä varsinaisen papin (ja saarnaajan) virkaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 03 Loka 2007, 15:18

Taavetti kirjoitti:Muistan jo kymmeniä vuosia sitten lukeneeni sitä Raattamaan kirjettä naisista Jumalan sanan selittäjinä. Sinänsä hän kirjeessään hyväksyi sen, asettaen kuitenkin kolme reunaehtoa. Kun en vielä löytänyt kirjaa, joudun taas muistin varaisesti luettelemaan ne ehdot.


Pölyttynyt on kirjoittanut ko. kirjeen Raattamaan kirjeitä koskevaan ketjuun toiselle palstalle (siitä syystä otinkin aiheen esille). Ihan oikein näytät muistelevan. Lainaan siitä osan tähän:

"— Paljon on työtä Jumalan pellolla että valaistuita vaimoihmisiäki tarvitaan, ehkä niitä löytyy, jotka tahtoisit sulkea vaimonpuolten suuta Paavalin sanoilla Korinthon vaimoille, jotka astuit miesten eteen eikä tainneet sanan vuoroa antaa miehille, sentähden Paavali heitä nuhtelee, vaan Raamattu osottaa että Hanna on puhunut samaten lapsesta Jeesuksesta kun Simon kaikille kun lunastusta Israelissa odotit; vieläpä Herra lähettää vaimoja ilmoittamaan, se on saarnaamaan epäuskoisille opetuslapsillensa että Hän on jälleen eläväksi tullut, vieläpä vaimoin sydämissäki. Jospa vaimot yhdistettyinä miesten kanssa saarnaisit elävän Herran Jesuksen tuntemista seurakunnassa! — Paulus on tarvinnut Febetä avuksi kirjottaessa lähetyskirjoja, joka oli Kristuksen seurakunnan palveluspiika. — Ovathan vaimot Jumalan välikappaleet ja äidit Israelissa että saattavat sanaaki selittää, kuin ymmärrys on avattu Pyhän Hengen kautta, erinomattain vähemmissä seuroissa, kuin miehiltä lahjat puuttuvat ettei osaa eikä ymmärrä kieliä, erinomattain sitä kieltä, jota Pyhän Hengen koulussa opitaan.

Estäköön Paavalin puhe vaimoja pispan ja papin virkoja etsimästä, emmekä tahdo vaimoin kanssa astua saarnatuolille tai alttarille, vaan puhumme Jumalan valtakunnasta kaikille, joilla korvat ovat kuulla; vieläpä Pyhä Henki nuhtelee maailmaa kaikkein suun kautta, joissa Hän asuu ja vaikuttaa."


Tuolla Raattamaan kirjeellä ei voi yksiselitteisesti puolustaa käsitystä, että Raattamaa olisi hyväksynyt naisten itsenäisen saarnatoiminnan kotiseuroissa, joskin kieltämättä se vaikuttaa jättävän sen mahdollisuuden auki. Puhuessaan miehistä, jotka eivät "osaa eikä ymmärrä kieliä" Raattamaa voi tarkoittaa paitsi vieraiden kielten taidon puuttumista, myös lukutaidon puuttumista. Raattamaa voi siis tarkoittaa tuolla montakin asiaa:
a) nainen lukee Raamattua (tai siihen aikaan myös Lutheria, Laestadiusta ja kristillisyyden yhteisiä kirjeitä, mm. Raattamaan omia kirjeitä), lukutaidoton mies selittää luettua
b) mies selittää suomeksi, nainen kääntää ruotsiksi tai muille kielille
c) "vähemmän lahjakas mies" selittää sanaa apunaan "valaistunut vaimoihminen"
ja vain yhtenä vaihtoehtona
d) jos lukutaitoisia ja pystyviä miehiä ei ole paikalla, nainen voisi selittää sanaa itsenäisesti pienissä kotiseuroissa.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Seuraava

Paluu Etsikkoaikamme aamunkoitosta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron