Nebukadnessarin uni suuresta patsaasta

Sana on vapaa.

Nebukadnessarin uni suuresta patsaasta

ViestiKirjoittaja mies » 23 Helmi 2016, 09:14

Jostain syystä en ollut aiemmin huomannut sellaista yksityiskohtaa, että kaldelaisten tuli kertoa itse uni ja sen selitys. Ei siis riittänyt laisinkaan, he olisisivat vain unen selittäneet, vaan tuli kertoa myös se itse unikin:
1992: Dan.2 kirjoitti:5 Kuningas sanoi kaldealaisille: "Tämä on minun päätökseni: Jos ette itse kerro minulle unta ja sen selitystä, teidän jäsenenne hakataan irti ja talonne revitään soraläjiksi. 6 Mutta jos kerrotte unen ja selitätte sen, minä lupaan teille lahjoja ja palkintoja ja suuren kunnian. Esittäkää siis minulle uni ja sen selitys."

Irenaeus (k.202) tietää kertoa että ne kymmenen varvasta on itse asiassa ilmestyskirjan kymmenen kuningasta.
(Jos kolme varvasta katkeaa, ja yksi pieni tulee tilalle, ovatko (jalat) varpaat ennemminkin sorkkia..)


Tässä hiukan sitten ajatustani, oli se sitten "saappaanvarsiteologiaa" tai ei; ei liene väärin omia ajatuksiaan hiukan valottaa, siinä toivossa että joku paremmin kävisi asiasta kertomaan:


Ennenkuin laki annettiin, sanoivat Israelilaiset:
1992: 2.Moos.19 kirjoitti:Me teemme kaiken, mitä Herra käskee.

<->
1992: Dan.2 kirjoitti:4 Kaldealaiset vastasivat kuninkaalle: "Ikuisesti eläköön kuningas! Esitä uni palvelijoillesi, niin me kerromme sen selityksen."

1992: 2.Moos.24 kirjoitti:Kansa vastasi yhteen ääneen: "Me teemme kaiken, mitä Herra on käskenyt.

<->
1992: Dan.2 kirjoitti:7 Kaldealaiset sanoivat uudestaan: "Kuningas kertokoon unen palvelijoilleen, niin me selitämme sen."

Kuitenkin, vaikka laki annettiin, ei sitä kukaan pystynyt täyttämään, ja harva sitä koko Mooseksen lakia oikein ymmärsi. (Kaldealaiset = pakanat, "Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia,... (Room.2)"); Lakia ei annettu pakanakansoille, niinkuin ei kuningas unta kertonut kaldealaisille.

1992: Dan.2 kirjoitti:10 Kaldealaiset vastasivat kuninkaalle: "Maan päällä ei ole ihmistä, joka voisi kertoa kuninkaalle sen, mitä hän tahtoo. Ei kukaan kuningas, oli hän miten suuri ja mahtava hyvänsä, ole vaatinut tällaista yhdeltäkään enteidenselittäjältä, loitsupapilta tai kaldealaiselta viisaalta!

<->
1992: Room.3 kirjoitti:12 Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi.
Ei ole ketään, joka tekee hyvää,
ei ainoatakaan.


Ainakin alkukristillisyydessä tai keskiajalla (Lyran aikoihin) Danielia pidettiin kuvana Kristuksesta (mm. leijonien luolasta nousemista ylösnousemisena).

Daniel siis sai tietoon unen ja sen selityksen - Kristus tiesi ja täytti lain, ja tiesi miten tulkita Mooseksen lakia: sianlihan syönti on ok eikä kivitystuomioita annettu. Kaldealaiset pelastuivat, kuninkaan tappotuomio peruuntui, ja mekin pelastumme uskon kautta.

Kivi on Kristus: (t: Lyra & co ja moni muu)
1992: Dan.2 kirjoitti:48 Sitten kuningas nosti Danielin korkeaan arvoon, antoi hänelle runsaasti kalliita lahjoja ja teki hänestä Babylonin maakunnan käskynhaltijan ja koko Babylonian viisaiden ylivalvojan.

<->
1992: Dan.2 kirjoitti:44 "Noiden kuninkaiden aikana on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu, eikä sitä valtakuntaa anneta toiselle kansalle. Se murskaa lopullisesti kaikki nuo valtakunnat, ja se pysyy ikuisesti, 45 niin kuin sinä näit, että vuoresta lähti vierimään kivi käden koskematta ja murskasi raudan, pronssin, saven, hopean ja kullan.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Nebukadnessarin uni suuresta patsaasta

ViestiKirjoittaja Ilpo » 25 Helmi 2016, 19:40

"5 Kuningas sanoi kaldealaisille: "Tämä on minun päätökseni: Jos ette itse kerro minulle unta ja sen selitystä, teidän jäsenenne hakataan irti ja talonne revitään soraläjiksi."

Vaikuttaa siltä, että Nebukadnessar oli kiivaampi päämies kuin meidän Niinistö, mutta osasi kyllä kannustaa ja motivoida avustajiaan.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Nebukadnessarin uni suuresta patsaasta

ViestiKirjoittaja mies » 30 Maalis 2016, 08:26

Danielin kappaleesta 2 olen valmistellut selitystä. Tosin englanniksi, suomeksikin kääntäisin jos olisi aikaa enemmälti.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Nebukadnessarin uni suuresta patsaasta

ViestiKirjoittaja mies » 11 Huhti 2016, 08:23

Tällaiseen dilemmaan ovat kommentaattorit törmänneet heti alkuunsa; Dan.2 alkaa siitä, että
toisena hallitusvuotenaan Nebukadnessar näki unia jne. Kuitenkin Danielia ja muita poikia
kasvatettiin (kuin ironisesti) kolme vuotta; Nebukadnessar valloitti Jerusalemin ensimmäisenä vuotenaan. Dan.2:ssa Daniel kuitenkin luetaan Kaldealaisten viisaiden joukkoon (jae 13).
1992: Dan.1 kirjoitti:5 Kuningas käski antaa heille ruokaa omasta pöydästään ja viinejä, joita hän itse joi, ja käski kasvattaa heitä kolme vuotta. Sitten osa heistä pääsisi kuninkaan palvelukseen.

1992: Dan.2 kirjoitti:1 Toisena hallitusvuotenaan Nebukadnessar näki unia, ja hänen mielensä tuli niistä niin levottomaksi, ettei hän voinut nukkua.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Nebukadnessarin uni suuresta patsaasta

ViestiKirjoittaja mies » 15 Kesä 2016, 13:03

Mielenkiinnosta olen yrittänyt toisinaan selvitellä erinäisiä seikkoja. Muuan mies, George Hawkins Pember nimeltää,
v. 1881, kertoi seuraavasti:

1. Nebukadnessarin patsas merkitsee Pakanakansojen hallintavaltaa (Gentile domination)
2. Pakanakansojen hallintavalta siirtyy päästä varpaisiin, eli Nebukadnessar oli "yksinvaltias", mutta lopulta hallintavalta on kansalla (ilmeisesti tarkoittaen demokratiaa). Kun se on kansalla, on se kansa itse vastuussa tilastaan. Tällöin vierähtää kivi, joka kukistaa tuon pakanakansojen hallintavallan.
"But as soon as the government is really vested in the people, then
the multitudes of mankind will themselves become
responsible to their Creator for the ungodliness and
rebellion of the world, judgment will be no longer
deferred, and the stone will descend to strike the
image upon the feet"

Viittaus oli myös tähän:
1992: Hoos.3 kirjoitti:4 Samoin saavat israelilaiset olla kauan ilman kuningasta ja ruhtinasta, ilman uhria ja kivipatsasta, ilman efodia ja jumalankuvia. 5 Mutta lopulta he kääntyvät ja etsivät Herraa, Jumalaansa, ja kuningastaan Daavidia. Tulevina aikoina israelilaiset lähestyvät vavisten Herraa ja panevat toivonsa hänen hyvyyteensä.

Missä ja milloin?
Biblia: Dan.12 kirjoitti:Sillä ajalla sinun kansas vapahdetaan

Toteaa kirjoittaja (1992 käännös on: Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan.)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Vapaata Keskustelua



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron