Vaihtoehtohoidot

Sana on vapaa.

Vaihtoehtohoidot

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 01 Joulu 2009, 00:23

Sopivatko teidän mielestänne nykyään paljon tarjolla olevat vaihtoehtohoidot, mukaanlukien erilaiset terapiahoidot uskovaiselle. Ja mitkä niistä esim. katsoisitte "vaarattomiksi" uskomisen kannalta?
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja nuusku » 01 Joulu 2009, 00:27

Tietämättömänä nuorena sällinä pyytäisin tarkennusta, että mitä nämä vaihtoehdohoidot varsinaisesti ovat. Termi on tuttu, mutta sen sisältö ei. Pikainen google-haku antoi vaihtoehtohoito-termille aika laajan sisällön, luontaistuotteista lavatansseihin. :smile:
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Emka » 01 Joulu 2009, 00:46

Se mitä minä tiedän vaihtoehto hoidoista on akupunktio, vyöhyketerapia jooga? homeopatia ym.ym. Niitä on paljon, mutta itse olen niin skeptinen kaikelle sellaiselle etten usko niihin :) Kaikki henkiparannukset ovat kyllä humpuukia ja en usko että ovat uskovaisille sopivaakaan. Mutta jos joku uskoo oikein vahvasti esim homeopaattisiin hoitoihn niin mikä minä olen siitä sanomaan:)

Hieronta on ainoa mihin uskon, koska sitä olen joutunut käyttämään
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

....

ViestiKirjoittaja mutsi » 01 Joulu 2009, 00:56

En usko mihinkään vaihtoehtoisiin hoitoihin. Ei ole näyttöä, rahankeruuta. Täällä on tällattee karski eukko.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Niinu » 01 Joulu 2009, 01:22

En menisi mihinkään hoitoihin, jotka perustuvat esimerkiksi itämaiseen filosofiaan (esim. akupunktio, jooga, henkiparannus). Niissä on perimmäinen ihmiskäsitys pakanauskomuksista peräisin. Homeopatiakin perustuu melko kummalliselle ajattelulle, joka on, että lääkeaine tehoaa sen paremmin, mitä vähemmän sitä tuotteessa on.

Tavallisessa hieronnassa ei yleensä ole kai taustalla mitään ideologiaa, vaan se perustuu anatomiaan, ja se on mielestäni ok.

Osa vaihtoehtolääkäreistä (mm. Antti Heikkilä), tai ainakin valtavirtaa vastaan uivista, suosittelee erilaisia hivenaineita ja vitamiineja ja erityistä ruokavaliota, ja tätä en osaa pitää pahana. Mutta nämähän eivät varsinaisesti ole mitään vaihtoehtohoitoja, poikkeavat yleensä kuitenkin valtakunnallisista suosituksista.
Niinu
 

ViestiKirjoittaja Alva » 01 Joulu 2009, 10:29

Sairastelin pienenä paljon ja minulle kokeiltiin mm. homeopatiaa ja vyöhyketerapiaa. Sitä en vaan muista auttoiko ne yhtään mitään. Itse en niihin luota millään tavoin. Lääketieteen avulla on kuitenkin suurin osa vaivoista saatu hallintaan.
Elämä on elämisen arvoista vasta sitten, kun sillä on päämäärä. F.W
Avatar
Alva
tutustunut
 
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Kesä 2008, 22:00
Paikkakunta: Satakunta

ViestiKirjoittaja hepa » 01 Joulu 2009, 10:44

Ihme juttu, kun on tutkittu että lumelääkkeet voivat auttaa yhtähyvin kuin oikea lääke. Ilmeisesti ihmisaivot luuulevat että saa oikeaa lääkettä ja paraneminen alkaa.

Uusimmassa Valitut Palat -lehdessä on siitä tutkimustietoa.
myös

http://tieku.fi/ihminen/sairaudet-ja-ho ... e-parantaa (Lataa artikkeli pdf-tiedostona, pitää kirjautua)
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Vaihtoehtohoidot

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 01 Joulu 2009, 12:02

vanamo.n kirjoitti:Sopivatko teidän mielestänne nykyään paljon tarjolla olevat vaihtoehtohoidot, mukaanlukien erilaiset terapiahoidot uskovaiselle. Ja mitkä niistä esim. katsoisitte "vaarattomiksi" uskomisen kannalta?


Tuskinpa noilla on uskon kanssa paljon tekemistä, paitsi tietenkin itämaiset uskonnot. Olen kyllä tavannut aktiivisia joogaajia, jotka eivät ole sen tasapainoisempia kuin muutkaan. Itse voisin joskus kokeilla akupunktiota, hermoratojen hoitoonhan se perustuu. Eri asia mihin se auttaa, sattumalta ehkä johonkin, johonkin muuhun ei. Jos kuona-aineita saadaan elimistöstä liikkeelle vaikkapa kalevalaisella jäsenhoidolla, niin kyllä se varmasti auttaa.
Mutta ainakin minun lääkärini närkästyi, kun kerroin yhden miehen määrittelevän puhelimessa puhelinäänen ja sisäisen äänensä mukaan soittajan vaivoja, ja antavan niihin hoitoneuvoja, maksua vastaan. Lääkäri sanoi, että sellaisesta puoskaroinnista voisi saada sakkojakin. Mutta ei siis ole uskon asian kanssa tekemisissä :? :?
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 01 Joulu 2009, 12:28

Yhteen aikaan puhuttiin kovasti ns. elävän ravinnon puolesta ja olen ymmärtänyt että siinäkin oli takana joku uskonnollinen aatemaailma. Taideterapioita on monenlaisia ,joista ehkä kuvataideterapia , on ainut, ja johonka itsellänikin oli kerran mahdollisuus ottaa osaa pari kertaa. Musiikki ja tanssiterapiat ovat jo eri juttuja . Väriterapia, kukkaterapia,aromaterapia, enkeliterapia, vyöhyketerapia, voimaa kivistä, puitten halaamista, reikihoitoja,kristalliterapiaa. elävää vettä, korvakynttilöitä, sähkömagneettiselta säteilyltä ja maasäteilyltä suojaamista,magneettiterapiaa, bioenergiaa yms. Näitä on vaikka millä mitalla. Itse kerran sain korvanlehtiini akuneulat, joilla yritettiin hoitaa unettomuuttani tuloksetta. Jokohan ternimaito villitys on ohitettu?
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja O.M » 01 Joulu 2009, 12:43

Homeopatiaa pidän humpuukina. Kuitenkin jos ihminen riittävästi uskoo homeopatiaan, hän voi oikeasti saada siitä tarvitsemansa avun. Kärjistetysti ihminen voi kokea parantuvansa juomalla purkitettua kuravettä (Lucky Luken tohtori), jos vain uskoo siihen.

Jooga on hyvä liikuntamuoto. Arvioni mukaan suurimmalla osalla joogan harrastajista länsimaissa motiivina harrastukseen ei ole mitään uskonnollista. Itämainen filosofia voi vaikuttaa jollain tavalla taustalla, mutta kristinuskolle sopimattomat ajatukset voi ohittaa humpuukina. Joogassa treenataan hengitystä, notkeutta ja pieniä lihaksia tavalla, johon normaali liikunta ei pysty.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Rebekka » 01 Joulu 2009, 13:27

Mina en jaksa hyvaksya mitaan noista itamaisista teorioista. En akupunktiota enka joogaakaan. Olen taalla seurannut televisiosta ihmisten joogaamista. Aina niissa on sita 'valon etsintaa' eli mietiskelya joukossa. Ja vallan ihmeellisiin asentoihin jymahdetaan. En ymmarra sellaisia uskovaisia jotka menevat tuollaiseen mukaan. Eikos meidan tulisi erottautua tuollaisestakin saattamatta toisia vaaraan uskoon niitten 'hyvyydesta'?
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

ViestiKirjoittaja metsätähti » 06 Joulu 2009, 21:16

Mie taas olen kokenut esim. akupunktion täysin fysikaalisena hoitona, eipä siinä mitään hengellisiä mietitty... Mutta saatiin täysin puutunut selkä jälleen toimimaan, ja hoidettua jännetupentulehdusta sekä hermokipuja. Fysioterapeutti, ihan siis normaalisti koulutettu ilman mitään henkimaailman hommia, laittoi ne neulat 20 minuutiksi paikoilleen. Muutaman kerran tuota hoitoa toistettiin. Lisäsi verenkiertoa ja laukaisi joitakin jännityspisteitä, siinä kaikki. Ihan tehokasta hoitoa.

Noista muista ei ole kokemusta kuin aromaterapiasta. Ja sehän ei myöskään ole yhtään sen kummempaa kuin tavallinen hieronta. Siihen normaaliin hierontaöljyyn vain lisätään asiakkaan vaivojen tai toiveen mukaan eri tuoksuöljyjä, tuoksuhan vaikuttaa mielialaan. Ja jotkut niistä, vaikkapa eukalyptus, elvyttävät myös mukavasti verenkiertoa imeytyessään ihoon, laventeli taas rentouttaa, appelsiini piristää... Ei sen mystisempää. Ensimmäisellä kerralla olin hyvin varovainen, mutta nyt käyn aina joskus rentoutumassa, jos vain on rahaa. :D
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 07 Joulu 2009, 12:21

Mainitakseni yhden erikoislaatuisimmista näihin vaihtoehto hoitoihin luettavista lienee se. että ihmiset , jotka tietävät horoskooppimerkkinsä ja vissiin muutenkin sitten uskovat , mitä niihin on kirjoitettu, myös valikoivat ruokalajit niitten mukaan, mitkä muka sopivat vain sille merkille, mitä itse edustaa. Uskomushoitoja riittänee siis yllin kyllin.
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Joulu 2009, 16:27

Rebekka kirjoitti:Olen taalla seurannut televisiosta ihmisten joogaamista. Aina niissa on sita 'valon etsintaa' eli mietiskelya joukossa. Ja vallan ihmeellisiin asentoihin jymahdetaan.


Jooga voi olla luonteeltaan myös puhtaasti liikuntamuoto. Mitkään liikkeet eivät sinällään ole epäpuhtaita - sovelletaanhan joogatyyppisiä venytyksiä monissa länsimaisissakin urheilulajeissa. En suosittelisi joogaliikkeitä sellaiselle, joka kokee ne epäpuhtaiksi sen vuoksi, että monille joogaaminen on pakanauskonnon harjoittamista.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja juruulanko » 13 Joulu 2009, 00:38

mun eiuskovainen duunikaveri lopetti joogan, kun sitä ärsytti sen isältämä hengellinen puoli mietiskelyineen, ruokavalioineen ym. Hän olisi harrasanut sitä vain liikunnan vuoksi. Mutta koki että olisi pitänyt muutenkin harrastaa kuin vain liikuntana. Ilmeisesti valmentajissa on eroja.
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
Avatar
juruulanko
puuhakas
 
Viestit: 215
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 15:39

ViestiKirjoittaja Alva » 13 Joulu 2009, 11:35

Olen osallistunut kansalaisopiston järjestämälle jooga-kurssille joskus. Siellä se oli puhtaasti yksi liikuntamuoto monien muiden joukossa. Liikuntamuotona se perustuu oikeaan hengitykseen paljolti eikä siinä silloin ollut mukana mitään mietiskelyä tai muutakaan uskonnollisuuteen liittyvää.
Elämä on elämisen arvoista vasta sitten, kun sillä on päämäärä. F.W
Avatar
Alva
tutustunut
 
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Kesä 2008, 22:00
Paikkakunta: Satakunta

ViestiKirjoittaja Humilton » 19 Joulu 2009, 05:10

Niinu kirjoitti:Homeopatiakin perustuu melko kummalliselle ajattelulle, joka on, että lääkeaine tehoaa sen paremmin, mitä vähemmän sitä tuotteessa on.


Se on psykologiaa. Ken sillä tulee terveeksi, niin so what.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 05 Syys 2010, 00:51

Hieronta on ainoa mihin uskon, koska sitä olen joutunut käyttämään[/quote]


Minä kävin muutamia kertoja hierojalla sellasessa luontaishoitolassa. Siellä syötiin vain kasvisruokaa ja minäkin söin ja oli todella hyvää.

Mutta sitten siihen hierontaan... Hierottiin kerran, sitten viikon päästä toisen kerran , parin viikon päästä kolmannen kerran. Ei siinä mitään, ihan mukavalle se tuntui ja kireys lihaksista väheni.

Mutta sitten en muista oliko se kolmas vai neljäs kerta, kun hieroja halusi minulle siirtää energiaa...

En ollut koskaan kuulutkaan sellaisesta siirrosta , joten sanoin okei, jatketaan....

Siinä sitten hierojan pöydällä pötköttelin ja hän raplasi varpaitani ja jalkapohjiani , kun ne olivat kipeät.

kohta alkoi kuumottamaan , ensin jalkapohjia ja sitten lämmin aalto kävi läpi kehoni. Katsoin taakseni, mitä oikein tapahtuu ?


Hierojalla oli kädet ylhäällä ja hän sieltä jotain , kuin ammensi käsillään.
"
Sanoin: "mitä sinä teet? " "Pyydän Jumalalta apua vaivaasi, tunnetko, että hän sitä antaa sinulle": hän vastasi


Minä hyppäsin samassa kuin paniikissa ylös ja sanoin: "Tuo, sinulla on noituutta. Jumalan nimissä voidaan tehdä ihmeitä , mutta se on vihollisen voima, jonka kanssa minä en halua olla tekemisissä."
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 05 Syys 2010, 21:15

Kuka tietää onko noilla vesisuonten ja sähkömagneettisten säteilyjen vaikutuksilla ihmisten terveyteen tieteellisesti tutkittua faktaa? Vai kuuluuko nekin uskomuslääketieteeseen, joita mainostamalla saadaan herkkäuskoiset hankkimaan vaikka kuparimattoja sänkyihinsä? Minusta on vaan aika uskaliasta , jos uskovaiseksi itsensä tunnustava mainostaa ja myy niitä ihmisille. Tässä ei sais olla pontimena ainaskaan se juutalaisten sanonta, että: Mooses on Mooses ja Bisnes on bisnes. Jos menin hakoteille, niin neuvokaa.
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Syys 2010, 22:13

vanamo.n kirjoitti:Kuka tietää onko noilla vesisuonten ja sähkömagneettisten säteilyjen vaikutuksilla ihmisten terveyteen tieteellisesti tutkittua faktaa? Vai kuuluuko nekin uskomuslääketieteeseen, joita mainostamalla saadaan herkkäuskoiset hankkimaan vaikka kuparimattoja sänkyihinsä? Minusta on vaan aika uskaliasta , jos uskovaiseksi itsensä tunnustava mainostaa ja myy niitä ihmisille. Tässä ei sais olla pontimena ainaskaan se juutalaisten sanonta, että: Mooses on Mooses ja Bisnes on bisnes. Jos menin hakoteille, niin neuvokaa.


En tiedä, minkä verran niissä on humpuukia, minkä verran totuutta. Oletan vesisuoniasioissakin kohdanneeni molempia. Jos joku haluaa harrastaa humpuukia, voi sitä harrastaa todellisempienkin asioiden, kuin maasäteilyn avulla. Minkäänlaista mittaria ei ole vielä keksitty maasäteilyn mittaamiseen, sen sijaan erilaiset heilurit saattavat siitä jotakin kertoa, elleivät ne ja pajuvitsatkin ole pelkkää noituutta. Kerron muutaman esimerkin.

Meillä oli aikanaan vanha talo, jonka kamarin kynnyksen kohdalta isä lankaan kiinnitetyn sormuksen tai taskukellon avulla löysi vesisuonten risteyksen, kohdan jossa kaksi suonta yhtyy yhdeksi vahvaksi suoneksi. Kun talo oli purettu, siihen kaivettiin kaivo, ja juuri isän määrittelemiltä suunnilta, noin 9 metrin syvyydestä valui vettä. Maa oli kuitenkin tiivistä ja veden valunta hidasta, että runsaan veden kaivoa siitä ei tullut koskaan.

Isän kuoleman jälkeen joku kaivon katsojaksi määritelty mies katsoi meille kaivon paikan, jota ei kuitenkaan merkitty maastoon. Vuoden tai parin kuluttua meille tuli kaivinkone kaivamisen alkamista varten. Kun emme muistaneet tarkkaa paikkaa, sanoi kuljettaja pystyvänsä sen katsomaan. Käsitykseni mukaan hänen paikkansa poikkesi kuitenkin kymmenisen metriä ensin katsotusta. Hän kaivoi koneella niin pitkälle kuin pystyi, koskaan emme ehtineet jatkamaan kaivamista käsin, vaan ennen pitkää monttu täytettiin.

Kymmenisen vuotta myöhemmin täällä liikkui legendaarinen Mauno Pohjonen katsomassa ihmisten vuoteiden paikkoja. Olin kansalaisopiston luennolla, kun hän esitti teorioitaan. Hän antoi heilurinsa kuulijoille, toisten käsissä se heilui, toisten kädessä ei. Maunon tartuttua erään liikkumatonta heiluria kädessä pitävän toiseen käteen, alkoi toisessa kädessä seissyt heiluri liikkua. Ihmettelimme sitä joukolla.

Pari päivää myöhemmin Mauno kävi meilläkin, en ollut silloin kotona. Jos olisin ollut, olisin tutkittanut lumen ja jään kätkemän kaivomme paikankin.

Vielä yksi tarina. Vihtori Storck rakensi taloa Kinnulassa, rakennusmestari neuvoi hänelle kaivon paikan, että kun tuohon kaivat, varmasti tulee vettä ja siitä on lyhyt matka vetää putki sisälle. Hänen ainoa perusteensa oli lyhyt matka putkelle, mutta kaikki ohi kulkijat pitivät sitä riittämättömänä. Heidän joukossaan oli monenlaista katsojaa, joku katsoi lapiota kämmenessään keskeltä pitäen, joku muilla tavoilla. Kaikki olivat sitä mieltä, että tulee Vihtorin kaivo kaivon paikalle, niin kuin tulikin.

Ei näistä taida kukaan tolkkua saada, mutta ei kai tarvitse saadakaan. Maassa on erilaisia pohjaveden varastoja, niiden välillä on virtaamia ja ne virtaukset ovat vesisuonia. Parhaan kaivon saa, jos onnistuu kaivamaan sen suureen pohjaveden varastoon, siinä riittää vettä. Joskus voi käydä kuten kylämme koululla, jossa oli runsasvetinen kaivo pienillä renkailla. Kunta halusi kaivattaa kaivon suuremmille renkaille, urakoitsija kaivoi sen vanhaa kaivoa syvemmäksi, eikä uuteen kaivoon saatu vettä, samalla kuivui metrin päästä vanhakin kaivo, kun vesipatjan pohja puhkaistiin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Seuraava

Paluu Vapaata Keskustelua



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron