mies kirjoitti:Claude of Turin (vaikutti vuosina 810–827).
Claude syntyi ilmeisesti Lyon:ssa (tai espanjassa), vaikutti espanjassa, mutta kuningas tai keisari Ludvig I hurskas
osoitti hänelle Torinon. Samainen mies (wiki) opetti tai luennoi Ludvig I hurskaalle ja hallitukselle raamattua,
ja Ludvig I hurskas jopa esitti toivomuksia, mihin Claude olisi raamatuntutkimuksessa keskittynyt.
Claude on myös ilmeisen kytköksissä Valdolaisiin, ja voidaankin hyvin kysyä, ettei Ludvig I hurskas
ihan tuurissaan saanut nimeä 'hurskas'? (Ludvig I:n isä oli Kaarle Suuri). Voinee hyvin
olla, että, Ludvig I lähetti Claude:n tarkoituksella Torinoon, lähelle valdolaisia. Näin
ollen ei liene mahdotoin, että Ludvig I tiesi valdolaiset, ellei aivan tuntenut. Nimittäin
valdolaiset myöhemmin ovat kertoneet, Napoleonin aikoihin, että Claude:n aikaan he
muodostivat oman itsenäisen kirkkonsa - eli voineeko olla, että Ludvig I komensi Clauden
antamaan valdolaisille valtuuden pitämään omaa kirkkoa - pitihän kaiken tapahtua esivaltaa
kunnioittamalla tavalla. Torino oli lähellä alppeja, ja piispainalue kattoi tuon
valdolaisten alueen.
ANCIENT VALLENSES AND ALBIGENSES ; AS EXHIBITING, AGREEABLY TO THE PROMISES, THE PERPETUITY OF THE SINCERE CHURCH OF CHRIST. kirjoitti:"But, certes, this trouble has come upon me, only because, when,
sorely against my will, I undertook, at the command
of Louis the Pious, the Burden of a Bishopric, and
when, contrary to the order of truth, I found all the
churches at Turin stuffed full of vile and accursed
images, I alone began to destroy what all were sot-
tishly worshipping. Therefore it was, that all
opened their mouths to revile me : and, forsooth, had
not the Lord helped me, they would have swallowed
me up quick." (s.315)
"Vastoin tahtoani, otin Ludvig I hurskaan käskyn ja sain piispakunnan
taakakseni, ja silloin, vastoin kaikkea totuutta, huomasin kaikki
kirkot Torinossa ollen täynä moraalittomia ja kirottuja kuvia,
ja yksin aloin tuhoamaan niitä joita muut kännipäissään
palvoivat. Niin se oli, että kaikki aukaisivat suunsa kuin
kiroamaan minut, ja todellakin, jos Herra ei olisi auttanut minua,
he olisivat nielaiseet minut äkisti."
the fact, namely, that the
diocese of Claude was divided into two parts ; the
one part, comprehending those who adhered to
the superstition of the day and who warmly op
posed him ; the other part, comprehending those
who symbolised with him in doctrine and who
are palpably the Vallenses of the Cottian Alps.
Fakta, nimittäin, että Claude:n piispanalue oli jaettuna kahteen osaan ;
yksi, keskittyen noihin, jotka pitäytyivät kiinni sen päivän taikauskoihin
ja lämpimästi seisoivat Claude:a vastaan ; toinen osa, jotka pitäytyivät
kiinni hänen kanssaan opissa ja jotka selvästi olivat valdolaisia (Vallenses
of the Cottian Alps).
(s.320)
VI. Here I need only to remark : that Claude
and his faithful flock the Vallenses disclaimed all
charge of innovation ;
Tässä minun pitää vain muistuttaa: että Claude ja hänen uskollinen Vallanse
-joukko kieltäytyivät kaikista kirkollisista (opillisista) uudistuksista.
https://ia700302.us.archive.org/7/items ... t_djvu.txt
Tässä on eräs hyvin mielenkiintoinen asia, sillä Ludvig Hurskaan (Lous the pious) vaimo, (toinen vaimo, kun eka kuoli),
oli Judit von Welf, (eng. Judith of Bavaria) on monelle sukua: se on sitä itsellenkin. Niinikään toisaalta kerrotaan,
että tuohon Kaarle suuren ja hänen lähisukulaisiin itse asiassa koko länsimaat ovat jotain sukua. Ei siis ole tavatonta,
jos joku kertoo olevansa "kuninkaallista sukua", se on suurella todennäköisyydellä totta, mutta siis näin on moni,
ellei valtaosa eurooppalaisista.
Claude of Turin kerrotaan olleen valdolaisten 'perustaja', muttei sitä ollut. Sellainen huhu kuitenkin liikkuu, ja samalla
itse huhu kertoo sen olevan epätosí. Claudella oli kuitenkin Torinossa selkeä tehtävä.
Ludvig Hurskaan puolison kerrotaan pitäneen paljon valtaa; kuningas itse ei ollut sellainen jämerä ihminen, kuin ehkä
tuon ajan kuninkaan yleensä. Mutta asia haiskahtaisi siltä, että Ludvig Hurskaan <-> Claude of Turin <-> Valdolaisten
piirissä olisi elävä usko ollut hyvinkin lähellä. Judith:sta on joku lentävä legenda, jossa häntä on verrattu VT:n
Judith:iin. Jos tarkoitus oli valdolaisia auttaa lähettämällä Claude heidän hiippakuntaan, (Claude erotti ilmeisesti
valdolaiset omaksi kirkokseen) voi legendassa olla perääkin. Mene ja tiedä.
Judith:n kirja on mielenkiintoinen, ja 1992 käännösehdotus löytyy täältä:
http://evl.fi/EVLfi.nsf/0/69C60F18F50CD ... kirjaa.pdfClaude:lla on useita raamatunselitysteoksia, mm. Genesiksestä ja Kuninkaiden kirjoista. Toistaiseksi teokset eivät
ole helposti saatavilla, otteita niistä on siellä täällä.