6. Kolminaisuudenpäivän jälkeinen sunnuntai
Kosto on Herran
Matt. 5:38 – 42
Tämä luettu kappale on vuorisaarnasta, jonka Elämän Herra piti opetuslapsillensa. Hän oli erehtymätön opettaja, joka todella tiesi sen, mitä opetti. Hänen opetuksensa ei sovi syntiinlankeemuksessa pimenneen ihmisjärjen ymmärrykseen. Se kaataa perustuksen omilta käsityksiltämme. Kuinka oikeutetulta tuntuisikaan käsityksemme mukaan maksaa samalla mitalla kaikki kärsimämme. Tässä osoittaa kuitenkin Herra Jeesus ylimmäispapillisen valtansa. Edellä hän oli sanonut, ettei Hän ollut tullut lakia ja profeettoja kumoamaan, vaan täyttämään.
Todellakin hän kääntää katsomaan sitä täydellisyyttä, joka Hänessä on. Jeesuksen sanat: "älkäät olko pahaa vastaan, vaan joka sinua lyö oikealle poskelle, niin käännä myös hänelle toinen", on vastenmielistä opetusta ihmisluonnolle. Armahdettuina ja synneistämme päästettyinä on syytä muistaa Jeesuksen sanat, jotka Hän lausui toisessa yhteydessä: "Te tulette kuikkien vihattavaksi minun nimeni tähden". Jeesus opettaa, ettei pidä lähteä lihan käsivarrella ojentamaan kiivaintakaan vihamiestä. "Sillä mikä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on, se on Henki". (Joh. 3:6) Vielä Hän rohkaisee omiansa: "pysykää te minussa, niin minä pysyn teissä, ja joka minussa pysyy, se pysyy totuudessa".
On hyvä pysyä totuudessa ja kirkastaa suurimmallekin vihamiehelle sitä rakkautta, joka Herran Jeesuksen ja taivaallisen Isän sydämeltä vuotaa. Joka ei ota totuutta vastaan siinä armahduspäätöksessä, joka Jumalan valtakunnasta julistetaan katuvaiselle, se vetää päällensä Jumalan vihan ja koston: Hirmuinen Herran vihan päivä kohtaa niitä, jotka eivät totuutta usko. Silloin he saavat Herran kädestä moninkertaisesti kokea ne tuskat ja vaivat, jotka ovat maailmassa Jumalan lapsille aiheuttaneet. Mutta me emme sittenkään toivoisi suurimmankaan vihamiehen hukkuvan pitkään iankaikkisuuteen, vaan tahdomme kirkastaa niille, jotka ovat meitä vetämässä oikeuteen, ja riistämässä ajallisen elämän oikeuksia ja tarpeita, että meillä on vieläkin enemmän: Meillä on uskon kautta vanhurskaus, joka lahjoittaa iankaikkisen elämän. Tuon iankaikkisen ilon ja kunnian tähden kannattaa luopuakin ajallisista arvoista, ettei tulisi nämä ajalliset uskomiset esteeksi. Sitähän tämä Herramme opetus tässä tekstissämme osoittaakin. Meillä on perintö, jota ei koi syö eikä ruoste raiskaa. Tuohon perintöosaan olkoon katseemme kiinnitettynä, aivan niin kuin oppi-isämme Luther virressään veisaa:
"Jos veis he henkemme, Osamme, onnemme,
Ne heidän olkohon vaan meidän iät on,
Jumalan valtakunta."
Tämän Jumalan valtakunnan kansalaisina joudumme maailmassa kilvoittelemaan ennen kaikkea niin, että säilyisi lapsenusko hyvässä ja loukkaamattomassa omassatunnossa. Synti tarttuu ja tekee hitaaksi, mutta Siionissa ovat avoimet lähteet syntiä ja saastaisuutta vastaan. Viallisina löydämme itsemme tämänkin tekstin valossa, mutta Herrassa Jeesuksessa on täydellisyys.
Tämä Herran Jeesuksen opetus antaa ymmärtää, kuinka joudumme täällä ajassa elämään kanssakäymisessä kaikkien ihmisten kanssa. Kuinka nämä ajallisen elämän tarpeet ovat lahjaa itse kullekin meistä. Lahjoillamme tulee meidän auttaa apua tarvitsevia lähimmäisiämme. Tässä on vaikea kohta, kun emme saa kiinnittää sydäntämme tähän katoavaan, vaan olemme asetetut hoitamaan meille uskottua lahjaa.
Toiseksi tulee muistaa sekin, mitä apostoli Paavali sanoo: "Ja jos minä kaiken tavarani kuluttaisin köyhäin ravinnoksi: ja jos minä antaisin ruumiini polttaa, ja ei olisi minulla rakkautta, niin ei se olisi minulle mitään hyödyllinen." (1. Kor. 13:3) Jumalan lapsella tulee olla sydämellä rakkaus kaikissa asioissa. Tämäkin on lahjaa, syntymälahjana saatua. Rakkaus on Jumalan, Iän sydämeltä kotoisin. Rakkaus on väin Jumalan lapsissa, joita Hän on totuuden sanalla saanut synnyttää valtakuntaansa. Rikkaus ilmenee Hengen yksimielisyytenä. Sen tähden, että se on taivaan lahja. Se synnyttää taivaan ikävän. Tämä maa tuntuu vieraalta. Tämä maailma ei voi tarjota Jumalan lapselle mitään hyvää, ei myöskään maailman keinotekoinen jumalisuus.
"Mä elän laupeudesta, Ja armon antimista,
En ansainnut mä autuutta, Se tuotiin taivahista."
Sen tähden janoaa köyhä kulkija kuulla Hyvän Paimenen äänen, joka kuuluu Jumalan valtakunnasta saarnatussa evankeliumissa. Ole hyvässä turvassa, synnit ovat anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Amen.
Lehdessä ei ollut kirjoittajan nimeä
Päivämies 21.7.1965