Taivaan kansalaisena maailmassa

Kirkkovuoden pyhäpäiviin liittyviä tekstejä,

Taivaan kansalaisena maailmassa

ViestiKirjoittaja Taavetti » 23 Heinä 2011, 07:51

Taivaan kansalaisena maailmassa


4. pääs. jälk. sunn.
Joh. 17: 11–17.
Jumala loi tämän maailman, ja ihmisen sitä asumaan. "Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän sen loi." Aatami ja Eeva olivat taivaan kansalaisia maan päällä. He tekivät kuitenkin sielunvihollisen pettämänä synnin, ja Jumalan kuva turmeltui ihmisessä. Tuli sellainen vika, että ihminen on taipuvainen kulkemaan sielunvihollisen talutusnuorassa. Suurin osa ihmisistä kulkee sen opastamana ja sen omana, ja ovat silloin maailman valtakunnan kansalaisia.

Täällä maan päällä, maailmassa, kulkee kuitenkin ihmisiä, jotka myös ovat samaa turmelusta kantamassa, mutta jotka ovat saaneet vanhurskauden hameen turmeluksen peitoksi. He ovat taivaan valtakunnan kansalaisia maailmassa. He ovat Jumalan lapsia ja Herran Jeesuksen opetuslapsia. Getsemanessa Herra Jeesus rukoilee näiden opetuslastensa puolesta: "Pyhä Isä, kätke niitä, jotka sinä minulle annoit, sinun nimes tähden, että he olisivat yksi niin kuin mekin."

Hän rukoilee taivaan Isää tietäen, että Hänen täytyy näistä opetuslapsista eritä. Hän, Jeesus, oli itse ollut näitä opetuslapsia ohjaamassa, varjelemassa ja opastamassa taistelussa maailmaa vastaan ja kätki heidät näin siipiensä alla ja "ei niistä. kenkään kadonnut, vaan se kadotuksen lapsi, että Raamattu täytettäisiin."

Herra Jeesus jätti opetuslapsille täydellisen ilon. He saivat jäädä armosiipien suojaan turvallisesti asumaan. "Mutta nyt minä tulen sinun tykös ja puhun näitä maailmassa, että heissä olis minun iloni täydellinen. Minä annoin heille sinun sanas." Tämä elävä Jumalan sana jää valaisemaan opetuslapsia ja kaikkia uskovaisia maan päällä ja toi murheelliselle ilon.

Tästä samasta ilosta ja evankeliumin saarnasta Jesaja kirjoittaa lupauksen sanana näin: "Vahvistakaat väsyneet kädet, ja tuetkaat nääntyneet polvet. Sanokaat heikkomielisille: olkaat turvassa ja älkäät peljätkö, katso teidän Jumalanne tulee kostamaan, Jumala, joka maksaa, hän tulee ja vapahtaa teidät. Silloin avataan sokiain silmät, ja kuuroin korvat aukenevat. Silloin rammat hyppäävät kuin peurat, ja mykkäin kieli pakahtuu kiitokseen; siltä korvessa pitää vedet vuotaman, ja virrat erämaassa. Ja karkia paikka pitää järveksi tuleman ja kuiva maa kuohuvaksi vedeksi, ja kuopassa, jossa käärme makasi, pitää heinän, ruovon ja kaislan oleman. Siinä myös pitää matka ja tie oleman, joka pitää pyhäksi tieksi kutsuttaman, ettei kenkään saastainen sitä vaeltaisi, ja se pitää heidän edessänsä oleman, jota käydään, niin ettei tyhmäkään eksy. Ei siellä jalopeura oleman pidä, eikä joku julma peto mene sitä myöten, eli sieltä löydetä, vaan lunastetut sitä vaeltavat. Herran lunastetut palajavat ja tulevat sen kautta riemulta Siioniin, ja iankaikkinen ilo on oleva heidän päänsä päällä. Ilon ja riemun he käsittävät, ja murhe ja huokaus pitää pakeneman." (Jes. 35: 3-10).

Tätä iloa eivät maailman lapset näe, vaan he vihaavat Jumalan lapsia, koska he eivät ole maailmasta. "Minä panen vainon sinun ja vaimon välille, ja sinun siemenes ja hänen siemenensä välille." (1. Moos. 3: 15). Tuon vainon alla matkatessaan Jumalan lapsella on aina vaara langeta sielunvihollisen pettämänä syntiin, ja joutua Jumalan valtakunnasta pois. Meillä on ollut esirukoilija ja on, joka pyytää, että me totuuden sanan alla tulisimme pyhitetyiksi.

Usko Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki syntisi anteeksi. Näin omistat totuuden sanassa pyhyyden, jota tämä maailma ei voi käsittää.

Keijo Marjanen
Päivämies 16.5.1973
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Paluu Kirkkovuosi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron