Kirjoittaja Sinikettu » 16 Tammi 2010, 01:16
Ajattelin tänne vähän vuodattaa, kun täällä foorumilla on tällainen palsta sinkun iloille ja suruille.
Siis olenhan minä rukoillut itselleni uskovaista puolisoa, mutta enää ei jaksa. Ymmärrän kyllä, ettei Jumalakaan ole niin ihmeellinen, että voisi järjestää minulle puolison. Minussa on muutamia ulkoisia vikoja (eivät näy äkki katselulla eivätkä ehkä toisellakaan katselulla), joita kukaan ei halua puolisollaan olevan. Niin kyllä minä ymmärrän, että en voi puolisoa saada. Mutta koskee, koskee niin paljon se, että miksi olen tällainen, miksi en ole niin kuin muut.
Minulle on sanottu, ettei se avioliitto ole sen kummempaa kuin yksinkään olo. Ihan tavallista elämää. Mutta on siinä yksi todella suuri ero. Ei tarvitse olla YKSIN. Anteeksi, kun huudan, mutta ei tätä huutamatta voi sanoa. Minulle tämä yksinäisyys on niin kipeä asia. On sanottu myös, että haaveilu on myös ihanaa, ehkä ihanampaa kuin todellisuus. Voihan se olla, mutta jos koko ikänsä joutuu vain haaveilemaan niin ei kai sekään ole kivaa. Minä ainakin toivoisin, että haaveet myös toteutuisi. On raskasta ajatella, että jos elän suunnilleen 80- tai 85-vuotiaaksi niin minulla on edessäni vielä 50 pitkää vuotta pelkkää haavetta.
Olisi niin metkaa, jos voisi puolisonsa kanssa lähteä seuroihin. Olisi helpompaakin lähteä. Nyt monesti ajattelee, että mitä minä yksin sinne istumaan lähden, perheellisten joukkoon. Tekee usein niin kipeää katsoa seurustelevia pareja, aviopareja, odottavia äitejä, perheitä. Kaikkea sitä, mistä itse haaveilee, mutta kun ei voi saada. Myös suviseuroihin olisi ihan eri helppo lähteä. Ensinnäkin olisi varmasti auto käytössä, jolloin ei olisi ongelmana millä kyydillä sinne lähtee. Ja vaikka ei olisi autoa, niin ei tarvitsisi yksin miettiä millä linja-autolla tai junalla menee. Minulle kun on hyvin vaikea yksin matkustaa yleisillä kulkuneuvoilla. Alkaa pelottaa ja ahdistaa, eikä siitä tule mitään. Ja suviseurapaikalla ei tarvitsi palloilla yksin tai roikkua jonkun ystävän perheen jatkona. Ja paljon muutakin voisi puolison kanssa tehdä. Pelata palapeliä, urheilla, käydä kaupassa, hoitaa koiraa, riidellä, sopia, käydä kylässä, onkia, keskustella, siivota, laittaa ruokaa....
Minulla ei ole muita ihmisiä kuin vanhemmat. Kun he kuolevat, olen aivan yksin. Sitä on raskasta ajatella, enkä tulevaisuutta näe millään tavalla valoisana. On minulla muutamia ystäviä, mutta heillä kaikilla on perheet. Ei heillä ole aikaa minulle. Jos laitan tekstiviestiä, saattaa mennä monta päivää ennen kuin siihen vastataan. Ei niin kiireisillä ihmisillä ole aikaa minulle, kun minä olen yksinäinen.
Monesti tuntuu, että kunpa en olisi koskaan syntynytkään. Tai olisin kuollut jo nuorena. Kerran eräs ystäväni sanoi iloisena, että voithan sinä vaikka kuuskymppisenä löytää puolison. Voinhan minä. Sinnekin vain on melkein 30 pitkää yksinäistä vuotta. Jaksanko minä odottaa niin kauan?
Joskus uskoin siihen, että jos kerran todella kovasti jotain haluaa, sen saa. Sillä lohduttauduin myös tässä puolisokysymyksessä. Mutta sitten olen tavannut yksinäisiä vanhempia ihmisiä, jotka ovat kovasti toivoneet ja halunneet mutta ovat jääneet yksin. Eräskin sanoi, että häntä alkoi aina itkettää, kun hän näki lasten vaunut. Hän siis todella halusi puolison ja perheen, mutta ei saanut. Että ei sekään ole tae millekään, että kovasti haluaa.
Mutta eipä tästä tämän enempää tällä kertaa. Kiitos kun sain vähän purkaa.