Kalle Toppinen: Pysähdy jo synnin sokaisema huutamaan apua

Kirkkovuoden pyhäpäiviin liittyviä tekstejä,

Kalle Toppinen: Pysähdy jo synnin sokaisema huutamaan apua

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Maalis 2010, 08:40

3. paastonajan sunnuntai

Pysähdy jo synnin sokaisema huutamaan apua

Ps. 25: 8-14

Paastonaika tuo mieleen lähestyvän suuren juhlan, pääsiäisen. Jumalan hyvyys langennutta ihmistä kohtaan tulee paastonajan sanomassa vastaan. "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan poikana, että jokainen joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta iankaikkisen elämän saaman." Joh. 3: 16. Kuningas Daavid saarnaa tässä psalmissa: "Herra on hyvä ja vakaa, sen tähden saattaa hän syntiset tielle." Toisessa psalmissa hän sanoo: "Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, ja hänen laupeutensa pysyy iankaikkisesti." Ps. 136. Kiitosvirressä veisaamme:

Hyvä on Herra, hyvä on Herra,
riemuitkaamme siitä,
lahjans on kalliit
muista sielu niitä, muista sielu niitä!
Kiittäkää Herraa, kiittäkää Herraa!
Hän on ratki hyvä,
Elämän lähde on hän sangen syvä,
Hänestä vuotaa lahja enentyvä.

Mistä kuningas Daavidille tuli tämä kiitosmieli? Aivan edellisessä psalmissa hän rukoili hädässä ja ahdistuksessa: "Herra, osoita minulle sinun tiesi ja opeta minulle sinun polkusi! Muista Herra laupiuttas ja hyvyyttäs, joka maailman alusta on ollut! Muista minua sinun laupiutes jälkeen, sinun hyvyytes tähden Herra." Synnin tähden on suru ja murhe. Katuva syntinen huutaa Herraa avuksensa:
"Herra opeta minulle tiesi! Muista minua!" Armahdettu syntinen, joka on saanut syntinsä anteeksi, ihastuu Herran hyvyydestä. Silloin näkyy Jumalan armo kalliina lahjana, joka voi antaa kadotetun elämän uudelleen takaisin. Vaikka ihminen on poikennut pois, ja käynyt kelvottomaksi, Jumala on pitkämielinen ja vakaa, ja saattaa katuvan lapsensa jälleen tielle. Mistä tiestä on kysymys?

Sitä tietä Herra Jeesus,
on käynyt armossaan,
meit ihmiskurjia säälein,
Hän kulki kuolemaan.
Se tie vie viimein taivaaseen!

"Että meillä siis rakkaat veljet, on vapaus mennä pyhään Jeesuksen veren kautta, jonka hän on meille valmistanut uudeksi ja eläväksi tieksi, esiripun kautta, se on hänen lihansa kautta." Hebr. 10: 19. Tästä tiestä kuningas Daavid saarnasi. Jumalan valtakunta on täällä maan päällä ihmisten keskellä Herran Jeesuksen ruumis, hänen lihansa. Sille Jumala saattaa syntiset kulkemaan raadollisina armoauringon kirkkaassa paisteessa. Maailman syntipaljoudesta eivät kuitenkaan ihmiset jouda tälle katuvien syntisten tielle. Ani harva herää huutamaan apua, joku sokea Bartimeus, tai erämaahan karkotetut spitaaliset, ja ristin ryöväri, jotka huusivat: "Jeesus, Daavidin poika, armahda minua!" tai "Muista minua, kun tulet valtakuntaasi!"

Pysähdy sinä, tämän päivän tuhlaajalapsi, Bartimeus, jonka synti on sokaissut, ja synnin spitaalin lyömä sairas, yhdessä ristinryövärin kanssa huutamaan apua! Sinun synnit annetaan sinulle anteeksi! Armo on runsaampi kuin synti. Armosta tulee sinullekin vanhurskaus, ja sinä tulet jälleen terveeksi, niin kuin se samarialainen, joka niistä kymmenestä neitseestä parani, ja tuli yksin Jeesusta ylistämään ja kiittämään.

Pyhä Henki tuo sieluun päivän valkeuden, joka on uusi elämä Kristuksessa. Uskon kautta elämään tulee uusi järjestys, Jumalan oikeus vallitsee sydämessä. Oma raadollisuus näkyy syntiviheliäisyytenä. Lunastajan, Herran Jeesuksen vanhurskaus saa verhota sielun taivaalliseen hääpukuun. Sen tähden, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luontokappale, sillä vanhat ovat kadonneet, katso, kaikki on uudeksi tullut! Tämä on siveyttä Herrassa. Herra opettaa siveille hänen tiensä. Jeesus sanoo vuorisaarnassa: "Autuaat ovat siveät, sillä he saavat maan periä. "Uskon synnyttämä sydämen siveys on todellista siveyttä.

Rakastakaa te nuoret Jumalan lapsetkin aina tätä siveyttä, joka ei ole tapoja ja omia tekoja, vaan uutta kuuliaisuutta Herrassa. Uskonsiveys johtaa suureen iloon. Heidän jalkansa ovat rauhan tiellä. Herran hyvyys ja laupeus on elämän suurta siunausta niillä, jotka pitävät hänen liittonsa ja todistuksensa. Isän ja lapsen välillä on luja rauhanliitto, ja todistuksen sana sytyttää mielet palamaan. Synti näkyy silloin syntiä, ja se on tulenarkaa, kulumatonta tavaraa, joka ei anna sydämelle rauhaa. Se on pestävä Jeesuksen veren anteeksiantamuksen virrassa pois. Silloin Isän rakkauden suuruus ihastuttaa synnin kurjuuden
jälkeen. Sielu kiittää Isää, joka opettaa parhaan tien. Lapset ja lastenlapsetkin ovat saaneet uskovaisessa kodissa omalle kohdalleen uskoa tämän suurena siunauksena. "Herran salaisuus on niillä, jotka häntä pelkäävät, ja hän
ilmoittaa heille liittonsa."


Oi Jeesus Kristus, oi Jeesus Kristus,
rauhaa meille anna, kaikille kristityille
armos kanna,
kristityille kanna, he että veisais:
Hoosianna. Kiittäkää Herraa, kiittäkää Herraa!

Jeesuksen nimeen, amen
Kalle Toppinen

Päivämies 22.2.1967
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Paluu Kirkkovuosi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron