Lyra: laulujen laulun kronologia

Sana on vapaa.

Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 27 Joulu 2013, 09:02

Lyra on siis myös sepittänyt Laulujen laulusta eräänlaisen aikakirjamaisen järjestyksen, se kuuluu
kutakuinkin näin:

- Exodus: Laull.1:1 - 1:10
- Korvenmatka: Laull.1:11 - 4:6 ('ja varjot pitenevät')
- Luvattuun maahan pääsy: Laull.4:6 - 4:16
- Elämä luvatussa maassa Joosuan ja tuomareiden aikana: Laull.5
- Daavidista Kristuksen tuloon: Laull:6
- Uuden testamentin puolta: Laull.7
- Kirkon alkuaika: Laull.7:1-7:10
- Kirkon leviäminen maailmaan: Laull.7:11-7:13
- Katsaus lopun aikaan, ja 'hyvin makea virvoitus valituille', Laull.8:14


Asiasta kolmanteen jos Lyran tulkinnassa on tolkkua,

1992: Luuk.21 kirjoitti:29 Hän esitti heille myös vertauksen:

"Katsokaa viikunapuuta, tai mitä puuta tahansa. 30 Kun näette sen puhkeavan lehteen, te tiedätte ilman muuta, että kesä on jo lähellä. 31 Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että Jumalan valtakunta on lähellä. 32 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. 33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.


Laull.2, Laull.7 kirjoitti:13 Viikunapuussa kypsyvät ensi hedelmät,
viiniköynnöksen nuput aukeavat
ja levittävät tuoksuaan.
Nouse, kalleimpani, kauneimpani,
tule kanssani ulos!

<Tällä välillä taisi viikunapuu lakastua (Joel.1:12)>

13 Aamulla lähdemme viinitarhoihin katsomaan, joko viiniköynnös versoo ja nuput aukenevat, joko kukkii granaattiomenapuu. Siellä annan sinulle rakkauteni.


Vastapainoksi Lutherin kommentaari löytyy täältä:
http://www.angelfire.com/poetry/luther/ ... laulu.html
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja nuusku » 29 Joulu 2013, 08:07

En jaksa lukea linkkejä enkä tunne asiaa. Mutta viikunapuuta olen miettinyt seitsemän vuotta.

Laulu sanoo: Katsokaa viikunapuuta, se puhkeaa jo lehtehen. Ja maailman menoa muuta, se selvästi osoittaa sen. On lunastuspäivämme läsnä, jne....

Ja Jeesus antoi selvän merkin jota seurata: Katsokaa viikunapuuta, koska se puhkeaa lehtehen. Silloiin kun se puhkeaa, te tiedätte ettei enää kauaa aikaa ole.


Kysymykseni : MIKÄ on viikunapuu näissä asiayhteyksissä. Toivon ettette vastaa yhdellä sanalla. Kysymykseeni liittyy myös jatkokysymys MIKSI. Kun kerrotte, mikä on viikunapuu, kertokaa, miksi se on viikunapuu.

Olisin iloinen jos joku kertoisi, mikä on tämä vertaus viikunapuusta. Tiedän että se on siionissa yleisesti tiedossa, mutta en ole koskaan osunut seuroihin joissa siitä olisi saarnattu.

P.S. Älkää vastatko linkeillä tai Lutherin/Lyran lainauksilla. Haluan kuulla ihan teidän suustanne!!
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 30 Joulu 2013, 08:46

Lyhyt vastaus: elämän puu. Pitkä vastaus alla, kuitenkin lainaillen
niitä näitä.

Elämän puu, lignum vitae

Martti Luther: Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys kirjoitti:Tähän tapaan paratiisin sulkeminen ja kerubit, jotka pantiin miekkoineen
vartioimaan paratiisia, eivät tarkoita mitään muuta kuin sitä, että ihminen,
joka on Kristuksen ulkopuolella, ei voi kestää lakia eikä evankeliumia.
Sanoohan Paavali juutalaisista, että he eivät voineet katsella Mooseksen
kasvoja, jotka säteilivät kirkkaina, ja niin Mooseksen oli pakko panna peite
silmilleen.

Kuoleman puu on laki, elämän puu on evankeliumi eli Kristus: näitä puita
eivät voi lähestyä ne, jotka eivät usko Kristukseen. Heitä estämässä on nimittäin
enkelin miekka, joka ei voi kestää teeskentelyä eikä väärää vanhurskautta.
Mutta sille, joka tuntee syntinsä, ja uskoo Kristukseen, tämä paratiisi on
avoin; se ei nimittäin tarjoa meille omaa vanhurskautta, vaan Kristuksen
vanhurskauden, jota evankeliumi sen tähden saarnaa kaikille, että me kaikki
turvautuisimme siihen ja pelastuisimme.


Hyvän ja pahan tiedon puusta tiedämme, että se oli omenapuu: en varmaan ole
hirveän väärässä arvatessani/ajatellessani sen olevan granaattiomenapuu.

Kansio -> Lyra: raamatunaiheisia kuvia -> Kansio alta löytyy myös Lyran
piirros elämän puusta, jonka läpi kuultaa sivun toisella puolella oleva
kuusisiipinen kerubi (liekö Serafi kuitenkin?). Puu muistuttaa kuitenkin hiukan
viikunapuuta oksien päässä olevien lehtien (?) perusteella, tosin hedelmät (?)
ovat sydämenmuotoisia.

Elämän puun huipulla on jostain syystä pelikaani, joka syöttää poikasiaan aika
erikoisella tavalla: en tiedä mistä näin tulee. Pienen tutkailun jälkeen ehkä
se täältä juontuu, 1933,38 käännöksestä (Ps.102):

(102:7) Minä olen kuin pelikaani erämaassa, olen kuin huuhkaja raunioissa.


Mutta takaisin aiheeseen, 1.Moos.3:ssa Aadam ja Eeva ottivat viikunanpuun lehtiä,
eivät siis omenapuun lehtiä:

1992: 1.Moos.3:7 kirjoitti:7 Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He
sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.


Eli jos ajattelin että hyvän ja pahan tiedon puu oli granaattiomanapuu, niin
ehkä uskaltaisin veikata, että elämän puu oli (on) viikunapuu?


Sitten olen lukenut (Lyra) että on olemassa myös eräänlainen puu, jonka juuret ovat
vanha testamentti ja uusi testamentti on se maanpinnan päällinen osa. En osaa sanoa,
onko tällaista kuvainnollista puuta olemassa, mutta ainakansa toki raamatun kaikki
sivut, lehdet, tulevat täytetyiksi, ja tuo puu on kasvanut tulloin täyteen
mittaansa. Tämänkaltaiseen ajatteluun Luther on ehkä päässyt, kertoessaan:
"Kesä ei ole kaukana. Jumala suokoon, että lehtien jälkeen tulisi myös hedelmiä;
mutta minä pelkään, että lehtiä edemmä ei päästä, sillä me puhumme paljon oikeasta
uskosta, mutta emme tee mitään." Jos en aivan väärin ymmärrä, olivat nuo hedelmät
Laull.2:sta, "Viikunapuussa kypsyvät ensi hedelmät", niitä Jaakobin jälkeläisiä. Mutta
se viikunapuu kuihtui.

Alla olevasta laulujen laulun loppupään kohdasta ymmärrän muutakin kuin Luther on kommentoinut,
että se on kuva siitä paratiisistä, ja sen hedelmistä maksettaisiin paljon rahaa,
erityisesti elämän puun hedelmistä maksettaisiin paljon rahaa, mutta niitä ei olekaan
rahalla saatavissa, koska hyvän ja pahan tiedon puu, laki, eli synnintunto tulee
olla Jumalalta saatu, jotta voidaan käydä elämän puusta syömähän. Syntiä ei voi
panna oikein pois jos sitä ei tunne.

Laull.8 kirjoitti:Salomolla oli viinitarha
Baal-Hamonissa.
Sen hedelmistä maksaisi kuka vain
tuhat sekeliä hopeaa,
ja siksi kuningas
pani sinne vartijat.
12 Minun yksin on oma viinitarhani. Pidä tuhantesi, Salomo! Vartijoillekin anna parisataa!


Siksipä ajattelisin, että etenkin Internetin kautta paljon ihmisiä jää katselemaan tuotaa
tarhaa, joka Baal-Hamonissa on, ikään kuin ulkopuolelta. Nimittäin vartijakerubit
eivät päästä läpi, vaan tulee lain kuljettaa kohti, ja evankeliumin pelastaa. Kuitenkin
kansat yrittävät päästä kuin väkisten sisään erilaisten omien lakien avulla,
herkeämättä, aina ja joka päivä. Ja sitten kun ottavat kaverinsakin mukaan niin
kohta väkeä on kaksinverroin, ja jo on se puoli sekeliä inflatoitunut aina
tuhanteen sekeliin.
Viimeksi muokannut mies päivämäärä 30 Joulu 2013, 12:02, muokattu yhteensä 1 kerran
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja hepa » 30 Joulu 2013, 11:32

Jos ajatellaan että viikunapuu/elämän puu on evankeliumi, niin voisi ainakin sanoa että se on jo puhjennnut kukkaan. Sitä julkisesti saarnataan niin, etä se kuuluu ympäri maailmaa internetin kautta
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 30 Joulu 2013, 11:55

Viikunapuun kukkia ei varsinaisesti voi nähdä, kukat ovat
piilossa. On myös tiedossa, että ensihedelmät tulevat
ennen lehtiä
. Näin siis olen lukenut useasta paikasta.
Mutta nyt ehkä puhumme toisesta sadosta?

Luin, että hyvissä olosuhteissa viikunapuu tekee kolmet sadot:
maalis-huhtikuussa, kypsyen kesäkuussa; toinen kesäkuussa, kypsyen
elokuussa, ja kolmas, elokuussa, kypsyen lehtien pudottua syksyllä.
Viimeiset yleensä pysyvät puussa talvikuukausien yli. Toinen sato
on yleensäottaen parempilaatuista kuin ensimmäinen. Wikistä pikaisesti
tarkastin, että mahdollisesti kahdet sadot vain. Varhaisviikunaan
viitataan Jes.28 ja Jer.24:ssa:

1992: Jes.28 kirjoitti:3 Jalkoihin tallataan
Efraimin juomarien ylväs kruunu,
4 kuihtuva seppele, ihana kaupunki, joka kohoaa viljavan laakson yläpuolella. Sen käy kuin alkukesän varhaisviikunan: kun joku sen näkee, se tuskin ehtii kädessä käväistä kun on jo kadonnut suuhun.


1992: Jer.24 kirjoitti:2 Toisen korin viikunat olivat erittäin hyviä, alkukesän varhaisviikunoiden veroisia. Mutta toisessa korissa viikunat olivat erittäin huonoja, niin huonoja, ettei niitä voinut syödä. 3 Herra sanoi minulle: "Mitä näet, Jeremia?" Minä vastasin: "Näen viikunoita. Hyvät viikunat ovat erittäin hyviä, huonot taas erittäin huonoja -- ne eivät kelpaa syötäväksi."

4 Silloin minulle tuli tämä Herran sana:

5 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Niin kuin silmä iloitsee nähdessään hyviä viikunoita, niin minä katson suopein silmin Juudan pakkosiirtolaisia, jotka minä lähetin tästä maasta kaldealaisten maahan. 6 Minä käännyn heidän puoleensa ja tuon heidät takaisin tähän maahan. Minä rakennan heistä jälleen kansan enkä enää hävitä heitä, minä istutan heidät enkä enää revi pois. 7 Minä annan heille uuden sydämen, niin että he tuntevat minut ja ymmärtävät, että minä olen Herra. He kääntyvät jälleen minun puoleeni, koko sydämestään. He ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.


Viikuna oli aikoinansa parasta lääkettä sellaiselle, joka oli pitkään sairastanut, mutta
oli paranemaan päin (Pliny). Jotain tämäntapaista lienee 2.Kun.20:ssa, kuningas
Hiskiasta:

1992: 2.Kun.20:7 kirjoitti:7 Sitten Jesaja sanoi: "Hakekaa viikunakakku." Kakku haettiin, ja kun se asetettiin paiseen päälle, kuningas parani.



Mainittakoon vielä, että "Betfage" tarkoittaa "house of unripe figs", eli raakojen viikunoiden talo.

1992: Matt.21 kirjoitti:1 Kun he lähestyivät Jerusalemia ja olivat tulossa Betfageen Öljymäelle, Jeesus lähetti edeltä kaksi opetuslastaan 2 ja sanoi heille: "Menkää tuolla näkyvään kylään. Siellä on aasintamma kiinni sidottuna ja varsa sen vierellä; löydätte ne heti. Ottakaa ne siitä ja tuokaa minulle.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Joulu 2013, 12:37

hepa kirjoitti:Jos ajatellaan että viikunapuu/elämän puu on evankeliumi, niin voisi ainakin sanoa että se on jo puhjennnut kukkaan. Sitä julkisesti saarnataan niin, etä se kuuluu ympäri maailmaa internetin kautta


löytyi 6 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä.

Matt. 21:19
Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui.

Matt. 21:20
Kun opetuslapset tämän näkivät, ihmettelivät he ja sanoivat: "Kuinka viikunapuu niin äkisti kuivettui?"

Mark. 11:21
Silloin Pietari muisti Jeesuksen sanat ja sanoi hänelle: "Rabbi, katso, viikunapuu, jonka sinä kirosit, on kuivettunut".

Luuk. 13:6
Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.

Jaak. 3:12
Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.

Ilm. 6:13
ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,

Raamatun kuvat eivät ole yksiselitteieiä, että näin on ja siitä poikki. Vanhan kristillisyydessämme vakiintuneen selityksen mukan yleensä viikunapuuta on pidetty väärän vanhurskauden symbolina tai vertauskivana. Viinipuun puolestaan on katsottu kuvaavan oikeaa, elävää evankeliumia. Ylle lainaamissani jakeissa se ilmenee siinä, että Jeesus kirosi viikunapuun, jossa ei ollut hedelmää, vain pelkkiä lehtiä. Samalla tavalla väärä vanhurskaus lähestyy meitä usein kauniin lehtevänä, mutta oikeita uskon hedelmiä ei siitä löydy.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 30 Joulu 2013, 14:12

Jos viikunapuu on jonkun vanhurskauden vertauskuva, on kyseessä omavanhurskaus. Aatami ja Eeva langettuaan verhosivat itsensä viikunapuun lehdillä. Se oli itse hankittu peitto, joka ei kelvannut Jumalalle. Silloin viikunapuu ei voi olla vertauskuva eikä esikuva Jeesuksen antamasta vanhurskaudesta vaan omasta työstä ja omasta ansiosta.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja hepa » 30 Joulu 2013, 14:27

Hannes69 kirjoitti:Jos viikunapuu on jonkun vanhurskauden vertauskuva, on kyseessä omavanhurskaus. Aatami ja Eeva langettuaan verhosivat itsensä viikunapuun lehdillä. Se oli itse hankittu peitto, joka ei kelvannut Jumalalle. Silloin viikunapuu ei voi olla vertauskuva eikä esikuva Jeesuksen antamasta vanhurskaudesta vaan omasta työstä ja omasta ansiosta.


Nyt muistankin että näin on saarnattukin.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 30 Joulu 2013, 14:46

Toki Kristus itse sanoo olevansa tosi viinipuu.

Luther siis kertoi viikunapuusta:

Martti Luther kirjoitti:67. Viikunapuun vertaus näyttää minusta merkitsevän pyhää Raamattua. Tähän saakka Raamattu on ollut penkin alla; mutta nyt se versoo, ja siihen on puhjennut lehtiä, toisin sanoen, sen sanat puhkeavat. Tuhanteenkahteensataan vuoteen eivät se ja sen kielet ole olleet niin tunnettuja kuin nyt. En lainkaan epäile Raamattua viikunapuuksi. Se on helposti todistettavissa: sehän tietää niitä viikunanlehtiä joihin Aadam ja Eeva verhoutuivat; vanha Aadam käyttää aina Raamatun sanoja kaunistellakseen itseään. Tämän Kirjan siis täytyy päästä esiin, ja sen lehtien viheriöidä; ei auta, vaikka sen tähden planeetat paljonkin liikkuisivat. Kesä ei ole kaukana. Jumala suokoon, että lehtien jälkeen tulisi myös hedelmiä; mutta minä pelkään, että lehtiä edemmä ei päästä, sillä me puhumme paljon oikeasta uskosta, mutta emme tee mitään.


Taavetin lainaamasta ilmestyskirjan kohdasta on viite tänne:

1992: Jes.34 kirjoitti:4 Taivaan voimat hajoavat, ja taivas kiertyy kokoon kuin kirjakäärö. Sen tähtien joukot varisevat maahan kuin viiniköynnösten lakastuneet lehdet, niin kuin kuivettuneet viikunat karisevat puusta.


Huomaamme, etteivät viikunapuun lehdet karisseet minnekään ainakaan tuossa kohdin? Hedelmiä syödään, lehdillä ehkä verhotaan. Tuom.9:stä voimme lukea:
- öljyä oliivipuusta
- hedelmiä viikunapuusta
- viiniä viiniköynnöksestä
ja
- orjantappurasta tulta

1. Mooseksen kirjassa ei taideta kertoa tunnistettavasti paratiisistä kuin että siellä oli omenapuita ja viikunapuita. Viinipuu on enemmänkin köynnöskasvi, joka tukea varten kasvaa. EDIT: sanottiinkohan missään, että se oli omenapuu? (" 9 Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun.)

Viikunapuunb hedelmistä on kirjoitettu esim:

1992: Hoos.9 kirjoitti:Israel ennen ja nyt

10 -- Kuin viinirypäleet autiomaassa
oli Israel, kun minä sen löysin.
Kun näin teidän isänne,
he olivat kuin viikunapuun keväthedelmät.

Mutta heti kun he tulivat Baal-Peoriin,
he vihkiytyivät Baalille
ja tulivat inhottaviksi kuin tuo heidän rakastajansa.


Edelleen, jos he olivat keväthedelmät, keitä ovat syyshedelmät?
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja nuusku » 30 Joulu 2013, 16:57

hepa kirjoitti:
Hannes69 kirjoitti:Jos viikunapuu on jonkun vanhurskauden vertauskuva, on kyseessä omavanhurskaus. Aatami ja Eeva langettuaan verhosivat itsensä viikunapuun lehdillä. Se oli itse hankittu peitto, joka ei kelvannut Jumalalle. Silloin viikunapuu ei voi olla vertauskuva eikä esikuva Jeesuksen antamasta vanhurskaudesta vaan omasta työstä ja omasta ansiosta.


Nyt muistankin että näin on saarnattukin.

Minäkin muistan että noin on saarnattu. Ja kirjoittaessani muistin Adamin ja Eevan tapauksen. Lisäksi muistan saarnatun että viikunapuussa on mahtavat lehdet, mutta onnettoman pienet hedelmät. Eli että on kovin lehdekäs puu mutta hedelmää ei näy...

Mutta kysyn edelleen että mitä tarkoittaa vertaus, että Jeesus pyytää meitä seuraamaan, milloin viikunapuu puhkeaa lehteen, koska silloin kun se puhkeaa, on lunastuspäivämme lähellä? Kukaan ei vastannut tuohon. Laulun kirjoittaja joka sanoi että katsokaa viikunapuuta, se puhkeaa jo lehtehen; hän varmasti piti mielessänsä vertauskuvan sisältöä, että mitä me silloin katsomme kun me katsomme viikunapuuta joka puhkeaa lehtehen.

Väärää vanhurskauttahan on ollut aina. Mutta Jeesuksen aikaan viikunapuu ei ollut vielä puhjennut lehtehen, koska hän puhuu että niiin tapahtuu vasta lopun aikoina.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Joulu 2013, 18:28

nuusku kirjoitti:Mutta kysyn edelleen että mitä tarkoittaa vertaus, että Jeesus pyytää meitä seuraamaan, milloin viikunapuu puhkeaa lehteen, koska silloin kun se puhkeaa, on lunastuspäivämme lähellä? Kukaan ei vastannut tuohon. Laulun kirjoittaja joka sanoi että katsokaa viikunapuuta, se puhkeaa jo lehtehen; hän varmasti piti mielessänsä vertauskuvan sisältöä, että mitä me silloin katsomme kun me katsomme viikunapuuta joka puhkeaa lehtehen.

Molemmat avaavat lehtensä samaan aikaan, mutta lehtevämmän viikunapuun lehdet voi nähdä paremmin, varsinkin kun siinä ei ole hedelmiä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 30 Joulu 2013, 22:17

Viikunapuun lehdet, kandidaatti 1 pureskeltavaksi:

Ote Kirkkopostillasta, Luuk. 21:25 - 36.
Martti Luther kirjoitti:Ja ihmiset menehtyvät pelätessään ja odottaessaan sitä mikä maanpiiriä kohtaa.

27. Nämäkään eivät kuulu tuohon julkeaan, suureen laumaan, joka halveksien Jumalan merkkejä selittää ne luonnonmukaisiksi, vaan ne ovat parhaimpia ja hurskaimpia, jotka ottavat asiat vakavalta kannalta ja ovat ajattelevaa väkeä. »Menehtyminen» eli kuihtuminen on käsitettävä niin, että he pelkäävät itsensä kuoliaiksi tai ainakin melkein kuoliaiksi, pelko kun heitä kalvaa ja tekee voimattomiksi. Mitä he sitten pelkäävät ja odottavat? »Sitä mikä maanpiiriä kohtaa», Kristus sanoo, toisin sanoen, viimeistä päivää, kauhistavaa tuomiota, helvetin tulta ja iankaikkista kuolemaa ja kaikkea mikä siitä seuraa. Miksi pelkäävät ja odottavat juuri he, eikä koko maailma, jota tämä on kohtaava? Ehkäpä se ei kohtaakaan heitä? Siksi, että heidän on oltava Jumalan merkkinä, jota koko maailman täytyy halveksia.

28. Minä en vielä osaa sanoa, keitä nämä ihmiset ovat. Ehkäpä ne ovat niitä jotka joutuvat koviin kuoleman ja helvetin ahdistuksiin ja joista Tauler kirjoittaa. Tämä ahdistus kuluttaa lihan ja veren, luut ja ytimen; se on itse kuolema, jota kukaan ei jaksa kestää, ellei häntä ihmeellisesti kannateta. Sitä ovat saaneet maistaa muutamat kantaisät, kuten Aabraham, Jaakob, Daavid ja Mooses, mutta maailman lopulla se on tuleva yleisemmäksi. Tämä merkki on ken ties vielä lisääntyvä. Sellaisia on tietenkin ollut ja on jatkuvastikin, vaikka siitä harvat tietävät. On kysymys ihmisistä jotka kuolemanhädässä, kuoleman kanssa taistellen tuntevat sen mikä on kohtaava koko maanpiiriä, ja he pelkäävät, että se sellaisena jää heidän kohdallensa. Toivottavissa kuitenkin on, että sellaiset ihmiset ovat armontilassa, sillä Kristuksen sanoista voi päätellä, että hän tekee erotuksen näiden kahden välillä: pelon ja sen mitä pelätään; hän siis antaa näille pelon, mutta maailmalle sen mitä pelätään. Näyttää siis siltä kuin heillä tuon pelon ja ahdistuksen painamina olisi täällä helvettinsä ja kuolemansa, mutta maailmalla, joka ei pelkää, on vasta jäljestäpäin kuolema ja helvetti.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 30 Joulu 2013, 22:19

Viikunapuun lehdet, kandidaatti 1 pureskeltavaksi:

Ote Kirkkopostillasta, Luuk. 21:25 - 36.
Martti Luther kirjoitti:Ja ihmiset menehtyvät pelätessään ja odottaessaan sitä mikä maanpiiriä kohtaa.

27. Nämäkään eivät kuulu tuohon julkeaan, suureen laumaan, joka halveksien Jumalan merkkejä selittää ne luonnonmukaisiksi, vaan ne ovat parhaimpia ja hurskaimpia, jotka ottavat asiat vakavalta kannalta ja ovat ajattelevaa väkeä. »Menehtyminen» eli kuihtuminen on käsitettävä niin, että he pelkäävät itsensä kuoliaiksi tai ainakin melkein kuoliaiksi, pelko kun heitä kalvaa ja tekee voimattomiksi. Mitä he sitten pelkäävät ja odottavat? »Sitä mikä maanpiiriä kohtaa», Kristus sanoo, toisin sanoen, viimeistä päivää, kauhistavaa tuomiota, helvetin tulta ja iankaikkista kuolemaa ja kaikkea mikä siitä seuraa. Miksi pelkäävät ja odottavat juuri he, eikä koko maailma, jota tämä on kohtaava? Ehkäpä se ei kohtaakaan heitä? Siksi, että heidän on oltava Jumalan merkkinä, jota koko maailman täytyy halveksia.

28. Minä en vielä osaa sanoa, keitä nämä ihmiset ovat. Ehkäpä ne ovat niitä jotka joutuvat koviin kuoleman ja helvetin ahdistuksiin ja joista Tauler kirjoittaa. Tämä ahdistus kuluttaa lihan ja veren, luut ja ytimen; se on itse kuolema, jota kukaan ei jaksa kestää, ellei häntä ihmeellisesti kannateta. Sitä ovat saaneet maistaa muutamat kantaisät, kuten Aabraham, Jaakob, Daavid ja Mooses, mutta maailman lopulla se on tuleva yleisemmäksi. Tämä merkki on ken ties vielä lisääntyvä. Sellaisia on tietenkin ollut ja on jatkuvastikin, vaikka siitä harvat tietävät. On kysymys ihmisistä jotka kuolemanhädässä, kuoleman kanssa taistellen tuntevat sen mikä on kohtaava koko maanpiiriä, ja he pelkäävät, että se sellaisena jää heidän kohdallensa. Toivottavissa kuitenkin on, että sellaiset ihmiset ovat armontilassa, sillä Kristuksen sanoista voi päätellä, että hän tekee erotuksen näiden kahden välillä: pelon ja sen mitä pelätään; hän siis antaa näille pelon, mutta maailmalle sen mitä pelätään. Näyttää siis siltä kuin heillä tuon pelon ja ahdistuksen painamina olisi täällä helvettinsä ja kuolemansa, mutta maailmalla, joka ei pelkää, on vasta jäljestäpäin kuolema ja helvetti.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 31 Joulu 2013, 07:43

Rohkenen varmaan hiukan kertoa ajatuksenjuoksustani, että siis elämän puun rinnastin viikunapuuhun - mikä siis varmaankin on virheellinen.
Ensiksikin, Lyran piirtämä elämän puu pikaisella tunnistuksella näyttää ennemmin viikunapuulta kuin joltain toiselta puulta. Voikin olla,
että Lyran piirros ei itse asiassa edes yritä näyttää viikunapuulta, vaan onkin vain kuvainnollinen puu. Toisekseen, kun Luther arvelee
viikunapuun olevan raamattu, niin tulee siitä mieleen Johanneksen evankeliumin ensimmäinen luku, alussa oli Sana jne. Toivottavasti
ajatus ei kuitenkaan ollut kovin loukkaava, mutta loppupelissä kuitenkin hedelmistänsä puu tunnetaan.

Toisaalta Tuomarien kirjasta 9:luvusta löydämme öljyn, hedelmän ja viinin. Laupiaan samarialaisen haavoja tosin hoidettiin öljyllä ja
viinillä. Tuom.9:ssä nuo puut kuvaavat ehkä eri heimoja tai henkilöitä: ainakin Gideon Manassen heimosta (Gideon tarkoittaa suurta soturia,
mutta myös metsuria!) ainakin kieltäytyi kuninkuudesta (Tuom.8). Room.11:ssä Paavali kertoo oksittamisesta oliivipuuhun. Miksi
juuri oliivipuuhun - pyhän yhteiseen seurakuntaan? Tuom.9:stä tuli mieleen, että kolminaisuuteenkohan siinä samalla viitataan: öljy
ja viini tunnetaan laupiaasta samarialaisesta, mutta viikuna jää ikään kuin piiloon - mutta vaihtoehdoista viimeiseksi jäisi Isä Jumala tuossa
Tuom.9:ssä, mikäli siinä ylipäätänsä kolminaisuuteen viitattiin. Eräänlaista heimojaottelua on havaittavissa kuitenkin
myös 1.Mooseksen kirjassa:

1992: 1.Moos.49 kirjoitti:10 Ei siirry valtikka pois Juudalta,
ei käskijän sauva hänen suvultaan.
Hänen heimostaan on tuleva se, jolla on valta,
häntä kansat tottelevat.
11 Viiniköynnökseen hän sitoo aasinsa,
jaloon köynnökseen aasinsa varsan.

Hän pesee viinissä vaatteensa,
rypäleiden veressä pukunsa.
12 Hänen silmissään on viinin hehku, hänen hampaissaan maidon valkeus.

22 Joosef on hedelmäpuu,
nuori hedelmäpuu lähteen äärellä,
sen oksat ojentuvat yli muurin.


Mutta joka tapauksessa mukava näitä on hiukan tutkailla, vaikka usein ei hyviä ajatuksiakaan
tai oikeankaltaisia aina tulekaan itseltäni esille. Mutta juuri siksipä niistä on hyvä keskustella,
ja tämähän taitaa ollakin ainoa foorumi maailmassa jossa hyviä neuvoja näiden asioiden suhteen
voipi saada 8-)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja hepa » 31 Joulu 2013, 11:23

Täällä on viikunapuusta kirjoitettu

Jos viikunapuu tarkoittaakin väärää vanhurskautta, tarkoittaakohan sen lehteen puhkeaminen sitten sitä kirkkokuntien yhdistäytymistä.
Tai jos se tarkoittaa Israelin kansaa, millä tavalla se nousee uuteen kukoistukseen ajan lopulla?
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 31 Joulu 2013, 12:36

Liittyskö aiheeseen:

1992: Luuk.13 kirjoitti:Ellette käänny, olette tuhon omat

1 Juuri siihen aikaan Jeesuksen luo tuli ihmisiä, jotka kertoivat Pilatuksen surmauttaneen uhraamaan tulleita galilealaisia, niin että heidän verensä oli sekoittunut uhrieläinten vereen. 2 Jeesus sanoi siihen: "Luuletteko, että he olivat suurempia syntisiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska saivat tuollaisen lopun? 3 Eivät suinkaan -- samalla tavoin te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny. 4 Entä ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun Siloan torni sortui heidän päälleen? Luuletteko, että he olivat syyllistyneet johonkin pahempaan kuin muut jerusalemilaiset? 5 Eivät suinkaan -- yhtä lailla te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny."

Hedelmätön viikunapuu saa armonaikaa

6 Jeesus esitti vielä vertauksen: "Eräällä miehellä oli viinitarhassaan kasvamassa viikunapuu. Hän meni etsimään siitä hedelmiä, mutta ei löytänyt. 7 Silloin hän sanoi puutarhurille: 'Jo kolmena vuotena olen käynyt etsimässä hedelmiä tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Kaada se, sehän vain vie voiman maasta.' 8 Mutta puutarhuri vastasi: 'Herra, anna sen olla vielä yksi vuosi. Minä muokkaan ja lannoitan maan sen ympäriltä. 9 Jospa se ensi vuonna tekee hedelmää. Jollei niin käy, käske sitten kaataa se.'"


1992: 3.Moos.19 kirjoitti:23 "Kun tulette omaan maahanne ja istutatte sinne erilaisia hedelmäpuita, pidättykää kolme vuotta koskemasta niiden hedelmiin, ikään kuin ne olisivat ympärileikkaamattomia ja siksi epäpuhtaita. Kolmen vuoden ajan ne ovat teiltä kiellettyjä; älkää siis syökö niitä. 24 Mutta neljäntenä vuotena hedelmäpuiden koko sato pyhitettäköön Herralle ilojuhlassa. 25 Vasta viidentenä vuotena saatte syödä hedelmiä. Näin puut tuottavat teille suuremman sadon. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja Taavetti » 31 Joulu 2013, 13:24

hepa kirjoitti:Täällä on viikunapuusta kirjoitettu

Jos viikunapuu tarkoittaakin väärää vanhurskautta, tarkoittaakohan sen lehteen puhkeaminen sitten sitä kirkkokuntien yhdistäytymistä.
Tai jos se tarkoittaa Israelin kansaa, millä tavalla se nousee uuteen kukoistukseen ajan lopulla?

Ei välttämättä yhdistymisiä, useana joukkona ne ovat näyttävämpi ilmestys. Sen sijaan nuorisen liikehtimistä ja laajaa yhteisesiintymistä muistan kuulleeni sen merkitsevän. Vuoden 1960 jälkeen siitä keskustelin täkäläisen puhujaveljen kanssa.

Sama veli kiinnitti huomiotani siihenkin, että samaan aikaan vikunapuun lehtevyyden kanssa myös kristillisyydessä tulee nuorisoherätyksiä. Siinä hän neuvoi kiinnittämään huomiotani vilkastuvaan toimintaan kansanopistoissamme, ja niin se on ollut, en osannut silloin kuvitella sitä vilkastumista, mikä on tapahtunut 1960 -luvun kopulla ja jälkeen. Silloin oli aloittanut Jämsän kansanopisto, Ranuasta en osannut haaveillkaan-
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 31 Joulu 2013, 14:08

Laitetaan vielä Ambrosen kertomaa viikunapuusta:

Ambrose: Concerning Virginity kirjoitti:3. But these things are gained by holy men. Would that Jesus would cast a glance upon me still lying under that barren fig-tree, (John 1:48) and that my fig-tree might also after three years bear fruit. But whence should sinners have so great hope? Would that at least that Gospel dresser of the vineyard, perhaps already bidden to cut down my fig-tree, would let it alone this year also, until he dig about it and dung it, that he may perchance lift the helpless out of the dust, and lift the poor out of the mire. Blessed are they who bind their horses under the vine and olive, (Genesis 49:11) consecrating the course of their labours to light and joy: the fig-tree, that is, the tempting attraction of the pleasures of the world, still overshadows me, low in height, brittle for working, soft for use, and barren of fruit.

Lopusta suomennettuna:

Siunatut ovat he jotka sitovat hevosensa viini ja oliivipuun alle (1.Moos.49:11), keskittäen
tekonsa valoon ja iloon: viikunapuu, eli maailman kaikkinaiset houkutukset, vielä varjoavat minua,
matala korkeudeltaan, hauras toimimaan, pehmeä käytettäväksi, ja hedelmätön.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 05 Tammi 2014, 21:40

Lutherin viimeinen saarna, 14. p:nä helmik. v. 1546, aiheesta Matt. 11:25 - 30 kirjoitti:13. Mutta emmekö ole hulluja, ja oikein perkeleeltä riivatuita, kuin uskomme Paavia? Tuolla Roomissa istuu tuo kummitus kuje laukkuinensa, ja viettelee ihmisiä tykönsä rahoinensa, ja tavaroinensa, j.n.e. siihen sijahan kuin: jokaisen tulisi kuulla Herraa Kristusta, hänen evankeliumissansa ja käsittää pyhän kasteen sakramentin suuri hyöty ja merkitys; ynnä ehtoollissakramentin kalleus. Sillä näiden armovälikappalten alla me runsaasti Jumalalta armoitetaan ja kunnioitetaan, syntein anteksiantamisen ja autuuden vakuutus sydämeemme lasketaan, ynnä Pyhä Henki lahjoinensa päällemme vuodatetaan, joka sydämmissämme huutaa: Abba, rakas Isä, ja niin ottaa sanan kautta Pyhä Henki joka päivä Kristuksen omasta ja ilmoittaa meille, ja kirkastaa koko autuutemme, että tulemme iloiseksi Herrassa ja Hänen väkevyytensä voimassa, ja käsitämme kaikkien pyhäin kanssa: »Mikä leveys, pituus, syvyys ja korkeus, lunastus armolla on». Ja Kristuksen rakkauden tunnemme, joka kaiken tuntemisen ylitse käy, ja olemme kaikella Jumalan täydellisyydellä täytetyt. Kas! Tässä on nyt enämpi: kuin Paavissa, tässä on enämpi: kuin kaikissa lahkolaisissa — ja tämän maailman viisahissa. Jaa: Tässä on enämpi: kuin Profeetta Jonaassa, sillä tässä on itse Kristus, ja kaikki kaikissa Kristus. Nyt käsitämme nuo kauniit korkian veisun sanat: »Fiikunapuut puhkeevat, Viinapuut kukoistavat, ja antavat hajunsa, kukat ovat puhjenneet ulos kedolla, kevät on tullut, ja Toukomettisen ääni kuuluu meidän maassamme». (Laull. 2:12).
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Lyra: laulujen laulun kronologia

ViestiKirjoittaja mies » 07 Tammi 2014, 21:58

mies kirjoitti:Mainittakoon vielä, että "Betfage" tarkoittaa "house of unripe figs", eli raakojen viikunoiden talo.


Mutta myös näköjään suuhuonetta:

Martti Luther: Kirkkopostilla: (Matt. 21:1 - 9) kirjoitti:Kun he lähestyivät Jerusalemia ja saapuivat Beetfageen, Öljymäelle —

63. Kaikki apostolit sanovat että Kristus on tullut ihmiseksi maailmanajan lopulla, ja että evankeliumi on oleva viimeinen julistus. 1. Johanneksen Kirjeen 2. luvussa (1. Joh. 2:18) sanotaan: »Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika». Tässä hän mainitsee vastakristuksen, jota nykyään meidän kielellämme sanotaan lopunajan Kristukseksi. Kreikan kielinen sana antikristus merkitsee vastakristusta, sellaista joka opettaa ja toimii oikeaa Kristusta vastaan; sen tähden minä olen sen kääntänyt vastakristus-sanalla, niinkuin se pitääkin kääntää, sillä »lopunajan Kristus» ei ole oikein. Samoin 1. Korinttolaiskirjeen 10. luvussa (1. Kor. 10:11) sanotaan: »Tämä on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut». Samoin kuin siis profeetat tulivat ennen Kristuksen ensimmäistä tulemista, samoin apostolit ovat Jumalan viimeiset sanansaattajat; he ovat lähetetyt ennen viimeistä tulemista ja viimeistä päivää, julistamaan sitä ahkerasti, niinkuin julistavatkin. Tähän viittaa Kristus sillä, että ei lähetä opetuslapsiaan noutamaan aasia ennenkuin saapui niin lähelle Jerusalemia, että oli juuri sinne menemäisillään. Näin evankeliumikin on apostolien välityksellä saatettu koko maailmaan, aivan viimeisen päivän kynnyksellä, silloin kun Kristus omiensa kanssa varmasti on astumaisillaan sisälle iankaikkiseen Jerusalemiin.

64. Tähän sopeutuu Beetfage-sana, joka eräitten selittämän mukaan merkitsee suuhuonetta. Paavali sanoo Roomalaiskirjeen 1. luvussa (Room. 1:2), että evankeliumi on edeltä luvattu pyhissä kirjoituksissa; mutta sitä ei suullisesti ja julkisesti saarnattu ennenkuin Kristus tuli ja lähetti apostolinsa. Seurakunta ei siis ole kynähuone, vaan suuhuone: Kristuksen tulemisesta lähtien on suullisesti saarnattu evankeliumia, joka siihen saakka oli ollut kirjallisena, kirjoihin kätkettynä. Uuden liiton ja evankeliumin luonne onkin sellainen, että niitä on julistettava ja eteenpäin vietävä suullisesti, elävällä äänellä. Eihän Kristuskaan kirjoittanut mitään eikä hän liioin käskenyt kirjoittaa, vaan suullisesti saarnata. Eipä apostoleitakaan lähetetty ennen kuin Kristus tuli lähelle »Suuhuonetta», toisin sanoen, kunnes oli suullisen julistamisen aika ja evankeliumi siirrettiin kuolleesta kirjoituksesta ja kynästä elävään ääneen ja suuhun. Siitä alkaen seurakuntaa täydellä syyllä sanotaan Beetfageksi, koska sillä on evankeliumin elävä ääni ja se kuulee sitä.

65. »Lähettäminen» merkitsee sitä, että Kristuksen valtakunta perustuu julkiseen ja suulliseen saarnavirkaan, joka ei saa pysähtyä eikä jäädä samalle paikalle, niinkuin se siihen saakka oli Juudan kansan keskuudessa kirjoituksiin salattuna ja profeettojen tulevaisuudessa lupaamana, vaan jonka on julkisesti, vapaasti ja minkään estämättä levittävä koko maailmaan.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Seuraava

Paluu Vapaata Keskustelua



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa