Kaksiosainen ihminen

Sana on vapaa.

Kaksiosainen ihminen

ViestiKirjoittaja mies » 18 Heinä 2016, 08:43

Tätä tulen muokkaamaan, koska aihe on aika laaja, eikä sitä voi pienessä ajassa käsitellä. Raamatussa itsessään on kaksi osaa: VT ja UT, joten aihe
on todellakin laaja. Otan alkuun tuon Johann Arndt:t (1555 syntynyt Luterilainen) esityön alkuun:

1992: Johann Arndt kirjoitti: In every Christian there is found a twofold man, opposed, like their
fruits, to one another. This will more fully appear from the following
statement:

Koodi: Valitse kaikki
   Adam,                 Christ.
   Old man,              New man.
   Outward man,          Inward man.
   Old birth,            New birth.
   Flesh,                Spirit.
   Nature,               Grace.
   Reason,               Faith.
   Darkness,             Light.
   Tree of death,        Tree of life.
   Evil fruit,           Good fruit.
   Sin,                  Righteousness.
   Damnation,            Salvation.
   Death,                Life.
   Old Jerusalem,        New Jerusalem.
   Kingdom of the devil, Kingdom of God.
   Seed of the serpent,  Seed of God.
   Natural man,          Spiritual man.
   Image of the earthly, Image of the heavenly.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kaksiosainen ihminen

ViestiKirjoittaja mies » 04 Elo 2016, 08:05

Onko tämä ristiriitaista, että ensin sanotaan "Pankaa ne poikienne ja tyttärienne ylle", mutta myöhemmin sanotaan: "Pankaa nyt korunne pois"?
1992: 2.Moos.3 kirjoitti:20 Siksi minä ojennan käteni ja kuritan egyptiläisiä monilla ihmeteoilla, jotka teen heidän keskuudessaan. Vasta sitten farao päästää teidät lähtemään. 21 Mutta egyptiläiset minä teen tälle kansalle niin suosiollisiksi, että kun te lähdette, ette lähde tyhjin käsin. 22 Jokainen nainen pyytäköön naapurin vaimolta tai talossaan asuvalta naiselta muistolahjaksi hopeaa, kultaa ja vaatteita. Pankaa ne poikienne ja tyttärienne ylle, ja näin viette egyptiläisiltä heidän rikkautensa."

Ja myöhemmin:
1992: 2.Moos.33 kirjoitti:5 Herra sanoi Moosekselle: "Sano israelilaisille: Te olette uppiniskainen kansa. Jos minä vielä hetkenkin kulkisin teidän mukananne, saattaisin hävittää teidät. Pankaa nyt korunne pois, sitten minä päätän, mitä teille teen." 6 Niin israelilaiset luopuivat koruistaan eivätkä Horebinvuoren tapahtumien jälkeen enää käyttäneet niitä.

Nyt oli käynyt sellainen vahinko, että vanha osa (vaimot) oli korvakoruihin tarttunut. Kun alunperin käskettiin laittaa kultaa "poikienne ja tyttärienne ylle", niin kävikin sillalailla, että vaimotkin ryhtivät itseänsä "koristamaan". Tästä todisteena on Aaronin lausahdus:
1992: 2.Moos.32 kirjoitti:2 Aaron sanoi: "Ottakaa kultakorut, joita vaimonne, poikanne ja tyttärenne pitävät korvissaan, ja tuokaa ne minulle."

Se on silläalailla, että jos vanha osa alkaa itseänsä koristamaan tämän maailman jälkeen, tapahtuu vahinko. Vanhalla osalla ei päästäkään luvattuun maahan eli taivaaseen. Lapset, joissa on kuva uudesta osasta, sen sijaan pääsevät:
1992: 4.Moos.14 kirjoitti:30 Siihen maahan, jonka vannoin antavani teille asuinsijaksi, ei kukaan teistä pääse lukuun ottamatta Kalebia, Jefunnen poikaa, ja Joosuaa, Nunin poikaa. 31 Teidän lapsenne, joiden te sanoitte joutuvan vihollisen käsiin, minä vien sinne, ja he oppivat tuntemaan omakseen sen maan, jota te olette halveksineet. 32 Mutta te kuolette ja teidän ruumiinne jäävät tänne autiomaahan.

Pääsi sinne Joosuakin, joka on kuva Kristuksesta, sekä Kaleb. Mutta he olivatkin kaksiosaisia ihmisiä, joissa oli elävä usko.

Miten sitä uutta osaa koristetaan? "He toivat aasin ja varsan ja panivat niiden selkään vaatteitaan, ja Jeesus istuutui aasin selkään.", Luther kertoo, kuinka Jeesus ratsasti aasin varsalla, ja tamma seurasi perässä: itse Herra Jeesus johtaa sitä uutta osaa, vaikka emme häntä näe, tunnemme ja tiedämme asian olevan näin, ja vanha osa, eli tamma seuraa perässä. Mutta jos tamma menee edellä, tällöin lihan himot ovat saaneet vallan! Apostoli kertoo: " 14 Pukekaa yllenne Herra Jeesus Kristus älkääkä hemmotelko ruumistanne, niin että annatte sen haluille vallan." (Room.13) Lahjavanhurskaus, elävä usko, uusi osa jota Kristus hallitsee, vie kerran perille.

Lutherin tekstiä: Kaksi aasia. Iloinen Kärsimys.: http://www.sakramentit.fi/wordpress/wp- ... nnosta.pdf
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Vapaata Keskustelua



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron