Hjalmar Carlson: Kärsivä ja korotettu Kristus

Kirkkovuoden pyhäpäiviin liittyviä tekstejä,

Hjalmar Carlson: Kärsivä ja korotettu Kristus

ViestiKirjoittaja Taavetti » 23 Touko 2009, 21:34

Laskiaissunnuntaina: Kärsivä ja korotettu Kristus

Jes. 52: 13–15
Profeetat puhuivat ajallansa Kristuksen tulevista kärsimyksistä ja Hänen menostansa taivaan kunniaan. Jeesus sanoi ylösnousemisensa jälkeen kahdelle Emaus-tien vaeltajalle: "Oi te tomppelit ja hitaat sydämestä uskomaan niitä kaikkia, mitä prophetat puhuneet ovat! Eikö Kristuksen pitänyt näitä kärsimän: ja kunniaansa käymän sisälle?" Luuk. 24: 25-26.

Jeesus sanoi suuren neuvoston jäsenelle Nikodeemukselle, joka yöllä tuli Hänen luoksensa: "Ja niin kuin Mooses ylensi käärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän" Joh. 3: 14. Jumalan iankaikkiseen armopäätökseen kuului synnittömän syntyminen ihmiseksi, ristinkuolemallaan ja ylösnousemisellaan kuolleista ihmiskunnan lunastaminen synnistä, kuolemasta ja perkeleen vallasta. Ristillä riippuessaan Jeesus vaikeroi: "Mutta minä olen mato ja en ihminen, ihmisten pilkka ja kansan ylönkatse. Kaikki, jotka minun näkevät, häpäisevät minua: He vääristelevät huuliansa ja päätänsä vääntelevät" Ps. 22: 7-8. Vielä ristillä toinen ryöväreistä pilkkasi Jeesusta ja sanoi: "Jos sinä olet Kristus, niin vapahda sinus ja meitä" Luuk. 23: 39. Kärsivän Vapahtajan muoto "on rumempi muita ihmisiä ja hänen hahmonsa huonompi kuin ihmisten lasten." Profeetta Jesaja kirjoittaa: "Ei ollut hänellä sitä muotoa, joka meille olisi kelvannut" Jes. 53: 2. Jumalan valtakunta on vieläkin maailman lasten silmissä niin kuin hakomaja yrttitarhassa. On häpeällistä kuulua sellaiseen valtakuntaan.
Jumalalla on keinoja herättää jumalaton ihminen näkemään, että ehdollisissa synneissä elävän ihmisen palkka on iankaikkinen helvetin vaiva, jossa tuli ei koskaan sammu ja missä madot eivät koskaan kuole. Siellä on ainainen itku ja hammasten kiristys. Kun rakas Isä saa tämän kirkastaa ihmiselle, ei maista ruoka eikä tule uni. Sinä, rakas ystävä, joka olet tässä sieluntilassa, usko kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä!
Tekstissämme mainitaan: "Katso, minun palvelijani tekee toimellisesti: hän korotetaan, nostetaan ylös, ja tulee sangen korkiaksi." Kun olet uskonut, Jumala antaa sinulle viisaan sydämen, jota kuningas Salomo rukoili. "Hullulle on tyhmyys iloksi: vaan toimellinen mies pysyy oikialla tiellä" Sananl. I5: 21. Oikealle tielle päästään vain ahtaan portin kautta. Jeesus on ovi lammashuoneeseen, johon päästään uskomalla synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Joutilaasta on silloin tullut toimellinen mies, josta Jeesus sanoo vuorisaarnassansa: "Sen tähden jokaisen, joka minulta nämä puheet kuulee ja ne tekee, vertaan minä toimelliseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja sade lankesi, ja virrat tulivat, ja tuulet puhalsivat, ja sitä huonetta sysäsivät, joka ei kuitenkaan kukistunut; sillä se oli kalliolle perustettu" Matt.7: 24-25
Kun Jeesus oli noussut ylös kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä, ilmestyi Hän 40 vuorokauden aikana opetuslapsillensa, että he jaksaisivat uskoa ylösnousseeseen Vapahtajaan. Tämän jälkeen Isä korotti Poikansa taivaan kunniaan: "Ja tapahtui, kuin hän heitä siunannut oli, erkani hän heistä ja meni ylös taivaaseen" Luuk. 24:51: Pietari, joka oli näkemässä, kun pilvi vei Jeesuksen Isän kotiin, puhui tästä tapahtumasta kymmenen päivän kulutta sen jälkeen ja lausui: "Hän on siis Jumalan kädelle korotettu, ja on Isältä saanut lupauksen Pyhästä Hengestä: hän on tämän vuodattanut, kuin te nyt näette ja kuulette ja kuulette.” Ap.t 2: 33.
Jeesus on tänäkin, päivänä meidän kanssamme Pyhän Hengen kautta, joka asuu jumalanlapsen sydämessä. On tehtävä työtä niin kauan kuin päivä on. Apostoli Paavali saarnasi ahkerasti evankeliumia niillä paikkakunnilla, joissa ei aikaisemmin ollut mainittu Kristuksen nimeä. Evankeliumi löysi sijan ihmisten sydämissä niin, että usko kirkastui: "Vaan niin kuin kirjoitettu on; joille ei ensinkään hänestä julistettu ollut, niiden pitää sen näkemän, ja jotka ei kuulleet ole, niiden pitää ymmärtämän" Room. 15: 21.
Kallista on uskoa. Rakas Isä kääntää kaikki asiat tosi parhaaksi omlle lapsillensa: "Minun rakkaani! nyt me olemme Jumalan lapset, ja ei ole se vielä ilmestynyt, miksi me tulemme. Mutta me tiedämme, kuin se ilmestyy, niin me hänen kaltaisiksensa tulemme, sillä me saamme hänen nähdä niin kuin hän on." Joh. 3: 2. Ei ole enää halu elää synnissä. Jeesus sanoi Pietarille Getsemanessa: "Pistä miekkas siallensa, sillä kaikki jotka miekkaan rupeevat, ne miekkaan hukkuvat" Matt. 26: 52. Kuningaskin, kun käsittää uskon, vaeltaa kuuliaisena Herran äänelle. Niin teki Daavidkin, kun Simei tuli ja kiroili häntä. "Ulos, ulos tänne, sinä verikoira, sinä Belialin mies!" 2. Sam. 16: Daavid sanoi Abisaille, joka tahtoi surmata Simein: "Anna hänen kirota; sillä Herra on hänelle sanonut: kiroile David. Kuka taitaa nyt sanoa: miksi niin teet?" 2. Sam. 16: 10. .
Rakkaat jumalanlapset, meiltä on ristintie täällä vajavaisuuden maassa kuljettavana. Monen vaivan ja ahdistuksen kautta on meidänkin mentävä Isän kotiin, taivaan ihanuuteen. Uskomme synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä! Kerran vajaa lakkaa ja täydellisyys alkaa.
Hjalmar Carlson
Päivämies helmikuun 17 päivä 1971
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Tammi 2011, 07:33

Keskiviikkona, helmikuun 21. päivänä

Yksi on Jumala ja yksi välimies

Laskiaissunnuntai
"Joka tahtoo kaikkia ihmisiä autuaaksi ja että he totuuden tuntoon tulisivat. Sillä yksi on Jumala, ja yksi välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus. Joka itsensä kaikkein edestä lunastuksen hinnaksi on antanut, että sen kaltaista piti ajallansa saarnattaman." (1. Tim. 2:4--6).

Yllemerkitty Jumalan sanan kohta osoittaa meille, mikä on Jumalan ja Herran Jeesuksen tahto ihmisiä kohtaan. "Sillä se on hyvä ja otollinen Jumalan ja meidän Vapahtajamme edessä, joka tahtoo kaikkia ihmisiä autuaaksi, ja että he totuuden tuntoon tulisivat." (1. Tim. 2:3-4). Tästä asiasta puhuu Jumalaa sana läpi Raamatun. "Luuletkos, että minulla on joku ilo jumalattoman kuolemasta, sanoo Herra, Herra, ja ei paljo enempi, että hän palajaa teistänsä, ja saa elää?" (Hes. 18:23). "Sillä kuolema on synnin palkka, mutta iankaikkinen elämä on Jumalan lahja Jeesuksessa Kristuksessa meidän Herrassamme." (Room. 6: 23).

Tätä lahjavanhurskautta, on Jumala kuuluttanut aikojen alusta, aina tähän päivään saakka, omasta valtakunnastaan ihmisten uskottavaksi." Jumala puhui muinen usein ja monella muotoa isille profeettain kautta; näinä viimeisinä päivinä on hän meille puhunut Poikansa kautta." (Hebr. 1:1). "Joka meidän synteimme tähden on annettu ulos, ja meidän vanhurskauttamisemme tähden herätetty ylös." (Room. 4: 25). "Mutta me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on Jumalan palvelija ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee." (Joh. 9: 31).

Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta." (Room.10: 17). "Sen tähden, niin kuin Pyhä Henki sanoo: tänä päivänä jos te kuulette hänen äänensä, niin älkää paaduttako sydämiämme, niin kuin haikeudessa tapahtui, kiusauksen päivänä korvessa." (Hebr. 3: 7-8). Jeesus asuu omassa valtakunnassaan henkensä kautta, ja käyttää äänitorvenaan omia lapsiaan. "Minä annoin heille sinun sanas, ja maailma vihasi heitä." (Joh. 17: 14). Jumalan lapset ovat saaneet kaikkina aikoina tuntea maailman vihan, tuodessaan julki Jumalan, ja Herran Jeesuksen tahtoa. Siihen ei ole liha eikä veri antanut voimaa, vaan Jumalan rakkaus, joka on vuodatettu Pyhän Hengen kautta meidän sydämiimme. Tämä rakkaus vaatii tuomaan totuuden julki. "Rakkaus ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa." (1. Kor. 13).

Jumala herättää ihmisen tunnon, näkemään oman sielunsa tilan. Apostoli Paavalin kautta Jumalan henki puhui: "Se on totinen sana, ja kaiketi mahdollinen ottaa vastaan, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä vapahtamaan, joista minä suurin olen." (1. Tim. 1:15). "Sillä se murhe, joka Jumalan mielen jälkeen tapahtuu, saattaa katumisen autuudeksi, jota ei yksikään kadu, mutta maailman murhe saattaa kuoleman." (2. Kor. 7:10).

"Sillä yksi on Jumala, ja yksi välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus." (1. Tim. 2:5). "Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle." (Joh. 3: 18); "Sillä muuta perustusta ei taida yksikään panna, vaan se joka pantu on, joka on Jeesus Kristus." (1. Kor. 3:11). "Sen tähden on myös Raamatussa; katso, minä panen Siioniin valitun kalliin kulmakiven, joka uskoo hänen päällensä, ei hän suinkaan tule häpiään." (1. Piet. 2:6). "Sen kautta Ilmestyi Jumalan rakkaus meidän kohtaamme, että Jumala lähetti ainoan Poikansa maailmaan, että me hänen kauttansa eläisimme." (1. Joh. 4:9). Herra Jeesus on sama eilen, tänä päivänä ja iankaikkisesti." Ja hän on sovinto meidän synteimme tähden, ei ainoastaan meidän, vaan myös kaiken maailman edestä." (1. Joh. 1: 2)

Välimies, Herra Jeesus asuu henkensä kautta Jumalan valtakunnassa, joka on ylhäältä alas laskettu maan päälle. Luther sanoo: Jumalan valtakunta ei ole mikään kivi eikä kanto, vaan joukko Jeesuksen päälle uskovia ihmisiä. Tästä myös Herran apostoli Johannes puhui: "Sillä monta viettelijää on maailmaan tullut, jotka ei tunnusta Jeesusta Kristusta, että hän on lihaan tullut. Tämä on viettelijä ja antikristus." (2. Joh. 7). Tarvitsee olla Jumalan valtakunta äitinä maan päällä, niin on silloin myös Jumala isänä taivaassa. "Jokainen joka harhailee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa, joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä isä että Poika." (2. Joh. 9) "Mutta Kristus on tullut tulevaisten tavarain ylimmäiseksi Papiksi, suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei käsillä tehty ole se on: joka ei näin ole rakennettu. Eikä kauristen taikka vasikkain veren kautta, vaan hän on kerran oman verensä kautta mennyt pyhään, ja iankaikkisen lunastuksen löytänyt." (Hepr.9:11 12).

Ahkeroimme vielä vähän aikaa uskoa ja kilvoitella, Jumalan armon voiman varassa hetkittäin ja päivittäin, synnin pois panijoina ja Jeesuksen veren korjaajina. "Ja jokainen jolla tämä toivo on hänen tykönsä, puhdistaa itsensä niin kuin hänkin pudas on." (1. Joh.3:3).

Jäämme uskomaan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.


Heikki Saarela
Päivämies 21.2.1979
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Huhti 2011, 19:28

Oikea rukoilija


11. Kolminaisuudenpäivän jälkeinen sunnuntai.
Luuk. 16: 9 – 14
Muut tekstit (Ps. 113: 2-8, Room. 3: 21 – 31)

„Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armonsa". Ylpeän ihmisen rukous ei ole Jumalalle mieluinen, sen sijaan nöyrästä sydämestä lähtenyt rukous
kuullaan taivaassa.

Fariseukset olivat todella ylpeitä ihmisiä. He rukoilivat katujen kulmissa, että ihmiset näkisivät heidän vanhurskauden harjoituksensa. Raamattu todistaakin fariseuksista: "Tämä kansa lähestyy minua suullansa ja kunnioittaa minua huulillansa, mutta sen sydän on kaukana minusta." Jeesus itse sanoo: Kavahtakaa farisealaista hapatusta, joka on ulkokullaisuus." Saulus oli fariseus kaikkein ankarimman lahkon jälkeen, mutta Raamattu todistaakin hänestä: "Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan." Ap.t. 9: 1.

Publikaanit olivat vuokranneet roomalaisilta tullinkin ja harjoittivat siinä vääryyttä. Siksi kansa vihasi heitä kovasti. Jeesus oli syntisten ja publikaanien auttaja, kun he sielunsa hädässä kääntyivät Jeesuksen puoleen. Sakkeuskin, publikaanien päällysmies, joka oli vääryydellä hankkinut itsellensä suuren omaisuuden, sai armon Jumalan edessä. Jeesus sanoi hänelle: "Sakkeus, tule nopeasti alas, sillä tänään minun pitää oleman sinun huoneessasi." Sakkeus uskoi Jeesukseen ja otti hänet iloiten vastaan.

Jumala kuulee heränneen ihmisen rukouksen, joka sielunsa hädässä kääntyy Hänen puoleensa. Jumala voi herättää niin fariseuksen kuin publikaaninkin omantunnon. Näin onnellisesti tapahtui Saulukselle, josta mainitaan Raamatussa: "Sillä katso, hän rukoilee." Taivaassa kuultiin sokean kerjäläisen avunhuuto. Ananias lähetettiin saarnaamaan Saulukselle: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut, – Jeesus joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit – että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä". Apt. 9: 17.

„Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat." Room. 10:
15. Sinä herännyt ihminen, joka vaikeroit sielusi tuskissa, ennen tehdyt synnit painavat, usko Herraan Jeesukseen. Herran Jeesuksen sovintoveressä ja pyhässä kalliissa nimessä on syntein anteeksiantamus ja puhdistus kaikista sinun synneistäsi. Uskossa saat rukoilla Taivaallista Isääsi niin kuin rakkaat lapset armasta isäänsä. Saat esittää rakkaalle Isälle surusi ja ilosi. Taivaassa kyllä kuullaan ja aikanansa annetaan apu.

Hj. Carlson
Päivämies 25.8.1966
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Syys 2012, 08:21

Lunastuksen hinnaksi monen edestä

Laskiaissunnuntai
"Niin tuli hänen tykönsä Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, sanoen: Mestari! Me tahdomme, että meille tekisit, mitä me anomme. Niin hän sanoi heille: mitä te tahdotte minua teillenne tekemään? Vaan he sanoivat hänelle: anna toisen meistä istua oikialla ja toisen vasemmalla puolellasi sinun kunniassasi. Mutta Jeesus sanoi heille; ette tiedä, mitä te anotte. Voitteko juoda sen kalkin, jonka minä juon, ja sillä kasteella kastettaa, jolla minä kastetaan? Vaan he sanoivat hänelle: voimme. Niin sanoi Jeesus heille: sen kalkin tosin te juotte, jonka minä juon, ja sillä kasteella te kastetaan, jolla minä kastetaan. Mutta istua minun oikealla ja vasemmalla puolella, ei ole minun antamisellani, mutta niille, joille se valmistettu on. Ja kuin ne kymmenen sen kuulivat, rupesivat he närkästymään Jaakobin ja Johanneksen tähden. Mutta kuin Jeesus kutsui heidät tykönsä, sanoi hän heille: te tiedätte, että ne, jotka ovat asetetut kansain päämiehiksi, hallitsevat heitä; ja heidän ylimmäisillänsä on valta heidän ylitsensä. Mutta ei niin pidä oleman teidän keskenänne, vaan joka teidän seassanne tahtoo suurin olla, se olkoon teidän palvelijanne. Ja joka teistä tahtoo tulta ensimmäiseksi, hän olkoon kaikkein orja. Sillä ei myös Ihmisen Poika ole tullut, että häntä palveltaisiin, mutta palvelemaan ja antamaan henkensä lunastuksen hinnaksi monen edestä." (Mark. 10: 35 – 45.)

Vaikka Jeesuksen valitsemat opetuslapset olivat saaneet kuulla Mestarinsa,voimallista julistusta ja nähdä hänen tekevän sellaisia voimallisia ihmetekoja, joita ei kukaan ihminen kykene tekemään. (Mark.11: 4 – 6. Joh. 3: 2, 9: 16, 33) He eivät siitä huolimatta ymmärtäneet hänen vertauksiaan, ja selityksiään Jumalan valtakunnasta. Ei sittenkään vaikka Jeesus selitti heille yksityiskohtaisesti monta vertausta ja puhui heille kärsimisestään, ristinkuolemastaan ja ylösnousemisestaan kuolleista. (Matt. 20: 17 – 19, Mark. 4: 34. Luuk.18: 31- 34). Sillä opetuslasten mielessä kangasteli vielä ajallisen Israelin valtakunnan jälleen rakentaminen ja hallituspaikat tässä uudessa, Rooman ikeen alta vapautetussa itsenäisessä valtakunnassa. (Apt. L: 6). Ei siis ihme jos he tämän asian innoittamina kysyivätkin Jeesukselta: "kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?" (Matt. 18: 1.) He riitelivät myöskin keskenään siitä kuka heistä on suurin. (Mark. 9: 34, Luuk. 9: 46, 22: 24) . Ja ehkä juuri Jaakob ja Johannes kuvittelivat olevansa suurimmat opetuslasten joukossa kun he toivat tahtonsa julki sanomalla Jeesukselle: "anna toisen meistä istua oikialla ja toisen vasemmalla puolella sinun kunniassasi."

Luonnollinen, syntiensä ja ylitsekäymistensä tähden hengellisesti kuollut ihminen ei yksinkertaisesti voi ymmärtää, että Jumalan valtakunta on hengellinen valtakunta, jota hän ei epäuskon sokaisemilla silmillään voi nähdä, (Luuk; 17: 20. Joh.3: 3). Hän ei liioin voi käsittää, ettei sitä hallita niin kuin ajallisia valtakunta, vaan että sitä hallitsee Jumalan lapsissa asuva Pyhä Henki. (Joh. 16: 7 – 15, 2.Kor. 6: 16, Ilm. 2: 7.) Eikä hän hengellisesti pimentyneellä järjellään voi myöskään ymmärtää, mitä Jeesus tarkoitti kun hän sanoi opetuslapsilleen: "joka vähin on teidän keskenänne, se pitää oleman suurin." (Luuk. 9: 48). Mutta sinä, veljeni ja sisareni Herrassa, jolle Jumala on Henkensä kautta ilmoittanut totuutensa ja. valtakuntansa salaisuudet, (Matt. 13: 11, 1. Kor. 2: 10-12) ja jolla sen tähden tunnet olevasi kaikista pienin ja köyhin Jumalan valtakunnassa, ylennä sydämesi uskomaan kaikki puutteesi, heikkoutesi ja syntisi anteeksi Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä, muistaen, että Jeesus on antanut itsensä meidän edestämme, että hän meitä kaikesta vääryydestä lunastaisi ja itsellensä erinomaiseksi kansaksi puhdistaisi, ahkeraksi hyviin töihin." (Tiit. 2: 14.).

Meidän on kuitenkin Pyhän Hengen opettamina Jumalan lapsinakin nöyrästi myönnettävä, että eivät nämä suurien luulojen ja ajallisen kunnian tavoittelun kiusaukset ole outoja meillekään. Sillä meillä on vanhan ihmisen puolelta vahva taipumus uskoa itsestämme, että olemme — ainakin jossakin asiassa, etevämpiä kuin monet muut. Samoin on meillä luontainen taipumus tehdä tämä etevyytemme – joka saattaa olla kuviteltuakin – tunnetuksi, saavuttaaksemme ajallista kunniaa. Kun nämä, samoin kuin monet muut vanhan ihmisemme taipumukset ja pyyteet ovat ristiriidassa uuden ihmisemme halun ja tahdon kanssa, niin meillä on alituinen sota Hengen ja lihan tahdon välillä ja tätä taistelua emme kykene parhaalla tahdollammekaan käymään niin, etteikö tappioitakin tulisi. (Room. 7: 15-20. Sen tähden on myös kirjoitettu: "Vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan. Nämä ovat vastaan toinen toistansa, niin ettette tee, mitä te tahdotte." (Gal: 5: 16 – 17.).

On kuitenkin aivan eri asia tuntea näitä oman suuruutensa ja itsensä korottamisen halun kiusauksia, kuin langeta tähän kiusaukseen ja lähteä sitten tavoittelemaan ajallista kuuluisuutta ja katoavaa, väärää kunniaa. Sillä silloin on jo maailman rakkaus — joka on viha Jumalaa vastaan – tullut tärkeämmäksi kuin omakohtainen usko ja työ Jumalan valtakunnan hyväksi. Sillä ei ihminen silloin etsi enää Jumalan kunniaa vaan ihmisten kunniaa. (Joh. 5: 44, 12: 43.). Näin on sen ihmisen kohdalla toteutunut Raamatun sana: "Sitten kuin himo on siittänyt, niin hän synnyttää synnin, mutta kuin synti täytetty on, niin se synnyttää kuoleman." (Jaak. 1: 15). Sen tähden varoittaakin Pyhä Henki meitä, Jumalan lapsia, apostoli Johanneksen kautta maailman rakkaudesta sanomalla: "Älkää maailmaa rakastako eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole isän rakkaus. Sillä kaikki, mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta. Ja maailma katoo ja hänen himonsa, mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti." (1. Joh. 2: 15-17.)

Toisaalta on meillä Jumalan lapsilla vanhan ihmisen puolelta taipumus kasvaa hengellisessäkin mielessä. Varsinkin niillä, joille Jumala on antanut suuret lahjat, tämä kasvamisen vaara on suuri. Sillä he saattavat kunnian himonsa sokaisemina alkaa jopa tietämättään ylpeilemään Jumalan heille suomista armolahjoista, (Room. 12: 6 – 8. 1. Kor. 4: 7.) mikä taas johtaa siihen, että he alkavat väheksymään ja ylenkatsomaan toisia Jumalan lapsia. Jopa niitäkin joiden saarnojen kautta he ovat saaneet herätyksen ja parannuksen armon. Näin oli käynyt myös Korinton seurakunnassa (1: Kor. 4: 14-20, 2. Kor. 5: 12, 10: 10 – 12:) ja Paavalin kirjeistä ilmenee, että kaiken tämän pohjana oli synnin saastuttama omatunto. (2. Kor.12: 20-21.) Sen tähden on näihinkin vikoihin joutuneen lohdullista saada kuulla, että hänellekin annetaan kaikki hänen syntinsä anteeksi sulasta armosta Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Hänen, joka on antanut henkensä lunastuksen hinnaksi monen edestä. Kun meillä nyt sen kaltaiset lupaukset ovat – kirjoittaa apostoli Paavali— "puhdistakaamme siis itsemme kaikesta lihan ja hengen saastaisuudesta, täyttäin pyhyyttä Jumalan pelossa." (2. Kor 7: 1.)

P. Heikkinen
Päivämies Keskiviikkona helmikuun 16. päivänä 1977
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Kirkkovuosi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron