blastus kirjoitti:
Nuusku & Sinisielu, ilmeisesti "vitsi" ei sitten ollut kovin vanha? Itse olen kuullut sitä käytettävän huumorimielessä kun on tarvittu "poliittisesti korrektia" sanaa silloin, kun sinkku-sana ei vielä ollut käytössä ja puhuttiin vanhoistapojista ja vanhoistapiioista. Tässä yhteydessä joku saattoi kieli poskessa korjata toisen puhetta, että "ei noin, vaan sisar tai veli yksinäisellä vartiopaikalla".. alunpitäen varmaan jostain seurapuheesta poimittu tai sellaista mukaillen veistelty ilmaisu.
Luulin, että tämä vanha eufemismi olisi laajemminkin tunnettu, mutta ilmeisesti näin ei ole?
Mutta vaikka kyse olisi jollekulle ehkä vaikeastakin asiasta, niin eihän se tarkoita sitä, etteikö sanailemalla voisi laskea vähän leikkiäkin ja suhtautua siihen kaikesta huolimatta iloisen myönteisesti? Jos näin ei ole, niin unohtakaa ihmeessä tuo juttu

Ymmärrän toki, jos asia ei naurata. On näitä kipeitä asioita riittävästi ollut omassakin elämässäni niin, etten varmasti ilkeyksissäni heitä huumoria.
Lapsiperheen vartiopaikasta voisi yhtä hyvin värkätä "aivan turmelukseen saakka vilkkaalla vartiopaikalla" tai lapsettoman parin vartiopaikasta "tyhjän tuntuisella vartiopaikalla".. jne. mutta siis tuo vartiopaikkajuttu oli se kaanaankielisyys, joka minusta tekee ilmaisusta hauskan.
Joo, nyt illemmalla tuo alkaa hahmottua mulle. Veistelen kyllä itsekin joskus joistain kaanaan kielisistä sanonnoista huumoria. Minulla esimerkiksi käsite "ilmoitus" (jolla tarkoitaan Hengen ilmoituksia) on joskus humoristisestikin käytössä, voisin hyvin kuvitella, että olisin jonkun seurassa, ja hän kysyisi, että mitä puuhailtaisin seuraavaksi, niin voisin vastata, että "nyt ei ole ilmoituksia asian tiimoilta", jne. Tällaisia kyllä tulee käytettyä. Ehkäpä kannattaa miettiä, että missä tilanteessa, ja kenelle, ja mistä asiasta heittää vitsiä, en ole kyllä itsekään aina ajatellut.
Ehkäpä jos vaikka olen syömässä ry:llä jonkun kanssa kinkkukiusausta, voisin lohkaista, että on se kanssa, kun kiusauksistakin pitää maksaa. Mutta jos ruokapöytään liittyisi jokin kiusatun näköinen veli, jota ei ole pitkään näkynyt seuroissa, niin en tohtisi sanoa, että tervetuloa tänne kiusausten keskelle.
Kai se kannattaa miettiä, että missä tilanteessa lohkaisee uskonnollisiin käsitteisiin liittyviä vitsejä. Tässä tapauksessa pahastuin varmaankin liian helposti, pyydän anteeksi, samoin kuin kovaa kielenkäyttöäni. Olen yleensä mielestäni varsin huumoria ymmärtävä, mutta kun itse usein kipuilen nimenomaan yksinäisellä vartiopaikalla, niin kun en ymmärtänyt tuota viestiä tarkemmin, niin minulla meni "kiehahtamaan", kun luin vain nopeasti, kuinka se on käsite on "vanha vitsi" jne. Enpä sattunut tietämään, että tuo vitsi on laajasti käytössä, en ollut aiemmin kuullut sitä. Mutta ainapa oppii jotain uutta, nyt tietää tämänkin!