Kirjoittaja Taavetti » 03 Joulu 2007, 03:58
Löin hetken ajan arpaa rukkasen, hansikkaan ja käsineen välillä, sillä kaikkia niitä olen tuon näköisistä käyttänyt. Käsine on sinällään yleisnimitys erilaisille käsien talvipukineille, mutta juuri tuollaisista välimuodosta olen yleensä käyttänyt käsine nimitystä.
Rukkanen on selvästi tukevampi, yleensä työssä käytettävä, vaikka joskus on tuollaisestakin tullut sitä nimeä käytetyksi. Lapanen on villalangasta kutomalla tehty, pakkasilla rukkasen sisälämmittäjä. Lapasia käytetään myös pelkästään kevyessä työssä, mutta erityisesti vapaa-ajan käsineinä. Raskaammissa töissä pelkkä lapanen kuluu liian nopeasti, mutta rukkasen sisällä kestää paremmin ja pitää lämmön käsissä.
Pohjanmaalta muuttaneet naapurit käyttävät kuvan käsineistä hansikas ja hanska nimeä, työrukkanen on heille milloin rukkanen, milloin hanska tai hansikas. Meidän lapasista he käyttävät lapasen lisäksi tumppu nimeä. Kaikkia Nuuskun antamia vaihtoehtoja olen kuullut, sillä tänne on muuttanut väkeä eri puolilta maatamme ja ovat tuoneet omat nimitykset mukanaan. Samalla ovat tartuttaneet omia nimityksiään toisille ja omaksuneet toisten käyttämiä nimiä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4