Marianpäivänä

Kirkkovuoden pyhäpäiviin liittyviä tekstejä,

Marianpäivänä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Touko 2009, 16:16

Minun sieluni suuresti ylistää Herraa

Marianpäivä
Ja Maria sanoi: Minun sieluni suuresti ylistää Herraa. Ja minun henkeni iloitsee Jumalassa, minun vapahtajassani. Että hän katsoi piikansa nöyryyttä: siltä katso tästedes pitää kaikkein sukukuntain minua autuaaksi kutsuman: Sillä Voimallinen on suuria ihmeitä tehnyt minun kohtaani ja hänen nimensä on pyhä, Ja hänen laupeutensa pysyy suvusta sukuun niille, jotka häntä pelkäävät. Hän osoitti voiman käsivarrellansa ja hajoitti koriat heidän sydämensä mielestä. Voimalliset on hän kukistanut istuimelta ja korotti nöyrät. Isoovat täytti hän hyvyydellä ja jätti rikkaat tyhjäksi. Hän korjasi palvelijansa Israelin, muistain omaa laupiuttansa, (Niin kuin hän on puhunut meidän isillemme, Aabrahamille ja hänen siemenellensä), iankaikkisesti (Luuk. 1: 46 – 55).

Herramme Kristuksen sikiäminen pyhästä Hengestä Jumalan suuri ihmetyö. Tälle maailmalle ja ennen kaikkea tällä ajalla tämä asia on ihmisviisauden pilkan kohteena. Mutta tässä täyttyy Raamatun sana (1, Kor. 2: 14). Mutta ei luonnollinen ihminen ymmärrä niitä, mitkä Jumalan Hengen ovat, sillä ne ovat hänelle hulluus ja ei taida käsittää. Maailma vaatii merkkejä tänäkin aikana. Tässä on merkki, jossa ilmoitettiin enkelin kautta Marialle Jumalan lupauksen täyttymisestä ja meille langenneille ilosanoma, evankeliumi. Jesaja kirjoittaa (7: 14). 'Sen tähden antaa itse Herra meille merkin: katso, neitsy siittää ja synnyttää pojan, sen nimi pitää kutsuttaman Immanuel. Kun ihminen lankesi syntiin ja synti oli lihassa tehty, tapahtui vahinko: ihminen joutui synnin alle myydyksi. Näin ihminen tuli lihan kautta niin heikoksi, ettei hän voinut Jumalan lakia täyttää. Jumala lähetti Poikansa syntisen lihan hahmossa ja tuomitsi synnin lihassa, synnin kautta (Joh.1: 1~4). 'Ja sana tuli lihaksi. Näin sana- Jumala, alensi itsensä, otti orjan muodon, tuli meidän kaltaiseksemme, mutta ilman syntiä, niin kuin Aadam ennen syntiinlankeemista.

Tekstimme kertoo meille Marian kiitosvirrestä, jonka hän veisasi Elisabetin tuona saatuaan enkeliltä taivaan terveisiä. Jumalan piti valmistaa Pojallensa syntymäpaikka, josta Johannes kirjoittaa (Ilm. 21: 2) kun hän sai katsella uutta Jerusalemia: Jumalalta valmistetun niin kuin morsiamen kaunistetun hänen miehellensä. Kun enkeli tuli Marian tykö, olivat ensimmäiset sanat: terve, armoitettu, Herra on sinun kanssasi, siunattu sinä vaimoin seassa. Maria otti sanan vastaan: tapahtukoon minulle sanas jälkeen ja lupaus vahvistettiin Pyhällä Hengellä. Kun enkeli ilmoitti vielä Herrasta Jeesuksesta, että Hänen piti Jaakobin huoneen kuningas oleman iankaikkisesti, oli Marian sydän täynnä kiitosta; olen armoitettu ja siunattu. Hän koko samaa kuin Kooran lapset: minun sydämeni ajattelee kauniin laulun. Marian kiitosvirressä saa Jumala kunnian. Hänen sielunsa ja henkensä kiitti Jumalaa siitä, että hän katsoi piikansa nöyryyttä: sillä katso tästedes pitää kaikkein sukukuntain minua autuaaksi kutsuman. Kysymys ei ole siitä, niin kuin monessa väärässä jumalisuudessa on, että neitsyt Mariasta on tehty pyhimys. Ei, vaan niin kuin enkeli ilmoitti: siunattu sinä vaimoin seassa. On vain yksi vaimo ja äiti, jossa on siunaus ja se on Jumalan seurakunta. Herra Jeesus on Jaakobin, siunauksen huoneen, kuningas iankaikkisesti. Jumalan seurakunnassa on kaikkina aikoina ollut kiitoksen aihetta siitä, että Jumala ei ole koskaan sekaseuraisuutta hyväksynyt, vaan voimalliset on hän kukistanut ja rikkaat tyhjäksi jättänyt. Hän korottaa köyhät ja isoovat (nälkäiset) hän täyttää hyvyydellään.

Armoitettu ja siunattu Jaakobin huoneen asuvainen tänä päivänä, ehkä usein kiusausten keskellä unohdat kalliin osasi ja katselet omia puutteitasi. Muista Marian tavoin, että hänen laupiutensa pysyy suvusta sukuun. Vielä saa uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Kun tämän sanoman uskon takuuta omistamme, niin sydämemme yhtyy kiitosvirteen:
kiitä sieluni Herraa ja älä unohda, mitä hyvää hän minulle tehnyt on.

Epäuskoinen lukija, vietä liikkuu keskuudessamme sanasaattajia, jotka kutsuvat sinua sisälle Jaakobin huoneeseen. Tee parannus ja usko Jumalan seurakunnasta saarnattu evankeliumi, ennen kuin ovet suljetaan. Älä katsele Jumalan lasten vikoja ja virheitä; sillä me emme pyydä esittää sinulle itseämme, vaan tämän huoneen kuningasta, Herraa Jeesusta joka elää ja Hänen laupeutensa pysyy iankaikkisesti.
Jumalan rauhaan

Eino Hietanen
Päivämies maaliskuun 20 päivänä 1974
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 23 Syys 2012, 09:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Touko 2009, 11:07

Immanuel

Marianpäivän sanoma on valoisa. Siinä on kuin keväistä auringonpaistetta pimeän jälkeen. Maria, vähäinen neitsyt Nasaretin kaupungista, saa suuren sanoman: 'Sinä löysit armon Jumalan työnä. Ja katso, sinä siität kohdussas ja synnytät Pojan, ja sinun pitää kutsuman Ylimmäisen Pojaksi. Ja Herra Jumala antaa hänelle Davidin hänen isänsä valtaistuimen. Ja hänen pitää Jakobin huoneen kuningas iankaikkisesti oleman ja on muistanut kansaansa ja katsonut sen
puoleen.
Me tämänkin ajan ihmiset tarvitsemme toivon sanomaa Jumalalta. Synti henkivallan tavoin kietoo, niin yksityiset ihmiset kuin koko kansan seuraamaan tahtoaan. Ihmisessä itsessään ei ole voimaa vapautua sen kahleista. Kristitty tuntee synnin turmeluksen elävästi myös itsessään. Paavali sanoo omasta kohdastaan: 'Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, mitään hyvää asu. Sillä tahto minulla on, vaan täyttää hyvää, en minä sitä löydä. Sillä hyvää, jota minä tahdon, en minä tee, vaan pahaa, jota en minä tahdo, teen minä. Mutta jos minä teen, jata en minä tahdo, niin en minä sitä enää tee, vaan synti, joka minussa asuu' (Room. 7: 18). Tähän yhtyy myös tämän ajan jumalanlapsi. Oman sydämen pahuus ja synnin houkutus on niin suuri, ettemme selviydy tuumakaan omin avuin eteenpäin. Taivaallinen Isä on lähettänyt meille Poikansa Vapahtajaksi. Hän, Jumala Jumalasta, otti miehuuden neitsyt Mariassa, ja tuli ihmiseksi. Todella suuri asia on tapahtunut. Meidän järkemme ei sitä käsitä. Me omistamme uskolla sen, mitä enkeli sanoi Marialle: 'Pyhä Henki tulee sinun päälles ja Ylimmäisen voima varjoo sinun: sen tähden myös se pyhä, joka sinusta syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi' (Luuk.1:35).

Jumalan Poika on tullut katkomaan synnin kahleet ja vapauttamaan sen vangitsemat. Hänelle se on merkinnyt henkensä antamista ja verensä vuodattamista. Kuoleman ja helvetinkin kauhut hän on läpikäynyt ja avannut meille tien taivaaseen. 'Hän tuli taivahasta maailman autuudeks. Neitseestä puhtahasta hän syntyi ihmiseks. Hän kuolon vallan voitti. Elämä uusi koitti ja taivas aukeni.' Sinä synnin kiusoissa väsynyt kristitty, saat uskoa synnin voittajaan, Herraan Jeesukseen. Saat uskoa, että hän on sinunkin syntisi sovittanut ja ne annetaan sinulle anteeksi hänen nimessään ja veressään. Jumala on Jeesuksessa tullut meitä lähelle. Immanuel on: Jumala meidän kanssamme. Hän on tänäänkin seurakuntansa keskellä ja hän on luvannut olla kanssamme
maailman loppuun asti.

Ilmari Joensuu
Päivämies KESKIVIIKKONA MAALISKUUN 24 PÄIVÄNÄ 1974
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 23 Syys 2012, 09:04

Marian päivänä


Marianpäivä
"Mutta Maria nousi niinä päivinä ja meni kiiruusti ylös mäkikyliin Juudean kaupunkiin, ja tuli Sakariaan huoneeseen ja tervehti Elisabetia. Ja tapahtui, kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hyppäsi lapsi hänen kohdussansa. Ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä. Ja hän huusi suurella äänellä ja sanoi: Siunattu olet sinä vaimoin seassa, ja siunattu on sinun kohtusi hedelmä! Ja kusta se minulle tulee, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni? Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hyppäsi lapsi ilosta minun kohdussani. Ja autuas sinä, joka uskoit, sillä ne täytetään, mitkä sinulle ovat sanotut Herralta." (Luuk. 1: 39 – 45).

Kerran, kauan sitten, sai Abraham Jumalalta tämän lupauksen: "Ja minä teen sinun suureksi kansaksi, ja siunaan sinun, ja teen sinulle suuren nimen, ja sinä olet siunaus. Minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroon niitä, jotka sinua kiroovat. Ja. sinussa pitää kaikki sukukunnat maan päällä siunatuiksi tuleman." (1 Moos. I2; 2 – 3). Sitä seuraavina pitkinä vuosisatoina "Jumala puhui usein ja monella muotoa isille prophetain kautta," (Hebr. l: 1) muistuttaen Abrahamille antamastaan lupauksesta ja rohkaisten useinkin hyvin pientä uskovain joukkoa pitämään uskon kädellä kiinni lupauksen sanasta. Ei ollut jumalanlasten luku suuri silloinkaan, kun Abrahamille annetun lupauksen täyttymisen aika lähestyi. Jumala usein kätkee suuret asiat vaatimattomuuden verhoon sen tähden, "että se ylönpalttinen voima pitää oleman Jumalalta ja ei meistä.” 2. Kor. 4: 7). Vaikka ei herättänyt suurta huomiota, kun Maria, Jeesuksen tuleva äiti, hänen, jossa "'pitää kaikki sukukunnat maan päällä siunatuiksi tuleman", lähti lankonsa luokse Juudean mäkikyliin, niin siinä kuitenkin Jumalan suuret teot olivat toteutumassa. Mutta samalla kun Marian ja Elisabetin kohtaaminen liittyykin yhtenä tapahtumana näihin Jumalan armotalouden suuriin asioihin, puhuttelee se myös tämän päivän taivaan matkalaista hänen usein niin vaikealla taipaleellaan.

