Kuolleet heräävät eloon

Sana on vapaa.

Re: Kuolleet heräävät eloon

ViestiKirjoittaja mies » 16 Marras 2022, 13:10

Arndt: Postilla kirjoitti:Tämä liikuttava evankeliumi esittelee meille ensiksi haikean ja surullisen kuoleman, näyttäen meille yhden murheellisen, lohduttamattoman ja itkevän lesken, jonka ainoan pojan oli parhaassa kukoistuksessa kuoleman terävä viikate kaatanut maahan, ja jota saattamassa leski nyt oli hänen pimeään lepokammioonsa. Tämä on kuvaus kaikkein ihmisten lopusta. Toiseksi asettaa evankeliumi meille ilahuttavan elämän kuvastimen, jossa me näemme Herramme Jesuksen tulevan oikealla ajalla. Hän onkin auttaja, Sak. 9:9, ja elämän rakastaja. Hän tulee tässä kuolemaa vastaan, ja ottaa kuolemalta pois saaliin, pelastaa väkevällä kädellään kuoleman vangin, ottaa kuolemalta pois voiman, niinkuin p. Paavali sanoo: Kristus otti kuoleman pois, ja toi elämän ja kuolemattomuuden valkeuteen, 2. Tim. 1:10. Herra muuttaa niinmuodoin laupeudessaan tuon haikean ja surkuteltavan kuoleman kuvan ilon ja elämän kuvaksi. Tämä on ihana kuvaus ruumiimme riemullisesta ylösnousemisesta, sillä elämänsä voiman ja väkevyyden on Jumalan Poika viimeisenä päivänä osoittava varsin voimallisesti kaikissa kuolleissa, koska Hän, profeetta Jesaian sanain mukaan, on ijankaikkisesti nielevä kuoleman, on paneva pois peittovaatteen, jolla kaikki pakanat peitetyt ovat, on kyyneleet pyyhkivä jokaisen kasvoista, ja on ottava kansansa häväistyksen pois kaikista maakunnista, Jes. 25:7, 8. Samasta asiasta näki profeetta Hesekiel ihmeellisen näyn: "Herran käsi", sanoo hän "rupesi minuun ja vei minut Hengessä, ja asetti minut lakealle kedolle, joka oli luita täynnä. Ja katso, ne olivat peräti kuivettuneet. Ja hän sanoi minulle: sinä, ihmisen poika, luuletko näiden luiden jälleen eläviksi tulevan? Ja minä sanoin: sinä, Herra, sen tiedät. Ja Hän sanoi minulle: ennusta näistä luista ja sano heille: te kuivat luut, kuulkaa Herran sanaa! Näin sanoo Herra: katso minä annan tulla teihin hengen, ja teidän pitää eläväksi tuleman, ja annan teille suonet, ja kasvatan lihan teidän päällenne, vedän nahan teidän päällenne, ja annan teille hengen, että te tulette jälleen eläväksi. Ja teidän pitää tietämän, että minä olen Herra. Ja minä ennustin, niinkuin minulle käsketty oli; niin tuli humina, kuin minä ennustin. Ja katso, ne rupesivat liikkumaan ja luut tulivat jälleen yhteen, kukin jäseneensä. Ja minä näin, ja katso, siihen tuli suonet ja liha päälle, ja hän peitti ne nahalla; mutta ei niissä vielä henkeä ollut. Ja Hän sanoi minulle: ennusta hengelle, ennusta sinä, ihmisen poika, ja sano hengelle: näin sanoo Herra: sinä, henki, tule tähän neljästä tuulesta, ja puhalla näiden tapettujen päälle, että he jälleen eläviksi tulisivat. Ja minä ennustin, niinkuin Hän oli minua käskenyt. Niin tuli henki heihin, ja he tulivat eläviksi, ja seisoivat jalvoillaan, ja heitä oli sangen suuri joukko. Ja Hän sanoi minulle: sinä, ihmisen poika, nämä luut ovat koko Israelin huone: katso, he sanovat: meidän luumme ovat kuivettuneet, meidän toivomme on kadonnut, ja me olemme hukutetut. Sentähden ennusta ja sano heille: näin sanoo Herra, Herra: katso, minä avaan teidän hautanne, ja tahdon teidät, minun kansani, sieltä tuoda ulos. Ja minä tahdon antaa minun Henkeni teihin, että te jälleen virkootte. Ja teidän pitää ymmärtämän, että minä olen Herra. Minä sen puhun, minä sen myös teen, sanoo Herra," Hes. 37:1-14.

Tämä on jalo ja lohduttama kuvaus kuolleiden ilahuttavasta ylösnousemisesta; se on varsin korkea, vaikea ja järjelle käsittämätön opinkohta, jonkatähden rakas Jumalamme kysyy profeetalta, voiko hän sitä uskoa.
Siihen ei profeetta suoraan vastaa, että hän uskoo sitä, vaan sanoo: Herra, sinäpä sen tiedät. Mutta tässä on kuvattu se tosiasia, että Herra Kristus on eläväksi tekeväisen henkensä ja sanansa kautta herättävä kaikki kuolleet, kun Hän suunsa hengellä puhaltaa niiden päälle. Silloin ennustaa tuo todellinen profeetta sanoen: Te kuolleet luut, kuulkaa Herran sanaa! Astukaa edes kammioistanne! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja elävä. Ja olin kuollut, ja katso, minä olen elävä ijankaikki-sesta ijankaikkiseen. Ja minulla on helvetin ja kuoleman avaimet, Ilm. 1:11,18. Minä kykenen avaamaan kuoleman pimeän kammion, kykenen ottamaan pois kuoleman sankarilta hänen vankinsa, ja kykenen pelastamaan väkemän saaliin, Jes. 49:25.

Kun tämä väkevä sankari avaa kuoleman vankilan, niin ei yksikään voi sitä uudelleen sulkea, Ilm. 3:7; ja niin täytyy kaikkein elementtein antaa kuolleensa. Mutta kun hän sulkee helvetin, tuon kuoleman vankilan, ja heittää sinne tuomitut, niin ei yksikään voi sitä enää avata; sillä Hän on se ainoa, joka pelastaa helvetistä ja vapahtaa kuolemasta. Silloin täytetään nämät profeetan sanat: ja teidän pitää ymmärtämän, että minä olen Herra. Minä puhun, ja minä myös teen sen, sanoo Herra.

Siitä on meillä nyt kaunis ja suloinen esimerkki päivän evankeliumissa, kun tämä suuri profeetta ja taivaallinen Hesekiel Henkensä ja sanansa puhalluksella puhalsi tämän nuorukaisen päälle, ja teki hänet eläväksi, otti saaliin väkevältä sankarilta, ja avasi avaimellaan kuoleman väkevät varustukset. Tämä avain on Hänen kaikkivaltiaisuutensa ja suuri jumalallinen voimansa, jolla Hän on voittanut kuoleman.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Edellinen

Paluu Vapaata Keskustelua



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron