K. A. Jalopaasi: Uskon perustus

Kirkkovuoden pyhäpäiviin liittyviä tekstejä,

K. A. Jalopaasi: Uskon perustus

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Touko 2011, 08:13

21. kolminaisuuden jälkeinen sunnuntai

Uskon perustus

Matt. 1. 1–4.
Tekstimme kertoo siitä, miten Jeesuksen tykö tulivat farisealaiset ja saddukealaiset kiusaamaan häntä tapansa mukaan. Ensin huomio kiintyy näihin kahteen ihmisryhmään, joilla on niin erilainen näkemys iankaikkisuusasioissa. Tosin heillä on yhteistä, että he omasta mielestään ovat peräänantamattoman hyviä ja tietorikkaita. Farisealaisten hyvyydestä näemme itsensä kiittämisen, etteivät he ole niin kuin muut ihmiset, vaan yläpuolella kaikkia muita ihmisiä teoissa. Jumalan seurakunta on kuitenkin heille tuntematon. Enkelien palvonta on heillä perustuksena, nimittäin korkeampana uskonsa kohteena. He ovat Mooseksen opetuslapsia sanojensa jälkeen, sillä he valitsevat ulkonaisen lain kiivauden, mutta lain pyhyys on heille tuntematon.

Saddukealaiset ovat omalaatuista luokkaa, he eivät usko enkeleihin eivätkä kuolleiden ylösnousemiseen. He toivat tämän julki, esittäessään Herralle Jeesukselle vertauksen seitsemästä veljeksestä, joiden lain mukaan piti kuoleman käytyä ottaa veljeltä jäänyt leski, joka jäi perillisettä, eli lapsetonna leskeksi. Kun siis kaikki nämä seitsemän joutuivat samaa vaimoa pitämään eläessään, kysymys saddukeuksilta kuului: Kenelle näistä vaimo kuului ylösnousemuksessa?

Tällä, niin kuin muillakin lihallisilla asioilla he koettavat kumota ylösnousemisen ja tuoda oman oppinsa esille, että mihin puu kaatuu siihen se lahoo, ja näin on myös ihminen. Nämä molemmat ryhmät olivat, ja vieläkin ovat meteorologeja ilmatieteellisesti, viisaita ihmisiä. Jeesuksen sanat tekstissä antavat siitä tunnustuksen. "Mutta aikain merkkejä, ” sanoo Jeesus, ”ette taida tuomita." Hengetön jumalinen maailma on aina pimeydessä ajanmerkkeihin nähden. Jeesus puhuttelee heitä karkeasti, että tämä häijy ja huorin tekevä sukukunta etsii merkkiä, ja ei hänelle pidä muuta merkkiä annettaman, kuin Joonas profeetan merkki.
Profeetta Joonas lähetettiin Jumalalta Niiniven asukkaille saarnaamaan, että Jumala hukuttaa Niiniven kaupungin asukkaineen, elleivät he tee parannusta. Ja hallitusta myöten Jumala antoi katumisen armon, että he tulevat sanan tekijöiksi, ja Jumala säästi eikä hukuttanut.

Saarna Pyhän Hengen kautta sekä kuuliaisuus ovat vieläkin pelastamassa. Jumalan valtakunnan kuningas Henkensä kautta lastensa suulla vieläkin tuo tämän merkin tämän maailman hengellisille ja kaikille, että niin kuin Joona oli kalan vastassa, niin pitää ihmisen pojan oleman. Tähän tarvitaan uskoa. Mutta uskoon tullaan kuuliaisuuden ja nöyryyden kuutta. Sillä Herra on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon. Ole siis kuuliainen, ja tule Herran Siionin siunattavaksi. Herran Jeesuksen Kristuksen veren puhtaus kaunistaa Jumalan huonetta. Synnit ovat tälläkin hetkellä anteeksi Jumalan lapsille Jeesuksen nimessä ja veressä. Tämän merkin nähtyään kuolon enkeli menee majasi ohi.

K. A. Jalopaasi
Päivämies 19.10.1961
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Kesä 2011, 19:46

Kaupunki vuorella elävistä kivistä


Math. 17: 1—8
Tekstimme kertoo meille Kristuksen kirkastumisesta köyhille kalamiehille, joita Herra Jeesus oli valinnut maailmasta seuraajikseen. Niinpä yksi heistä, nimittäin Pietari, sanoo: "Sillä emmepä me ole kavaloita juttuja noudatelleet, teille tiettäväksi tehdessämme meidän Herran Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemista, vaan me olemme itse nähneet hänen suuren kunniansa. Koska hän Isältä sai kunnian ja ylistyksen hänen kautta, joka hänelle näin siltä suurelta kunnialta tapahtui. Tämä on minun rakas poikani, johon minä mielistyin.

Ystäväni oletko sinä osallinen tästä armosta. Onko Herra Jeesus saanut kuljettaa korkealle vuorelle, vuorelle josta sanotaan, että sen pitää olemaan korkeimman kaikkia muita vuoria. Tällä vuorella asuu uskossa Jumalan juhlakaupunki, joka on rakennettu elävistä kivistä, se on uskovaisista Jeesuksen seuraajista. Tällä vuorella vieläkin unohtuu, Herran kirkastumista katsellessa, ihmisen oma synnillä turmeltu minä, täällä puhetta kuunnellaan ilolla pois menosta. Täällä uskotaan silloinkin, kun tuntemisten suhteen aurinko on ikään kuin pilven peitossa. Kerran ja pian, kiusatut veljeni ja sisareni, ystävän kirkkaat kasvot kirkastuu katseltavaksi, eikä mikään erota meitä siitä ilosta. Hetken aikaa pidämme tallella uskossa mitä saaneet olemme Jumalalta äänellisen saarnan kautta Kristuksessa. Uskomme nytkin kaikki synnit, epäilykset, kiusat anteeksi Herran Jeesuksen Pyhässä nimessä ja kalliissa sovinto veressä.

Herra on kanssamme aina kun asumme uskossa tällä vuorella. Aamen.

K. Jalopaasi
Päivämies 1.8.1957
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Tammi 2013, 11:45

4-N:o1 – 1968

Tyhmäin viisaus

"Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, se on ensisti tosin puhdas, sitten rauhallinen siviä, uskova, täynnä laupiutta ja hyviä hedelmiä, eriseuraton ja ulkokullaton." Jaak. 3: 17.


Tässä on meille taivaasta annettu määritelmä siitä viisaudesta, joka on ylhäältä tullut tänne syntiin langenneen ihmiskunnan keskelle. Tätä viisautta ei olisi meillä yhdelläkään, ellei sitä olisi annettu ylhäältä ja vastaanotettu täällä alhaalla synnin maan syrjällä. Kun tämä viisaus tuli, on kirjoitettu sen vastaanotosta näin: "Hän tuli omillensa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta niille, jotka ottivat hänet vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla." Tämä sana pätee aina, kaikkina aikakausina, samoina ilmenemismuotoina langenneen ihmiskunnan keskellä.

Tuleeko ylhäältä viisaus vielä meidän ajallamme? Jeesus Kristus on sama tänään ja eilen. Ja koska kuulet Herran äänen, älä paaduta sydäntäsi, vaan usko, kun sinulle Jumala sen antaa. Jumala rakastaa langennutta. Hän tahtoo juuri syntiselle antaa oman rakkaan Poikansa, joka Jumalalta on tehty viisaudeksi tyhmälle syntiin langenneelle ihmiskunnalle. Jos sinä tunnet olevasi yksi langenneista syntisistä, niin tartu uskolla tähän sanaan, joka on: Jeesus Kristus on tullut syntisiä vapahtamaan, joista minä suurin olen. Hän tahtoo vapahtaa tulemisellaan sinutkin, synnin, kuoleman ja perkeleen vallan alta, jos sinä otat hänet vastaan. Kun tämä Jumalan viisaus tulee, on se puhdas, siinä ei ole yhtään ryppyä eikä synnin saastaisuutta. Kaiken tämän hän pyytää antaa sinulle, saastaiselle langenneelle syntiselle. Eikä hän tule sinulta mitään hakemaan eli vaatimaan, niin kuin laki, joka vaatii täydellistä ja katselee polttavan tuomitsevalla katseella rikkojaansa. Ei Jeesus näin tee. Kun Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, tulee syntisen sydämeen, hän tuo puhtautensa, jolla hän päästää lain täyttäjää, lain kirouksen ja tuomion alta suloisuutensa tuntemisen mannaa syömään. Tule syömään uskolla Jumalan Pojan lihaa ja juomaan uskolla hänen vertansa. Jos sinä uskot edestäsi annetuksi ja vuodatetuksi, niin sinä silloin syöt hänen lihaansa.

Kun me syömme luonnollista ruokaa, niin sehän tulee meidän hyväksi, muuttuu lihaksemme ja vereksemme. Se myöskin pakottaa kuona-aineita poistumaan ruumiistamme, mikä on erittäin voimakasta maan, sanoin, laihan maan lannoitukseen. Ilman tätä aineenvaihduntaa, joka on erittäin tärkeä Jumalalta asetettu luonnon laki, tulee luonnollinen kuolema.

Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, sanoo: Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta. Tämä on paljoa tärkeämpi. Kun Herra Jeesus Kristus on tullut juuri minulle ja sinulle uskossa ja uskolla syötäväksi, on hän silloin minun ja sinun kaikkine hyvine puolineen eikä hänessä olekaan muuta kuin pelkkää hyvyyttä. Hän on tuonut tullessaan kuolleelle elämän, syntiselle vanhurskauden, saastaiselle puhtauden. Hän on poistanut ja poistaa meistä kaiken pahan. Hän on meidän sivistyksemme. Hän oli tosin ensin niin puhdas, että luulin synnin turmelemasta lihastanikin tulleen aivan taivaskelpoisen. Ja varmasti ei olisi sieluni taivaaseen kostunut, mutta ainoastaan sen puhtauden ja viisauden ansiosta, joka ylhäältä on.

Kun puhdas ja viaton Jumalan Poika tuli tätä maata kulkemaan, niin hän tuli alennuksen tilassa. Hän alentui, niin kuin lauluntekijä laulaa: meidän pukuhun. Ja profeetta sanoo: Herra heitti kaikki meidän vääryytemme hänen päällensä ja hän on rangaistu meidän pahain tekoimme tähden, ja meidän syntiemme tähden on hän hosuttu, rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi ja hänen haavojensa kautta paratut. Kokemus on niin Vanhan kuin Uuden Testamentin aikana elävillä Jumalan lapsilla, ettei meitä ole otettu pois synnistä, vaan syntiturmelus on meissä, mutta Kristus asuu meissä vajavuutemme heikkoudesta huolimatta. Tässä astuu eteen suuri salaisuus, jota maailma ei taida nähdä: Että Jumala on ilmoitettu lihassa, vanhurskautettu hengessä, nähty enkeleiltä, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös taivaaseen. Kaiken tämän vajavuuden näkee Jumalan lapsi itsessään ja myös toisissa. Mutta tämän lisäksi se näkee täydellisyyden asuvan vajavuudessa. Mutta tämä on salattu maailmalta, sillä armo ja totuus tulee Jeesuksen Kristuksen kautta kaikkien tykö ja kaikkien päälle, jotka hänet vastaanottavat. Usko ei katso ylen hengellistä ruumista, vaan usko syö lihaa ja verta ja sen kautta säilyttää Kristuksen mielen ja osallisuuden hengellisen ruumiin jäsenenä.

Tekstimme sanoo tästä viisaudesta, että se on rauhallinen. Tämän sanan täyttää itse Kunnian Herra Jumalan lapsessa, niin kuin Hän on luvannut: Minun rauhani minä teille annan, enkä niin kuin maailma antaa, älköön teidän sydämenne murheellinen olko, älkää myös pelätkö. Saamme laulaa: "On Jeesus itse rauhani, Elossa, kuolemassa, Hän kuolollaan toi elämän Minulle taivahasta...”

Maailma on rauhaton pelon ja odotuksen tähden, mitä maan piirin päällä tapahtumaan pitää. Ei pysty tämän maailman viisaus rauhoittamaan itse viisaitakaan. Pelon sekainen jännitys kalvaa, kaikki viisauden pilvilinnat särkyvät. Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, kestää, sillä sen kautta on se perustus, joka ei täristä taida. Tämän perustuksen päällä on niin suuri rauha, joka on kaiken synnillä turmellun viisauden ja ymmärryksen yläpuolella. Tämä viisaus on siveä. Se murehtii siveettömyydestä, jolla maailma on täytetty, ja jota tämän maailman sivistyneet viisaat kylvävät tehokkailla apuvälineillä. Tämä kaikki todistaa, että ylhäältä tullut viisaus ei ole saanut synnyttää uskoa Jumalaan ja hänen sanaansa, joka on niin kuin kynttilä ja tahtoisi valon antaa heidän pimeyteensä. Sillä ylhäältä tullut viisaus on täynnä laupeutta, joka yksin on oikeaa laupeutta. Se vuodattaa viinaa synnin pasileita täynnä oleviin haavoihin. Se sivelee rakkauden öljyllä ryöväreiltä revityt puolikuolleet avuttomat. Niin kuin kirjoitettu on. Laupeutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uudensyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka hän meidän päällemme runsaasti vuodattanut on, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.

Tämä taivaallisen Isän aivoituksen jälkeen vastaanotettu viisaus, joka on Jumalan valtakunnan kuningas, on aina tuonut tullessaan laupeuden ja kaikki hyvät hedelmät ihmisen syntiseen sydämeen. Tämä kuningas, josta Isä Jumala sanoo: Minä asetin minun kuninkaani Siioniin minun pyhälle vuorelleni. Ja asetettu kuningas sanoo: Minä tahdon saarnata sen kaltaisesta säädystä, josta Herra minulle sanoi. Toisin sanoen niin kuin tekstimme tuo esiin viisauden, joka ylhäältä on, että se on eriseuraton. Siionin kuningas ei salaisestikaan hyväksy eriseuroja. Hän saarnaa yhdestä säädystä, jossa Isän Jumalan sana on hänelle sanottu. Se on autuaaksi tullut ja tuleva ja autuaaksi tekevä sääty. Tähän säätyyn kuuluu ensin kolmiyhteinen Jumala ja hänen armolapsensa maassa niin kuin taivaassa. Muut hengelliset säädyt ovat Jumalan rakkauden ulkopuolella. Sen tähden kaikkien ja kaikkialla on tehtävä parannus päästäkseen tähän autuaalliseen säätyyn.

Nosta sinä Jumalan armolapsi pääsi ylös, kun sinä kuulut säätyyn, jossa Israelin Pyhä on suuri sinun keskelläsi. Ahkeroimme vaan kuolettaa syntiset jäsenemme uskoen synnit, matkanviat ja kaikki kiusaukset anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja veressä. Tällä säädyllä on vapaus aina käydä Pyhään Jeesuksen veren kautta. Esirippu on revennyt ylhäältä alas asti, minkä Jumalan rakkaus nimitti Kristuksessa Jeesuksessa. Meillä on vapaus, joka ei ole ulkokullattua, sillä se viisaus, joka ylhäältä on, on myöskin ulkokullaton. Amen.

Jumalan rauhan terveisin K. A. Jalopaasi
Päivämies 4-N:o1- 2.1.1968
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Kirkkovuosi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron