Sekahedelmäkeittoa

Sana on vapaa.

Sekahedelmäkeittoa

ViestiKirjoittaja Tunnari » 11 Huhti 2025, 08:48

Luterilaisuuden ja lestadiolaisuuden sekoittuminen

On tämä ihmeellinen asia hengelliseti, kun minulla on lapsuudesta, ihan pienestä pojasta asti sekoittunut keskenään nämä kaksi uskoa ja oppia. Olen uskonut elämässäni ns. ”kaksilla rattailla” Voimakkaat lapsuuden kokemukset VL-lestadiolaisuuden pitkistä puheista suviseuroista, mumman ja paapan mukana, tuli aina ja tulee yhä voimallisesti mieleeni. ”Jumalan terveisillä” ne yleensä alkoivat. Helluntailaisuuden ”Ylivainion”, aikana mummani itki varmaan viikon, kun hänen poikansa, mumman uskon mukaan, kääntyi väärään hengellisyyteen. Mummani uskon mukaan oli Pyhän Hengen virka, mutta ei sanan virkaa., että usko ennen uskoneiden kautta, siirtyy uskosta uskoon(Room.1:17), niinkuin Raamatussa onkin. -2. Kor. 3:8 "Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?" ja 2.Kor.4:1 "Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on". Mutta, siinä kävi kohdallani niin, että nämä kaksi näkemystä olivat kyllä mielesssäni, elämässäni, aivan sekaisin. Molempia opetuksia kuulin ihan rinnakkain ja oikeastaan, mielelläni niitä mielessäni vähän vielä sekoitin ja kärjistin keskenään, että tulee hyvä sanoma, no oikeastaan sekahedelmäkeitto. Nyt parannuksen armon saaneena, nämä asiat ovat kuitenkin kirkastuneet siten, että Jumalan Seurakunnassa nämä asiat tiedetään, eikä niitä parane itse ruveta mestaroimaan. Onhan Raamatussa paljon puhuva kohta Jumalan seurakunnasta:
”Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus”. Eihän tätä tämän maailman omavanhurskaat hyväksy vaan haluavat itse uskoa, haluamallaan tavalla, kuten minäkin aikanaan. Suurin kirkastuminen oli, pimeästä hengestä se, että pienet lapset, menevät kadotukseen, jos eivät saa kastetta, vaan paljon ennenmmin se koskee heidän vanhempiaan. Raamattu itse sanoo, tarkkaan ottaen: Room.5:18 ”Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle”. Kohta sanoo, että ”perisynnistä”, Jeesuksen kautta tuli elämä ja vanhurskaus ja kellä on elämä ja vanhurskaus, On myös usko ja uudestisyntyminen. Nimittäin Raamattu sanoo, että epäuskoinen tuomitaan tekojensa mukaan (Ilm.20:13). Vieläkun sanotaan, kaikkein ”pienimmät uskovat minuun”(Matt.18:6).”Yksinkertaisesti pienet lapset syntyvät Jeesuksen sovitustyön päälle ja siten uskovat. Seurakunta on kuitenkin se äiti, joka hoitaa ja pitää meitä kasteen hyvän omantunnon armoliitossa: Matt.18:15. ”jos sinun veljes rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.
16 Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
17 Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.
19 Taas sanon minä teille: missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä; jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa.
20 Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä”
Tunnari
perehtynyt

Re: Sekahedelmäkeittoa

ViestiKirjoittaja Tunnari » 13 Huhti 2025, 20:53

Esitin unionisteille Raamatun seurakuntaopin. Unionistilla tarkoitan sekaoppeja, jotka tulevat tätä vastaan yhdessä. moneen kertaan esitin Raamatun Seurakuntaoppin heille. Joku uskovainen neuvokoon, jos on väärin. No alotetaan taas, ihan mielellänikin alusta. Kun Raamatussa oli hajaannuksia, niin ei sitä Apostolit hyväksynyt: 1.Kor.1:10 "Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa". Edelleen: Room.16:16 "Tervehtikäät teitänne keskenänne pyhällä suunantamisella. Kristuksen seurakunnat tervehtivät teitä.
17 Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, että te kavahtaisitte eripuraisuuden ja pahennuksen matkaan saattajia sitä oppia vastaan, jonka te oppineet olette: ja välttäkäät niitä.
18 Sillä ei senkaltaiset Herraa Jesusta Kristusta palvele, vaan omaa vatsaansa ja viettelevät makeilla puheillansa ja liehakoitsemisellansa yksinkertaisten sydämet". Nämä kohdat jo puhuvat yhdenlaisesta uskosta, eli jakavat yhden samanlaisen uskon. -------Joh. 10 sitten jatketaan: "4 Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5 Mutta ei he muukalaita seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä...16 Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen". Tässä jälleen on yksi lammashuone, johon hänen omansa tulee hengellisesti johdattaa. He ovat samassa mielessä ja käsityksessä. Eriseurasta Raamatun mukaan tulee karttaa, eikä häntä saa edes hengellisesti tervehtiä: Tiit.3:10 Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
11 Tietäen, että senkaltainen on käännetty pois ja syntiä tekee, niinkuin se, joka itsensä tuominnut on". Kuinkas sellasta hengellisesti tervehditään, kun pitää karttaa? 10 Jos joku tulee teidän luoksenne eikä opeta tällä tavoin, älkää ottako häntä kotiinne älkääkä edes tervehtikö häntä. [Room. 16:17; Tit. 3:10], juuri samat viitteet Raamatusta, jotka lainasin.
Tunnari
perehtynyt

Paluu Vapaata Keskustelua