Pentti Pelkonen:
Kun aika oli täytetty
"Kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa maailmaan, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi tehdyn, että Hän ne lunastais, jotka lain alla ovat. (Gal. 4: 4–5) Jumalan pelastus suunnitelmalla oli oma aikansa. Jo ennen kuin maata tai ihmistä oli luotukaan, oli hänellä lunastus tiedossa. ”Ette ole katoavaisella hopealla tai kullalla lunastetut..., vaan kalliilla Kristuksen verellä..., joka tosin jo ennen oli aiottu, kuin maailman perustus pantu oli. (1. Piet. 1: 18—)." Jumala ei ole luonut meitä, rakkaat, tyhjän varaan, eikä turvattomiksi, vaan kaikessa valmiin päälle. Ennen luomista oli jo Poika luvannut: "Katso, minä tulen. Sinun tahtosi minä teen mielelläni. (PS. 40: ' Hän on luvannut lunastaa kaikki ihmiset, mutta ei kotonsa yönkatsoneita enkeleitä. "Ei Hän enkeleitä päällensä ota, vaan Aabrahamin siemenen Hän päällensä ottaa (Hebr. 2: 16). "Herran Jeesuksen kautta on kaikki luotukin: "Hänen kauttansa ja Häneen on kaikki luotu, eikä ilman Häntä ole luotu mitään, mikä luotu on."
"Alussa loi Jumala taivaan ja maan,” Hän loi ne tyhjästä, sanallaan, joka on Kristus. Maa on luotu lapsille vähäksi aikaa ajalliseksi kodiksi ja taivas iankaikkiseksi isänmaaksi. Taivaan ihanuutta "ei ole silmä nähnyt eikä korva kuullut, eikä yhdenkään sydämeen astunut, minkä Jumala on niille valmistanut, jotka Häntä rakastavat”
Katsokaapa, rakkaat, Jumala ei luonut alussa helvettiä, lapset eivät sitä tarvitse. Helvetti ei ole luotu ihmistä varten ollenkaan, eikä Jumala ole sinne yhtään ihmistä etukäteen määrännyt. Se on valmistettu Perkeleelle ja hänen enkeleilleen (Matt. 25: 41). Lapsille on valmistettu vain hyvää. Lopputarkastuksessa "Jumala katsoi kaikkea, mitä Hän tehnyt oli, ja katso, ne olivat sangen hyvät" Ihminenkin oli silloin hyvä. Mutta sielunvihollinen vietteli hänet syntiin, ja lankeemuksen vahinko, synnin palkka on huono, se on kuolema. Niin on kuolema tullut kaikkiin ihmisiin, koska kaikki ovat syntiä tehneet. "Olemme luonnostamme vihan lapset, niin kuin muutkin.” Ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa, ei ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään, vaan kaikki ovat poikenneet pois, ynnä kelvottomiksi tulleet. Syntiin kuollut ihminen ei voi auttaa ketään, vähiten itseään. Elämän voi antaa vain Elämän lähde, kolmiyhteinen Jumala. Poika on luvannut lunastuksen ja elämän, ja Pyhä Henki kuuluttaa sen ihmisille.
Autuudeksi
Jumala antoi lupauksen lunastuksesta vaimon siemenessä, ja uskovaisen Aabrahamin siemenessä, (Kristuksessa) tulevat kaikki sukukunnat maan päällä siunatuiksi. Melkisedekin säädyn jälkeen Jumala uudisti lupauksensa Iisakille, Jaakobille ja heidän jälkeläisilleen yhä selvemmin. Kristuksen esikuvana oli Joosef toisten takia Egyptissä. ”Egyptistä minä kutsuin Poikani." Lupaukset on annettu ennen lakia, sillä lailla oli vain tulevaisen varjo, ja "Kristus on lain loppu, jokaiselle uskovaiselle autuudeksi. Mooses ennustaa Vapahtajasta: "Herra herättää teille profeetan minun kaltaiseni, Häntä kuulkaa.” (5.Moos. 18: 15)."
Daavid kiittää 89. psalmissa riemuissaan Jumalaa, joka on luvannut hänen siemenestään syntyvän Kristuksen (2. Sam. 7: 12–14), ja Daavidin vanhurskauden vesasta, kertoo Jeremias 23: 5. Vanhan testamentin uhrijumalanpalvelus ja ylimmäinen pappi kuvaavat Kristusta ja Hänen uhriaan. Jesaja (53: luku) katseli, kuinka "Hän on haavoitettu meidän pahain tekojemme tähden, ja meidän syntiemme tähden on Hän hosuttu; rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä rauha olisi. Ja Hänen haavainsa kautta olemme me paratut." Näin on koko vanha Testamentti kertomusta tulevasta Vapahtajasta.
Jumala ilmoitti selvästi lupauksensa täyttymisajan: ”Ei oteta valtikkaa pois Juudaalta, ennen kuin tulee Hän.” Rooman valta vei Juudaalta valtikan, kun koko maailma oli keisarin käskystä verolle pantava. Temppelin myöhempi kunnia oli oleva suurempi, kuin entinen, (Hagg. 2: 9) koska Kristus saapuu sinne, sillä ”äkisti on temppeliinsä Herra." (Mal. 3: 1). Daniel sanoo "70 viikkoa on määrätty kansalle ja pyhälle kaupungille, niin ylitsekäymys lopetetaan, synnit peitetään, pahat teot sovitetaan ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan edes."
Odotuksen aikaa
Vanha Testamentti oli lupauksen odotuksen aikaa. Uskovien suusta suuhun kulki sana: "Kerran tulee Vapahtaja. Hän korjaa lankeemuksen vian, ja sovittaa syntimme. Hänen nimessään ja veressään saat nyt jo lupauksen sanassa omistaa Jumalan vanhurskauden." Vuosituhannet kuluivat. Epäilykset saartoivat monesti Lasten sydämiä ja usko joutui kovalle koetukselle. Tarvittiin tosiaan lujaa uskoa. Uskon vahvistukseksi Jumala uudisti lupauksensa yhä uudelleen ja lähetti profeettoja lohduttamaan kansaansa (Jes. 40).
Aabraham uskoi Jumalaan, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi, Ja me olemme tulleet sen vanhurskauden perillisiksi, joka uskon kautta tulee. ”Aabraham iloitsi nähdäksensä minun päiväni, hän näki sen ja ihastui.” (Joh. 8: 56) Uskossa nämä kaikki kuolivat, eivätkä luvattua maata saavuttaneet. (Hebr. 11: 13) Jumala on tosiaan nähnyt hyväksi pelastaa ne, jotka uskovat, sillä ilman uskoa on mahdoton kelvata Hänelle.
Kaikki ennustukset toteutuivat aikanaan, sillä "ei yhtään näistä. pidä puuttuman, ei pidä näistä kaivattaman yhtä ei toista.! (Jes. 34: 16) "Kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa." Se tapahtui meidän tähtemme. Hän ei hylkää kansaansa, sillä itseään kieltää Hän ei saata. Jos me olemmekin olleet uskottomat, on Hän kuitenkin uskollinen: Minkä ensimmäinen Aadam rikkoi, sen toinen Aadam korjasi, ja löysi täyden lunastuksen kaikkien syntien edestä.
Perisyntikin tuli sovitetuksi, eikä jäänyt syntymän ja kastamisenkaan välinen taival lunastuksen ulkopuolelle, koska se oli täydellinen lunastus. Väärä vanhurskaus mitätöi tämän opettaessaan, ettei ennen kastetta ole lapsella uskoa, ja jos onkin, niin se on hengetöntä uskoa. Hengetön usko on sitä perkeleitten
uskoa, jolla ei tulla autuaaksi. On törkeää Jumalan työn halveksimista, kun täytyy panna ihmiset Hänen täydellisen lunastuksensa takuumieheksi.
Mutta tekojen vanhurskautta on ollut aina olemassa, Paratiisista lähtien. Aina on myös tekojen vanhurskaus vainonnut armon vanhurskautta, hurskaasta Aabelista alkaen. Omavanhurskaus ei voi sietää tekojansa moitittavan, etteivät ne mihinkään kelpaisi. Minkä hän tekee, täytyy taivaassakin kelvata. Mutta meille, jotka uskomme, on evankeliumi Jumalan voima, itse kullekin uskovaiselle autuudeksi.
Rikas Isä pitää huolen
Jumala on rakkaudesta rikas Isä. Hän on aina pitänyt ylenpalttisesti huolta lapsistaan. Hän täyttää vielä lupauksensa ajallaan. Hänellä on hyvä tahto antaa meille valtakunta. Totisesti on Herra Israelille hyvä. Hyvä Paimen kantaa heikoimman karitsansa sylissään, sinä huonoin saat olla lähimpänä Häntä. "Yli kuoleman uhkan ja pauhun, yli helvetin tuhkan ja sauhun, Hyvän Paimenen kuuluu ääni: Minä ristillä kallistin pääni, koko maailman syntien eestä." Läpi kuoleman ja helvetin kulki voittajana Elämä. Hän julistaa lapsille nyt elämää ja velan maksoa. Usko ei ole turha.
Me tämän pahan maailman ajan lauantai-illan Jumalan lapset, olemme myös odottavaa kansaa. Odotamme Herraa Jeesusta tulevaksi, ei enää alennuksessa, Vaan suuressa voimassa ja kunniassa, kaikkien pyhien enkelien kanssa. Kun aika tulee täytetyksi, lähettää Jumala Poikansa kokoamaan hajalla olevat Jumalan lapset. Aikain merkit täyttyvät nopeasti. Tuska ja ahdistus täyttää maailmassa ihmisten mielet. Nippuja sidotaan suureen tulipaloon. Mutta Jumalan lapsilla on turvallinen, lämmin kodin ilma ja Goosenin maan lepo ja rauha tänäkin Rauhan juhlana.
Muuttolinnut laulelevat vähän aikaa lähtölaulujaan punaisen puun oksilla. Älkää pelätkö! Myrskyjen keskellä seisoo lävistetyin käsin peräsimessä elämän ja kuoleman Herra. Kaikki synnit on lupa uskoa vieläkin visusti anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, aivan turvatulla ja vapaalla sydämellä. Nämä vaivat ovat ajalliset ja keviät, mutta saattavat määrättömän kunnian. Rakkaat, edessä päin on parempaa! Heikko uskomme muuttuu pian näkemiseksi ja toivo riemuksi ikuisen suven maassa. Vähällä paljon voitetaan. Pian tulee Hän ja ei viivyttele ja Hänen palkkansa on Hänen myötänsä. Niin amen, tule Herra Jeesus.
Päivämies joulukuun 21 päivä 1961