Täällä on ollut silloin tällöin myrkkyä eri puolilla kaupunkia ja joitakin koiria on kuollut. Veeran tapausta lukuunottamatta en tiedä omalla asuinalueellani myrkkyä kuitenkaan olleen. Ihan järkyttävää, että jotkut ihmiset voi myrkyttää toisten eläimiä, eivätkä välitä yhtään sen eläimen tuskiska. Millaisia ihmisiä he ovat?!
Muuten en ole huomannut paljon koirien vastustusta. Lehdessä vain on usein koiravastaisia kirjoituksia. Kerran kirjoitin vastauksen eräälle. Luettellin kirjoituksessani koirien hyviä puolia: suureksi avuksi poliisille ja rajavartiostolle, etsii kadonneet ja raunioihin hautautuneet, löytää huumeet, homeet ja miinat, sodassa ollut hyödyksi sekä avustaa sokeita, kuuroja ja vammaisia. Löytää myös kanttarellit ja niistä on omistajilleen paljon seuraa ja vievät omistajansa useita kertoja lenkille, mistä omistajalle monenmoista hyötyä. Niiden kanssa voi harrastaa myös monia mukavia lajeja, joiden kautta saa uusia ystäviä ja sisältöä elämään. Koiralla on myös terapiamerkitystä. (Itse en olisi enää lainkaan olemassa, ellei meille olisi tullut silloin 12 vuotta sitten tuota kovanonnen shelttiä.) Joku kirjoitti vastauksen, että jos koirista on kerran noin paljon hyötyä, niille pitää laittaa hyötyvero.
11-vuotiaan collieni kanssa kohdattiin kyllä sen pentuaikana paljon vastustusta. Se oli tosi vilkas ja iloinen pentu ja kova hyppimään. Ihmiset ei ymmärtäneet sitä. Minulle huudeltiin, että pidähän se koirasi aisoissa ja että se pitää kouluttaa yms. Ja kyllä me koirakoulussa juostiinkin. Jasmi tykkäsi siitä hullun lailla ja se veti sinne kovalla vauhdilla ja minä juoksin käsi pitkänä perässä. Ja siitä tuli mitä ihanin ja rakastettavin seuralainen, jonka käytöksessä ei ole kenelläkään mitään sanomista.
Suurin syy koiravastaisuuten ainakin täällä on se koirankakka. Sitä on kyllä paljon ja joka paikassa. Ennen oli koiravero, mutta nyt ei ole ollut muutamaan vuoteen. Sitä ainakin lehtikirjoituksissa toivotaan takaisin. Toivottavasti ei tule! Itselläni on aina pussit mukana ja jos muutkin pitäisivät niin varmasti olisi vähemmän koiranvihaajia.

elää menneen päivän tapahtumia unissaan ja niinkuin ihminenkin.