Mikäli jos, siis jos, ne ovatkin samoja, siitä ehkä seurannee jotain mielenkiintoista. Joka tapauksessa, ilmestyskirjan Babyloniaa voinee lukea muinaisen Babylonian kanssa rinta rinnan.
Ilm.8:13 "kotka" eli "enkeli" eli kotkamainen enkeli viitannee jonkun kansan päämieheen, vrt. Hes.17. Jos se on sama kuin Ilm.14:ssa, niin luemme:
1992: Ilm.14 kirjoitti:6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille. 7 Hän kuulutti kovalla äänellä: "Pelätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia - - hänen tuomionsa aika on tullut! Kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet."
8 Hänen jäljessään tuli toinen enkeli, joka kuulutti: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon, tuo portto, joka iljetyksillään on vietellyt kaikki kansat juomaan vihan viiniä."
->
1992: Matt.24 kirjoitti:14 Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.
->
1992: Dan.4 kirjoitti:31 Kuningas Nebukadnessarin viesti kaikille maailman kansoille, kansakunnille ja kielille:
"Kaikkinainen menestys teille! 32 Olen nähnyt hyväksi kertoa ne ennusmerkit ja ihmeet, jotka korkein Jumala on minulle näyttänyt.
Dan.3:sta alkavasta Nebukadnessarin viestistä käytetään myös nimitystä Nebukadnessarin Epistola.
Nebukadnessarin pojan Belsassarin aikana Babylon kukistui Kyyroksen toimesta, liekö kuulunut tuolloin: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon".
Nebukadnessar on kotka (Hes.17). Sitä selkeyttää myös seuraava:
1992: Dan.4 kirjoitti:"Hänen partansa ja hiuksensa kasvoivat tuuheiksi ja pitkiksi kuin kotkan sulat ja hänen kyntensä pitkiksi kuin lintujen kynnet."
1992: Ilm.17 kirjoitti:10 Viisi näistä on jo poissa, kuudes on vallassa. Yksi ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, hänen on määrä hallita vain vähän aikaa.
11 Peto itse -- se, joka on ollut mutta jota ei enää ole -- on kahdeksas kuningas ja samalla yksi noista seitsemästä. Se joutuu tuhon omaksi.
Vietin jonkin verran aikaa miettien, että kuka Babylonian kuningas hallitsi kaksi kertaa? Kahdeksas kuningas ja samalla yksi edeltävä? Vastaus löytynee alta:
1992: Dan.4 kirjoitti:33 "Silloin minä sain takaisin ymmärrykseni, ja kuninkaallinen mahtini ja loistoni annettiin minulle jälleen. Hovimieheni ja ylimykseni noutivat minut, ja kuninkuuteeni palautettiin ennalleen ja valtani lisääntyi entisestään.
Ajattelen, että kun nebukadnessar menetti järkensä, niin joku oli kuninkaana hänen sijastaan: "Yksi ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, hänen on määrä hallita vain vähän aikaa" - ollen niin "vähän aikaa".
Mikä tai kuka sitten Nebukadnessar on? Aluksi lainaan hiukan muinaisista kommenteista:
Origen: Homilies 1-14 on Ezekiel kirjoitti:That great and true eagle Nebuchadnezzar, that is, the devil,
pp- 145
But let us not stand on the letter, let us not cleave to the history,
but rather you who are advanced in the Scriptures of God also know that
"all these things happened to them figuratively, but they were written
down for us, upon who the ends of the ages have arrived" [1.Kor.10:11].
Behold the true Nebuchadnezzar threatens and seeks to capture some of
us. And to be sure he first longs, if possible, to lead as captives to
himself some of the rulers of the church. But as long as Hezekiah, a
Josiah, or at least a just king reings among the people, that Nebuchadnezzzar
cannot lead his prisoners away from Judea or the rulers or the people.
But if we who seem to preside in the church sin by giving room to the
devil, contrary to the command of Paul, who says: "Do not give room to
the devil" [Eph. 4:17], in a certain way by our sins that we commit in
Jerusalem, we have offered an occasion for Nebuchadnezzar to enter the
holy city and lead away whomever he wants. But he who does not sin shuts
out Nebuchadnezzar, so that he cannot enter into the land of God.
Origen: Homilies 1-14 on Ezekiel, (Ezekiel 17:12) pp. 149,150
Eli Nebukadnessar on moninainen ja monitulkintainen; se voi olla monta erinäistä seikkaa. Äkkiseltään se näyttää "muuttujalta". Yllä se on Origen tulkinnut kuvaksi paholaisesta; siitä voimme olla varmoja: "Se joutuu tuhon omaksi." (Ilm.17)
Rooman historia lyhyesti: marttyyriaikaa -> Jollain lailla kristitty Konstantine keisariksi (400 luvun alussa) -> sekalaisia keisareita -> kristitty keisari Theodosius (hiukan ennen 400 jkr) -> kohta mentiin "oikealle puolelle polkua" ja rooma valloitettiin oliko 476. Tosin barbaarit olivat jo ryöstelemässä kohta Theodosiuksen jälkeen.
Yhtälailla muinainen Babylonia kaatui kohta sen jälkeen, kun ymmärtääkseni Kristitty kuningas Nebukadnessar oli vallassa. Tarkemmin sanoen hänen poikansa vallan aikana.
Muinainen rooma kuitenkin lienee myös vain kuva nykyaikamme Babyloniasta, mutta samaa lienee se, että kun valtionpäämiehenä on ollut Kristitty, niin homma on kaatunut kohta sen jälkeen; 2.Piet.2:21 tyyliin: "Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi lainkaan oppineet tuntemaan vanhurskauden tietä"
Noh, nuita voi yrittää laittaa järjestykseen jos jaksaa...edelleen, ei mitään erityisen vakavaa tässä nyt, sekaava ehkä enemmänkin. Pitkäksi menee, homma jatkunee joskus... (en minä näiten kanssa ole niin vakavissani kuin voisi äkkiä luulla...)