PIETARI TUNNUSTAA USKONSA
Jeesus halusi eräässä yhteydessä kuulla, mitä hänestä kansan keskuudessa sanottiin, toisin sanoen keneksi häntä kuviteltiin. Opetuslapset saattoivat kertoa ihmisten ristiriitaisista mielipiteistä. Toiset väittivät Jeesusta Eliaksi, toiset mainitsivat jonkun muun Jumalan miehen nimen. Näihin arviointeihin sisältyi sikäli totuutta, että kansa aavisteli Jeesuksessa vaikuttavan jumalallisen voiman. Jeesuksen päävastustajat olivat paljon pimeämpiä väittäessään, että Jeesus teki työnsä Beelsebubin voimalla (Matt 12: 24). Kuitenkin kansan keskustellessa Jeesuksesta, siltä puuttui todellinen valkeus.
KUN JEESUS on kuullut ihmisten käsitykset itsestään, hän asettaa opetuslapsensa koetukselle kysymällä heidän käsitystään asiasta. Pietari vastaa, varmaankin rohkeasti, epäröimättä: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan poika" (Matt 16: 16). Vastaus oli oikea. Tämän vastauksen perusteella Jeesus julistaa Pietarin autuaaksi. Kunniaa ei tästä jalosta tunnustuksesta saa Pietari vaan Jumala, joka sen oli Pietarille ilmoittanut. Siksi Pietari sen tiesi ja osasi vastata. Pietarin liha ja veri ei tätä totuutta olisi koskaan voinut hänelle välittää. Valon täytyi tulla Jumalalla.
KUN SAMASSA yhteydessä Jeesus nimenomaan nimittää aikaisemmalta nimeltään Simonin Pietariksi, joka on suomeksi kallio, ja lupaa tälle kalliolle perustaa iäisesti kestävän seurakuntansa on ilmeisenä vaarana selittää tämä sana väärin. Kysymys ei nimittäin ollut siitä, että seurakunta olisi perustettu ihmisen varaan. Niin ei Jumala ole koskaan tehnyt. Pietari ei ollut kallioon verrattava ihmisenä, koska hän murtui kiirastorstai-iltana maailman edessä Herransa kieltäen. Pietari silloin kuin sulaa vahaa. Jeesuksen sanat liittyvät Pietarin uskon ja tunnustukseen. Siellä missä tunnustetaan ja uskotaan Jumalan Poikaan, joka on löydetty omaksi Vapahtajaksi, siellä seurakunta on, ja se on sellaisella perustuksella, ettei sitä helvetin portit voita. Lujuus on yksin Vapahtajassa ja Jumalan varjelevassa voimassa.
PIETARILLE Jeesus lupaa samassa yhteydessä taivaan valtakunnan avaimet, joilla on lupa sitoa ja päästää (Matt 16: 19). Näitä valtuuksia ei annettu vain Pietarille. Toisille opetuslapsille annettiin täsmälleen samanlainen valta (Matt 18: 18, Joh 20: 23). Nämä ihmeelliset avaimet kiertävät lukot auki maan päällä, maan päällä tapahtuva vapauttaminen tai sitominen tapahtuu myös taivaassa Jumalan istuimen luona.
NIMENOMAAN Matt 16: 13 — 19:sta on ihmisten pimeä järki keksinyt ja kutonut Pietariin mitä ihmeellisimpiä uskomuksia ja tarinoita. Pietarista on tehty piispan istuimen ensimmäinen haltija Roomassa ja katsottu, että Pietarin saama valta tarkoittaa paavin valtaa ihmissieluihin ja että paavi oli Pietarin manttelin perijä. Sitten Pietarista tehty taivaan portinvartija, joka muka taivaan portilla toiset päästäisi sisään ja toiset jättäisi ulkopuolelle. Näiden väitteiden ja käsitysten kumoamiseen tarvitaan vain Raamatun tarkkaa lukemista ja Pyhän Hengen suomaa ymmärrystä. Pietarin virka on päästää ja sitoa maan päällä eikä taivaassa. Liioin Pietari ei ollut paavin tapainen yksinvaltias, vaan työtoveri lukuisten muiden apostolien joukossa. Paavi on aikanaan julistettu erehtymättömäksi. Pietari oli Raamatun kertoman mukaan erittäin erehtyväinen (esim. heti Matt. 16: 21–23).
SILTI PIETARI pysyy paikallaan Raamatussa ja on meille yksi esimerkki ihmisestä, joille Jumalan sana tapahtui ja jotka sen Jumalan armosta todella uskoivat.
Esa Tuomaala
Päivämies toukokuun 15 päivänä 1974