Kirjoittaja Taavetti » 02 Huhti 2010, 18:44
Ristin kaita tie, voiton tie
Näinä päivinä muistelemme pelastushistoriamme suuria tapahtumia. Kaita tie, jota Jeesus kulki edellämme, johti hänet kärsimykseen, vaivaan ja tuskaan. Veljeni ja sisareni Jeesuksessa Kristuksessa, sinullekaan ei Jumala ole neuvonut muunlaista tietä, päästäksesi kunnian taivaaseen, iankaikkiseen elämään.. "Ja se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät." (Matt. 7:14).
Tehdessämme matkaa synnin vaikutusten alaisena, aiheuttaa se kärsimystä elämäämme. "Kärsi vaivaa, niin kuin luja Jeesuksen Kristuksen sotamies." (2 Tim. 2: 3). Jeesus Kristus on antanut meille tällaiseen vaellukseen esikuvan. "Että siis Kristus lihassa meidän edestämme on kärsinyt, niin te varustakaat teitänne sillä mielellä, sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä." (Piet. 4:1). Me kärsimme syystämme, Kristus kärsi syyttömänä, hankkiessaan meille autuuden.
Tätä Jeesuksen kärsimystietä kuvaa vanhan liiton profeetta: ”Hän oli kaikkein ylenkatsottu ja kaikkein halvin, kipua ja sairautta täynnä. Hän oli niin ylenkatsottu, ettei kenkään kehdannut katsoa hänen päällensä, sen tähden emme häntä minäkään pitäneet.” (Jes. 53: 3)
Mutta muistathan sisareni ja veljeni, miksi viaton Jumalan Poika oli täynnä kipua ja sairautta. ”Totisesti hän kantoi meidän sairautemme, ja meidän kipumme hän sälytti päällensä, mutta me pidimme hänet Jumalalta rangaistuna, piestynä ja vaivattuna.” (Jes: 53: 3 – 4). Hän lukee siellä, missä on sairaita ja vaivatuita ja auttaa heitä." "Sokeat saavat näkönsä, ja ontuvat käyvät, spitaaliset puhdistetaan, kuurot kuulevat kuolleet herätetään ja köyhille julistetaan evankeliumia." (Matt.11: 5)
Tullessaan viimeisen kerran ennen ylösnousemustaan Jerusalemiin, päättääkseen kärsimysten tien, Jeesus tuli riemullisten hoosiannahuutojen kaikuessa, niin kuin oli ennustettu.
"Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle, vanhurskas ja auttaja, köyhä, ja ajaa aasilla ja aasintamman varsalla." (Sak. 9: 9) Jeesus kulki silloin Siionin, eli Jumalan valtakunnan kuninkaana, koska hänen kuninkuutensa ei ole tästä maailmasta. Ja opetuslasten joukko iloiten kiitti Jumalaa suurella äänellä kaikista niistä voimallisista teoista, jotka he olivat nähneet, sanoen ”Siunattu olkoon se, joka tulee, kuningas Herran nimeen, rauha taivaassa ja kunnia korkeuksissa.” (Lk 19: 38)
Vielä tänäänkin Jeesus kulkee valtakuntansa kuninkaana, köyhänä ja auttajana, valmiina palvelemaan lastensa suun kautta. Usko Jeesuksen nimessä ja veressä synnit ja matkan viat anteeksi iloon, rauhaan ja vapauteen saakka. Näin hän haluaa saarnata sinulle, uskossa taivastietä kulkevalle. Mutta vielä kuulutetaan Jumalan valtakunnasta epäuskossa olevillekin; Jeesuksella on halu sanansa kautta julistaa sinulle synnit anteeksi, ja tehdä sinullekin se ihme, että hän siirtää sinut pimeyden valtakunnasta rakkaan Poikansa valtakuntaan. Tämän ihmeen hän tekee sanansa voimalla ennen uskoon autettujen suun kautta. Nyt on aika vielä tehdä parannus ja uskoa evankeliumi niin kauan kuin Jeesus kulkee valtakunnassaan palvelevana kuninkaana. Sitten on myöhäistä, kun hän kerran tulee Isänsä kunniassa enkeleittensä kanssa omiansa noutamaan kotia. (Matt.16: 27-28).
Jeesuksen kärsimystien loppu lähenee. Hän sanoo opetustapsilleen: "Te tiedätte, että kahden päivän perästä on pääsiäinen, ja ihmisen poika ylen annetaan ristiinnaulittaa." (Matt. 26: 8). Ja pappein päämiehet ja kansan vanhimmat pitivät neuvoa, kuinka Jeesuksen kavaluudella kiinni ottaisivat ja tappaisivat. (Matt. 26: 3-4).
Olemme turmeltuneen luontomme puolesta vihan lapsia, kun totuuden sana ei saa parantaa, seuraa pahennus. (Ef. 2: 3). Jeesus sanoi: "Kuka teistä nuhtelee minua synnin tähden? Jos minä sanon teille totuuden, miksi ette usko minua?" (Joh. 8: 46). Niin syytön ja synnitön kulkee kohti kovaa kuolemaa niiden toimesta, joille Jeesus sanoo: "Sen tähden sanoin minä teille: teidän pitää kuoleman synneissänne, sillä jos ette usko, että minä se olen, niin teidän pitää kuoleman synneissänne." (Joh.8: 24).
Meissä ei ole elämää itsessämme. (Joh. 6:53) Siksi tarvitaan kärsimään vanhurskas vääräin edestä, siksi tarvitaan meille, synneissämme kuolleille, vanhurskas vääräin edestä hankkimaan elämä. ”Sillä Kristus myös kerran kärsi meidän synteimme tähden, hurskas vääräin edestä, että hän meitä Jumalalle uhrais, lihan kautta tosin kuoletettu, mutta hengen kautta eläväksi tehty." (1 Piet. 3: 18).
Elämän ja kuoleman Herra, käy Getsemanen yössä murehtimaan ja vapisemaan ja sanoo: "Minun sieluni on suuresti murheissansa kuolemaan asti, olkaat tässä ja valvokaat minun kanssani." (Matt. 26: 37 – 38.) Yksi murehtimisen syy on se, että Jeesuksen seuraajat valvoisivat erikoisesti silloin, kun tämän maailman ruhtinas käy voimallisesti Herran voideltua vastaan. Opetuslapset saavutti uneliaisuus. Rakas taivaan tien matkaaja, lupaathan vielä valvoa hetkisen pimenevässä ajan illassa Jeesuksen, ja hänen seurakuntansa kanssa, ja odottaa Ylkääsi, joka rukoilee puolestasi nytkin Isän luona. Synnin vahvaa unilääkettä maailmasta tarjotaan ilman reseptiä, monimuotoisena ja kaiken ikäisille. Sitä on tarjolla avaruuden kautta kaikenkaltaisista kuvaruuduista ja äänitorvista, ja tämän maailman mielen mukaisesti kirjoitetussa ja puhutussa sanassa. Kun meillä on vielä hankala matkakumppani, turmeltunut vanha osuus, ja siinä esiintyvät synnin vaikutukset, niin voimma yhtyä Ilmestyskirjan sanontaan: "Voi maan ja meren asuvia, sillä perkele astuu alas teidän tykönne, pitäin suurta vihaa, tietäen itsellänsä vähän aikaa olevan.”
Mutta saamme ilota siitä, että Jumala on antanut meille ihmeelliset saattomiehet, Jumalan valtakunnan, armotaivaan maan päälle, jossa meillä on vihollisen päällekarkauksia vastaan, taivaassa taottu sota-ase, Jumalan sana. (Hepr. 4: 12) Saamme pukeutua myös Jumalan sota-asuun, Jeesukseen Kristukseen, jossa sana tuli lihaksi. (Room.l3: 14.)
Getsemanen rukouksessa tuo Jeesus esiin kuuliaisuuden taivaalliselle Isälleen: "Minun Isäni: jos mahdollista on, niin menköön pois minulta tämä kalkki, ei kuitenkaan niin, kuin minä tahdon, mutta niin kuin sinä." (Matt. 26: 39). Ja Jeesus joi tämän kalkin viimeiseen pisaraan. (Joh.19: 30).
Jeesuksen kärsimystien loppuosaa Getsemanesta eteenpäin kuvataan näin: "Hän on niin kuin lammas teuraaksi talutettu, ja niin kuin karitsa keritsiänsä edessä on ääneti, niin ei hänkään suutansa avannut." (Apt. 8: 32).
Jeesuksen kiinniottajat, tutkijat, tuomarit ja ristiinnaulitsemista vaatineet osoittivat, mitä tapahtuu, kun pimeyden voimien hetki on tullut, (Mark. 14: 41) ja mitä pitää tuleman, kun saatana päästetään irti. "Kun tuhannen vuotta kuluneet ovat, niin saatana päästetään vankeudestansa." (Ilm. 20: 7).
Niin silloin, kuin nytkin, sotaa seuraa rauha. Pääsiäisaamun kirkas armoaurinko on hyvää puhuvainen syntiselle ihmiselle; kuolema on nielty, ja voitto on saatu. "Mutta koska katoava pukee päällensä kuolemattomuuden, silloin täytetään se sana, joka kirjoitettu on: kuolema on nielty voitossa. Kuolema, kussa on sinun voittos?" (1.Kor. 15: 54 – 55). Iloitkaamme elämän voitosta koleman yli, sillä tämä voitto, on voitto meidänkin elämäksemme. Niinpä sinullakin, kallis matkaystävä, on lupa uskoa kaikki synnit ja matkan viat anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa, maahan vuotaneessa sovintoveressä iloon, rauhaan ja vapauteen asti. Tehkäämme yhdessä matkaa Jumalan joukon kanssa vaivassa ja valtakunnassa, kunnes usko muuttuu näkemiseksi ja pääsemme taivaan ilojuhlaan kiittämään Veriylkäämme.
Jeesuksen tie on kärsimyksen, tuskan ja kuuliaisuuden kaita tie, mutta se on vielä enemmänkin, se on VOITON tie. Jeesuksen askelissa kulkiessamme, on se meillekin Karitsan ansiosta voiton tie. "Ja minä sanoin hänelle: Herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet." (Ilm. 7: 14). Onnellista kotimatkaa! Jumalanrauhaan!
Tauno Naumanen
Päivämies 10.4.1974
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4