Tupakoitko sinä?

Sana on vapaa.

Poltatko tupakkaa?

Poltan
18
28%
En polta
47
72%

Ääniä yhteensä : 65

Parvekkeella tupakointi

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 04 Kesä 2007, 22:07

Muutin huhtikuussa kerrostaloon kolmanteen kerrokseen. Tähän saakka täällä on ollut mukavaa, ja naapurit ovat hyvin rauhallista väkeä. Välillä tuntuu, että olenko talon ainoa asukas, kun mistään päin ei kuulu mitään. :roll:

Vaan ompas nyt kesän tullen ilmaantunut eräs tosi rasittava juttu, nimittäin tupakan savu. Minä en tiedä mistä se leijailee, mutta avoimesta parvekkeen ovesta tulee olohuoneeseen savun hajut ja mulla tulee siitä paha olo ja pää kipeäksi. Olen käynyt kurkkimassa parvekkeella, että näkyisikö missään ketään, mutta ei näy eikä kuulu. Ei edes savua nouse mistään päin. Vaikea tässä on sitten kenellekään huomauttaa, että voisiko jossain muualla sauhutella.

Olen kuullut, että tupakoinnin kieltämistä parvekkeilla oltaisiin harkitsemassa. Tai ainakin miettimässä voisiko asiaa edes harkita. Minulle se olisi kyllä tervetullut lakimuutos. Astmaa minulla ei ole, joten terveydellisillä syillä en voi mennä koputtelemaan kenenkään ovelle, vaikka saisinkin tietää kenen parvekkeelta savut tulevat. Silti kärsin siitä tosi paljon. :(
Sinikettu
puuhakas

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 08 Kesä 2007, 10:28

Tuttu, niin tuttua!

Minulla on se astmakin ja tiedän aivan tarkkaan mistä savu tulee, mutta alakerran rouva on sen verran jääräpää, ettei puhe auta. Isännöitsijä on asiassa saamaton ja siksi hän päätyykin vaihtoon. Muut naapurit kärsivät yhtälailla, mutta minkäs teet kun tämä yksi on päättänyt lopettaa tuskansa tupakalla - on aika epäkristillistä, mutta melkeinpä joskus toivoisi sen lopun koittavan pian. :cry:

Tuulettaminen parvekkeenpuoleiselta sivulta sen paremmin ovesta kuin ikkunoistakaan ei juuri tule kyseeseen. Varsinkin näillä helteillä on aikas nannaa hautua sisällä. Kaiken toivoni panen siihen, että pian pääsisi muuttamaan jonnekin maaseudun rauhaan ja kauas häiriköivistä teineistä ja tupakkatädeistä. Arvatenkin Luojalla on jokin tarkoitus tässäkin mielessään...
Saunanaama
puuhakas

ViestiKirjoittaja nuusku » 06 Heinä 2007, 22:43

Onneksi ette asu minun yläkerrassani! :D
Viimeksi muokannut nuusku päivämäärä 22 Joulu 2009, 02:42, muokattu yhteensä 1 kerran
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Saral » 06 Elo 2007, 11:03

Pahempi asia olisi polttaa sisällä. Olen asunu sellasissaki taloissa, joissa on todennäköisesti peräti sisällä poltettu. Kun haju tulee ilmastointikanavia tai muita pitkin, se on todella häiritsevää. Ennemmin polttakoot parvekkeilla, joista suurin osa hajua haihtuu taivaan tuuliin... Itse inhoan aivan mielettömästi tupakanhajua ja sellaista miestä en esim halua itelleni. Mulle tulee siitä myös huono olo. Kerran olin pidemmän matkan sellasen autossa, jossa poltettiin ja mä olin melkein sairas siitä ja voin pahoin. Nythän uutisoitiin jostakin espoolaisesta, joka oli tupakoinu parvekkeella ja pudonnu parvekkeineen päivineen alas ja kuollu. Mieluummin lopettaa sen tupakoinnin ku käy varsinkaan rähjäparvekkeella vetämässä savuja. Ja miksi varsinkaan yöllä vetää savuja, kun voi vetää hirsiäkin!
Saral
vakiintunut

ViestiKirjoittaja kesis » 06 Elo 2007, 17:45

en ole asunut vielä sellaises asunnos jossa olis ollu parveke. mutta olen sellaisessa laitoksessa töissä, missä pitää asukkaille sytyttää tupakat, astmaa ei ole, mä en vain piä tupakansavusta. mutta työt on tehtävä, jotenki on tottunut, tosin alussa näin painajaisia siitä että työn seurauksena olin alkanut polttaa, mut onneks se oli vain unta
kesis
Valvoja

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 06 Elo 2007, 21:51

Just tässä kirjoittelen sankassa savussa yskien...

Ulkona on +28 astetta celsiusta ja ilta-aurinko paistaa sisään. Ainoa keino saada jotain ilmanliikettä aikaan on laittaa partsin ovi auki. Alakerran röökimummo imuttaa tietenkin posket lommolla ja puhkuu savut yläkertaan. MRR!

Sapettaa niin, ettei kauniisti sanoa taida... Eivät ole kovin uskovaiselle sopivia nämä ajatukset, mutta ihan oikeasti ystävät hyvät: alkaa mennä maku tästä kaupunkiasumisesta! Luovuttaisin vaikka umpilisäkkeeni jos vain pääsisin maaseudun rauhaan kauas röökinkatkusta. Mutta valitettavasti pankkitili näyttää niin surkuhupaisia lukemia, ettei muutto ihan heti taida onnistua.

Saattaa ehkä jonkun korvaan kuulostaa turhalta marinalta, mutta arvatkaapa onko kivaa joutua siemailemaan kortisonisuihketta vain jonkun alakerran tervakeuhkon takia? Kortisoni kun aiheuttaa kaikenlaista sivuvaikutusta, mm. kerää nestettä elimistöön. Ja puhe ei auta... eikä itku. Rukousta yritän sitkeästi ja toivon, että vielä joskus minut päästettäisiin tästä pahasta. Astma on muuten täysin oireeton, mutta tupakankatkua en oikein kestä.

Ei jaksa, ei jaksa... Sanokaa mitä tahdotte, mutta minusta tupakan saisi saarnata synniksi IHAN OIKEASTI.
Saunanaama
puuhakas

ViestiKirjoittaja Saral » 07 Elo 2007, 14:12

Joo, turmelustahan se väkipakolla tupakansavun haistaminen nostattaa. Siis ku sä yrität kodikkaasti asua, ja tupakanlemu tulvii kotiisi. Vanha tupakansavu se vasta yököttövää on. Suurin piirtein samalla tavalla nostattaa stressin pintaan ku vaikkapa yöllinen metelöinti tai yleensäki naapurin metelöiminen tai hyvin kova liikenteen melu tai jytämusiikin tai television kovaääninen kuuntelu. En tiedä auttaisiko, jos pistäisi naapurille nootin, että sua häiritsee huoneistoosi tulviva tupakansavu, oot allerginen ja silleen.

Kyllä ihmiset jonkin verran ainakin kunnioittavat näitä "nootteja". Nimiäkään niihin ei ole pakko laittaa. Ja jos naapuri on sellainen, ettei kunnioita noottia, nii kannattaa varmaan muuttaa kokonaan sellaisen vierestä. Ite oon jonkun kerran pistäny tällasen nootin erinäisistä syistä menemään.
Saral
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Saral » 08 Elo 2007, 11:49

Ihmiset ovat erilaisia. Toisia varmasti häiritsee toiset asiat enemmän kuin toisia. Itse olen sitä mieltä, että parvekkeilla tupakointia ei kannata kieltää. Todella olisi paljon suurempi haitta, jos naapuri kävisi vessassa senkin asian hoitamassa. Itellä kerran yks naapuri teki sitä jonkin aikaa luultavasti. Ihmettelin tupakanhajua päiväsaikaan ja sain vuokraisännältäni vihjeen naapurin vessatupakoinnista. No, se loppui ku pistin noottia. Kun poltetaan ulkona suurin osa hajusta haihtuu taivaan tuuliin, sen sijaan sisällä haju lähtee reikiä pitkin kiertämään muihinkin huoneistoihin. Mun mielestä parveketupakointi pitää sallia. Ja jo asunnonkin takia, asuntohan menee aivan pilalle tupakanhajun johdosta, laskee asunnon arvoa! Kuka ostaisi tupakanhajuista kämppää, kuka edes vuokraisi?
Saral
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 14 Elo 2007, 14:18

Palaan taas samaan aiheeseen, tällä kertaa odottavan iloisissa tunnelmissa. Saattaa olla muutto edessä ja nimen omaan sinne maaseudun rauhaan. Muistakaahan Saunanaamaa iltarukouksessa, että nämä taloudelliset ym. kuviot naksahtaisivat kohdalleen!

Vielä tupakoinnista yleensä: sama se minulle on oikeastaan, onko tupakointi syntiä vai ei, mutta sillä kohtuutonta terveyshaittaa lähimmäisilleen aiheuttaminen varmasti on. Samoin raskaanaoleva nainen tekee todella pahasti tupakoidessaan jne. Onhan isänkin tupakoinnilla merkitystä - jopa vuosia sitten poltetut tupakat ovat osaltaan vaikuttamassa perintötekijöihin. Ei olisi kivaa ainakaan itse ajatella että pojasta tuli pöljä kun minä sen myrkytin... syntiäkö vai ei, jääköön viisaampien harkintaan.

Tähän omaan tapaukseeni vielä: olen yrittänyt puhua tällä naapurille ja kauniisti olenkin yrittänyt. Mitään vastakaikua ei ole tullut ja isännöitsijä (tupakkamies itsekin) ei ole saanut mitään aikaiseksi. Eli hukkaan menevät kaikki ponnistelut. Lupasin jopa itse rakentaa tupakointikatoksen taloyhtiömme pihaan, jos parvekesavutus kiellettäisiin, mutta kuulemma ei haluta yksilön vapautta rajoittaa. Mitä vapautta minulla tässä on? Kuolla astmakohtaukseen ihan vapaasti ja yksilöllisesti?

Ai joo, se kessutäti ei ollenkaan ole mikään vaivainen vanhus vaan kykenisi aivan varmasti 1. kerroksesta siirtymään 15 metriä pihallekin. Ihan hyvin hänellä jalka nousee vielä. Sitä paitsi hän ei suinkaan polta vain parvekkeella, vaan myös asunnossa sisällä. Siksi onkin kumma, miksi pitää vielä parvekkeellekin tulla toisten ilmaa pilaamaan? Voisi pitää ovet ja ikkunat kiinni, jotta saisi "maksimaalisen" nautinnon savuistaan... meillä on taloyhtiössä asuntokohtaiset tuuletushormit, joten vaaraa vuodoista naapureihin, ei edes ole.

Todella moni tuttu, joka on käynyt asunnossamme, on sanonut samaa. Eivät ymmärrä miten siinä savussa ja hajussa voi astmaatikko selvitä. No, huonohkosti, mutta sisulla ja lääkkeillä joten kuten. Ja kyllähän savunhajun ja nikotiinit saa asunnosta pois. Minulla on siitä kokemusta, kun itse remontoimme asuntomme perusteellisesti tupakoitsijan jäljiltä. Sekin on yksi katkeruuden aihe: löytää ensin unelma-asunto, remontoida se mieleisekseen ja sitten tajuta riutuvansa vain yhden ainoan ihmisen vuoksi yötä päivää.

(Parveke)tupakoinnin kieltäminen valtakunnallisesti olisi ainoa oikea tapa hoitaa ongelmaa. Taloyhtiökohtaiset kiellot ovat ongelmallisia ja siellä ovat astmaatikot helisemässä röökivoittoisen yhtiökokouksen keskellä ajaessaan asiaansa. Ei näitä asioita taideta ratkaista, ennen kuin tupakoinnin kokonaan kieltävä laki saadaan voimaan. Uskon, että ennen pitkää se tulee, sillä eivät ongelmat rajoitu vain terveyteen vaan myös luontoon. Sademetsien tuhoamisen suurin yksittäinen syy on tupakanviljely.

Jollain tapaa ilahtuneena luin lehdestä, että nyt on otettu uusia "aseita" käyttöön tupakan vastustamisessa. Nimittäin Helsingin Sanomat kertoi isoin otsikoin, että tupakka on "enää" köyhien ja kouluttamattomien pahe. Psykologinen sodankäynti voi toimia, sillä kukapa haluaa leimautua. Varsinkin teini-ikäiset se saanee miettimään kahdesti.

Monesti uskovaiset puhuvat Jumalan määräämistä elinpäivistä ja siitä kuinka jonkun kuolleen päivät vaan tulivat täyteen. Näinhän se toki menee, mutta yhtälailla kuten syntiinlankeemuksessakin, meillä on myös tupakoinnissa ja muissa "paheissa", täysin vapaa valinta paljonko lyhennämme elinaikaamme. Valitettavinta on jos toiminnallamme lyhennämme myös lähimmäisemme päivien määrää. Kyllä Jumala vapauden antaessaan antoi vapauden myös huonoihin ja vääriin valintoihin, mutta suuressa rakkaudessaan hänkin toivoo, ettemme vaivalla luotua kallisarvoista tomumajaamme turhaa myrkyttäisi ja riuduttaisi.

Älkää nyt kuitenkaan tupakoivat, esim. Nuusku, pahoittako mieltänne kirjoituksistani. Kovia sanoja käytän tyylilleni uskollisesti, mutta en minä teitä tupakoitsevia vihaa. Rakastan sitäkin naapuria tuolla alakerrassa, kuten lähimmäistä tulee, enkä hänen kuolemaansa toivo. Toivoisin ainoastaan, että hän pääsisi eroon tavastaan. Mutta nyt panen toivoni siihen, että pääsemme itse livahtamaan tästä tilanteesta. Toivokaa tekin!
Saunanaama
puuhakas

sama ongelma

ViestiKirjoittaja anne » 16 Elo 2007, 12:10

astmaisena kärsin muiden tupakoinnista kovasti. Ikävää on se , että naiset tupakoivat enemmän. Hyvä asia on se, kuten edell. kirjoittaja totesi, että yleinen asenne tupakointiin on kielteinen ja tupakoijat ovat (usein) huonostikoulutettuja köyhiä ja luusereita ja kaivavat tupakan häveten esille selittäen yrittäneensä lakkoa, mutta kun ei onnistunut... Kun tupakointia ei enää sallita yleisissä tiloissa, tupakointi hankaloituu ja tupakoijia katsotaan vinoon.
anne
perehtynyt

ViestiKirjoittaja ToBe » 17 Elo 2007, 11:55

"Hyvä asia on se... ....että yleinen asenne tupakointiin on kielteinen ja tupakoijat ovat (usein) huonostikoulutettuja köyhiä ja luusereita"

Näin siis Anne

Mikä siinä on niin erinomaisen sopivaa että tupakoijat ovat köyhiä luusereita? Minä melkein mieluummin näkisin, että eivät köyhät, eivät luuserit, eivätkä erinomaisesti onnistuneetkaan pilaisi sentään terveyttään tupakalla.
ToBe
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Elo 2007, 12:44

Taisi annen teksti olla hiukan huonosti jäsenneltyä, tuskin hän sitä tarkoitti, että köyhien ja ns luusereiden tupakointi on hyvä asia. Ymmärsin hänen tarkoittaneen, että on hyvä, kun yleinen mielipide tupakointia kohtaan tiukkenee.

Köyhät ja luusereiksi kulkeutuneet luultavimmin polttavat saadakseen edes jotakin sisältöä elämäänsä. Kun ei muutakaan tekemistä ole, on ainakin yksi ajankulu. Heillä kuitenkin on vähiten rahaa tupakan ostamiseen ja sen jälkeiseen menetetyn terveyden ongelmien hoitoon.

Vaikka valtio perii melkoisen kovan veron tupakan hinnassa, aineen terveyshaitat kuitenkin kuluttavat vielä enemmän yhteiskunnan varoja.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Maarimi » 17 Elo 2007, 14:25

Tupakointi on riippuvuus siinä missä muutkin riippuvuudet. Eli tupakoitsija ei voi noin vaan lopettaa, vaikka haluaisi.

En tuomitsisi tupakoitsijaa, onhan jokaisella oikeus itse päättää, miten kehoansa turmelee tai suojelee.

Positiivista on se, että tupakoitsija yleensä ottaa huomioon ne, jotka eivät tupakoi, eli ei tupruttele suoraan toisen nenän edessä tai sisätiloissa.

Pienten lasten vanhemmille kyllä suosittelisin vieroitusta!
Maarimi
sisupiristäjä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Elo 2007, 14:43

Pienten lasten vanhemmille kyllä suosittelisin vieroitusta!

Samat sanat täältä. Erityisesti odottavat äidit voisivat ajatella tilannetta, kun lapsi on altistunut nikotiinille jo ennen syntymäänsä, hän pikku vauvana itkee surkeasti vieroituksen tuskia. Ettehän halua ainakaan nikotiinin puutteen vuoksi itkeviä vauvoja? Itkevät ne muutenkin, ei tarvita vieroitusoireita lisäsyyksi.
Taavetti
Aurinkotuuli

??

ViestiKirjoittaja anne » 17 Elo 2007, 16:09

tuota juuri tarkoitin että tupakointia ei enää ihannoida.

äitien tupakointi on tosi tyhmää, mutta passiivinen tupakointi on lähes yhtä paha, eli vauva siis altistuu pienessä asunnossa tupakansavulle.
anne
perehtynyt

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Elo 2007, 16:30

Tällä kylällä asui ennen mies, joka vaimonsa astman oireista huolimatta tupakoi pienessä tuvassaan. Hän aukaisi hellan pellin ja puhalsi savun hellaan, jonne se menikin vedon mukana. Nykyisin kuitenkin harvassa paikassa, varsinkaan kaupungeissa on puuhellaa, jonne savun voisi puhaltaa.

Raittiuslautakunta vuosinani olin siloin tällöin läheisessä baarissa tarkkailemassa heidän oluen myynnin käytäntöään. Tarttui niinä iltoina vaatteisiini vahva tupakan haju, jonka vaimoni tunnisti kotiin tultuani. Sanoi että olet ollut tupakan savussa. Vaikka siellä oli tupakka puoli erikseen, ei savun kulkeutumista oltu kuitenkaan estetty. Nykyään on tiukemmat vaatimukset, mutta luottamusmiesten suorittamasta tarkkailusta on luovuttu.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 17 Elo 2007, 16:31

Kuinkahan monta ADHD-tapausta vähemmän olisikaan maailmassa, jos äidit eivät polttaisi raskauden aikana? Tupakan häkä korvaa veressä hapen ja kun sikiö on kehityksensä aikana hetkittäin ilman happea, pienet aivot vaurioituvat - joskus lievemmin, joskus pahemmin. Eräskin tuttu aiemmasta elämästä, poltteli raskauden aikana epäsäännöllisen säännöllisesti väittäen, että eihän sillä ole mitään väliä, kun näin välillä vaan vähän... Poika on nykyään ekalla koulussa ja täysi huligaani. Diagnosoitiin sitten ADHD. Onneksi olkoon!

Kun joku ADHD-lapsen äiti nyt heti suuttuu, niin sanottakoon, että EN väitä sen aina syntyvän siitä syystä. Siis jos et ole polttanut raskauden aikana, tämä kirjoitus ei syyllistä sinua.
Saunanaama
puuhakas

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 17 Elo 2007, 19:32

Mä asuin eka kerran vuokralla kaksiossa siskon kans vuonna 1996. Siellä eteisessä haisi tupakka kun naapurissa poltettiin sisällä. Se oli kyllä vastenmielistä. Sisko joskus sanoi siitä naapureille...en muista mitä he siihen sanoivat. :roll:
Sinisielu
puurtaja

Tupakoitko sinä?

ViestiKirjoittaja Nepheg » 26 Marras 2007, 00:03

Kuikuilija innosti laittamaan oikein gallupin.

Asia on sitten joko/tai! Välimuotoja ei ole!
Toisinaan polttelevat laittakoot ruksin kyllä-kohtaan suosiolla, sillä jos ette tapaanne paranna, tulette löytämään itsenne yhä useammin sauhuttelemassa.
Tavallaan äänestätte kohtaa joka on tulossa ajankohtaiseksi tulevaisuudessa.

Ainoastaan passiiviset tupakoijat saavat valita oman kategoriansa.
Nepheg
Aurinkopilvi

Re: Tupakoitko sinä?

ViestiKirjoittaja O.M » 26 Marras 2007, 10:35

Olen maistanut tupakkaa, mutta en polttanut. Terveysvalistus lienee ollut kohdallani ratkaiseva tekijä valinnassa.
O.M
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Vapaata Keskustelua