Onko tämä ristiriitaista, että ensin sanotaan "Pankaa ne poikienne ja tyttärienne ylle", mutta myöhemmin sanotaan: "Pankaa nyt korunne pois"?
1992: 2.Moos.3 kirjoitti:20 Siksi minä ojennan käteni ja kuritan egyptiläisiä monilla ihmeteoilla, jotka teen heidän keskuudessaan. Vasta sitten farao päästää teidät lähtemään. 21 Mutta egyptiläiset minä teen tälle kansalle niin suosiollisiksi, että kun te lähdette, ette lähde tyhjin käsin. 22 Jokainen nainen pyytäköön naapurin vaimolta tai talossaan asuvalta naiselta muistolahjaksi hopeaa, kultaa ja vaatteita. Pankaa ne poikienne ja tyttärienne ylle, ja näin viette egyptiläisiltä heidän rikkautensa."
Ja myöhemmin:
1992: 2.Moos.33 kirjoitti:5 Herra sanoi Moosekselle: "Sano israelilaisille: Te olette uppiniskainen kansa. Jos minä vielä hetkenkin kulkisin teidän mukananne, saattaisin hävittää teidät. Pankaa nyt korunne pois, sitten minä päätän, mitä teille teen." 6 Niin israelilaiset luopuivat koruistaan eivätkä Horebinvuoren tapahtumien jälkeen enää käyttäneet niitä.
Nyt oli käynyt sellainen vahinko, että vanha osa (vaimot) oli korvakoruihin tarttunut. Kun alunperin käskettiin laittaa kultaa "poikienne ja tyttärienne ylle", niin kävikin sillalailla, että vaimotkin ryhtivät itseänsä "koristamaan". Tästä todisteena on Aaronin lausahdus:
1992: 2.Moos.32 kirjoitti:2 Aaron sanoi: "Ottakaa kultakorut, joita vaimonne, poikanne ja tyttärenne pitävät korvissaan, ja tuokaa ne minulle."
Se on silläalailla, että jos vanha osa alkaa itseänsä koristamaan tämän maailman jälkeen, tapahtuu vahinko. Vanhalla osalla ei päästäkään luvattuun maahan eli taivaaseen. Lapset, joissa on kuva uudesta osasta, sen sijaan pääsevät:
1992: 4.Moos.14 kirjoitti:30 Siihen maahan, jonka vannoin antavani teille asuinsijaksi, ei kukaan teistä pääse lukuun ottamatta Kalebia, Jefunnen poikaa, ja Joosuaa, Nunin poikaa. 31 Teidän lapsenne, joiden te sanoitte joutuvan vihollisen käsiin, minä vien sinne, ja he oppivat tuntemaan omakseen sen maan, jota te olette halveksineet. 32 Mutta te kuolette ja teidän ruumiinne jäävät tänne autiomaahan.
Pääsi sinne Joosuakin, joka on kuva Kristuksesta, sekä Kaleb. Mutta he olivatkin kaksiosaisia ihmisiä, joissa oli elävä usko.
Miten sitä uutta osaa koristetaan? "He toivat aasin ja varsan ja panivat niiden selkään vaatteitaan, ja Jeesus istuutui aasin selkään.", Luther kertoo, kuinka Jeesus ratsasti aasin varsalla, ja tamma seurasi perässä: itse Herra Jeesus johtaa sitä uutta osaa, vaikka emme häntä näe, tunnemme ja tiedämme asian olevan näin, ja vanha osa, eli tamma seuraa perässä. Mutta jos tamma menee edellä, tällöin lihan himot ovat saaneet vallan! Apostoli kertoo: " 14
Pukekaa yllenne Herra Jeesus Kristus älkääkä hemmotelko ruumistanne, niin että annatte sen haluille vallan." (Room.13) Lahjavanhurskaus, elävä usko, uusi osa jota Kristus hallitsee, vie kerran perille.
Lutherin tekstiä: Kaksi aasia. Iloinen Kärsimys.:
http://www.sakramentit.fi/wordpress/wp- ... nnosta.pdf