Tutki, Herra, omiasi
5. kolm. jälk. sunn.
Ps. 139: 1-12.
Ihmiskunnan keskuudessa on sanomattoman paljon väärää jumalisuutta ja kuollutta uskoa. Jos pimeyden ruhtinas ei saa kuolematonta sieluamme suoraan jumalattoman kanssa raskaisiin synteihin, niin se panee harjoittamaan jumalisuutta, ja ansaitsemaan sillä iankaikkista elämää. Sitten vihollinen sanoo: tutki itseäsi, et vielä ole hyvä, yritä enemmän. Kun ihminen on vuosikymmeniä yrittänyt omanvanhurskauden vainiolla turhaa työtä tehdä, hän omantunnon turtuessa ei enää päästäkään Herraa tutkimaan, vaan alkaa itse sydäntään tutkia. Ja käy sitten, niin kuin Jeesuksen esittämässä vertauksessa kahdesta miehestä temppelissä: fariseus kiitti itseänsä sanoen: en ole niin kuin nuo muut ihmiset, enkä niin kuin tuo publikaani.
Mutta tämän sunnuntain teksti puhuu meille: "Herra! Sinä tutkit minua ja tunnet minut. Joko minä istun eli nousen, niin Sinä sen tiedät: sinä ymmärrät taampaa ajatukseni." Taivaan Isä ei ole suinkaan pettynyt taivastiemme kulkuun. Hän tiesi jo valitsemisarmossaan, että meissä ei mitään hyvää asu. Me olemme omalta puoleltamme vähäuskoisia, viheliäisiä ja kaikessa puuttuvaisia. Mutta kaikkein heikointakaan ei taivaan Isä ole aikonut välillä jättää. Uskon, että sinulla, veljeni ja sisareni, niin kuin minullakin, on halu päästä pahasta maailmasta ikuiseen taivaan kirkkauteen.
Edelleen Daavid psalmissaan sanoo: "Sen kaltainen tieto on minulle ylös ihmeellinen, ja ylen korkea, etten minä voi sitä käsittää." Onko sinulla halu tätä, korkeaa asiaa päästä lähempää käsittämään? Varmaan on. Tästä sanoo apostoli Paavalikin näin: "Ei niin, että sen jo käsittänyt olen, eli jo täydellinen olen, vaan ahkeroitsen suuresti Häntä käsittää, niin kuin minäkin Kristuksessa Jeesuksessa käsitetty olen."
Jumalan lapsilla, joilla on yhdenkaltainen kallis uskonvanhurskaus, on myös suuri yhteenkuuluvaisuuden Henki. Henki tuntee, mitä on Hengen mielessä. Kuolemattoman sielun jano ja nälkä pakottavat matkamiehet usein yhdelle koolle kuulemaan Herran sanaa. Maailma ei tätä ole milloinkaan käsittänyt, vaan on aina puhunut kaikkinaista pahaa niistä, jotka ovat hyvällä omallatunnolla ahkeroineet Jumalan lapsina täällä Jumalan valtakunnassa kilvoitella. Pyhä sana todistaa: siksi he ovat valkeudelle vihaiset, sillä heidän työnsä ovat pahat.
Edelleen sanotaan: "Kuhunka minä menen sinun hengestäsi? Ja kuhunka minä sinun kasvoisi edestä pakenen? Jos minä astuisin ylös taivaaseen, niin sinä siellä olet: jos minä vuoteeni helvettiin rakentaisin, katso, sinä myös siellä olet." Näin on välitön yhteys Isän ja lapsen välillä. Taivaan Isä antaa sille, jonka on saanut lapsuuden uskossa valtakunnassaan varjella, sekä sille, jonka Hän on saanut tuhlaajalapsen tieltä palauttaa ja Pyhällä Hengellä pyhittää, oman Poikansa ansion tähden kihlapantin.
Rakkaat ystävät Herrassa, säilyttäkäämme kihlapantti kuolemaamme saakka puhtaassa ja hyvässä omassatunnossa. Meitä pyydetään: ole uskollinen kuolemaasi saakka, niin minä sinulle annan elämän kruunun.
Et tiennyt sinä, eikä kukaan muukaan meistä silloin, kun taivaan Isä armossaan meitä kutsui, ja antoi meille parannuksen armon, ja saimme Jumalan valtakunnassa ottaa siunauksen vastaan, ettemme pääsekään eroon syntiturmeluksesta. Jumala alussa ihmeellisellä tavalla virvoitti ja ravitsi sieluamme. Ajattelimme: kuinkahan hyvä tästä vielä tulee, kun vielä vähän matkaa päästään eteenpäin. Toisin kuitenkin kävi. Vaikka saimmekin synnin taakan armon mereen upottaa, turmelusta ei riisuttu pois — se jäi meidän kannettavaksemme. Tämän kaiken on taivaan Isä tiennyt jo ennen meidän syntymistämme, jo ennen kuin maailman perustus oli laskettu. Hän on armahtavainen Isä, joka on Pojassaan synneistämme saanut täyden maksun. Hän, joka ei synnistä mitään tiennyt, on meidän edestämme synniksi tehty, että me Hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa.
Matkaystäväni, älä yhtään epäile, vaikka käärme on sinua purrut. Jokainen verenpisara, jolla sinua pestään, on vuotanut synnittömän Uhrikaritsan ruumiista. Tällaista puhdistusta ja pesoa ei voida muualla tehdä, kuin Jumalan armohuoneessa, joka on maan päällä. Tämän tosiasian tahtoo pimeyden ruhtinas monta kertaa Jumalan lapsiltakin sotkea. Siksi meidän tarvitsee usein yhdelle koolle kokoontua, lukemaan ja kuulemaan Herran sanaa, ja puhumaan tiestä ja matkasta.
Epäileväinen matkamies, ole hyvässä turvassa, sinun syntisi ovat anteeksi Herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä.
Yrjö Pajari
Päivämies Keskiviikkona heinäkuun 18. päivä 1973