Tietokilpailu

Sana on vapaa.

ViestiKirjoittaja Jani_S » 02 Touko 2012, 12:58

mies kirjoitti:
Jani_S kirjoitti:
mies kirjoitti:Kysymys kuuluu: montako sekeliä kultaa meni pikkukilpiin ?
Niihin on täytynyt mennä mainitut 300 sekeliä eli enintään viisi kiloa kultaa. Salomon aikana mina käsitti ilmeisesti sata sekeliä. Hesekiel eli n. 500 vuotta Salomon jälkeen, joten hänen täsmennyksensä minan painoksi voidaan unohtaa tässä laskelmassa.


Väärä vastaus. Kyllä se Mina oli 50 sekeliä myös Salomonin aikana.

Minä uskon kuitenkin enemmän raamattua kuin sinua.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja mies » 02 Touko 2012, 13:13

Ehkä tässä tarvitaan sitä nöyryyttä, vastaan nyt heti ettei se aiheuta hämmennystä;

"16 Kuningas Salomo teetti taotusta kullasta kaksisataa isoa kilpeä, joihin kuhunkin meni kuusisataa sekeliä kultaa. 17 Samoin hän teetti taotusta kullasta kolmesataa pikkukilpeä, joihin jokaiseen meni kultaa kolmen minan verran. Kuningas sijoitti ne Setripalatsiin.
1.Kun.10

Lainaus:
15 Kuningas Salomo teetti taotusta kullasta kaksisataa isoa kilpeä, joihin kuhunkin meni kuusisataa sekeliä kultaa. 16 Samoin hän teetti taotusta kullasta kolmesataa pikkukilpeä, joihin jokaiseen meni kolmesataa sekeliä kultaa. Kuningas sijoitti ne Setripalatsiin.
2.Aik.9

Lainaus:
Pitäkää huoli, että viisi sekeliä aina painaa tarkalleen viisi sekeliä ja kymmenen sekeliä tarkalleen kymmenen. Minan tulee olla viisikymmentä sekeliä.
Hes.45"


Pikkukilpiä oli yhteensä 300 + 300 kpl; 300 niitä, jotka sisälsivät kultaa kolmen minan verran, eli 50*3 = 150 sekeliä. Myös oli 300 kpl pikkukilpeä, jotka painoivat kukin 300 sekeliä. Näinollen kultaa sekeleinä meni pikkukilpiin: 300 * 150 + 300 * 300 = 135000 sekeliä yhteensä. Näin selviämme "kompasta" muuttamatta painomittoja. (ne mitat eivät olleet Hesekielin omia)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 02 Touko 2012, 14:15

Koska vastasin omaan kysymykseeni itse (varmaan vastauksen oikeellisuudesta voidaa olla eri mieltä), ketjun sääntöjen mukaan siis laitan myös seuraavan kysymyksen - johon en aio vastata itse.

Johdanto kysymykseen:

20 Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut hänen rintaansa vasten ja kysynyt: "Herra, kuka se on? Kuka sinut kavaltaa?" 21 Hänet nähdessään Pietari kysyi Jeesukselta: "Entä hän, Herra?" 22 Jeesus vastasi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen? Seuraa sinä minua."

23 Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei se opetuslapsi kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei tämä opetuslapsi kuole. Hän sanoi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen?"
Joh.21

Kuka tämä Jeesuksen rakkain opetuslapsi oli - ja miksi ?
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Jani_S » 02 Touko 2012, 15:47

mies kirjoitti:Ehkä tässä tarvitaan sitä nöyryyttä, vastaan nyt heti ettei se aiheuta hämmennystä;

"16 Kuningas Salomo teetti taotusta kullasta kaksisataa isoa kilpeä, joihin kuhunkin meni kuusisataa sekeliä kultaa. 17 Samoin hän teetti taotusta kullasta kolmesataa pikkukilpeä, joihin jokaiseen meni kultaa kolmen minan verran. Kuningas sijoitti ne Setripalatsiin.
1.Kun.10

Lainaus:
15 Kuningas Salomo teetti taotusta kullasta kaksisataa isoa kilpeä, joihin kuhunkin meni kuusisataa sekeliä kultaa. 16 Samoin hän teetti taotusta kullasta kolmesataa pikkukilpeä, joihin jokaiseen meni kolmesataa sekeliä kultaa. Kuningas sijoitti ne Setripalatsiin.
2.Aik.9

Lainaus:
Pitäkää huoli, että viisi sekeliä aina painaa tarkalleen viisi sekeliä ja kymmenen sekeliä tarkalleen kymmenen. Minan tulee olla viisikymmentä sekeliä.
Hes.45"


Pikkukilpiä oli yhteensä 300 + 300 kpl; 300 niitä, jotka sisälsivät kultaa kolmen minan verran, eli 50*3 = 150 sekeliä. Myös oli 300 kpl pikkukilpeä, jotka painoivat kukin 300 sekeliä. Näinollen kultaa sekeleinä meni pikkukilpiin: 300 * 150 + 300 * 300 = 135000 sekeliä yhteensä. Näin selviämme "kompasta" muuttamatta painomittoja. (ne mitat eivät olleet Hesekielin omia)

Ei pidä paikkaansa. Sekä 1. Kun. että 2. Aik. kohdat kertovat samasta asiasta ja kilpiä oli vain 300 kpl.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja mies » 02 Touko 2012, 15:59

Jani_S kirjoitti:Ei pidä paikkaansa. Sekä 1. Kun. että 2. Aik. kohdat kertovat samasta asiasta ja kilpiä oli vain 300 kpl.


Missä sanottiin, että ne ovat samoja kilpiä? Jos näin on sanottu, ilman muuta olen väärässä. Eri painoisia ne olivat - itse en lähtisi painomittoja muuttamaan, mieluummin pitäisin sekä Aik. että Kun sanoman kummatkin tosina.

Esimerkiksi alla olevat täydentävät toisiaan, toisessa on Pietari, toisessa Pietari ja toinen opetuslapsi:

"12 Pietari lähti kuitenkin juoksujalkaa haudalle. Kurkistaessaan sisään hän näki ainoastaan käärinliinat, ja hän lähti pois ihmetellen mielessään sitä, mikä oli tapahtunut. " Luuk.24

"3 Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät heti juoksemaan haudalle." Joh.20


Niinkuin mielestäni Aikakirja ja Kuninkaiden kirja tekevät myösen - ei ne toisiansa vastaan ole sotimassa, vaan täydentämässä toisiaan. Oma järkemme on kyllä usein sotimassa ja viemässä harhaan.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 02 Touko 2012, 19:57

Tähän väliin haluaisin laulaa laulun - Salomonin laulun, laulujen laulun:

4 Ylväänä kuin Daavidin torni
kohoaa sinun kaulasi.
Siihen on ripustettu tuhat kilpeä,
monen soturin jouset ja viinet.
Laul.4

Näkeekö joku saman, minkä minä näen? 200 x 2 = 400 isoa kilpeä, 300 x 2 = 600 pikkukilpeä, yhteensä 1000 kilpeä.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 19 Heinä 2013, 11:09

Aika helppo:

Mitä Jeesus kirjoitti maahan (Joh.8:6-8)?
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Jani_S » 20 Heinä 2013, 21:16

mies kirjoitti:Aika helppo:

Mitä Jeesus kirjoitti maahan (Joh.8:6-8)?

Sitä ei kerrota missään, mutta on oletettavaa, että Jeesus kirjoitti maahan farisealaisten synnit muistuttaakseen heitä heidän anteeksi saamattomista synneistään. Anteeksi annettuja syntejähän Jeesus ei olisi edes muistanut.

Farisealaiset halusivat kivittää huoruudessa elävän naisen, tai vähintäänkin kiusata Jeesusta, mutta Jeesus osoitti heille heidän sieluntilansa ja kelpaamattomuutensa tuomariksi. Farisealaiset joutuivat lähtemään kukin vuorollaan sitä mukaa kuin Jeesus kirjoitti hiekkaan. Tilanteessa oli jotain, jota farisealaiset eivät omavanhurskaudessaan kestäneet, ja se oli mitä varmimmin heidän omien syntiensä paljastuminen.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja mies » 20 Heinä 2013, 22:00

Jani_S kirjoitti:
mies kirjoitti:Aika helppo:

Mitä Jeesus kirjoitti maahan (Joh.8:6-8)?

Sitä ei kerrota missään, mutta on oletettavaa, että Jeesus kirjoitti maahan farisealaisten synnit muistuttaakseen heitä heidän anteeksi saamattomista synneistään. Anteeksi annettuja syntejähän Jeesus ei olisi edes muistanut.


Väärä vastaus. Päivämiehestä ja seurapuheista lähtien vastaus on hyvin erilainen. Oikea vastaus perustuu erään raamatun profeetan kirjoitukseen.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

....

ViestiKirjoittaja mutsi » 20 Heinä 2013, 22:40

Kirjoitti fariseusten nimet, alkaen vanhimmasta.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Humilton » 21 Heinä 2013, 00:53

mies kirjoitti:
Jani_S kirjoitti:
mies kirjoitti:Aika helppo:
Väärä vastaus. Päivämiehestä ja seurapuheista lähtien vastaus on hyvin erilainen. Oikea vastaus perustuu erään raamatun profeetan kirjoitukseen.


Minä olen myös kuullut yhdessä seurapuheessa erilaisen perustellun selityksen. En muista sitä tarkkaan. Sen tähden en halua sitä tässä sanoa.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: ....

ViestiKirjoittaja mies » 21 Heinä 2013, 07:50

mutsi kirjoitti:Kirjoitti fariseusten nimet, alkaen vanhimmasta.


Oikein.

Olisi ehkä pitänyt rajata kysymys siihen jälkimmäiseen kirjoituskertaan, Joh.8:8:aan..

Tulee huomata, että Jeesus kirjoitti 2 kertaa. Ensimmäisestä löytyy tekstiä:

Lenna Pellikka kirjoitti:Mutta kuten kuulit tekstistämme, Jeesus kumartui maahan ja kirjoitti. Mitä hän kirjoitti, sitä ei meille suoraan tässä sanota, mutta minä olen aivan varma siitä, että Herra Jeesus kirjoitti tuohon maahan sen vuorisaarnansa totuuden jossakin muodossa ainakin — vuorisaarnan totuuden, jossa sanotaan näin: Jokainen, joka katsoo naisen päälle himoiten, hän teki jo huorin hänen kanssansa sydämessänsä.
Ne olivat nuo fariseukset ja kirjanoppineet ulkokullattuja ja pintakiilloitettuja, mutta Herra Jeesus katsoi sydämeen. Jokainen, joka katsoo himoiten naisen päälle, hän teki jo huorin hänen kanssansa sydämessänsä.




Oliko se Jer.17:13 jota tosiaan tuossa toisessa kirjoittamisessa on käytetty.

Päivämies 2010 tai 2011, "sana sunnuntaiksi", lainattu:

Kun fariseukset vaativat vastausta, Jeesus nousi seisomaan ja sanoi heille: joka teistä ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven. Hän kumartui toisen kerran kirjoittamaan maahan, näin vahvistaen profeetan
sanan: ”Minusta luopuneet pitää maahan kirjoitettaman, sillä he hylkäävät Herran, joka on elävä vesilähde” (Jer. 17:13).

Alkujaan oli täällä, nykyään ei:

http://www.srk.fi/index.php?p=sana_sunn ... ay_rohkeas

(voi kokeilla wayback machineita yms)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Jani_S » 21 Heinä 2013, 14:02

mies kirjoitti:
Jani_S kirjoitti:
mies kirjoitti:Aika helppo:

Mitä Jeesus kirjoitti maahan (Joh.8:6-8)?

Sitä ei kerrota missään, mutta on oletettavaa, että Jeesus kirjoitti maahan farisealaisten synnit muistuttaakseen heitä heidän anteeksi saamattomista synneistään. Anteeksi annettuja syntejähän Jeesus ei olisi edes muistanut.


Väärä vastaus. Päivämiehestä ja seurapuheista lähtien vastaus on hyvin erilainen. Oikea vastaus perustuu erään raamatun profeetan kirjoitukseen.

Olet kyllä erikoinen kilpailutuomari. Nimenomaan missään ei kerrota, mitä Jeesus kirjoitti maahan. Jos se olisi mainittu jossain, se tiedettäisiin kyllä.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja nuusku » 21 Heinä 2013, 14:10

Kirjoitti hän fariseusten nimet. Tuskin syntejä, se olisi vienyt aikaa. :D Nimien maahan kirjoittaminen on yleinen vl-tulkinta, kyllä kelvannee oikeaksi vastaukseksi.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Jani_S » 21 Heinä 2013, 14:22

nuusku kirjoitti:Nimien maahan kirjoittaminen on yleinen vl-tulkinta, kyllä kelvannee oikeaksi vastaukseksi.

Ei kelpaa ainakaan minulle, sillä missään ei kerrota sitä.

Fariseuksia tuskin olisi liikuttanut heidän nimiensä pelkkä kirjoittaminen maahan, sillä he tiesivät ne muutenkin. Vain selvä viittaus heidän synteihinsä saattoi tuottaa piston heidän sydämissään sekä pelon synnin tulemisesta muiden tietoon. Raamattu tukee tätä mainiten että "heidät voitettiin omaltatunnolta".

Miksi fariseusten syntien olettamaani kirjoittamista ei sitten mainita, eikä varsinkaan heidän syntejään, saattaisi johtua vaikkapa siitä, että yhden tai useamman fariseuksen omatunto heräsi Jeesuksen edessä niin, että he tekivät parannuksen. Kukapa tietää, sillä ei raamatussa kaikkea kerrota.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja nuusku » 21 Heinä 2013, 14:27

Nimien kirjoittamisessa maahan, siinä oli siihen aikaan jokin hengellinen vertauskuva jos kirjoitti ihmisen nimen ja nimenomaan kirjoitti sen maahan. Joku pappi selitti sen joskus seuroissa, mutten muista mikä se hengellinen vertauskuva on. Siinä on kuitenkin vertauskuva, ja sen vuoksi fariseukset saivat piston sydämiinsä. Teologiaa kun en ole lukenut niin en muista, mikä oli siinä se asian ydin.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja näre » 21 Heinä 2013, 15:37

Tässä asiassa olen Janin kanssa samoilla linjoilla, ja Janin vastaus on aivan yhtä oikea kuin mutsinkin. Lisäksi oma mutu-käsitykseni on se, että Janin esittämä tulkinta on yleisempi kuin mutsin esittämä.
näre
 

...

ViestiKirjoittaja mutsi » 21 Heinä 2013, 16:43

Fariseukset tunsivat profeetan sanat heistä, jotka hylkäävät Herran, joka on elävä vesilähde. Heidän nimensä kirjoitetaan maahan. (Jer. 17:13)

Fariseuksia koskee myös ennustus, että he tekevät kaksinkertaisen synnin; hylkäävät elävän veden lähteen, Kristuksen ja rakentavat kelvottomia kaivoja (omat perinnäissääntönsä jne.), joissa ei vesi pysy. (Jer. 2:13)

Sinänsä ei liene kovin tärkeää tietää, mitä Jeesus maahan kirjoitti. Kummankin selityksen olen kuullut viimeviikon kesäseuraradion vanhoissa saarnoissa.
Ei liene hyödyllistä tästä peistä taitella.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

Re: ...

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Heinä 2013, 20:04

mutsi kirjoitti:Fariseukset tunsivat profeetan sanat heistä, jotka hylkäävät Herran, joka on elävä vesilähde. Heidän nimensä kirjoitetaan maahan. (Jer. 17:13)

Fariseuksia koskee myös ennustus, että he tekevät kaksinkertaisen synnin; hylkäävät elävän veden lähteen, Kristuksen ja rakentavat kelvottomia kaivoja (omat perinnäissääntönsä jne.), joissa ei vesi pysy. (Jer. 2:13)

Sinänsä ei liene kovin tärkeää tietää, mitä Jeesus maahan kirjoitti. Kummankin selityksen olen kuullut viimeviikon kesäseuraradion vanhoissa saarnoissa.
Ei liene hyödyllistä tästä peistä taitella.


Selityksiä en muista kuulleeni, ja vaikka olisin, pitäisin niitä enemmän oletuksina kuin selityksinä. Muuten olen mutsin kanssa samaa mieltä, ettei peistä kannata taitella, koska sillä tiedolla on äärimmäisen vähän tekemistä autuutemme asiassa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja mies » 21 Heinä 2013, 21:24

Jani_S kirjoitti:Olet kyllä erikoinen kilpailutuomari. Nimenomaan missään ei kerrota, mitä Jeesus kirjoitti maahan. Jos se olisi mainittu jossain, se tiedettäisiin kyllä.


Lopussa vastaus tuohon. Sitä ennen hiukan johdantoa asiasta. Lyhyesti aiheesta kirkkohistorian vaiheissa, alkaen ensimmäisistä selityksistä tästä asiasta:


Ambrose, Milanin piispa (340 - 397) kirjoitti (historioitsijoiden mukaan) ensimmäisenä
aiheesta; Kristus kumartui ja kirjoitti "sillä sormella, jolla hän kirjoitti lain",
ja myöhemmin, että Hän kirjoitti "maa, maa, kirjoita että nämä miehet ovat kieltäneet Sinut", jolla hän
viittasi Jeremian 22:29:ään. Edelleen, "jotka Isä on hyljännyt, ovat kirjoitettava maahan",
, mutta kristittyjen nimet ovat kirjoitettuna taivaaseen.

Lähde:
http://www.academia.edu/991221/_Earth_A ... he_Ground_


St. Augustine (354 – 430), St. Jerome (347 – 420):

Tulkinta kuin nykyään:
Jer. 17:1 ja 17:13 (Jer.18:17)

"Koska olette eronneet Jumalasta, kirjoitetaan nimenne maahan eikä taivaaseen."

Jerome lisää, että hän kirjoitti heidän kuolettavia syntejään.

Lähde:
http://archive.org/stream/thegreatcomme ... 7/mode/2up


Oma skeptisyyteni siihen, että syntejä olisi lueteltu, johtuu useasta seikasta. Ensinnäkin,
näin tuntuvat profetoivan elävää kristillisyyttä halveksivat tahot ja muut mm. itsensä
omaehtoisesti puhujuksi korottaneet eri hengellisyyjsuen naispapit. Edes kansankirkkomme
vähänkään raamatun sanomasta perillä olevat, kuin helluntalaisekin, viittaavaat järjestään
Jer.17:13:aan. Yleisesti ottaen, englannin kielisiin teksteihin vedoten (joskus tein eräänlaista
tutkielmaa asiasta), näkemys ei ole monellakaan, että Jeesus olisi toisten syntejä luetellut - vaikka se idea toki on
monella ellei jokaisella ensimmäisenä mielessä. Nokkeluutta siihen ei tarvita.

Jos Kristus olisi toisten salaisia syntejä luetellut, miksi he poistuivat vanhin ensin -järjestyksessä?
Eivätkö nämä juuri ajatelleet olevansa itse puhtaita, mutta että Jeesus oli pilkkaaja? Vaikka syntejä
olisi lueteltu, miten he olisivat ne edes synniksi tunteneet - saati sitten omiksi? Lisäksi,
eikö se olisi ollut mielenkiintoista tietää, mitä muut olivat tehteet - nythän se olisi paljastunut;
Joten voisi olettaa, että kaikki olisivat mielenkiinnolla olleet paikalla loppuun saakka lukemassa
päivän juorut?

Kolmanneksi, tuliko Kristus kirjoittamaan muiden syntejä toisten luettavaksi? "Mitä suu puhuu, sitä sydän täynnä".

Toki voi olla, että kaikki vastaukset ovat oikeita. Mielestäni (olin sitten väärässä tai en) syntien
kirjoittaminen maahan ei kuulunut vapahtajamme tehtäviin.

Luther kirjoittaa kirkko-isistä että he olivat erehtyväisiä, mutta että sellaisenaan kelpasivat. Erehtyväisiä
olemme jokainen, itseni mukaan lukien. Vastauksen olin perustanut siihen, mitä elävässä kristillisyydessä
olen itse kuullut ja lukenut - muuhun näkemykseen
en ole itse törmännyt.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaata Keskustelua



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron