Karl-Erik Eklund: Usko tulee kuulosta

Kirkkovuoden pyhäpäiviin liittyviä tekstejä,

Karl-Erik Eklund: Usko tulee kuulosta

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Marras 2009, 07:45

Usko tulee kuulosta

Joh. 4: 27–30, 39–42
Armo ja rauha lisääntyköön teille Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta!

Tämä tapahtuma on tapahtunut Samariassa Sikarin kaupungissa Jakobin lähteen luona. Jeesus oli väsynyt matkasta, ja istui lähteen reunalla. Paikalle tuli samarialainen vaimo vettä ammentamaan. Jeesus pyytää häneltä vettä juodaksensa. Vaimo ihmettelee tätä, koska juutalaiset eivät ole kanssakäymisissä samarialaisten kanssa. Jeesus, Jumalan Poika ei tästä välitä, vaan Hän puhuttelee kaikkia ihmisiä. Hän puhuu siitä vedestä, joka kuohuu iankaikkiseen elämään. Puhe koskee vaimon tuntoon, ja hän pyytää juoda tästä vedestä. Saisipa Jeesus vielä sinulle, uskoton ystäväni puhua tuntoosi niin, että sinulle kelpaisi elämän vesi. Myös opetuslapset ihmettelivät, kun Jeesus puhutteli vaimoa, mutta he eivät kyselleet mitään. Vaimo lähtee kaupunkiin ilmoittamaan, mitä hänelle on tapahtunut. Hän sanoo: "Tulkaa katsomaan, sitä ihmistä, joka minulle sanoi kaikki, mitä minä tehnyt olen. Lieneekö Hän Kristus?" Moni samarialainen uskoi Jeesuksen päälle vaimon puheen tähden. Heillä syntyi heti rakkaus kuulla Jeesusta enemmän, ja he pyysivät Häntä viipymään. Siellä oli varmasti kalliit seurat, sillä missä Jeesus on mukana, siellä on rauha ja rakkaus.

Meillä ihmispoloisilla on omasta itsestämme polttava jano synnin perään, ja tästä vaarallisesta janosta emme pääse muulla tavalla, kuin anomalta Jeesukselta, sitä vettä, joka sammuttaa janon. Missä Jeesus tänä päivänä jakaa sitä vettä? Hän on sanonut omille opetuslapsilleen: "Ottakaa Pyhä Henki, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut ja joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt. Minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti: Siitä teidät minun opetuslapsikseni tunnetaan, että te rakkauden keskenänne pidätte".
Se ihminen, joka on saanut juoda tästä elämän vedestä, lähtee, niin kuin vaimo, ilmoittamaan muille uskottomille ystäville, työtovereille jne. Hän kehottaa tekemään parannuksen ja uskomaan evankeliumin ilmoittaen, juuri nyt, taivaan valtakunnan lähestyvän. Joka ottaa vastaan kaikkien syntien anteeksi antamisen Jeesuksen nimessä ja veressä, Jumalan vaikuttamalla uskolla, hän ei huku, vaan perii iankaikkisen elämän Jeesuksen haavojen tähden.

Jeesus on tullut sitä varten, että meillä yltäkyllä olisi. Ammentakaamme ilolla vettä autuuden lähteistä, ja ahkeroikaamme vain peseskellä ja valkaista vaatteitamme Karitsan veressä, niin me pysymme tiellä, vaikka maailma myrskyää ja perkele käy ympäri kuin kiljuva jalopeura.
Onnellista matkaa kotikunniaan asti. Vähin veljenne uskossa,
Karl-Erik Eklund
Päivämies tammikuu 19 päivä 1961
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Tammi 2010, 18:31

Keskiviikkona helmikuun 24 päivänä 1971
1: paastonajan sunnuntai

Heikkojen armahtaja

Hepr. 4:15--16

Elämän Herra Jeesus on luvannut olla omainsa kanssa maailman loppuun asti. Ja vielä Hän lupaa olla siellä, missä kaksi tai kolme ovat kokoontuneet Hänen nimeensä. Apostoli Paavali, itse armon saaneena, tahtoo muistuttaa
Heprean Jumalan lapsia siitä suuresta armosta, joka heidän kohdalleen on tapahtunut. Hän, Jumalan palvelijana, palauttaa Jumalan lasten mieliin, minkä kaltainen on se ylimmäinen pappi joka nostaa, kantaa ja pelastaa. Kuule sinä rakas veljeni ja sisareni. Vielä tänä päivänä vaikuttaa sama ylimmäinen pappi Pyhän Henkensä kautta Jumalan armonvaltakunnassa maan päällä, mikä on armon ja syntien anteeksiantamuksen valtakunta.
Tässä valtakunnassa asuvat vähävoimaiset, itsessänsä mustat, mutta sittenkin otolliset Jumalan edessä. Jo Philadelphian seurakunnan enkelille käskettiin kirjoittaa: "Minä annoin sinun etees aukian oven, ja ei yksikään voi sitä sulkea, sillä sinulla on vähä voimaa, ja pidät minun sanani, etkä minun nimeäni kieltänyt" Ilm. 3: 8. Tämä kaikki osoittaa, että tässä Jumalan valtakunnassa, joka on kalliiksi katsottu jo Vanhan Testamentin aikana, asuu juuri tämän kaltainen lauma, joka jatkuvasti tarvitsee Jumalan voimaa. Sillä evankeliumi on Jumalan voima, itse kullekin uskovalle autuudeksi.
Nyt olemme, rakkaat Jumalan lapset, tulleet tekstimme ytimeen, millä tavalla Jumalan armonvaltakunta hoidetaan. Se hoidetaan evankeliumilla. Sillä Herra Jeesus oli kaikissa kiusattu niin kuin mekin, mutta kuitenkin ilman syntiä. Tässä ristinkoulussa koetellaan tämä kulta kiusausten ahjossa, että se havaittaisiin tavallista katoavaa kultaa kalliimmaksi. Kun Raamattu ei tunne koettelematonta uskoa, niin on hyvä muistaa, kun matkalla tulee haavoja, että meillä on sen kaltainen Isä, joka tuntee meidät omiksi lapsikseen.
Heikkoa matkaajaa, joka Pietarin tavoin on lankeileva, neuvotaan käymään uskalluksella armoistuimen tykö, ja tämä sen syyn tähden, niin kuin apostoli Paavali neuvoo: "että me laupiuden saisimme, ja löytäisimme silloin armon, kuin me apua tarvitsemme." Suokoon armon Jumala, että olisimme aina hoidon tarpeessa
tässä armohuoneessa, että voimamme olisi aina niin heikko, jotta se ovi, joka meille on avattu, aina pysyisi avoimena.
Se pysyy avoimena, kun me tahdomme olla kuuliaisia lapsia, sillä Jumalan seurakunnassa on vielä tänä päivänä nämä armoneuvot. Siellä on avoin lähde syntiä ja saastaa vastaan. Lauluntekijäkin muistaa, mikä voima oli se, joka nosti meidät kuolemasta elämään:

”Sun veres kalliin voima yksinään,
Toi kuolemasta meidät elämään.
Sen kuulla sain mä seurakunnassa.
Se kaikui sovituksen sanassa.”

Tämä sovituksen virka, jonka Herra Jeesus jätti Jumalan armovaltakuntaan maan päälle, kutsuu vielä ulkona olevat sisälle häähuoneeseen. Sinä itsessäsi musta, mutta Jumalan edessä otollinen köyhä morsian, ylennä sydämesi uskomaan kaikki sinun syntisi ja matkanvikasi anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä, aivan rauhaan vapauteen ja iloon saakka. Sinua väsynyttä lauantai-illan Jumalan lasta kutsutaan pian alkaviin häihin. Sen tähden, älä heitä uskallustasi, josta suuri palkan makso on.

Holger Eklund
Päivämies helmikuun 24 päivänä 1971
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

Paluu Kirkkovuosi