Puhutaanpa muutama sana lamasta. Sehän liittyy myös uskomisen asioihinkin, sillä sen aikana voi tulla erityisen voimakkaitakin tilanteita, jolloin kysytään luottamusta Jumalaan.
Itse en ole vieläkään kunnolla ymmärtänyt, kuinka vielä keväällä/kesällä kaikki vaikutti olevan "hyvää ja kaunista". Työllisyystilanne oli loistava.
Kun aloitin koulun reilu vuosi sitten, tilanne ko. vientipainotteisella alalla oli se, että voimakas työvoimapula, ja lupasivat, että jok'ikinen valmistuva aivan "revitään" suoraan töihin. Nyt, muutama kuukausi myöhemmin arvioidaan, että työn saanti on äärimmäisen epätodennäköistä, ja että on syytä varautua ainakin kahden, ehkä kolmen vuoden työttömyysaikaan koulun päätyttyä. Harva edes sanoo, että "voit sinä silti saada työtä", eli tunnelmat ovat niin matalalla, että lähinnä jo koulussakin valmistaudutaan tulevaan työttömyysputkeen, ja puheet työn saannista on lakkautettu.
Kun tiedän, että palstalla on monia tahoja, jotka ruukaavat varsin laaja-alaisesti pohtia ja analysoida maailmamme yleistä tilaa, niin onko teillä viisailla ihmislapsilla analyysiä, miten vain muutamassa kuukaudessa koko maailma voi mennä konkurssiin?
Itse suhteellisen nuoresta iästä johtuen olen elänyt aiemmin vain -90 luvun alun laman, jolloin Suomi oli lamassa, mutta muualla maailmassa meni suhteellisen normaalisti. Nyt siis lamaan ajautuu koko se maailma, jonka aisteimme avulla tiedostamme olemassa olevaksi.
Itse koen ymmärtäväni joitain ajallisia asioita ja tapahtumia kohtuullisen hyvin sillä ymmärryksellä, jonka saanut olen, mutta tuo taantuma-asia on sellainen, jonka ymmärtämiseen tarvittaisiin ilmeisesti jotain syvällisempää talouspolitiikan opiskelua. Niinpä tyhmä maallikko kyselee hiljaa mielessään, että kun kaikki ulkoiset tekijät ovat samat niin eilen kuin tänään (samat rakennukset pystyssä, samat firmat ja ihmiset toimivat ja sama määrä seteleitä eilen ja tänään, jne, kaikki siis samoin) mutta silti eilen oli rahaa, ja tänään raha on loppu. Eilen oli töitä, tänään ei. Ja eilen oli tilauksia, nyt ovat tilaukset loppuneet. Että vaikka ulkoiset olosuhteet pysyvät samoina, silti kaikki taantuu. Mutta miksi?
Pelkäättekö te taantumaa, tai ensi kesää? Missä määrin uskovainen saa pelätä, missä menee sopivan ja liiallisen huolen raja?