Laskiaissunnuntaina
Joh. 12: 23–33.
Nykyinen maailman aika on kovin sekava. Mutta kaikki vain todistaa sitä, että tuomiopäivä on lähellä, ja tulee Hän, joka tuleva on. Nostakaa päätänne turmeluksen tomusta, sillä kotiranta on lähellä. Kohta kuuluu huuto: "Ylkä tulee." Se on odottavalle ilosanoma taivaasta synnin turmelemaan maailmaan.
Herra Jeesus puhuu, että Ihmisen Poika pitää kirkastettaman sillä kirkkaudella, mikä oli Isän tykönä taivaassa. Tämä kaikki on meidän tähtemme toteutunut. Täällä armon ajalla paistaa Jumalan valtakunnasta Pyhän Hengen julistamana, evankeliumin taivaallinen kirkkaus, joka on aurinkoon verrattu. "Vaimo oli puettu auringolla, ja hänen päässänsä oli kruunu kahdestatoista kymmenestä tähdestä, ja kuu on hänen jalkainsa alla," kuu, Jumalan laki. Vielä Herra puhuu kuolemastaan meidän tähtemme, ja että Hän on nyt edesvastaajana Isän tykönä taivaassa.
Hän perusti valtakuntansa tänne maan päälle, jota ei pidä helvetin portitkaan voittamaan. Se on elävä kirkko, jota ei ole tehty puusta eikä kivestä, vaan rakennusaineena on syntisiä ihmisiä. Hekin ovat maallisesti hajalla asuvaisia. Mutta taivaasta alas lasketussa, elävässä siemenessä Jumalan majan asukkaat tarvitsevat toinen toisensa. Neuvokaa vielä toinen toistanne sitä enemmän, kun näette sen päivän lähestyvän.
Elävän Jumalan Hengen voi ihminen kadottaa tässä elämässä. Hedelmistä puu tunnetaan. Ihminen alkaa kelvata itselleen, ja samalla myöskin maailmalle. Mutta joka vihaa henkeänsä, hän tuottaa sen iankaikkiseen elämään. Elävällä jumalanlapsella on kolme sankarillista vihollista, maailma, oma liha ja perkele.
Kaksi on vain syntisellä mahdollisuutta, kuolla pois tämän maailman menosta, tai kuolla pois Jumalasta ja elää maailmalle. Kyllä maailma tuntee omansa. Jumalan lapset tuntevat rakkaan Isänsä elävän seurakunnan, johonka "tämän maailman palvelijat pahenevat.
Vaimon siemenen ja käärmeen siemenen välillä on vaino, ja se on poistamaton. Jumalan lapsen kuljettajana on elävän Jumalan Henki. "Minä lähetän Teille opettajan, jota maailma ei tunne, mutta opettaja tuntee omansa, ja heidän omansa myös tuntevat hänet." Näin ovat elävän Jumalan omat Herran kädessä, ja ei heitä kuoleman voima lähesty.
Jumalan majan armorikkaudet vuotavat uskomme alkajasta ja päättäjästä, Herrasta Jeesuksesta köyhälle, ja vielä hitaalle kilvoittelijalle tällä kaidalla taivaan tiellä. Tämä rikkaus on syntien anteeksiantamisen armo, jota me syntiset tarvitsemme. Täällä armon ajassa onkin vain kahdenlaisia syntisiä, armahtamattomia, jotka kuluttavat aikaa omalupaisesti, ja armahdettuja syntisiä, jotka kuluttavat aikaansa Jumalan suuressa armossa, ja joka päivä uskovat syntinsä anteeksi. Tätä taivaan tavaraa, jonka saimme vastaan ottaa, pidämme uskossa omanamme päivien loppuun asti, kunnes usko muuttuu näkemiseksi ja toivo ihanaksi nautinnoksi.
F. Korkiakoski (Finelli)
Sievi
Päivämies 17.2.1955