Pääsiäiskokot

Sana on vapaa.

Pääsiäiskokot

Tunnen kokot, sillä asun alueella, jossa niitä poltetaan
7
28%
Tiedän kokot, niitä poltetaan kotisetuni lähellä.
8
32%
Olen vanhemmalla iällä ollut kokolla.
2
8%
Joskus olen niistä kuullut
3
12%
Ei pääsiäisenä sovi kokkoja polttaa
5
20%
 
Ääniä yhteensä : 25

Pääsiäiskokot

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Huhti 2006, 19:27

Asutko sellaisella alueella, jossa poltetaan pääsiäiskokkoja? Poltetaanko niitä lähiseuduillasi vai oletko edes kuulut sellaisesta tavasta?
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 30 Maalis 2007, 01:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Huhti 2006, 19:39

Asun aivan kokkoalueen reunalla, mutta sen ulkopuolella. Varsinainen kokkoalue alkaa linnuntietä kymmenen kilometrin päästä, vaikka mummoni on sieltä kotoisin, en ollut moisesta ihmeestä kuulutkaan, kuin vasta hiukan yli 20 vuoden iässä. Opiskelin kokkojen paikkakunnalla ja monella kokolla ehdin sen jälkeen käydä. Nyttemmin niitä on alettu polttaa täälläkin, tosin satunnaisesti. eilen illalla olin kyläseuran kokolla, tehtäväni oli sytyttää makkaranuotio ja pitää sitä hiilloksella.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Elena » 17 Huhti 2006, 23:52

Aika outo ilmio, mutta joskus esim. Haikaran seuroissa tullut tutuksi tuo pohjanmaalainen ilmio. :)
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 18 Huhti 2006, 10:03

Minulle tuo perinne on tullut tutuksi joskus nuorena.
Viimeksi muokannut Sinisielu päivämäärä 30 Maalis 2007, 14:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja kesis » 18 Huhti 2006, 13:03

haikaran seuroista tuttu ja monesti katottu kotimatkalla sitte kuinka paljon kokkoja näkyny. tänä vuonna jäi näkemättä, harmi
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja ToBe » 19 Huhti 2006, 23:59

Kyllä kokko on hyvinkin tuttu juttu. Tuli taas pitkästä aikaa poltettua itsekin sellainen. Viime kerrasta olikin jo aikaa- takavuosina se oli meillä perinne.
Kuormalavoista ja kaikenlaisesta puusälästä tuli koottua tällä kertaa. Ja bentseenin kanssa on aina mukava läträtä :)
Avatar
ToBe
vakiintunut
 
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Helmi 2006, 11:56

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 08 Loka 2006, 23:48

Koulussa on joskus jollain tunnilla kerrottu pääsiäiskokoista, mutta sen enempää ei ole tuttuja minulle. Ystäväni muutti vuosi sitten pohjanmaalle ja aika hassulta tuntui, kun sain pääsiäisenä viestin, että ovat menossa katsomaan pääsiäiskokkoa. Niin on nimittäin outo juttu minulle. :) Mistähän lienee sellainen perinne peräisin?
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 10 Loka 2006, 01:26

Virpominen on itä-suomalainen tapa, jolla siunattiin karjaa yms. eikä sitä tehty kuin ihan lähisukulaisten kesken. Pohojammaalla taas trullitetaan pääsiäislauantaina, eikä sillä ole mitään tekemistä virpomisen kanssa. Trullithan ovat pieniä noitia, eivätkä noidat tunnetusti siunaa ketään! Sen takia Pohjanmaalla poltettiin ja poltetaan vieläkin pääsiäisvalkioita (kokkoja), etteivät noidat pääsisi tekemään tuhojaan...

Näin siis perinteisesti, nykyisin meilläpäin lapset vievät naapureille itse koristelemiaan pajunoksia trulleiksi pukeutuneina, usein saavat kaffipannuunsa jotain hyvää vastalahjaksi.
Kevään korvalla on hyvä siivota piha talven aikana putoilleista oksista ja kerätä ne sopivaan paikkaan. Illan pimetessä sitten sytytetään se risukasa ja paistetaan makkarat hiilloksella.
Eikä tarvitse pelätä maastopaloa kun maassa on vielä lunta ja sohjoa ;)
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 07 Huhti 2007, 18:29

No, ilma ei ole kyllä ollut kovin ylevä...märkää lunta sateli tuossa aikaisemmin mutta nyt näyttäs vähän paremmalta, aurinko paistelee näin illasta. Tuolla eräässä paikassa olisi pääsiäiskokko ynnä muuta tapahtumaa. En taida kuitenkaan sinne päästä...
Mämmiäkin tuli maistettua ja kaupasta suklaamuna ostettua.
Pitkäperjantain seuroissa olin ja huomenna on aikomus mennä pääsiäispäivän seuroihin.
Ja vielä maininta. Ostin valmiiksi kasvatetun rairuohon torstaina eräiltä kauppiailta...komea, pitkä ja tuuhea ruoho. :)
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Nepheg » 20 Maalis 2017, 19:19

Heh. Onko tosiaan vuosi mennyt siitä kun tämäkin kysymys tehtiin. :)

No räntää tulee, mutta muuten ilma on aivan leutoa. (+-0 astetta.)


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 20 Maalis 2017, 19:19
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo


Paluu Vapaata Keskustelua



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron