Ankka kirjoitti:kun Jeesus asetti opetuslapset sananpalvelijoiksi. Hän sanoi jotenki näin et "menkää ja saarnatkaa evankeliumia...jos te saarnaatte evankeliumia, se menestyy jne...mutta jos te saarnaatte Moosek´sen lakia, se saa aikaan vihaa ja vastustusta" (ei ole tod sanatarkka, korjatkaa jos muistatte!).
Jos muistelet Luukkaan 24. lukua, niin ihan noin siinä ei sanota, vaan näin:
"44 Niin hän sanoi heille: nämät ovat ne sanat, jotka minä puhuin teille, kuin minä vielä tiedän kanssanne olin; sillä kaikki pitää täytettämän, mitä kirjoitettu on Moseksen laissa ja prophetaissa ja psalmeissa minusta.
45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä, kirjoituksia ymmärtämään,
46 Ja sanoi heille: niin on kirjoitettu, ja niin tuli Kristuksen kärsiä ja nousta kuolleista kolmantena päivänä,
47 Ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.
48 Mutta te olette näiden todistajat.
49 Ja katso, minä lähetän minun Isäni lupauksen teidän päällenne. Mutta te olkaat Jerusalemissa siihenasti kuin te puetetaan voimalla korkeudesta."--> Tuossa ei siis sanota, että Mooseksen lakia ei saisi tai pitäisi saarnata.
Nuusku kirjoitti asiasta tyhjentävästi:
"olen myös kuullut sanottavan, kuinka tosin katuvalle syntiselle saarnataan armoa niinkuin ei lakia olisikaan, mutta katumattomalle lakia niinkuin ei armoa olisikaan. Ja myös mm. Paavali neuvoo Timoteusta myös nuhtelemaan. "Nuhtele niitä, jotka syntiä tekevät, kaikkein kuullen, että muutkin pelkäisivät.""Katumattomille uudestisyntymättömille on saarnattava lakia synnintunnon herättämiseksi. Lain murjomille katuville sen sijaan tulee saarnata evankeliumia, samoin kuin langenneille kristityille. Laki ei kuulu kristityille, sen sijaan Jeesuksen neuvon "mene, äläkä enää syntiä tee" saa sanoa myös kristityille. Sen voi sanoa myös muodossa "onko sinun tarpeellista asettaa enää heikkoa uskoasi koetukselle tuollaisissa paikoissa".
Oma lukunsa ovat nimikristityt eli mädät kalat Jumalan valtakunnan verkoissa. Minun ymmärrykseni mukaan heille kuuluu lain saarna, koska he eivät ole todellisuudessa eläviä kristittyjä. Ongelmana on se, että heistä ei välttämättä päälle päin tiedä mitään, onko heillä omakohtainen usko sydämessä vai ei. Ongelmasta pääsee eroon jättämällä kohdentamisen Jumalan tehtäväksi: kun saarnaa lakia ja evankeliumia, laki ja evankeliumi varmaan löytävät tiensä oikeaan kohteeseen ilman tarkempaa kohdentamistakin; laki lain alla oleville ja evankeliumi armahdetuille tai niille, jotka katuvina ja lain murjomina haluavat uskoa armon kohdalleen.
Ankka kirjoitti:Rakas O.M: mieti mielessäs näitä asioita. Mieti ihan oikeesti. Minäkin lupaan miettiä.
Annoit minulle hyvän pohdintatehtävän, josta riittää tosiaan pohtimista pitkäksi aikaa. Lupaan miettiä asiaa. Annan myös sinulle pohdintatehtävän. Mieti joskus, vaikka ranskalaisilla viivoilla ylös kirjaten, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja on rakkaudella ja hempeydellä.
Ankka kirjoitti:Meidän ehk kantsii vältellä toisiamme, tiedän et jotku on tehneet sellasen sopimuksen näil palstoil, mun puolelt on nyt tämmönen sopimus sun kaa voimassa.
O.M: kaikkea hyvää sinulle!
Samoin kaikkea hyvää sinulle. Harkitsen myöhemmin, liitynkö keskinäiseen kommentoinnin välttelysopimukseen, vai jääkö välttely yksipuoliseksi.
pomeranssi kirjoitti:Koen kuitenkin etten voi uskovaisena ymmärtää ja hyväksyä OM sinun ajatteluasi ja toimintaasi uskovaisena.
Minusta sinä olet tuomitsemassa kaikki , jotka eivät toimi tai hyväksy sinun ajatteluasi. OK
Kiitän jälleen palautteestasi Pomeranssi! Onko minun ymmärrettävä tuo niin, että tuomitset minut "tuomitsijana"?

??:
Kiitos Emkalle, Nuuskulle, Nephegille ym. ymmärryksestä. Pahoittelen ja pyydän anteeksi, jos olen kärkevällä kielenkäytölläni pahentanut joitakin tässä viestiketjussa. Jos joku haluaa, että tämä poistetaan tai siirretään syrjemmälle, niin laittakaa vaikka yksityisviestiä, jos ei julkiseen keskusteluun kehtaa laittaa. Tai jos minulta ei kehtaa pyytää, niin voi pyytää myös joltain muulta moderaattorilta.