Kuinka nukut?

Sana on vapaa.

Missä asennossa yleensä nukut?

Selällään, kädet kasassa
2
8%
Selällään, kädet levällään
3
12%
Kyljellään suorana
4
16%
Kyljellään kippurassa / sikiöasennossa
9
36%
Mahallaan
4
16%
Jokin muu asento (mikä?)
3
12%

Ääniä yhteensä : 25

Kuinka nukut?

ViestiKirjoittaja nuusku » 15 Helmi 2008, 17:18

Missä asennossa yleensä nukut?

Olen kuullut, että nukkumisasento ei ole sattuman valintaa, vaan voi johtua monenlaisista eri tekijöistä.

Itse nukun kyljellään toinen jalka taitettuna ja toinen suorana, toinen käsi pään alla. Selällään ei unen saanti onnistu, ja mahalla nukkuminen tuntuu ajatuksenakin mahdottomalta. Tosin kylkiasentoni on melko lähellä maha-asentoa mutta ei kuitenkaan maha-asento.

Edit: korjattu hieman omaa nukkumisasento-tietoa tuoreimman analyysin perusteella.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 15 Helmi 2008, 20:40

Mä saan unen yleensä mahallaan. :moho:
Sinisielu
puurtaja

ViestiKirjoittaja nuusku » 15 Helmi 2008, 22:56

En löytänyt netistä mitään yksittäistä kovin kattavaa kuvausta nukkuma-asennon merkityksillä on, vaikka yritin hakea. Tiedonmurusia löytyi sieltä täältä. Tässä mm. lyhyt teksti Pohjois-Karjalan aikuisopiston sivuilta:

Jos nukut lakanan tai tyynyn kulma tai sormi suussa, sinulla on taipumusta huolestuneisuuteen ja kaipaat turvallisuutta. Kyljellään nukkuvat ovat itsetietoisia, voimakkaita ja toimeliaita. Vatsallaan nukkuja, joka työntää päänsä tyynyn alle, on arka eikä uskalla ottaa vastuuta. Mikäli nukut selälläsi käsivarret sivulla, olet iloinen luonteeltasi sekä oikeudenmukainen ja vilpitön. Ihminen, joka ei nukkuessaan liiku yhtään, haluaisi olla mahdollisimman huomaamaton, hän on myös avulias, epäitsekäs ja luotettava. Ikiliikkuja voi olla taiteellisesti lahjakas ja kenties erakko luonteeltaan.

Määritelmiin voi ehkä suhtautua hieman kevein ottein, tuskinpa ne täysin luotettavia kuvauksia ihmisen luonteesta antavat. 8)
Viimeksi muokannut nuusku päivämäärä 05 Helmi 2009, 03:39, muokattu yhteensä 1 kerran
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kesis » 15 Helmi 2008, 23:00

vastasin että kyljellään kippurassa joskus myös suorassa halat riippuu ihan en oo aatellut sitä kummen monesti myös pää peiton alla
kesis
Valvoja

!!!!!

ViestiKirjoittaja mutsi » 15 Helmi 2008, 23:07

Hjaa!

Eli mun pitää käyttää liukasta satiinilakanaa ku pyörin niin paljon. Puuvillalakana poistuu sängystä ennen puolta yötä.

Onnea, kuinka luova olenkaan....
mutsi
Valvoja

ViestiKirjoittaja Emka » 15 Helmi 2008, 23:36

Nykyisin joudun nukkumaan koko yön selälläni ja kädet ovat vatsan päällä :???: Syy tähän:= oikea lonkkani on kipeytynyt selän huonon kunnon takia ja syksyllä murtuneet kylkiluut eivät anna nukkua kyljellä.

Vatsallani en ole nukkunut sen jälkeen kun sairaalassa v -70 kun tehtiin selkään tukileikkaus. Jouduin melkein puoli vuotta olemaan vatsallani, eikä puhettakaan kääntymisistä.
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja sisarmaaria » 16 Helmi 2008, 00:07

Kuulun siis enemmistöön edes jossakin asiassa :moba:

Nukkuminen on ihanaa varsinkin talvella, ja jos saa aamuisin nukkua rauhassa, eikä tarvitse aikaisin lähteä kylmään maailmaan :pyorailija:
sisarmaaria

ViestiKirjoittaja kesis » 16 Helmi 2008, 17:26

voiskoha hedelmä muuttua karhuksi aina talveksi ;) mullaki yhteen aikaan oli aina että aamul herätessä pussilakana oli lattialla
kesis
Valvoja

ViestiKirjoittaja Heku » 16 Helmi 2008, 19:13

hedelmä kirjoitti:voiskoha hedelmä muuttua karhuksi aina talveksi

Sitä monesti haaveilee että kun vaan saiski nukkua vaikka koko talven. :lol: Onneksi nyt päivät pitenee ja on kauemmin valosaa ni on itekki pirteempi.

Minä tarvin nykyään kaks tyynyä: toinen pään alle normaalisti ja toista puristan tiukasti rintaani vasten. Mistähän ihmeestä sekin tapa on tullut? :mad:
Heku
tutustunut

ViestiKirjoittaja Nepheg » 16 Helmi 2008, 23:45

Ajattelin kirjoittaa, että selällään nukkuessa ei näy painajaisia.
No, nukun yleensä selälläni ja olen koko viime yön ajanut junan veturia ja yrittänyt päästä toista junaa pakoon.
Välillä pysäytin veturin ja laitoin esteitä kiskoille ja jatkoin matkaa...

Meni vähän aiheesta sivuun, mutta jatkan taas aiheesta.
Vasemmalla kyljellä nukkuessa kuulema näkee helpommin painajaisia kuin oikealla kyljellä nukkuessa.
Se johtuu kuulema siitä, kun vasemmalla kyljellä nukkuessa sydän on kovemmalla mm. ruumiin painaessa sitä enemmän.
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Helmi 2008, 21:03

Ei ole minulla mitään vakituista nukkumisen asentoa, voin vaihtaa asentoa useita kertoja yössä, jos siltä tuntuu. Tyynyä en tarvitse välttämättä lainkaan, tavallisesti käytän melko ohutta tyynyä ja sen lisäksi niskatyynyä. Usein nukun pelkän niskatyynyt turvin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Elena » 18 Helmi 2008, 01:10

Minä nukun lähes täysin liikkumatta yön yleensä, ja nukahdan nopeasti ja nukun heräämättä ennen aamua. :) Se on kyllä tosi hyvä "taito".

". Mikäli nukut selälläsi käsivarret sivulla, olet iloinen luonteeltasi sekä oikeudenmukainen ja vilpitön. Ihminen, joka ei nukkuessaan liiku yhtään, haluaisi olla mahdollisimman huomaamaton, hän on myös avulias, epäitsekäs ja luotettava." Lähde: Mitä nukkumisasento paljastaa
Elena
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja christian » 18 Helmi 2008, 12:11

Jos saan hyvin nukuttua, on se milloin missäkin asennossa.
Sekin "pyöriminen" muuten tulee varmaankin turhasta stressistä
Kun menee hyvin, ei Jeesus hylkää, kun menee huonosti, Jeesus ei hylkää. Kun olen elämäni huipulla Jeesus pitää minusta kiinni ja mullan allakin Hän elää kanssani.
christian
tutustunut

ViestiKirjoittaja Pottu » 18 Helmi 2008, 12:31

Yleensä kääntelen monta kertaa kyljeltä toiselle ennen kuin nukahan. Ja nukun sit varmaan lopulta jommalle kummalle kyljelle kääntyneenä.
...peruna on ruoka ihan oikea
Pottu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja kesis » 22 Kesä 2008, 22:09

ka yleensä ku meen peiton alle pyörin ja hyörin ehkä enempi tullut tapa jo siitä ja varmaa luulen että olen unissanikin melko liikkuvainen
kesis
Valvoja

ViestiKirjoittaja Pottu » 08 Elo 2008, 23:47

Nukkumisesta vielä, että nukun käsi tyynyn alla. Tyyny pitää olla sopivan kokonen, ei liian paksu eikä liian littee. Huone pitää olla mieluummin viileä, kuumassa en saa unta. Silti mulla pitää olla yösukat tai en saa unta. Yöpaidassa pitää olla lyhyet hihat mutta pitkä helma. Yöllä tulee aina jano, joten mulla on vesipullo tai vesilasi sängyn/patjan vieressä. Pitää olla myös pimeää. Äänet ei häiritte mun unensaantia. Pikemminkin on kodikasta että naapurista kuuluu välillä jotain puhetta tai kolinaa. Kellon tikitys sensijaan häiritsee. Tai ehdottomasti kärpäsen surina tai jonkun hyttysen tai perhosen hyppely seinillä ja katossa.
Pottu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja oxy » 08 Elo 2008, 23:58

nukun yleensä kyljellään tai selällään,vaihdan monta kertaa yössä asentoa.Se vaihtelee aika paljon joskus nukun koko yön heräämättä,välillä herään monta kertaa yössä
oxy
perehtynyt

ViestiKirjoittaja Pottu » 09 Elo 2008, 00:01

Nepheg kirjoitti:Vasemmalla kyljellä nukkuessa kuulema näkee helpommin painajaisia kuin oikealla kyljellä nukkuessa.
Se johtuu kuulema siitä, kun vasemmalla kyljellä nukkuessa sydän on kovemmalla mm. ruumiin painaessa sitä enemmän.

Tota en oo kuullukaa. Kipeenä ollessa näen yleensä painajaisia. Tai sitten jos on semmonen yö, ettei meinaa millään saada unta, niin useimmiten sitten lopulta nukahdettua näkee painajaista
Pottu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja oxy » 09 Elo 2008, 00:18

tyyny pitää aina olla ilman tyynyä en voi nukkua
oxy
perehtynyt

ViestiKirjoittaja Taavetti » 09 Elo 2008, 03:26

oxy kirjoitti:tyyny pitää aina olla ilman tyynyä en voi nukkua

Minä kammoan korkeita tyynyjä, joskus kylässä antavat kaksikin tyynyä, joista ainakin toisen laitan heti sivuun, joskus molemmat. Minulle riittää mainiosti oma pieni niskatyynyni, joka tukee niskaa, mutta ei väännä sitä luonnottomaan asentoon.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

Paluu Vapaata Keskustelua