Betesdan ”lammikon ihme”
RAAMATTU KERTOO, että kun Jeesus meni ensimmäisen kerran pääsiäisjuhlille Jerusalemiin, Hän lammasportin tykönä näki lammikon, jota kutsuttiin Betesdaksi. Siellä oli myös paljon kansaa. On ihmeellistä, ettei tuota lammikkoa ennen Raamatussa mainita. Sinne oli rakennettu suuri sairashoitola, jossa uskottiin ihmeitten avulla parannuttavan kaikenlaisista sairauksista, jotka oli lajiteltu viiteen luokkaan. Uskoteltiin, että enkeli astui ajoittain lammikkoon ja sekoitti veden. Näin viihdytettiin turhassa, toteutumattomassa toivossa ihmisiä. Raamattu ei kerro yhdestäkään ihmisestä, joka olisi sieltä avun saanut, vaikka uskottiin vahvasti, että parhaimmat kaikista pelastuvat. Siellä yritettiin, pinnistettiin ja ponnistettiin oikein todellista kuntourheilua. Kysymme: miksi tuohon temppelin vierelle oli tuollainen viihdytyspaikka rakennettu. Tuossa temppelissä olivat vielä perinteet siitä kuvasta, joka Moosekselle oli annettu Siinain vuorella, josta Jumala oli sanonut: 'Mihinkä paikkaan ikänsä minä säädän nimeni muiston, sinne tulen minä sinun tykösi ja siunaan sinua' (2.Moos.20:24). Tätä temppeliä ei oltu vielä lakkautettu ja Jeesus tunnusti sen Isänsä huoneeksi ja myös viihtyi siellä. Tästä Luther sanoo, että mihin Kristus kirkon asetti, siihen perkele kappelinsa vierelle rakensi, että ihmisraukat siellä viihtyisivät ja Jumalan järjestyksen mukaan kirkkoon menisivät. Nyt väitetään, että siellä oli enkeli. Katekismus, joka minulle lapsena annettiin luettavaksi, kertoo, että enkeleitä on hyviä ja pahoja. Pahat enkelit vastustavat Jumalan pyhää tahtoa, viettelevät ihmisiä syntiin saattaakseen heidät kadotukseen. Pyhät enkelit kiittävät ja ylistävät Jumalaa ja täyttävät Hänen pyhän tahtonsa ja palvelevat niitä, jotka autuuden perimän pitää. Teoistansa heidät tunnetaan Ei Jumalan valtakunnassa ole mitään määräaikaa, eikä siellä ole yötä ollenkaan, ei evankeliumi ole kortilla. Jos joku tulee vaikka sydänyöllä kysymään, mitä minun pitää tehdä, että minä autuaaksi tulisin, niin vastaus on selkeä ja yksinkertainen: rakas veljeni tai sisareni, usko Herran Jeesuksen nimessä ja maahan vuotaneessa sovintoveressä kaikki syntisi anteeksi ja ole vapaa ja turvattu.
VAIKKA BETESDA merkitsee käännettynä armohuonetta, ei siellä kolmekymmentäkahdeksan vuotta maannut ollut löytänyt ystävällistä ihmistä, joka olisi hoitanut hänet lammikkoon. Sama siellä perustuslaki, kuin Jerusalemin pappilassa, josta Juudas Iskariot meni tunnon tuskiinsa apua hakemaan. Hänelle vastaus oli: mitä se meihin kuuluu, katso itsiäs. Samoin tekivät Jerikon tien pappi ja leviitta. Ei heikoille löydy apua. Jumalan valtakunnan perustuslaki on rakkaus. Herra Jeesus on sen valtakunnan kuningas ja Hän heikot korjaa helmaansa ja tiineet lampaat syliinsä. Laulaja laulaa, että toinen kyllä hoitaa, jos väsymys voittaa ja huutaa: minä raukka jo jään...
Rakkaus, joka paloi Siionin kuninkaan sydämessä Getsemanen yrttitarhassa ja Golgatan mäellä, on sytyttänyt jokaisen Jumalan lapsen sydämen. He ovat valmiit heikkoja korjaamaan ja avuttomia auttamaan. Siinä majatalossa, jossa Jumala heitteille jääneitä majatalon isäntänä hoitaa, ei tarvitse viittä pylvässolaa, kun siellä ei ole monenlaisia sairaita. On vain suuria syntisiä, joita hoidetaan armolla ja laupeudella. Kansalla, joka Siionissa asuu, pitää oleman syntien päästö. Lapset ovat vapaita, sillä siellä on sellainen Jumala, joka synnit anteeksi antaa. Hän on ilmoittanut nimensä: minä, Herra, se on minun nimeni, en minä anna toisille kunniaani, enkä ylistystäni epäjumalille. Psalmista sanoo, että se kansa on autuas, jonka Jumalana Herra on. Sen tähden Siionin laulaja laulaa:
Sull' kiitos, oi Jeesus, kun kuulua soit,/ Et kaikk hyvin on asiat,/
Ett' lunastushintamme maksanut oot/ Sun hengelläs ja verelläs./
Niin ota, oi Jeesus, meitt omiksesi / Ja johda ja kasvata myös. / Oi etsi, ja kokoa karitsasi/ Kuin korvessa kulkevat yös'
OLE SIIS TURVATTUNA, veljeni ja sisareni, joka pelkäät uupuvasi. Suuri Israelin varjelija ei nuku eikä torku, vaan Hän on aina valppaana laitimmaisenkin raahustajan jäljessä. Hän kulki Punaisen meren ylitse viimeisimpänä, ja torjui vihollisen kauas, ettei kukaan jäänyt vihollisen jalkoihin. Hän on luvannut: minä nostan, kannan ja vien perille. Moni on ` saanut kevään kukat ja juhannuksen ruusut hautaan viedä ja vaihtaa niihin ruusuihin; jotka eivät koskaan katoa. Näitä kukkia kasvaa vain Siionin vuorella, Jordanin virroilla, Libanonin laaksossa ja Getsemanen yrttitarhassa. Niitä kukkia Siionin kuningas on verisellä hiellään kastellut. Uskokaa jo nyt pirulle harmiksi ja riettaalle mielikarvaudeksi kaikki synnit ja epäilykset anteeksi. Jeesuksen nimeen, amen.
Vähin veljenne
Kalle Malmberg
Päivämies tammikuun 30 päivä 1974