Samuli Pentikäinen: Missä on juutalaisten kuningas?

Kirkkovuoden pyhäpäiviin liittyviä tekstejä,

Samuli Pentikäinen: Missä on juutalaisten kuningas?

ViestiKirjoittaja Taavetti » 09 Joulu 2012, 21:48

Missä on juutalaisten kuningas?


Kun ihminen meidän aikanamme etsii Jumalaa ja hänen Poikaansa, Jeesusta Kristusta, hän joutuu hyvin vaikean ja toivottomalta näyttävän kysymyksen eteen. Miten minä löydän Jeesuksen erilaisten kirkkojen, kristillisten yhteisöjen ja uskonnollisten suuntien moninaisuuden keskeltä? Miten voin olla varma hänen asuinpaikastaan? Kaikkihan ovat valmiita sanomaan: Tulkaa tänne, täällä on Kristus!

Tämän toivottomalta tuntuvan etsinnän keskellä kuuluu kuitenkin Jumalan Pojan ääni: "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan. Anokaa, niin teille annetaan, etsikää, niin te löydätte: kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen, joka anoo, hän saa, ja joka etsii, hän löytää, ja kolkuttavalle avataan. Ihmisen Poika tuli etsimään ja vapahtamaan sitä, mikä kadonnut oli."(Matt. 6: 33, 7: 7 - 8, Luuk. 19: 10). Oleellinen asia Jeesuksen löytämisessä on Hänen majapaikkansa löytäminen.

Näin jouluna voimme palauttaa mieleemme pari tapahtumaa ensimmäisen joulun ajoilta, jotka osoittavat meille, miten Jeesus silloin löydettiin. Beetlehemin paimenia oli opastamassa itse Herran enkeli, joka sanoi: "Teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Davidin kaupungissa. Ja tämä on teille merkiksi: te löydätte lapsen kapaloituna makaavan' seimessä." (Luuk. 2: 11 – 12). Näin enkeli opasti paimenet talliin, josta he löysivät Marian, Josefin ja lapsen, joka makasi seimessä. Itämaiden tietäjät taas olivat lähteneet etsimään juutalaisten kuningasta tähden opastamana. He otaksuivat, että kruununperillinen oli syntynyt kuninkaan: palatsissa, Jerusalemissa. Näin he tulivatkin ensiksi Herodeksen luo ja kysyivät: ”Kussa on se syntynyt Juutalaisten kuningas?" .(Matt. 2: 2). Kerrotaan, että Herodes ja koko Jerusalem hämmästyivät loisteliaan itämaisen lähetystön saapumista. Ylimmäiset papit ja kirjanoppineet tunsivat kuitenkin Raamatun ennustukset ja osasivat neuvoa kyselijät Juudean Betlehemiin. "Sinä Betlehem, Juudan, maassa, et sinä ole suinkaan vähin Juudan pääruhtinasten seassa; sillä sinusta on tuleva se Ruhtinas, jonka minun kansaani Israelia pitää hallitseman." (Matt: 2: 6). Tähti opasti tietäjät aivan perille saakka. He löysivät huoneen, jossa lapsi ja Maria: asuivat.

Tietäjien ilo oli suuri, kun he löysivät Jumalan luvatun Messiaan. Yllättävältä tämän rinnalla tuntuu se tosiasia, että ylimmäiset papit ja kirjanoppineet osasivat neuvoa tien, mutta eivät itse halunneet mennä Jeesusta katsomaan. Herodes taas pelästyi profetian sanaa ja pani toimeen vallanhimonsa sokaiseman, järkyttävän lastenmurhan Beetlehemissä.

Beetlehemin paimenet ja Itämaan tietäjät löysivät Jeesuksen tallista, mutta mistä me löydämme hänet tänään. Voimme vielä palauttaa mieleemme sen tilanteen, kun Johannes Kastaja neuvoi Johannekselle ja Andreaalle tien Jeesuksen luo. Hän osoitti sormellaan Jeesusta ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa." Jeesuksen ja opetuslasten välillä käytiin sitten seuraava keskustelu: "Mitä te etsitte? Niin he soivat: 'Rabbi, kussas asut?' Hän sanoi heille 'Tulkaa ja katsokaa, ja he tulivat ja näkivät, kussa hän asui, ja olivat sen päivän hänen tykönänsä." (Joh. 1:. 36, 39—40) Opetuslapsille ei riittänyt ainoastaan Jeesuksen näkeminen, vaan heidän täytyi myös tulla ja katsoa, millainen oli Hänen asuinpaikkansa sekä päästä asumaan Hänen kanssaan. Samalla tavalla tulisi ihmisten tänäkin päivänä etsiä Jeesuksen asuinpaikkaa, Jumalan valtakuntaa, sekä tulla sinne sisälle ja oppia tuntemaan Jeesus Kristus omien syntien anteeksiantajana.

Hyvin usein kuulee sanottavan: menkää Jeesuksen seimen ääreen, menkää ristin juurelle tai: tyhjälle haudalle. Mutta Jeesus ei ole enää seimessä eikä ristillä eikä haudassa, vaan Hän on noussut ylös kuolleista ja istuu Isän oikealla kädellä taivaassa. Mutta ennen taivaaseen astumistaan Hän lupasi antaa omilleen Pyhän Hengen ja samalla myös syntien anteeksi antamisen vallan. Tämä toteutui ensimmäisenä helluntaina, kun opetuslapset täytettiin voimalla korkeudesta.

Näin Jeesus vaikuttaa ja toimii tänään Pyhän Hengen välityksellä omissaan, siis Jumalan valtakunnassa. Tämän vuoksi syntisen täytyy löytää ensin Jumalan seurakunta, ennen kuin voi oppia tuntemaan seurakunnan Herran, Jeesuksen, Kristuksen. Jeesus sanoo omillensa: "Kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.” (Matt. 18: 20): Apostoli Paavali ilmaisee asian näin: "Jumala sanoo: 'Minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.' (2. Kor. 6: 16).

Jeesus on löydettävissä Jumalan valtakunnasta, mutta ihminen ei voi nähdä sitä silmillään eikä järjellään käsittää. Jumalan valtakunnan löytämiseen tarvitaan Pyhässä Hengessä saarnatun evankeliumin kuuleminen ja uskominen. Evankeliumin ydin on siinä, että syntinen saa uskoa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Elävän evankeliumin uskominen siirtää ihmisen pimeydestä valkeuteen, maailman valtakunnasta Jumalan rakkaan Pojan valtakuntaan.

Samuli Pentikäinen
Päivämies 19.12.1973
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Paluu Kirkkovuosi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron