Wikistä:
Hildegard oli pienestä pitäen nähnyt näkyjä, mutta ei ollut uskaltanut kertoa niistä, koska samanlaisia kokemuksia ei ollut muilla.
Hildegard alkoi nähdä näkyjä kolmevuotiaana.[7] Jumala oli hänelle ”elävä valo”, ja tietoisuutta Jumalasta hän sanoo ”elävän valon häivähdykseksi”.[22] Hän sanoi näkevänsä kaiken Jumalan valossa viiden aistinsa välityksellä. Hän ei ollut transsissa eivätkä näyt tulleen unessa, kuten tuon ajan näkijöillä yleensä, vaan hän näki kaiken ”sielunsa silmin”.[5] Hildegard ei ollut innokas kertomaan näyistään, vaan uskoutui vain Jutalle ja opettajalleen, myöhemmälle kirjurilleen Volmarille.[7] Hänellä oli paljon näkyjä koko elämänsä ajan, ja vuonna 1141 42-vuotiaana hän sai näyn, jota hän piti Jumalan ohjeena ”kirjoittaa muistiin mitä näet ja kuulet”.[13] Ensimmäisessä teologisessa kirjoituksessaan, joka oli Scivias ("Tunne tiet") Hildegard kuvaa kamppailuaan:
»Kaiken tämän minä näin ja kuulin, ja silti – minä kieltäydyin kirjoittamasta. En jääräpäisyyttäni, vaan koska pidin itseäni siihen kykenemättömänä ja koska pelkäsin ihmisten epäilyjä, piittaamattomuutta ja monenlaista pahantahtoista juoruilua, kunnes Jumalan ruoska heitti minut sairasvuoteelle. Siellä minä viimein, kaikkien kärsimysteni pakottamana, tartuin kynään. Eräs hyvätapainen aatelistyttö ja se mies, jota minä olin salaa etsinyt ja löytänyt, olivat todistajiani. Kun olin alkanut kirjoittaa, ja kun, kuten edellä kerrottu, syvällisen kirjoittamisen lahja alkoi minussa vaikuttaa, sain jälleen voimani takaisin ja parannuin sairaudestani. Vaivoin minä työstin tämän teoksen kymmenessä vuodessa ja saatoin sen päätökseen. - - Minä en kirjoittanut näitä asioita muistiin oman sydämeni, tai jonkun muun ihmisen sydämen tuntemusten mukaisesti, vaan kuten näin, kuulin ja tunsin taivaanjulistuksissa, Jumalan kätkettyjen salaisuuksien kautta. Ja jälleen kuulin äänen taivaasta. Se sanoi: Huuda siis ja kirjoita.[23]»
St.Bernard, jota Lutherkin ilmeisesti piti uskovana, ja joka todisti valdolaisten puolesta,
tunnustaa Hildegard:in uskonsisarekseen, ja kertoo, että nämä ilmestykset eivät ole ihmisen
työtä:
St.Bernard kirjoitti:"These revelations", said he, "are not the work of man; and
no mortal will understand them unless love has renewed in his
sould the image and likeness of God".
Then, addressing Hildegarde herself, he said: 'For you, my
daughter, fear not the words of men, since you have God for
protector. Their vain discources will vanish like straw; but
the word of God will endure for ever'.
Jos ainakansa oli naisprofeetta Debora, kuvaa se ennemmin ehkä kirkon tilaa:
jos elävää uskova ei muutoin julisteta, julistetaan sitä naisen suusta,
tai kuin Bileamilla, aasin suusta. Hildegard oli nunna, muttei toki saarnaaja.
(tai wiki sanoo: Hän teki neljä saarnamatkaa Saksan halki ja puhui sekä papeille että
maallikoille kirkoissa ja julkisilla paikoilla, pääasiassa arvostellen ankarasti pappien
turmeltuneisuutta ja vaatien uudistuksia.) Joku Lutherin seuraaja sanoi häntä
ensimmäiseksi reformoiduksi tjsp.
Hildegard kertoi paljon antikristuksesta ja juutalaisten kääntymisestä maailman lopulla.
Yksityiskohtiakin on tässä jonkin verran mukana. Olen lähinnä suomentanut
vain tiivistäen.
Hildegard:n kertomaa Antikristuksesta:
Hildegard kirjoitti:"The man of sin will be born of an impious woman, who,
from her infancy, will have been initiated in profane sciences
and all the artifices of the devil. She will live in the desert
with men of perverse mind ; and will give herself up to crimes
with the more unbridled license, as believing herself authoized
therein by communications from an angel. And thus,
in the heat of burning concupiscence, she will conceive this
son of perdition without knowing who is his father. She
will then teach that fornication is permitted ; she will give
herself out to be a saint, and will be honored as a saint.
" But Lucifer, the old and cunning serpent, will fill the
worthless fruit of her womb with his infernal breath, and
will make himself entirely master of the fruit of sin ; who, as
soon as he shall have attained the age of manhood, will himself
assume the office of master, and teach a false doctrine.
Soon afterwards he will rise in insurrection against God and
his saints ; and will acquire so great power that, in his foolish
pride, he would raise himself to the clouds, and, as in the
beginning, Satan said, 'I shall be like unto the Most High,'
and fell ; so, in the last days he will fall, when he shall say,
in the person of his son, 'I am the Saviour of the world.'
He will make alliance with kings, princes, the rich and
powerful men of the earth ; he will condemn humility, and
exalt every doctrine of pride. His magical art will simulate
the most wonderful miracles ; he will disturb the air ; he will
command the thunder and the tempests, and cause hail and
horrid lightning ; he will remove mountains, dry up rivers,
and clothe with fresh verdure the barren trees of the forest.
By his deeds he will exercise influence over all the elements,
over dry land and water : but he will put forth his infernal
power chiefly over men. He will seem to restore health,
and take it away ; he will drive away demons, and restore
life to the dead. How shall this be ? By sending some
possessed soul into a corpse, there to remain a short time ;
but these sort of resurrections will be but of short duration.
"At the view of these things some will be overcome and
believe in him ; others, without giving him entire credence,
will still hold to their primitive faith, whilst, at the same
time, they will desire the favors of the man of perverse mind,
or fear his displeasure. Thus many will be seduced amongst
those who, keeping the eye of their soul closed, live habitually
amidst externals; and men will say, in the general perplexity
of the Church — Is the doctrine of Jesus true or false ?
"At this time Enoch and Elias will appear. These two
venerable men, extraordinary by their age and their stature,
will bear testimony before the children of God, that the son
of perdition, the minister of Satan, has come upon earth
only to effect the perdition of men. They will traverse the
places in which he has spread abroad his doctrines, and will
perform miracles by the power of the Holy Spirit. The
faithful will be strengthened, the faith revived; but the
wicked will begin to tremble. (* The catechism of Mont-
pelier shows, by a number of passages, quoted from Holy Scripture and
the Fathers, that the conversion of the Jews will follow after the ap-
pearance of Enoch and Eliaa.)
"But the man of sin will make one effort more ; and.
swollen with pride, he will attempt to raise himself above
all things, that he may be adored. He will go up into a high
mountain thence to ascend to heaven ; but a clap of thunder
will cast him down, and the Lord will destroy him with
a breath of his mouth. As soon as the impious one shall be
cast down, many erring souls will return
to the truth, and men will make rapid progress in the way
of holiness ; and as David recalled his wife to whom he had
been united, though stained with adultery, so the Son of
Man will recall the synagogue, and make it enter into His
grace.
Then will the spouse of Christ arise strong and powerful with
wonderful beauty, and her magnificence will shine
with a cloudless brightness. All will acknowledge that the
Lord alone is great. His name shall be made known by all
creatures, and He will reign for ever."
Lyhyesti tuo noudattaa Katolisen kirkon käsitystä menneeltä
vuosituhannelta, Theodoret of Cyrus taisi olla yksi alkuunpanija,
jonka vanhemmat taisivat saada parannuksen Galatalaiselta erakolta.
Eli lyhyesti Elia ja Enoch tulevat, ja Juutalaiset kääntyvät elävään
uskoon.
Linkki:
http://archive.org/stream/lifetimesofst ... t_djvu.txt
Mutta nyt raamatuntutkimiseen:
Hildegard kirjoitti:Verrauksia:
Ymmärrä siis tämä, ihminen! Niinkuin Simsonin vaimo petti hänet, hänen valonsa
meni hänestä pois, niin on Synagooga pettänyt Jumalan Pojan, ja parantumattomasti
hyljänneet hänet ja hänen opetuksensa. Mutta myöhemmin, kun hänen hiuksensa
kasvoi uudelleen, ja kun Kirkko kasvoi vahvaksi, tämä sama Jumalan Poika hänen
mahdissaan hylkäsi Synagoogan ja otti perinnön hänen lapsiltaan, jotta kirotut,
Jumalasta välinpitämättömät, hänen vihansa laittoi liikkeelle.
Synagooga kulkee virheissään, niinkuin David kun saastasi itsensä toisen
vaimon kanssa. Mutta niinkuin Daavid otti entisen vaimon takaisin, ottaa
Synagooga Kristuksen (yllä ja alta otteet).
Synagooga ottaa vanhan vaimonsa takaisin Saulin kuoleman (Saul kuva antikristuksesta)
jälkeen - antikristuksen kukistuksen jälkeen siis Synagooga saa parannuksen.
(Oma kommentti: Saulin kuolema on viimeisessä kappaleessa Samuelin kirjaa.
Samuelin kirja on myös jaettu myöhemmin kahteen osaan, niinkuin aikakirja
ja kuningasten kirja).
(8) Comparison under the same head of Samson, Saul,
and David.
But understand this, O man! Just as when his wife
betrayed Samson, his light was put out, so hath the
Synagogue betrayed the Son of God, and unrepentantly
despised Him and rejected His doctrine. But later, when
His hair is grown again, as when the Church grew strong,
this same Son of God in His might cast down the Syna-
gogue and disinherited her children, so that the very
heathen, ignorant of God, were moved by His anger.
But she lay in the errors of utter confusion and schism
and defiled herself with the follies of sin. And so also
David espoused a wife whom he at length reclaimed when
she had defiled herself with another. Similarly the Son
was at first through His Incarnation wedded to the Syna-
gogue, but she, rejecting the grace of baptism, was lured by
the devil. But at length, in the new age He will receive
her when, abandoning her errors and unbelief, she will
return to the light of truth. For Satan ravished the
Synagogue in her blindness, and betrayed her in her
infidelity and error, and will not cease to act as a son of
perdition.
But in the exaltation of his pride he will perish as Saul
did, who drove David from his land, and was pierced
through and died on Mount Gilboa. So also the son of
iniquity will attempt to expel my Son ; but my Son, having
thrown down Antichrist, will call back the Synagogue to
the true faith, as David took back his wife after Saul's death.
http://archive.org/stream/jstor-1451273 ... 3_djvu.txt
Tämän ajattelin lukea seuraavaksi:
http://books.google.fi/books?id=wldnAwA ... over&hl=fi