Kirjoittaja Taavetti » 28 Syys 2009, 20:06
Mooseksen hauta
Kun luemme Pyhää Raamattua, sen kertomuksia ja tapahtumia, niin ajattelemme usein: Mitähän merkitystä tuollaisellakin kertomuksella ja tapahtumalla lienee? Mutta kun ajattelemme Herran Hengen valossa katsella niitä lähemmin, niin näemme niissä monesti olevan kätkettynä suuren jumalallisen salaisuuden ja viisauden. Niinpä on tässä Mooseksen hautaamisessakin.
Mooses oli Herran palvelijana saanut olla johtamassa Herran kansaa Israelia, Egyptin orjuudesta heille luvatun Kaanaan maan lähelle, mutta ei saanut johtaa perille lihansa heikkouden tähden. Se rikkomus oli tapahtunut Kadeksessa, Siinain korvessa, riitaveden tykönä. (4: Moos.20: 10 – 12). Kun Mooses on virkansa toimittanut ja hänen elinpäivänsä päättyvät, niin Jumala käskee hänen mennä Moabin kedolta Nebon vuorelle, Pisgan kukkulalle, ja katsella sitä Israelin kansalle luvattua maata, "jossa rieskaa ja hunajaa vuotaa" (4.Moos.13. 28), mutta ei saa itse sinne mennä, ei sinne johtaa Israelin kansaa.
Varmaankin on Mooses iloinen ja onnellinen kansansa saapumisesta kotimaan rajan tuntumaan. Edessä on tosin vielä Jordanin virta ja taistelukin kova, mutta mukana on liiton arkki, ja sitä kannetaan kullalla silatuilla korennoilla, sekä soitetaan Jumalan pasuuna. Silloin on apuna ja mukana Jumala, ja niin kansa pääsee kuivin jaloin onnellisesti perille, niin kuin kävikin. (1. Joos. 4.)
Niinpä Mooses hyvin virkansa ja työnsä päättäneenä siirtyy onnellisena lepoon, ja Jumala hautaa hänet laakson Moabin maalle. Beorin huoneen kohdalla, ja ei yksikään saanut tietää Mooseksen hautaa. (5. Moos.34: 6)
Mooseksen virka on hengellinen, so. lain virka, joka on hengellinen (Room. 7:14), ja se on voimassa vielä tänäkin päivänä, niin kuin Jeesus sanoo: ”Totisesti sanon minä teille, siihen asti kuin taivas ja maa katoo, ei pidä vähinkään piirto eikä, joku rahtu laista katoamaan siihen asti, kuin kaikki tapahtuvat." (Matt.5: 18) Ja Johannes: (1: 17): "Laki on – Mooseksen kautta annettu, armo ja totuus on Jeesuksen Kristuksen kautta tullut." Eikä Jumala ole lakia antanut eläväksi tekemään, eikä lain kautta tule kukaan autuaaksi eikä vanhurskaaksi, mutta "lain kautta tulee synnin tunto". (Gal. 3: 11, Room. 3: 20. Se on opettaja Kristuksen tykö": (Gal: 3: 24).
Mooseksen virka
Nyt joku ajattelee, että mitä yhteyttä on Mooseksen hautaamisella ja Jumalan
lailla, joka on kuitenkin voimassa maailman loppuun asti, niin kuin Jeesus sanoo omilleen: "Saarnatkaa parannusta, so., lakia ja syntien anteeksiantamista kaikissa kansoissa." (Luuk. 24: 47) Kun Jumalan laki on saanut herättää epäuskon
tähden synnissä kuolleen ihmisen omantunnon, näyttänyt hänen pahoin tehneen ja rikkoneen Jumalaa vastaan, ja niin ansainneen Jumalan vihan, ajallisen ja iankaikkisen rangaistuksen, siis saattanut synnintuntoon, oikeaan Jumalan mielen mukaiseen murheeseen (2. Kor.7:10), niin nyt tulee toinen opettaja, Jumalan evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta. Evankeliumi puhuttelee kolmannen jumaluuden persoonan, Pyhän Hengen kautta, uskovaisten ihmisten suulla, Jumalan sanalla ja armolupauksilla syntien anteeksi antamisesta Jeesuksen kautta. Näin kirkastaa Jumala suurta rakkauttansa, jonka hän on osoittanut Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa koko langenneen ihmissukukunnan edestä. Niin kuin Jeesus sanoo: - "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, kuin uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkumaan, mutta iankaikkisen elämän saamaan." (Joh. 3: 16). Paavali sanoo (Room. 8: 3):"Sillä se, kuin laille oli mahdotoin, että hän lihan kautta oli heikoksi tullut, sen Jumala teki ja lähetti Poikansa syntisen lihan hahmossa. Ja tuomitsi synnin lihassa synnin kautta: Että lain vanhurskaus täytetyksi tulisi meissä, jotka emme lihan jälkeen vaella, vaan Hengen jälkeen". Ja (Gal. 4; 4–5): "Mutta koska aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, syntyneen vaimosta, lain alaiseksi tehdyn, että hän ne, jotka lain alaiset olivat, lunastaisi, että me hänen lapsiksensa luettaisiin." Tähän tehtävään ei kelvannut kukaan muu kuin hän, ”joka o1i korkeammaksi taivaita tullut". (Hebr. 7: 26) Mooseskin tämän tietää, ja siksi hän sanoo, niin kuin sitä muistelee: "Herra meidän Jumalamme herättää teille teidän veljistänne yhden profeetan, niin kuin minun, jota teidän pitää kuulemaan." (5. Moos. 18: 15, 18. Apt. 3: 22–23, 7: 37)
Tien raivaaja
Ei hän pidätä ketään itseensä, vaan luovuttaa ne toiselle. Maallisessa mielessä Mooses luovutti Israelin kansan Joosuan johtoon, joka vei kansan Jordanin yli luvatulle maalle. Ja hengellisessä mielessä Mooses, so. laki, luovuttaa syntiseksi tehdyt Kristukselle, joka Pyhän Henkensä kautta, evankeliumin sanalla, johtaa syntisen sydänverensä Jordan-virtaan, jossa on peso ja syntien anteeksiantamus Hänen armonsa rikkauden jälkeen. Ja jonka veren kautta on vapaus käydä pyhään, ja siirto pimeydestä Jumalan rakkaan Pojan valtakuntaan. ( Ilm. 1:5, Ef. 1:7, Gal. 1: 14, Hepr. 10:19) Tästä laki Yljälle Kristukselle puhemiehenä ja Yljän ystävänä iloitsee, niin kuin Johannes Kastajakin tässä tehtävässä, tien raivaajana ihmisten sydämiin Jeesukselle sanoo: "Jolla on morsian, se on ylkä, mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, se iloittaa itseänsä yljän äänestä sangen suuresti. Sen tähden on tämä minun iloni täytetty. Hänen tulee kasvaa, mutta minun pitää vähenemän." (Joh. 3: 29–30) Tällaisia vastaan ei ole laki. Ne ovat laista, lain kautta kuolleet pois, ja elävät Kristukselle Jumalan lapsina (Gal. 2: 14 ), Jumalan valtakunnassa Pyhälle Hengelle kuuliaisina. (Gal. 5: 18). Niiltä, on Mooses, so. laki, haudattiin, eikä se ole heidän opettajansa (Gal. 3: 25), eikä Jumala kaiva sitä haudasta. Niillä on aivan toisenlainen opettaja, terveellinen Jumalan armo, niin kuin Paavali kirjoittaa. (Tiit. 2: 11–12) "Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt, joka meitä opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään, ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siveästi, hurskaasti ja jumalisesti elämään. Tällaiset kiittävät Jumalaa, että on käynyt niin onnellisesti, niin kuin Jesajakin (12: 1): "Minä kiitän sinua Herra, että vihainen olet ollut minun päälleni, mutta sinun vihasi on palannut, ja sinä lohdutat minua." Ja Paavali (Room: 8:1): ”Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat, ja eivät vaella lihan, vaan hengen jälkeen."
Riitelijä
Näkyy siellä Mooseksen hautajaisissa olleen riitelijäkin, niin kuin apostoli Juuda kirjoittaa, (jae 9) ylimmäisen enkelin Micelin riidelleen ja kamppailleen perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista. Varmaankin se vanha viettelijä tahtoi Mooseksen ruumiin haudattavaksi Israelin pyhälle maalle, eikä Moabin maalle Beorin huoneen kohdalle. Siellä Moabin maalla oli kavala eksytyksen oppi, allianssihenki, jota taivaassa kutsutaan Balakin opiksi, „joka opetti Balakin antamaan pahennusta Israelin lasten edessä, epäjumalten uhria syödä ja salavuoteudessa maata.” (Ilm. 2: 14). Ja jonka opin seuraajista hukkui yhtenä päivänä 24000 henkeä. (4. Moos. 25: 9) Ja johon oppiin joutunutta vaati Jumala parannukseen. (Ilm. 2: 16) Se vihollinen on aina tahtonut riidellä Jumalan tahtoa vastaan lain opetuksessa ja käytössä, ja yrittänyt tuoda Jumalan valtakuntaankin sellaisia lain opettajia, jotka eivät ymmärrä, mitä he puhuvat eli päättävät. Paavali kirjoittaa (1. 1:7—10): "Mutta me tiedämme lain hyväksi, jos se oikein käytetään, tietäen se, ettei vanhurskaalle ole laki pantu, vaan väärille, tottelemattomille, jumalattomille ja syntisille. Pakanallisille ja kelvottomille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, miehen tappajille, huorintekijöille, miesten kanssa makaajille, ihmisten varkaille, valehtelijoille, ja mitä muuta sen kaltaista sitä terveellistä oppia vastaan on.”
Siis eriseuraisille, vääräoppisille ja muille jumalattomille, että tulisivat synnintuntoon ja pyytäisivät saada parannuksen armon, ”joka ei muuta ole, kuin peljästystä ja vaivaa synnin tähden, sekä samalla uskomista evankeliumiin ja synninpäästöön,” niin kuin Lutherkin sanoo.
Lupauksen sanoja
Tänäkin jouluna, Jeesuksen lihaan tulemisen juhlana, saamme katsella Jumalan suurta rakkautta Hänen Pojassaan, Jeesuksessa Kristuksessa, joka lain täyttäjänä, Jumalan vihan lepyttäjänä ja sovittajana, sekä syntiemme maksajana tuli tänne maan päälle ”ottamaan pois lain, joka käskyihin päätetty oli." (Ef. 2: 15) Tähän tehtävään soveliaana Hän vuodattaa jo kahdeksan päivän vanhana ensimmäiset verensä pisarat syntiemme maksuksi ja pesoksi, jossa Jeesuksen kalliissa sovintoveressä ja hänen pyhässä nimessään on nytkin annettu synnit anteeksi. Saamme olla sen tähden hyvässä turvassa, ja jos Jumala suo meidän nähdä tämänkin vuoden viimeisen illan ja alkaa uuden, niin Jeesuksen veren Jordan-virrassa saamme pestä ja valkaista vaatteitamme. (Ilm. 7: 14), ja sen veren turvin saamme aloittaa uuden vuoden Jeesuksen veren puhtaudessa. Kun kerran päättyy myös ajallisuutemme vuosi, niin sielumme saa silloin alkaa viettää ikuista joulujuhlaa ja onnellisinta uutta vuotta taivaassa, Jumalan luona.
Haavaisi turvissa kun täältä lähden,
perin ilon niiden tähden. Niissä haavoissa on vaatijan, so. Mooseksen hauta.
Eino Rimpiläinen
Päivämies joulukuun 28 päivä 1961
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4