Historiaa: Laodikea

Sana on vapaa.

Historiaa: Laodikea

ViestiKirjoittaja mies » 22 Syys 2014, 11:22

Kirje Laodikean seurakunnalle
14 "Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita:

"Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku:

15 "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! 16 Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.

17 "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. 18 Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. 19 Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi! 20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.

21 "Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen.

22 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille."

Kuvassa 288 on Laodikea:
https://archive.org/stream/archaeologyb ... 9/mode/2up

Laodikea on melkein autioitunut. Laodikean hävitys muistuttaa:
"minä oksennan sinut suustani" (Ilm.3).

The site of Laodicea is now almost deserted. Only the wretched
Turkish village of Eski Hissar represents habitation, but hundreds
of acres are covered with the ruins of the once splendid city. For
hundreds of years the villagers of neighboring hamlets have used
the place as a quarry, but nevertheless its ruins are impressive.
Two theaters are in a fairly good state of preservation; the seats are
still in place.'' The stadium is in a similar condition of preserva-
tion. Its aqueduct and its gates are still imposing in their dilapi-
dation, but the desolation of Laodicea recalls the words: "I will
spew thee out of my mouth" (Rev. 3 : 16); (see Fig. 288).

Teksti lainattu täätä:
https://archive.org/stream/archaeologyb ... 0/mode/2up
mies
Aurinkotuuli

Re: Historiaa: Laodikea

ViestiKirjoittaja Aaro_K » 25 Loka 2014, 16:38

Seitsemästä Ilmestyskirjassa mainitusta seurakunnasta Smyrnan ja Filadelfian seurakunnan opettajat saivat vapauttavan tuomion. Smyrnan kaupunki on jokseenkin paikoillaan, silloinen kaupunki kyllä autioituneena mutta nimi on muuttunut muotoon Ismir, ja se on elossa oleva kaupunki. Philadelphiaa ei löydy, mutta nimi elää, sen nimiset kaupungit ovat Pohjois- ja Etelä-Amerikassa.
Muut seurakunnat/kaupungit/paikkakunnat ovat hävinneet, kadonneet. Onhan aikaakin kulunut ja alue on tuliperäistä.
Aaro_K
perehtynyt

ViestiKirjoittaja Humilton » 25 Loka 2014, 18:54

Minä olen kuullut (ei vl-seuroissa vaan radiosta) lisäselityksiä noille seitsemälle seurakunnalle lähetetyistä kirjeistä. (Joskus vl-seuroissa on kerrottu vastaavia juttuja.)

Kun Raamatussa on kirjoitettu "et ole kylmä etkä palava vaan haalea", se osuu terävästi kohdillensa. Seurakunta sijaitsi paikkakunnalla, jonne tuli vesi vuoristolta. Alkupäässä vuoriston lähellä vesi oli kylmää. Loppupäässä lähellä kaupunkia vesi oli ilman kuumuudesta johtuen muuttunut kuumaksi. Ja puolivälissä se oli haaleaa. Sellaista vettä ei kukaan halunnut juoda eikä muutenkaan käyttää.

Kun Raamatussa sanotaan "osta silmävoidetta ja voitele silmäsi" on osoitettu enkelille sellaisessa kaupungissa, joka oli tunnettu silmäsairauksien lääketieteestä. Siellä osattiin parantaa silmäsairauksia.

Varmasti muillekin seurakunnille sanat ovat osuneet suoraan epäkohtiin.
Humilton
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja mies » 25 Loka 2014, 20:45

Humilton kirjoitti:Kun Raamatussa sanotaan "osta silmävoidetta ja voitele silmäsi" on osoitettu enkelille sellaisessa kaupungissa, joka oli tunnettu silmäsairauksien lääketieteestä. Siellä osattiin parantaa silmäsairauksia.

Galatiassa oli mies nimeltä Petrus, joka 300-luvulla paransi todistetusti ainakin kahteen kertaan silmäsairauden: samalla hengellisesti että ajallisesti. Tarina tällä sivulla:
https://archive.org/stream/selectlibrar ... 9/mode/2up
(Johonkin ketjuun suomensinkin sen)

Eli silmäsairaus meni mutta elävä uskokin tuli.
mies
Aurinkotuuli

Paluu Vapaata Keskustelua