Saattoi olla, että Elisabetin tuntemiset eivät olleet kovinkaan korkealla ennen Marian tuloa. Vaikka hän olikin saanut kokea Jumalan suurta armoa, kun lapsettomuuden taakka oli kirpoamassa, niin oli kuitenkin muita murheita. Mies oli mykkänä epäilystensä tähden ja monenlaisia epäilyksiä tuoden piiritti kiusaaja kiljuvan jalopeuran tavoin yksinäiseksi itsensä tuntevaa jumalan lasta. Mutta kun uskonsisar saapuu tuoden rauhan terveisiä Jumalan isänsydämeltä saakka, niin huolet ja murheet kaikkoavat. Lapsi hypähtää ilosta Elisabetin kohdussa, Pyhä Henki täyttää äidin olemuksen ja suu aukenee riemulliseen Jumalan ylistykseen. Isä ei ole sittenkään lastansa hyljännyt, vaan valtakuntansa evankeliumilla vahvistaa lapsensa uskoa. Sillä juuri Jumalan valtakunta se saapui Marian persoonassa Elisabetin tykö ja sen mukana itse valtakunnan kuningas, Herra Jeesus. Näinhän Elisabet itsekin tunnustaa: "Ja kusta se minulle tulee, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?" Mutta ilman siunausta ei jää Mariakaan, sillä itse siunauksen saaneena jakaa nyt saamastaan lahjasta Elisabet luokseen tulleelle: "Siunattu olet sinä vaimoin seassa ja siunattu sinun kohtusi hedelmä." Ja siinä yhdessä Jumalan armon ylenpalttisuutta ihasteltaessa molempien usko vahvistuu ja toivo elpyy. Elisabet tunnustaa: "Ja autuas sinä, joka uskoit, sillä ne täytetään, mitkä sinulle ovat sanotut Herralta." Turvallisesti saa jäädä matkaa tekemään Jumalan armolupausten varassa. Ne kaikki täyttyvät aikanaan ja matkan päässä odottaa voittopalkinto.

Etkö tätä samaa ole saanut kokea sinäkin Jumalan armolapsi, joka tämän pahan ja yhä pimenevän ajan keskellä kilvoittelet kirkkautta kohti. Monta kertaa on usko ollut suitsevan kynttilän kaltainen ja toivo sammumaisillaan. Mutta valtakuntansa kautta on Jumala, rakas taivaallinen Isä, lähettänyt lohdutuksen juuri oikealla ajalla. On saanut panna tarttuneen synnin pois, sovintoveren evankeliumi on puhdistanut tunnon ja antanut uuden voiman Herran Jeesuksen seuraamiseen yhdessä toisten jumalanlasten kanssa. Tässä on turva tänäänkin. On lupa jäädä uskomaan kaikki synnit ja matkan viat anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Välittäköön tämä armoevankeliumi taivaan hyviä terveisiä myös sinulle sairasvuoteen tai muun elämäntaakan sitomalle jumalanlapselle. Kyllä taivaassa tiedetään sinunkin osoitteesi. Ylennä kiusattu sydämesi evankeliumista priiskuvan verisen ja siunaavan kasteen alle ja usko viimeisetkin epäilykset ja kiusaukset anteeksi Jumalan Pojan pyhässä nimessä ja viattomassa uhriveressä sielun rauhaan, vapauteen ja iankaikkiseen iloon asti.

Täyttynyt on lupaus käärmeen pään rikkipolkijasta ja Abrahamin siemenestä. Täyttyvät myös jäljellä olevat Jumalan lupaukset. Siksi ahkeroimme uskossa seurata Herraa Jeesusta Marialle, Jumalan seurakunnalle kuuliaisuutta osoittaen. Muistamme ylösnousseen Herran omia sanoja: "Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä sinulle elämän kruunun annan." (IIm. 2:10.)

Kauko Pylvänäinen
Päivämies Keskiviikkona, maaliskuun 21. päivänä 1979
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Loka 2012, 09:25

Marianpäivänä


Luuk. 1: 46 – 55
Jumalan sanasta tiedämme, että Jumala ei katso henkilöön, kun hän valitsee ihmisiä lapsikseen seurakuntansa
jäseniksi, koko taivaan aarteitten perillisiksi. "Ja me olemme kaikki hänen täydellisyydestänsä saaneet ja armon armosta." (Joh. 1:16) Tämän kaiken omistaja oli tullut Mariastakin, vähäisestä ja alhaisesta ihmisestä, jota tämä maailma ei pitänyt minkään arvoisena. Maria tunsi itsekin itsensä aivan ansiottomaksi Herran palvelijattareksi. Siksi hän Jumalaa kiittäen lausuu: "Ja minun henkeni iloitsee Jumalassa minun vapahtajassani, että hän katsoi piikansa nöyryyttä, sillä katso tästedes pitää kaikkien sukukuntain minua autuaaksi kutsuman."

Esillä oleva Jumalan sanan paikka osoittaa meille, että Herra tahtoo seurustella köyhien, nälkäisten ja alhaisten ihmisten kanssa, jotka ovat tuollaisessa puutteessa hengellisessä mielessä. Marian kaltaiset elämäntien matkalaiset ovat kuitenkin rikkaita Jumalassa, sillä hän tekee köyhät rikkaiksi ja ravitsee nälkäiset lupauksensa mukaan. Isoovat täytti hän hyvyydellä ja jätti rikkaat tyhjäksi." Ansiottomat ja suuret syntiset saavat osaksensa sen, mitä tämän maailman viisaimmat ja parhaimmat eivät heille ensinkään antaisi. Mutta sitä, minkä. Jumala lapsellensa antaa, niin sitä ei voi kukaan ihminen pois häneltä ottaa.

Tekstissämme sanottiin edelleen: "Voimalliset on hän kukistanut istuimelta ja korotti nöyrät." Raamatussa sanotaan eräästä mahtavasta kuninkaasta Belsatsarista, joka palveli epäjumalia, ylpeili, näin: "Sinä olet vaa'alla punnittu ja aivan köykäiseksi löydetty." Dan. 5:27. Jumala vastustaa ylpeitä. Vielä tänäkin aikana saattaa esiintyä tuollaisia ylvästelijöitä. Esim. nykyajan monet uskonnoitsijat ylpeät pyhät saattavat kerskua tähän tapaan: me emme kulje laput silmillä, emme istu ja usko, vaan me repäisemme ja tempaamme, autamme köyhiä, emme tartu miekkaan, hyväksymme kaikenlaiset uskonnolliset näkemykset, parannamme sairaita rukouksella, emme syö saastaista, pidämme oikean sapatin, tänä aikana pitää olla kirkassilmäinen jne. Tämän kaiken he ilmoittavat sanomalehdissä: ja suurilla julisteilla seinässä, niin jo rupeavat ihmiset uskomaan. Kaiken edellä mainitun perusteella he kuvittelevat olevansa itseoikeutettuja taivaalliseen valtakuntaan. Herra Jeesus Kristus toimii kuitenkin tuon remuavan ja itsekkään uskonnoitsijoiden joukon tempauksista huolimatta omalla hiljaisella tavallaan.

Hän muistaa omia lapsiansa lupauksensa mukaan. "Hän korjasi palvelijansa Israelin, muistain omaa laupiuttansa." Ne vaivaiset syntiset ihmiset, jotka tuntevat täysin epäonnistuneensa, mutta uskovat Jumalan armolupauksia ovat oikeita Israelin lapsia, joita Jumala johdattaa. Heidän ei tarvitse seisoa tyhjän päällä, kun tästä ajasta lähdetään. Mutta voi niitä, joilla ei ole viimeisenä päivänä muuta apua kuin itse tehty usko ja tämä maailma. Lauluntekijä laulaa eräässä laulussa näin: "Kaiken muun me hylkäämme viisahille jätämme, mutta lasten tavara ompi armo avara." Kun näin on, ettei meillä ole mitään ansiota kenelläkään Jumalan edessä, niin uskotaan kaikki synnit ja viat anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja veressä. Herra tahtoo ruokkia nälkäisiä ja köyhiä rikkaaksi tehdä:. Vajavainen Jumalan lapsi pääsee kerran uskosta näkemiseen, vajavaisuus lakkaa ja täydellisyys alkaa. Amen.

Lauri Holmi
Päivämies, keskiviikkona maalikuun 20 päivänä 1968
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Touko 2013, 17:55

Siunattu olet sinä vaimojen seassa

Luuk. 1:39 – 45
Marianpäivä
Tekstimme kertoo niin suurista tapahtumista, että niistä on Raamatussa Pyhän Hengen valkeudessa ennustettu jo paljon ennen tapahtumaa. Profeetta Jesaja mm. katselee hengen avatuilla silmillä Vapahtajan syntymää, kuinka vitsa on putkahtava Iisain kannosta ja vesa on hedelmöitsevä hänen juurestaan, jonka päällä Herran Henki lepää, viisauden ja ymmärryksen Henki. Samoin on ennustettu Johannes Kastajasta. Pyhän Hengen avatuilla silmillä on saatu katsella tulevia, suuria asioita.

Muistimme Jumalan sanaa lukeneina, kuinka Herodeksen, Juudean kuninkaan aikana oli pappi Sakarias ja hänen emäntänsä oli Aronin tyttäristä, nimeltään Elisabet. He olivat molemmat hurskaita Jumalan edessä. He vaelsivat kaikissa Herran käskyissä ja säädyissä laittamattomasti, mutta heillä ei ollut lasta, sillä Elisabet oli hedelmätön ja he olivat jo iällisiä. Ja tapahtui, että kun Sakarias vuorollansa oli toimittamassa virkaansa, suitsutti, Herran enkeli ilmestyi hänelle ja kun Sakarias pelkäsi, enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää Sakarias, sillä sinun rukouksesi on kuultu ja sinun emäntäsi synnyttää pojan ja sinun pitää kutsumaan hänen nimensä Johannes." Ja enkeli puhuu vielä: "Sinulle tulee suuri ilo, ja monta iloitsee hänen syntymästään ja että hän tulee suureksi Herran edessä, viinaa ja väkevää juomaa hän ei juo, ja hän täytetään Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa."

Tekstimme alussa kerrotaan: ”Mutta Maria nousi niinä päivinä ja meni kiiruusti ylös mäkikyliin Juudaan kaupunkiin. Ja hän tuli Sakariaan huoneeseen ja tervehti Elisabetia. Ja tapahtui, että kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hyppäsi lapsi hänen kohdussaan ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä." Enkeli Gabrielin suulla sanottu Jumalan sana toteutui.

Jumalan lapsi, ajattele, minkälaisia seuroja nuo vaimot tuolla pitivät, kun he Pyhän Hengen kautta tunsivat, että Jumalan suuret lupaukset koko ihmiskunnan suurten syntien sovitukseksi alkavat täyttyä. Elisabet käy huutamaan: "Siunattu olet sinä vaimojen seassa ja siunattu on sinun kohtusi hedelmä, ja kusta se tulee, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni." Vaimojen edelleen keskustellessa kuvastuu keskustelussa usko Jumalan lupauksiin. Autuuden ainoana syynä tässäkin näkyy usko, kun toinen sanoo: "Autuas sinä, joka uskoit, sillä ne täytetään, mitkä sinulle ovat sanotut Herralta.” – Voimme sanoa, että viimeistä piirtoa myöten on täytetty vaativa laki ja näin on maksettu sinun ja minunkin syntini. Me olemme monta kertaa Sakariaan tavoin hitaita uskomaan Jumalan lupauksiin omalle kohdallemme. (Luuk. 1: 18 – 20). Kun oma huonous painaa ja matka tuntuu epäonnistuvan, hiipivät mieleen pelko ja epäilykset: uuvun välille – uskoni tuntuu heikolta. — Muistathan kuitenkin, että evankeliumi on Jumalan voima ja se on heikoissa väkevä. Jaksathan uskoa aivan niin kuin ensimmäiselläkin kerralla: kaikki syntisi ovat anteeksi annetut Jeesuksen sovintoveressä ja Hänen pyhässä nimessään

Tekstinä olevassa Jumalan sanassa vaimoilla ei ollut autuus siinä, että he olivat arvollisia synnyttämään Johannes Kastajan ja Herran Jeesuksen, vaan siinä, että he uskoivat Jumalan lupaukset omalle kohdalleen. Muistathan vaalia suurta onneasi puhtaassa ja loukkaamattomassa omassatunnossa. Pian tulee Ylkäsi noutamaan sinua häihin, jotka alkavat, mutta eivät koskaan lopu. Vasta silloin tajuamme miten paljon heikolla uskolla voitamme. – Rakas matkaystävä, onnellista kotimatkaa.

Paavo Korkatti
Päivämies 21.3.1973
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Kirkkovuosi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron