Oletko Jumalan valta kunnan kansalainen?
Tämän perjantaipäivän tunnussanaksi on valittu katkelma ylienkeli Gabrielin tervehdyksestä Neitsyt Marialle: "Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen, ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman."
Kristuksen kirkko kaikkialla maailmassa, viettäessään adventin aikaa, tahtoo veisata heleimmät ylistysvirtensä, ja virittää juhlavimmat hymninsä Kristus-kuninkaalle, adventin Herralle. Keskellä ylistysvirtten pauhinaa saattaa kuitenkin monelle jäädä epäselväksi, mitä oikeastaan sisältää tuo sanayhdistelmä: "Kristus on Kuningas!"
Päivän tunnussana tahtoisi tästä asiasta pitää meille lyhyen oppitunnin.
Kristus-kuninkaalla on valtakunta, jumalallinen, iankaikkisesti kestävä valtakunta. Niin kuin ajallisessakin mielessä, kuningas ja hänen valtakuntansa kuuluvat yhteen. Niin myös kristillisessä mielessä Kristus ja hänen valtakuntansa muodostavat saumattoman kokonaisuuden. Uuden Testamentin mukaan Kristus Jeesus itse yhdisti nämä kaksi: oman persoonansa ja Jumalan valtakunnan, toisiinsa, julistaessaan: "Jumalan valtakunta on tullut lähelle!" Niin tärkeänä hän tuota valtakuntaansa piti, että hän vuorisaarnassaan saattaa sanoa: "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa!”
Millainen mahtaa nyt olla tuo valtakunta, joka Jeesuksen sanojen mukaan näyttelee niin ensiarvoisen tärkeää osaa Jumalan suunnitelmissa? Monet viisaat ja ymmärtäväiset ovat aikojen kuluessa tähän kysymykseen koettaneet vastata. Tuskinpa kuitenkaan kukaan on pystynyt raamatullisuudessa, ajatuksen selkeydessä ja kansantajuisuudessa ylittämään Ruotsin arkkipiispaa, Olavus Svebiliusta, joka jo 1600-luvun lopulla katkismuksessaan puhuu tästä asiasta. Saanen hieman lyhennettynä toistaa hänen vastauksensa:
”Jumalan valtakunta on ensiksi maan päällä armon valtakunta, jossa Jumala antaa katuvaisille synnit anteeksi, ja sitten taivaassa kirkkauden valtakunta, jossa Jumala antaa uskovaisilleen iankaikkisen elämän ja autuuden. Kristus tahtoo meille nyt sanoa: 'Minulla on jo täällä maan päällä valtakuntani. Se on meidän keskellämme, kun Jumalan sanaa lyhentämättömästi julistetaan. Sen ulkonainen tuntomerkki on aina ollut Kristuksen evankeliumi, vapauttava, anteeksiantava, synneistä päästävä sana. Valtakunta on aina ollut tunnettavissa avaimistaan, joilla kadotus on suljettu ja taivas avattu. Jumalan valtakunta saattaa olla myös sisällisesti meissä, jos Kristuksen evankeliumi pääsee meidän sisimpäämme. Me olemme silloin sisällä tässä, valtakunnassa, kun nöyrrymme synneistämme ja epäuskostamme parannukseen ja saamme ne anteeksi Kristuksen Jeesuksen ansion tähden, ja kun me myös jatkuvasti elämme tästä anteeksiantamuksesta ja ammennamme siitä voimaa, taistellaksemme Kristuksen rintamajoukoissa valkeuden ja vanhurskauden puolesta pimeyttä, vääryyttä ja sortoa vastaan, ilmenivätpä ne sitten omassa itsessämme, uskovaisissa tai epäuskoisissa, yhteiskunnassa tai koko maailmassa.”
Kristus-kuningas ei kulje diktaattorin valtuuksilla varustettuna keskellämme, pitämässä elämälle vieraita opillisia esitelmiä valtakunnastaan. Ei hän myöskään hairahdu pitämään hartauspuheita, jotka eivät ketään pahenna eivätkä paranna. Hän, joka puhuu niin kuin se, jolla valta on, kysyy meiltä, minulta ja sinulta: Oletko sinä Jumalan valtakunnan kansalainen? Tällä kysymyksellään hän tahtoisi olla heittämässä maan päälle tulta, rauhattomuuden tulta.
Me ihmiset, ainakin me papit, olemme perin taitavia väistämään tämän hankalan kysymyksen ja sen läpitunkevan kärjen. Me osaamme luikerrella niin ovelasti, ettei se pääse rauhaamme häiritsemään. Me vastaamme: Olenhan minä liittynyt siihen ja siihen hengelliseen liikkeeseen, olen sieltä ja sieltä löytänyt hengellisen kotini, olen lukenut, tutkiskellut ja mietiskellyt. Kristus ei kysy: Missä hengellisessä yhtymässä olet sielusi vakuuttanut, hän kysyy vakavasti: Oletko sinä, valtakuntani kansalainen? Ei tässä auta ihmistemppuilu. Ei Kristusta Jeesusta niin vain petetä. Hän näkee kyllä paksuimmankin panssarin ja hurskaimmankin naamion lävitse. Me saatamme uskotella itsellemme, ettei Suomessa enää suruttomia pappeja olekaan, ei jumalattomia jumaluusopin ylioppilaita ja hengellisesti heräämättömiä sanankuulijoita. Mutta jos parannuksen asia on meille vieras ja vastenmielinen ja omat synnit anteeksisaamattomina tuntoa painamassa, olemme ulkopuolella Kristuksen valtakunnan. Emme ole suinkaan puolueettomalla, "ei-kenenkään maalla", vaan keskellä pimeyden valtakuntaa, sen ruhtinaan orjankahleita kantamassa.
Kristuksen valtakuntaan ei siirrytä ihmiskeinoin ja -tempuin, ei liittymällä tai ystävystymällä, ei sinne päin kallellaan olemalla, ei vanhenemalla eikä vakavoitumalla. Siirron suorittaa Kristus-kuningas itse, saarnauttamalla pimeyden vangille valtakuntansa evankeliumia.
Kuinka toivoisinkaan, että edes yksi tällainen vanki olisi tänään radionsa avannut. Kuinka onnellista olisikaan, jos edes yksi siellä radion ääressä rohkenisi tunnustaa: Minä en ole Kristuksen valtakunnan kansalainen. Ei ole tosin onnellista olla ulkopuolella Kristuksen, ei ole hyvä olla sillä paikalla, missä synnit syyttävät ja tuomitsevat. Onnellisuus on siinä, että valtakunnan kuningas, Kristus Herra, kulkee vielä keskuudessamme, että hän itse on kahleita katkomassa, vankeja tervetulleiksi vapauden valtakuntaan toivottamassa, ahtaalla portilla syntiselle saarnaamassa: Syntisi annetaan sinulle anteeksi.
Tämä sana on voimallinen siirtämään meidät sisälle Jumalan valtakuntaan, ei mikään muu maallinen mahti. Ei tule meistä pyhimyksiä, ei elämälle vieraita ylihengellisiä haaveksijoita. Jumalan valtakunnan kansalainen on ihminen, joka synnit anteeksi saaneena saa lähteä arjen keskelle Kristuksen askelissa kulkemaan, taistelemaan siinä rintamassa, jonka kärjessä Kristus elämän lippua kantaa. Tämän taistelun keskeltä meidät kerran korjataan kirkkauden valtakuntaan ikuista voittoa juhlimaan.
Pentti Hämäläinen Radioaamuhartaus, 12.12.1955.
Siionin Lähetyslehti helmikuu 1956