En näe muiden vastanneiden tekstejä kovina, joskin tiukkoina, totuudessa pitäytyvinä ja Jumalan lasten vapauteen opastavina.i_gabe kirjoitti:Mitä minä teistä tiedän? Näen tekstinne kovana, vailla armoa.
Kiitoksia en odotakaan, ei ainakaan ihmisten kiitoksia. Jos haluat jotakin kiittää, etsiydy kanssamme samoin uskovien joukkoon, esitä siellä armon anomus. Vastauksena saat kuulla lohdullisen anteeksiantamuksen julistuksen, joka liittää sinutkin todelliseen Jeesusta kiittävään joukkoon.i_gabe kirjoitti:Kiitoksilla ei mielipiteet muutu. En minäkään teille kiitosta ole tarjoamassa.
i_gabe kirjoitti:Olette varmasti kuulleet kiittäjäin laumasta. Eipä täältä sille laumalle sijaa taida löytyä.
Tuota ympäri pyöreätä kommenttia en ymmärrä, ohitan sen siis ihmetellen vain. Sinulle on kuitenkin haluttu tässä foorumissa osoittaa tietä kaipaamaasi kiittäjien joukkoon, on oma valintasi jos se tie ei sinulle kelpaa.i_gabe kirjoitti:Sopiiko vastata kun kysytään? Voihan sitä vastata, mutta on hyvä ymmärtää missä yhteydessä ja missä tarkoituksessa vastataan.
i_gabe kirjoitti:Onko raitis usko, uskon lahjan polkemista?
i_gabe kirjoitti:Teidän ylin auktoriteetti on raamattu, jos ymmärsin oikein. Rakasta herraa, sinun Jumalaasi (teillä raamattu) yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseäs. (Rakastatte lähimmäistänne sen mukaan, kuinka raamatun mukainen usko hänellä on)
i_gabe kirjoitti:Tahdotte rakastaa lähimmäistänne, siksi tahdotte hänelle opettaa raamatun mukaista uskoa, jotta rakastaisitte häntä. Paha on teidän soppanne.
i_gabe kirjoitti:Raamattu kuvaa minun uskoa. Uskon niin kuin raamatussa kerrotaan.
Uskoni on kuitenkin enemmän kuin raamattu. Raamattu ei minua autuaaksi tee, vaan uskon lahja, jonka olen saanut Jumalan mittaamattomasta armosta.
i_gabe kirjoitti:Tällä palstalla on suuri ristiriita. Ollaan kovasti Jumalan sanaa kirkastamassa, mutta evankeliumia en täällä kuule.
i_gabe kirjoitti:Tunnette raamatun hyvin. Siksi kysyn, mistä tunnistaa antikristuksen hengen?
Taavetti kirjoitti:i_gabe kirjoitti:Nuhtelet vääräuskoista vaikka olisi parempi nuhdella väärää uskoa. Pidät raamattua tärkeämpänä kuin usko
Sinähän sekavia kirjoitat. Vääräuskoista juuri on nuhdeltava, että hän tietää tehdä parannuksen. Parannuksen armon voi saada vain ihminen, siis vääräuskoinen tai muuhun syntiin langennut. Väärä usko ei voi tehdä parannusta, sehän on vain ihmisen järkensä avulla muodostama oppirakennelma. Sen sijaan kun vääräuskoinen tekee parannuksen, hänen väärä uskonsa ja oppinsa vaihtuu oikeaksi ja Raamatun mukaiseksi.
Et ilmaissut lainauksessasi, kelle nuhteesi osoitat. Minä nuhtelen sinua kuitenkin enemmistä vääristelyistä tässä foorumissa. Kirjoitat uskoa tärkeämmäksi kuin Raamatun. Se väite pitää paikkansa vain osittain, sillä tärkeintä on Raamatun mukainen usko. Muita uskoja ja oppirakennelmia ei sinun sallita enää tällä foorumilla väittää oikeiksi. Toivon että otat onkeesi tämän varoituksen, mutta jos et ota huomioon, meidän täytyy käyttää muita keinoja väärän oppisi levityksen estämiseen.
Ulpu kirjoitti:Jos Jeesuksen sovintoveri ei ole kohdallani voimassa 24h/vrk:ssa minä hukun.
Ihminen on syntinen eikä millään voi itseään puolustaa.
Oman sydämeni rukous on kuulua hänelle, olla hänen ikiomansa.
Jumalan Henki todistaa minulle lapseutta. Ilman Pyhää Henkeä ei ole todistusta.
Kiireellä laitoin nämä sanat töihin lähtiessä, varmaan palaan vielä kun ehdin.
O.M kirjoitti:I_gabe, pyörittelet asioita tavalla, jossa Jumalan valtakunnan raja hämärtyy ja häviää. Rajan hämärtäminen, tahallisesti tai tahattomasti, on vakavaa sumutusta. Ihminen näet tulee vanhurskaaksi vain tässä ainoassa oikeassa uskossa eikä rajaa siksi sovi hämärtää.
Uskon, että niin sinä kuin Ulpukin olette ihmisinä mukavia. Tunnen mukavia uskovaisia ja mukavia epäuskoisia ihmisiä. Kaikki ovat syntisiä, uskovaiset vain armahdettuja syntisiä. Ihminen ei tule Jumalan edessä vanhurskaaksi omalla mukavuudellaan, vaan täydellisellä syntien anteeksiannolla Jeesuksen uhrikuoleman ansiosta. Kehotus parannukseen voi tapahtua taitavasti tai taitamattomasti. Sekä taitava että taitamaton parannuskehotus voi loukata armosta osattoman ihmisen vanhaa osaa ja ylpeyttä. Silti saastaisten huulten lausuman parannuskehotuksen takana on kutsu Jeesuksen sovitustyön osallisuuteen, itse Hyvästä Paimenesta vuotava kutsuva rakkaus. Rukoukseni on, että jokainen armosta osaton saisi silmävoidetta nähdä tämän. Todella soisin, että siinä harvojen valittujen kiittäjien joukossa olisi kerran mahdollisimman monta vielä armosta osatonta.
Hannes69 kirjoitti:Lainaus gabelta:
"Aloitan Ulpun käsityksestä, jossa synnit saa anteeksi, kun niitä rukoilee anteeksi.
En näe tässä sinällään mitään väärää."
Miten et näe tässä sinällään mitään väärää? Jossakin kirjoituksissasi on aivan oikeaa asiaa ja raamatunmukaista oppia, joissakin kohti taas "menet metsään" niin että hirvittää. Aikaisemmin tässä ketjussa on useita kertoja todistettu vääräksi oppi, jossa synnit saisi anteeksi rukouksessa kahden kesken Jumalan kanssa. Tuo esimerkki on itsessään kokonaan väärää. Ei ihminen saa rukoilemalla syntejä anteeksi.
Lainaus:
"Olen pahoillani jos en osaa tehdä selvää tekstiä, jota te ymmärrätte. Jos teillä on halu ymmärtää, te kyllä ymmärrätte."
Ikävä kyllä emme ymmärrä vaan olemme ymmällämme. Syynä siihen on juuri tuo, mitä esim O. M. kirjoitti. Välillä kirjoituksissasi on ihan oikeaa asiaa, välillä taas täysin Jumalan sanan vastaista.
Esimerkkejä:"Itsenäisesti rukoilessa, saattaa uskoa ne synnit anteeksi jotka tietää ja tuntee. Kaikkia syntejä ei kuitenkaan näe eikä tiedä, joten hänellä ei voi olla täydellinen synnin päästö, sehän pohjautuu hänen omaan tietämykseen."
Tuollaisessa opissa meidän uskomme olisi sen varassa, kuinka täydellinen meidän synnintuntomme, -tunnustuksemme ja ripittäytymisemme nimellisistä töistä olisi. Silloin usko olisi ihmisen omien tekojen varassa. Synnin päästö on aina täydellinen riippumatta siitä, kuinka hyvin osaa eritellä ja tuntea syntinsä. Luther sanoo täsmälleen tästä asiasta että "tunne ainoastaan että olet syntiä tehnyt". Emme tarvi emmekä edes kykene riittävän laajaan synnintuntoon ja omaan suoritukseen.
Toisaalta taas...
"Kumpi on uskon elämälle tärkeämpi?
Puhuttu sana on minulle tärkeämpi.
Kumman kautta ihminen saa elävän uskon?
Minä uskon puhutun sanan voimaan.
Tarvitseeko ihminen kirjoitettua sanaa saadakseen elävän uskon?
Ei.
Tarvitseeko ihminen puhuttua sanaa saadakseen elävän uskon?
Kyllä."
Nämä yllä olevat mielipiteet ja käsitykset ovat sopusoinnussa Raamatun ilmoituksen kanssa.
Tämä kahtiajakoinen kirjoittelu saa meidät hämmennyksiin. Välillä ihan oikeata, välillä niin väärää että hirvittää.
Tästä syystä emme ymmärrä vaikka haluaisimmekin.
Ja seuraava asia
Lainaus:
"Tämä on foorumi jonne saa rekistöröityä jos huvittaa. Niin minä tein. Syynä on halu kirjoitella uskon asioista. En vain tajunnut tämän olevan ns. totuus palsta, jossa eri näkemystä kuin palstan muutamilla on, saa esittää."
Tämän palstan säännöt sanovat hyvin selkeästi millaisilla ehdoilla ja miten täällä saa kirjoittaa. Kysyä saa mitä vain mutta Raamatun totuutena ei saa kirjoittaa mitä vain. Palsta on yksityinen ja jokainen rekisteröityessään sitoutuu noudattamaan palstan sääntöjä. Saa siis rekisteröityä jos huvittaa mutta ei saa kirjoittaa mitä tahansa vaikka huvittaa. Lukaise palstan säännöt. Sen jälkeen voimme keskustella millä ehdoilla ja millaista sisältöä voi kirjoittaa.
O.M kirjoitti:I_gabe, pyörittelet asioita tavalla, jossa Jumalan valtakunnan raja hämärtyy ja häviää. Rajan hämärtäminen, tahallisesti tai tahattomasti, on vakavaa sumutusta. Ihminen näet tulee vanhurskaaksi vain tässä ainoassa oikeassa uskossa eikä rajaa siksi sovi hämärtää.
Uskon, että niin sinä kuin Ulpukin olette ihmisinä mukavia. Tunnen mukavia uskovaisia ja mukavia epäuskoisia ihmisiä. Kaikki ovat syntisiä, uskovaiset vain armahdettuja syntisiä. Ihminen ei tule Jumalan edessä vanhurskaaksi omalla mukavuudellaan, vaan täydellisellä syntien anteeksiannolla Jeesuksen uhrikuoleman ansiosta. Kehotus parannukseen voi tapahtua taitavasti tai taitamattomasti. Sekä taitava että taitamaton parannuskehotus voi loukata armosta osattoman ihmisen vanhaa osaa ja ylpeyttä. Silti saastaisten huulten lausuman parannuskehotuksen takana on kutsu Jeesuksen sovitustyön osallisuuteen, itse Hyvästä Paimenesta vuotava kutsuva rakkaus. Rukoukseni on, että jokainen armosta osaton saisi silmävoidetta nähdä tämän. Todella soisin, että siinä harvojen valittujen kiittäjien joukossa olisi kerran mahdollisimman monta vielä armosta osatonta.
i_gabe kirjoitti:Ulpu kirjoitti:Jos Jeesuksen sovintoveri ei ole kohdallani voimassa 24h/vrk:ssa minä hukun.
Ihminen on syntinen eikä millään voi itseään puolustaa.
Oman sydämeni rukous on kuulua hänelle, olla hänen ikiomansa.
Jumalan Henki todistaa minulle lapseutta. Ilman Pyhää Henkeä ei ole todistusta.
Kiireellä laitoin nämä sanat töihin lähtiessä, varmaan palaan vielä kun ehdin.
Todistamisesta.
Room. 8:16 Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia.
Kysyn minkälainen henki on sinulla tuo "meidän henki?
i_gabe kirjoitti:Hannes69 kirjoitti:Lainaus gabelta:
"Aloitan Ulpun käsityksestä, jossa synnit saa anteeksi, kun niitä rukoilee anteeksi.
En näe tässä sinällään mitään väärää."
Miten et näe tässä sinällään mitään väärää? Jossakin kirjoituksissasi on aivan oikeaa asiaa ja raamatunmukaista oppia, joissakin kohti taas "menet metsään" niin että hirvittää. Aikaisemmin tässä ketjussa on useita kertoja todistettu vääräksi oppi, jossa synnit saisi anteeksi rukouksessa kahden kesken Jumalan kanssa. Tuo esimerkki on itsessään kokonaan väärää. Ei ihminen saa rukoilemalla syntejä anteeksi.
Lainaus:
"Olen pahoillani jos en osaa tehdä selvää tekstiä, jota te ymmärrätte. Jos teillä on halu ymmärtää, te kyllä ymmärrätte."
Ikävä kyllä emme ymmärrä vaan olemme ymmällämme. Syynä siihen on juuri tuo, mitä esim O. M. kirjoitti. Välillä kirjoituksissasi on ihan oikeaa asiaa, välillä taas täysin Jumalan sanan vastaista.
Esimerkkejä:"Itsenäisesti rukoilessa, saattaa uskoa ne synnit anteeksi jotka tietää ja tuntee. Kaikkia syntejä ei kuitenkaan näe eikä tiedä, joten hänellä ei voi olla täydellinen synnin päästö, sehän pohjautuu hänen omaan tietämykseen."
Tuollaisessa opissa meidän uskomme olisi sen varassa, kuinka täydellinen meidän synnintuntomme, -tunnustuksemme ja ripittäytymisemme nimellisistä töistä olisi. Silloin usko olisi ihmisen omien tekojen varassa. Synnin päästö on aina täydellinen riippumatta siitä, kuinka hyvin osaa eritellä ja tuntea syntinsä. Luther sanoo täsmälleen tästä asiasta että "tunne ainoastaan että olet syntiä tehnyt". Emme tarvi emmekä edes kykene riittävän laajaan synnintuntoon ja omaan suoritukseen.
Toisaalta taas...
"Kumpi on uskon elämälle tärkeämpi?
Puhuttu sana on minulle tärkeämpi.
Kumman kautta ihminen saa elävän uskon?
Minä uskon puhutun sanan voimaan.
Tarvitseeko ihminen kirjoitettua sanaa saadakseen elävän uskon?
Ei.
Tarvitseeko ihminen puhuttua sanaa saadakseen elävän uskon?
Kyllä."
Nämä yllä olevat mielipiteet ja käsitykset ovat sopusoinnussa Raamatun ilmoituksen kanssa.
Tämä kahtiajakoinen kirjoittelu saa meidät hämmennyksiin. Välillä ihan oikeata, välillä niin väärää että hirvittää.
Tästä syystä emme ymmärrä vaikka haluaisimmekin.
Ja seuraava asia
Lainaus:
"Tämä on foorumi jonne saa rekistöröityä jos huvittaa. Niin minä tein. Syynä on halu kirjoitella uskon asioista. En vain tajunnut tämän olevan ns. totuus palsta, jossa eri näkemystä kuin palstan muutamilla on, saa esittää."
Tämän palstan säännöt sanovat hyvin selkeästi millaisilla ehdoilla ja miten täällä saa kirjoittaa. Kysyä saa mitä vain mutta Raamatun totuutena ei saa kirjoittaa mitä vain. Palsta on yksityinen ja jokainen rekisteröityessään sitoutuu noudattamaan palstan sääntöjä. Saa siis rekisteröityä jos huvittaa mutta ei saa kirjoittaa mitä tahansa vaikka huvittaa. Lukaise palstan säännöt. Sen jälkeen voimme keskustella millä ehdoilla ja millaista sisältöä voi kirjoittaa.
En erittele lainauksia, koska kirjoitan kännykällä ja se on turhan vaikeaa.
Ihminen kykenee kyllä uskomaan syntinsä anteeksi annetuiksi. Olen kohdannut monia ihmisiä, jotka ihan vilpittömästi uskovat Jeesuksen sovittaneen heidänkin synnit.
Esim helluntai seurakunnassa. Ehkä teitä hirvittää se, että en epäile heidän omaa uskoaan ja vilpittömyyttään. Kyllä sielunvihollinen tietää oikean ja väärään uskon rajan. Tiedämmekö me? Me emme sitä aina näe. Kuljemme harhaan ja lankeamme syntiin.Evankeliumissa on kuitenkin se takaisin oikeaan uskoon saattava voima.
Ja tämä oikea evankeliumi puuttuu sieltä. Se on minulle riittävä merkki heidän uskostaan. Se ei ole elävää uskoa, vaan kuollutta, täysin ilman hedelmää.
Tässä näkyy selkeästi nyt se, etten pidä helluntai uskoa oikeana.
Kuitenkin kun keskustelen uskon asioista, haluan pysyä asiassa ja kertoa mikä on oikeaa uskoa ja mikä väärää, kuitenkin toisen ihmisen vääräuskoisuutta korostamatta. Hänellä on uskon vapaus. En tahdo uhkailla tai pelotella.
"Niin usein sirppi kädes, siementä peltoon vien"
Minä luotan ja uskon Jumalaan, että hän antaa kasvun. Ei minun tarvitse siitä huolehtia.
Kun olen jakanut asioita kahtia, olen halunnut tuoda esiin niiden käytännön eroja.
Raamattua osaa kaikki lukutaitoiset lukea, mutta asia avautuu vain Pyhänhengen kautta. Näitä asioita on kirjoiteltu muistiin ja seurapuheissakin niitä kuulee. Täytyy ymmärtää, että niitäkin käytetään vääriin tarkoituksiin. Siksi teen kahtia jaon, ettei kukaan erehdy luulemaan kirjoituksia lukemalla autuaaksi tulevan.
Edelleen muistutan, että vain pyhänhengen vaikutuksesta saarnattu evankeliumi voi antaa elävän uskon. Raamattu ei ole ihan yhtä tehokas tässä asiassa.
Raamatussa olevat jakeet voivat avautua monellakin tavalla. Usko avautuu vain yhdellä tavalla.
Ulpu rukoilee. Minä rukoilen. En näe väärää rukoilussa. Tiedän kuitenkin eron meidän rukouksessa. Se on, Ulpu rukoilee oman tahdon mukaista synnin päästöä. Minä rukoilen Ulpulle Jumalan tahdon mukaista. En voi kieltää Ulpun rukoilua. Tiedän, ettei se ole vilpitön. Ongelmana on kuitenkin se, ettei Ulpu ymmärrä, mikä hänen rukouksessaan on vilpillistä. Hän uskoo rukoilevansa vilpittömästi. Kuitenkin hän uskoo rukouksen voimaan ja haluaa uskoa syntinsä anteeksi. Siinä on syy miksi kehoitan rukoilemaan. Ehkä Jumala avaa ymmärryksen ja saattaa Ulput sanan luokse. Moni kirjoitti Ulpulle, ettei hän saa syntejään anteeksi rukouksessa.
Jeesus rukoili ristillä "Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät".
Täydellinen usko tulee siis vain Jeesuksen kautta. Hän aloittaa meidän uskon ja päättää sen myös. Ulpu ei ymmärrä sitä, että hänen uskon aloittaja on antikristus.
Mistä sen tietää? Sitä uskoa mikä Ulpulla on, ei ollut ennen Jeesusta.
Kyllä joskus hirvittää itseäkin monetkin asiat. Monesti tulee epäiltyä omia puheitaan ja kirjoituksia. Ehkä oikein puhuin tai väärin. Pelkkä epäilyksen osoittaa jo epäuskoa, joten tahdon kuulla evankeliumia silloin. Se pitää minut kiinni tässä uskossa ja sen kautta jaksan turvata ja luottaa, että jos väärin olen kirjoittanut tai puhunut, on minulla lupa uskoa nekin anteeksi.
Olen pahoillani jos aiheutin mielipahaa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa