Kirjoittaja Taavetti » 02 Tammi 2013, 11:45
4-N:o1 – 1968
Tyhmäin viisaus
"Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, se on ensisti tosin puhdas, sitten rauhallinen siviä, uskova, täynnä laupiutta ja hyviä hedelmiä, eriseuraton ja ulkokullaton." Jaak. 3: 17.
Tässä on meille taivaasta annettu määritelmä siitä viisaudesta, joka on ylhäältä tullut tänne syntiin langenneen ihmiskunnan keskelle. Tätä viisautta ei olisi meillä yhdelläkään, ellei sitä olisi annettu ylhäältä ja vastaanotettu täällä alhaalla synnin maan syrjällä. Kun tämä viisaus tuli, on kirjoitettu sen vastaanotosta näin: "Hän tuli omillensa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta niille, jotka ottivat hänet vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla." Tämä sana pätee aina, kaikkina aikakausina, samoina ilmenemismuotoina langenneen ihmiskunnan keskellä.
Tuleeko ylhäältä viisaus vielä meidän ajallamme? Jeesus Kristus on sama tänään ja eilen. Ja koska kuulet Herran äänen, älä paaduta sydäntäsi, vaan usko, kun sinulle Jumala sen antaa. Jumala rakastaa langennutta. Hän tahtoo juuri syntiselle antaa oman rakkaan Poikansa, joka Jumalalta on tehty viisaudeksi tyhmälle syntiin langenneelle ihmiskunnalle. Jos sinä tunnet olevasi yksi langenneista syntisistä, niin tartu uskolla tähän sanaan, joka on: Jeesus Kristus on tullut syntisiä vapahtamaan, joista minä suurin olen. Hän tahtoo vapahtaa tulemisellaan sinutkin, synnin, kuoleman ja perkeleen vallan alta, jos sinä otat hänet vastaan. Kun tämä Jumalan viisaus tulee, on se puhdas, siinä ei ole yhtään ryppyä eikä synnin saastaisuutta. Kaiken tämän hän pyytää antaa sinulle, saastaiselle langenneelle syntiselle. Eikä hän tule sinulta mitään hakemaan eli vaatimaan, niin kuin laki, joka vaatii täydellistä ja katselee polttavan tuomitsevalla katseella rikkojaansa. Ei Jeesus näin tee. Kun Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, tulee syntisen sydämeen, hän tuo puhtautensa, jolla hän päästää lain täyttäjää, lain kirouksen ja tuomion alta suloisuutensa tuntemisen mannaa syömään. Tule syömään uskolla Jumalan Pojan lihaa ja juomaan uskolla hänen vertansa. Jos sinä uskot edestäsi annetuksi ja vuodatetuksi, niin sinä silloin syöt hänen lihaansa.
Kun me syömme luonnollista ruokaa, niin sehän tulee meidän hyväksi, muuttuu lihaksemme ja vereksemme. Se myöskin pakottaa kuona-aineita poistumaan ruumiistamme, mikä on erittäin voimakasta maan, sanoin, laihan maan lannoitukseen. Ilman tätä aineenvaihduntaa, joka on erittäin tärkeä Jumalalta asetettu luonnon laki, tulee luonnollinen kuolema.
Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, sanoo: Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta. Tämä on paljoa tärkeämpi. Kun Herra Jeesus Kristus on tullut juuri minulle ja sinulle uskossa ja uskolla syötäväksi, on hän silloin minun ja sinun kaikkine hyvine puolineen eikä hänessä olekaan muuta kuin pelkkää hyvyyttä. Hän on tuonut tullessaan kuolleelle elämän, syntiselle vanhurskauden, saastaiselle puhtauden. Hän on poistanut ja poistaa meistä kaiken pahan. Hän on meidän sivistyksemme. Hän oli tosin ensin niin puhdas, että luulin synnin turmelemasta lihastanikin tulleen aivan taivaskelpoisen. Ja varmasti ei olisi sieluni taivaaseen kostunut, mutta ainoastaan sen puhtauden ja viisauden ansiosta, joka ylhäältä on.
Kun puhdas ja viaton Jumalan Poika tuli tätä maata kulkemaan, niin hän tuli alennuksen tilassa. Hän alentui, niin kuin lauluntekijä laulaa: meidän pukuhun. Ja profeetta sanoo: Herra heitti kaikki meidän vääryytemme hänen päällensä ja hän on rangaistu meidän pahain tekoimme tähden, ja meidän syntiemme tähden on hän hosuttu, rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi ja hänen haavojensa kautta paratut. Kokemus on niin Vanhan kuin Uuden Testamentin aikana elävillä Jumalan lapsilla, ettei meitä ole otettu pois synnistä, vaan syntiturmelus on meissä, mutta Kristus asuu meissä vajavuutemme heikkoudesta huolimatta. Tässä astuu eteen suuri salaisuus, jota maailma ei taida nähdä: Että Jumala on ilmoitettu lihassa, vanhurskautettu hengessä, nähty enkeleiltä, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös taivaaseen. Kaiken tämän vajavuuden näkee Jumalan lapsi itsessään ja myös toisissa. Mutta tämän lisäksi se näkee täydellisyyden asuvan vajavuudessa. Mutta tämä on salattu maailmalta, sillä armo ja totuus tulee Jeesuksen Kristuksen kautta kaikkien tykö ja kaikkien päälle, jotka hänet vastaanottavat. Usko ei katso ylen hengellistä ruumista, vaan usko syö lihaa ja verta ja sen kautta säilyttää Kristuksen mielen ja osallisuuden hengellisen ruumiin jäsenenä.
Tekstimme sanoo tästä viisaudesta, että se on rauhallinen. Tämän sanan täyttää itse Kunnian Herra Jumalan lapsessa, niin kuin Hän on luvannut: Minun rauhani minä teille annan, enkä niin kuin maailma antaa, älköön teidän sydämenne murheellinen olko, älkää myös pelätkö. Saamme laulaa: "On Jeesus itse rauhani, Elossa, kuolemassa, Hän kuolollaan toi elämän Minulle taivahasta...”
Maailma on rauhaton pelon ja odotuksen tähden, mitä maan piirin päällä tapahtumaan pitää. Ei pysty tämän maailman viisaus rauhoittamaan itse viisaitakaan. Pelon sekainen jännitys kalvaa, kaikki viisauden pilvilinnat särkyvät. Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, kestää, sillä sen kautta on se perustus, joka ei täristä taida. Tämän perustuksen päällä on niin suuri rauha, joka on kaiken synnillä turmellun viisauden ja ymmärryksen yläpuolella. Tämä viisaus on siveä. Se murehtii siveettömyydestä, jolla maailma on täytetty, ja jota tämän maailman sivistyneet viisaat kylvävät tehokkailla apuvälineillä. Tämä kaikki todistaa, että ylhäältä tullut viisaus ei ole saanut synnyttää uskoa Jumalaan ja hänen sanaansa, joka on niin kuin kynttilä ja tahtoisi valon antaa heidän pimeyteensä. Sillä ylhäältä tullut viisaus on täynnä laupeutta, joka yksin on oikeaa laupeutta. Se vuodattaa viinaa synnin pasileita täynnä oleviin haavoihin. Se sivelee rakkauden öljyllä ryöväreiltä revityt puolikuolleet avuttomat. Niin kuin kirjoitettu on. Laupeutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uudensyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka hän meidän päällemme runsaasti vuodattanut on, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.
Tämä taivaallisen Isän aivoituksen jälkeen vastaanotettu viisaus, joka on Jumalan valtakunnan kuningas, on aina tuonut tullessaan laupeuden ja kaikki hyvät hedelmät ihmisen syntiseen sydämeen. Tämä kuningas, josta Isä Jumala sanoo: Minä asetin minun kuninkaani Siioniin minun pyhälle vuorelleni. Ja asetettu kuningas sanoo: Minä tahdon saarnata sen kaltaisesta säädystä, josta Herra minulle sanoi. Toisin sanoen niin kuin tekstimme tuo esiin viisauden, joka ylhäältä on, että se on eriseuraton. Siionin kuningas ei salaisestikaan hyväksy eriseuroja. Hän saarnaa yhdestä säädystä, jossa Isän Jumalan sana on hänelle sanottu. Se on autuaaksi tullut ja tuleva ja autuaaksi tekevä sääty. Tähän säätyyn kuuluu ensin kolmiyhteinen Jumala ja hänen armolapsensa maassa niin kuin taivaassa. Muut hengelliset säädyt ovat Jumalan rakkauden ulkopuolella. Sen tähden kaikkien ja kaikkialla on tehtävä parannus päästäkseen tähän autuaalliseen säätyyn.
Nosta sinä Jumalan armolapsi pääsi ylös, kun sinä kuulut säätyyn, jossa Israelin Pyhä on suuri sinun keskelläsi. Ahkeroimme vaan kuolettaa syntiset jäsenemme uskoen synnit, matkanviat ja kaikki kiusaukset anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja veressä. Tällä säädyllä on vapaus aina käydä Pyhään Jeesuksen veren kautta. Esirippu on revennyt ylhäältä alas asti, minkä Jumalan rakkaus nimitti Kristuksessa Jeesuksessa. Meillä on vapaus, joka ei ole ulkokullattua, sillä se viisaus, joka ylhäältä on, on myöskin ulkokullaton. Amen.
Jumalan rauhan terveisin K. A. Jalopaasi
Päivämies 4-N:o1- 2.1.1968